Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   EPROMmin luku (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125726)

coilyzuk 13.07.2014 08:13

EPROMmin luku
 
Mun Suzukin ECUssa on 27c256 EPROM jonka bin filen haluaisin luetuttaa vaikka muistitikulle jotta pääsisin vähän tutkimaan voisko noita sytkä- ja bensakarttoja modifioida. Onko kellään pääkaupunkiseudulla EPROM lukulaitetta tai tietoa missä sen vois luetuttaa?

temmi_hoo 13.07.2014 08:21

Koitapa Helsinki Hacklabilla, on parikin eprommeria ja koko joukko nörttejä. Kerhoillat tiistaisin noin 17->myöhään ja tällöin myös ihan ilmottamattomat ulkopuoliset on tervetulleita utelemaan ja kyselemään ja tutustumaan.

Työpaja on Vallilassa Nilsiänkatu 10B:ssä ja netissä #helsinkihacklab irc-kanavalla IRCNetissä, sekä tietty http://helsinki.hacklab.fi/ webbisivulla.

EDIT: irciin pääsee helpoiten: http://webchat.xs4all.nl/cgi-bin/irc...Format=default

coilyzuk 13.07.2014 08:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 1145515)
Koitapa Helsinki Hacklabilla, on parikin eprommeria ja koko joukko nörttejä. Kerhoillat tiistaisin noin 17->myöhään ja tällöin myös ihan ilmottamattomat ulkopuoliset on tervetulleita utelemaan ja kyselemään ja tutustumaan.

Työpaja on Vallilassa Nilsiänkatu 10B:ssä ja netissä #helsinkihacklab irc-kanavalla IRCNetissä, sekä tietty http://helsinki.hacklab.fi/ webbisivulla.

EDIT: irciin pääsee helpoiten: http://webchat.xs4all.nl/cgi-bin/irc...Format=default

Wow, kiitoksia infosta, tuolla on varmaan myös hyvä tinaimuri jolla tuon piirin saa nätisti irti piirilevyltä? On nimittäin "läpijuotettu" eli vaatii kyllä kunnon tinaimurin ettei riko korttia.

Patu925 13.07.2014 11:08

Nyt kun on ammattilaisia kuulolla niin on hyvä kysyä... Eikös noissa rommijutuissa ollu myös joku mahdollisuus lukita? tieto sinne piirin sisälle eli sitä ei voisi lukea...?

GaryRock 13.07.2014 11:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 1145550)
Nyt kun on ammattilaisia kuulolla niin on hyvä kysyä... Eikös noissa rommijutuissa ollu myös joku mahdollisuus lukita? tieto sinne piirin sisälle eli sitä ei voisi lukea...?

Mitä sillä piirillä sitten tekisi?

Kaitsu67 13.07.2014 11:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja coilyzuk (Viesti 1145516)
Wow, kiitoksia infosta, tuolla on varmaan myös hyvä tinaimuri jolla tuon piirin saa nätisti irti piirilevyltä? On nimittäin "läpijuotettu" eli vaatii kyllä kunnon tinaimurin ettei riko korttia.

Niin ja/tai tinanimulankaa

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 1145550)
Nyt kun on ammattilaisia kuulolla niin on hyvä kysyä... Eikös noissa rommijutuissa ollu myös joku mahdollisuus lukita? tieto sinne piirin sisälle eli sitä ei voisi lukea...?

ROM / EPROM etc ovat lukumuisteja, eli sinne kirjoitettua tietoa ei voi muuttaa, eli sikäli lukittu, EPROM:in voi kyllä nollata kokonaan UV valolla ja uudelleen "polttaa". Poikkeus on EAROM (Electrically Alterable ROM) johon voidaan tietoa muuttaa eli uudelleenohjelmoida ohjelmalla. EDIT: muistaakseni jossain vaiheessa 90-luvulla tietokoneiden BIOS:it alkoivat olemaan SRAM:eja noiden lukumuistien sijaan...

P.S. coilyzuk, jos saat luetettua ja pääset uudelleenpolttohommiin, mulla saattaa olla noita ton tyypin EPROM:meja vielä jossain komponenttilaatikoissa jäljellä jos tarviit...

coilyzuk 13.07.2014 13:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1145558)
Niin ja/tai tinanimulankaa



ROM / EPROM etc ovat lukumuisteja, eli sinne kirjoitettua tietoa ei voi muuttaa, eli sikäli lukittu, EPROM:in voi kyllä nollata kokonaan UV valolla ja uudelleen "polttaa". Poikkeus on EAROM (Electrically Alterable ROM) johon voidaan tietoa muuttaa eli uudelleenohjelmoida ohjelmalla. EDIT: muistaakseni jossain vaiheessa 90-luvulla tietokoneiden BIOS:it alkoivat olemaan SRAM:eja noiden lukumuistien sijaan...

P.S. coilyzuk, jos saat luetettua ja pääset uudelleenpolttohommiin, mulla saattaa olla noita ton tyypin EPROM:meja vielä jossain komponenttilaatikoissa jäljellä jos tarviit...

Kiitos, aion säästää tuon alkuperäisen eli tarviin kyllä paritkin EPROMmit uusien "teholastujen" polttoon jos homma näyttää mahdolliselta mutta en ihan vielä. Jos homma edes yhtään onnistuu niin ennen polttohommia pitäisi emulaattorin kanssa leikkien haeskella sopivat "säädöt" jotka vasta sitten poltan EPROMille. Tinaimusukkaa mulla onkin ja kokeilin sitä varovasti pariin nastaan ja totesin että mun ei ainakaan sillä kannata tuota turata

temmi_hoo 13.07.2014 19:53

Hacklabilla on vermeet paitsi komponenttien vaihtoon, myös piirilevyjen tekoon alusta saakka. Prommereita on pari erilaista ja niitäkin voi tehä lisää jos kamala hinku on.

Iteki saatan olla mestoilla, mutta ennen saunan valmistumista todella satunnaisesti. Läbillä voi myös ihan tekemään ryhtymällä oppia vaikka mitä, melkeen mihin hyvänsä saa jeesiä ja paikalla saattaa olla jopa autoihin virittäytynyttä porukkaa, vaikka enin osa onkin koodaajia päivätöissään.

Tommoseen projektiin saattais sopia eprom-emulaattori, joka siis sen ecun suuntaan näyttää ihan prommipiiriltä, mutta jonka voi ohjelmoida vaikka läppäriltä suoraan testiajon jälkeen.

Joka tapauksessa vähintäänkin siis saat luettua tuon prommin sisällön talteen ja ohjelmoitua toiselle piirille haluamanlaiset kartat.

Kaitsu67, onko sulla mahollisesti muutakin vanhan liiton piirirompetta odottamassa käyttöä?

Lukitsemisesta, jos prommimuisti on omana piirinään, ei sen sisältöä voi sen suuremmin lukita. Salata ehkä voi, mutta ne saa yleensä aina purettua jollain ilveellä. Sitten kun prommimuisti on prosessorin kanssa samalla piilastulla sen lukeminen piilastun ulkopuolelta voidaan estää ja sen lukemiseen tarvitaan jo isompia voimakeinoja.

coilyzuk 13.07.2014 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 1145635)
Hacklabilla on vermeet paitsi komponenttien vaihtoon, myös piirilevyjen tekoon alusta saakka. Prommereita on pari erilaista ja niitäkin voi tehä lisää jos kamala hinku on.

Iteki saatan olla mestoilla, mutta ennen saunan valmistumista todella satunnaisesti. Läbillä voi myös ihan tekemään ryhtymällä oppia vaikka mitä, melkeen mihin hyvänsä saa jeesiä ja paikalla saattaa olla jopa autoihin virittäytynyttä porukkaa, vaikka enin osa onkin koodaajia päivätöissään.

Tommoseen projektiin saattais sopia eprom-emulaattori, joka siis sen ecun suuntaan näyttää ihan prommipiiriltä, mutta jonka voi ohjelmoida vaikka läppäriltä suoraan testiajon jälkeen.

Joka tapauksessa vähintäänkin siis saat luettua tuon prommin sisällön talteen ja ohjelmoitua toiselle piirille haluamanlaiset kartat.

Kaitsu67, onko sulla mahollisesti muutakin vanhan liiton piirirompetta odottamassa käyttöä?

Lukitsemisesta, jos prommimuisti on omana piirinään, ei sen sisältöä voi sen suuremmin lukita. Salata ehkä voi, mutta ne saa yleensä aina purettua jollain ilveellä. Sitten kun prommimuisti on prosessorin kanssa samalla piilastulla sen lukeminen piilastun ulkopuolelta voidaan estää ja sen lukemiseen tarvitaan jo isompia voimakeinoja.

Juu, meinasin siis irroittaa EPROMmin kortilta ja juottaa jalan siihen tilalle. Tuohon jalkaan voin sitten kytkeä EPROM-emulaattorin ja tiputella läppäriltä sen EPROMmilta luetun orkkis binnin pohjiksi. Samaisella läppärillä yritän sitten editoida bin filen mieleisekseni aina välillä emulaattorilla kokeillen. On vaan pari softahaastetta matkassa jotka pääsen kokeilemaan vasta kun saan tuon bin filen läppärilleni. Mullakin tässä vähän puutöitä menossa ettei pääse auton kimppuun nyt mutta saako sua temmi_hoo häiritä jos vaikka sattumalta kerkeisit "isännäksi" sinne Hacklabille?

BJ-40/76 13.07.2014 23:27

Jälleen täysin k.o kapineesta mitään tietämättä.
 
Siis onko sinulla jotain "sisäpiirin tietoa" siitä, mitä missäkin osoitteessa on?

Siis jos lähtee tekemään koodin purkua siten että emulaattorilla onkii datan talteen ajossa, niin on mahdollista päästä laskemaan ns. käppyröitä, mutta uskon että vaatii paljon perehtymistä. Ja lopputulos voi olla suuruusluokkaa, että kun moottorissa on 2345 r/min, ulkona 23,45 astetta, ja kaasu on 23,45% auki, niin heittää vikatilaan....

Näitä "bukeja" on sattunut myös autotehtaille... yksi lievempi sattui Pudasjärvellä taannoin, erään saksalaismerkin ulkoilman? lämpötilamittaus ulottui "vain" jonnekkin -30- -40c nurkille: siis auto lähti käyntiin ja toimi, mutta pariastetta lisää pakkasta, ja ei luvannutkaan! siis meni tilapäiseen? vikatilaan, ja varaohjelmalle, ja se ei antanut soppaa lähellekkään tarpeeski pakkasessa.... siis halvaantui. mutta uusi ohjelma selätti ongelman, ja saatteella "voiko jossain olla noin kylmää tms"

Eräs k.o testiryhmän jäsen oli kuulemma kommentoinut, että nyt selvisi miksi noita Ladoja on noin paljon...

Aikanaan tuli noiden piipohjaisten muistien parissa oltua, (en nörttinä) ja silloinkin nörtit teki omia ohjelmia harrastekäyttöön vaihtelevalla menestyksellä.
-> Jos minulla pitäis alkaa k.o projektiin, ja ei olisi kunnon "sorsakoodia tms" niin suosiolla ohjelmoitava tarvikeboksi tilalle, esim. n. 5 vuotta sitten "mekaruuta" oli hyvä hinta/laatusuhteessa.

Mutta jos alat laskemaan taulukoita ulos, niin toivottavasti onnistuu! peukku!

(en viitsi kertoa vitsiä insinööristä ja öljylampusta, enkä BMW:n - vastauksesta MS:n kommentista auton hintaan...)

temmi_hoo 14.07.2014 08:28

En nyt osaa sanoa, onko coilyzukin käytössä oleva ecu toiminnaltaan tunnettu vai ei, mutta osa noista tehtaiden tekemistä ecuista on kräkätty ja disassembloitu. Saabin Trionicille on tehty oikein softatkin, millä sitten voi vääntää karttoja ja oonpa kuullu huhuja, jotta 8bittisen GM purkin sisälmyksetkin on purettu ja selvitetty.

Jos näin ei oo, on homma tosiaan vähän vaikeempi. Voi olla esimerkiks, että eprommilla on ainoastaan arvokartat ja itse ohjelmakoodi on siellä mcu-lutikan piipalalla lukusuojattuna.

Joka tapauksessa jos satun paikalla olemaan olen toki apukätenä, mutta tosiaan oon nyt aika harvoin käsillä kun on tota omaa puuhasteltavaa talon merkeissä ja joku pieni startuppikin on kehissä, jos ketään sulautetut ohjausjärjestelmät kiinnostaa: http://ell-i.org/

Kaitsu67 14.07.2014 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 1145635)
Kaitsu67, onko sulla mahollisesti muutakin vanhan liiton piirirompetta odottamassa käyttöä?

Joo, on niitä jotain tullut "hillottua" jos joskus tarvii meiningillä :p ja joskus jonkun vanhan vempeleen saanut kuntoonkin, tosin aika vähän noita reikäladottuja komponentteja on enää missään kun yleensä pintaliitoskomponentteja melkeen kaikissa.

Onko mitä mielessä et olis tarvis?

temmi_hoo 15.07.2014 05:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1145721)
Joo, on niitä jotain tullut "hillottua" jos joskus tarvii meiningillä :p ja joskus jonkun vanhan vempeleen saanut kuntoonkin, tosin aika vähän noita reikäladottuja komponentteja on enää missään kun yleensä pintaliitoskomponentteja melkeen kaikissa.

Onko mitä mielessä et olis tarvis?

Ihan yleisestä mielenkiinnosta jutustelen. Nyt ei o menossa mitään projektia mihin tarttis historiaa ja uusiin menee pintaliitokset, eikä edes harmita.

Hacklabilla on porukkaa kestä osaa kiinnostaa vanhempi tekniikka. Osittain se on älyttömän hyödyllistä, 4000/7400:silla ja diskreeteillä kun voi vaikkapa hahmotella mitenkä ALU tai DAC toimii.

Kaitsu67 15.07.2014 09:13

Mulla noita prossupiirejä on vissiin Intelin 80-sarjaa jotain, DMA ja I/O chippejä ainakin vissiin sarjaportille ja saattaa löytyä joku ALU kin, en kyllä muista. Saattaa löytyä Zilogin Z80:stäkin, mutta pitäis tehdä tarkempaa inventaariota jos on tarvetta tollasille. :rolleyes:

Kyllähän noilla voi jonkun pienen kivan ohjauksen toteuttaa, vääntää konekielellä suoraan tai assemblerilla ;) retromeiningillä

coilyzuk 15.07.2014 21:45

Kiitoos!
 
Kiitoksia vielä vinkistä temmi_hoo. Kävin hacklabilla ja siellähän onnistui niin juotoshommat kuin luku- ja polttohommatkin

Säätäjä_setä 16.07.2014 00:42

Mikä ECU
 
Ei selvinnyt mikä ECU on kyseessä ja mistä autosta. Laita kuva jos on ja numerot purkin kannesta (kuva on tässäkin hyvä).

Kannattaa käydä kattelemassa myös täällä rhinopowerin foorumilla. Keskittynyt pelkästään Suzuki ECU häkkäyksiin.

http://rhinopower.activeboard.com/f489143/suzuki-ecus/

coilyzuk 16.07.2014 07:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä (Viesti 1146090)
Ei selvinnyt mikä ECU on kyseessä ja mistä autosta. Laita kuva jos on ja numerot purkin kannesta (kuva on tässäkin hyvä).

Kannattaa käydä kattelemassa myös täällä rhinopowerin foorumilla. Keskittynyt pelkästään Suzuki ECU häkkäyksiin.

http://rhinopower.activeboard.com/f489143/suzuki-ecus/

Auto on -98 samurai sj80, hyviä kuvia juuri samanlaisesta ECUsta löytyy "mörön auto" rakentelukertomuksesta. Rhinomanin kanssa muutamat mailit vaihdeltu juu ja "lupasin" että joskus kun ehdin tuota tutkimaan niin otan taas yhteyttä

pee 16.07.2014 20:33

OT: aina yhtä kiehtovaa lukea asioista joista ymmärtää yhtä paljon kuin sika satelliiteista !

t.haapala 17.07.2014 12:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1146240)
OT: aina yhtä kiehtovaa lukea asioista joista ymmärtää yhtä paljon kuin sika satelliiteista !

X2 :D


Sivu luotu: 21:10 (GMT +2).