![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() alkoin narisemaan kovasti joku tuolla kuskin puolella edessä aina kun kääntää tai heiluttaa autoa...ilmeisesti kuuluu yläpallonivelestä ja varmaan menee vaihtohommiksi. katselin tuota apuvälinettä, minkä Kopi oli tehnyt. näyttää aika simppeliltä, mutta tuota alaosan kiinnitystä en oikein tajua.miten se pysyy paikoillaan tuolla alhaalla, kun tunkataan? eli miten tuo rinkula on saatu tuonne alas kiinni....mitä kaikkea pitää irroittaa nivelen pois saamiseksi? narina on kyllä kauheaa, oikein hävettää ajaa
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Oma T4 ('91/420tkm) narisee kanssa töyssyissä yms. mutta se johtuu kallistuksenvakaajan pystytangon kuluneesta yläkumista,on väärässä kohtaa vakaajan tangossa kiinni.Ilmeisesti olen epähuomiossa kiristäny iskarin ala-ja pystytangon pultin kun auto on ollut nosturilla ja tukivarret ala-asennossa.Puslat kierteellä normaali asennossa.Yläpalloissa ei ainakaan ollu viimeks (n. 2kk sitte) väljää.
Eli siis kannattaa tarkastaa ne kall.vak. tapit ennenku alkaa taistelemaan yläpallojen kanssa.Suihkauttaa vaikka silikonispraytä,CRC:tä tai jotain muuta "uskonkohottajaa" niihin kumeihin ja kuuntelee että vaimeneeko narina hetkeks. Hyvä työkalu ylä-, ja alapallojen testaamiseen on paksu putki tai harjateräs (halk. n. 30-50mm),ja siihen 90 asteen kulmaan varsi.Harjateräs asetetaan renkaan alle pitkittäin ja auton paino päälle,sitten vemputetaan varresta kevyesti simuloiden nivelille ja laakerille Nürburgringin mutkia.Kässäsittekö? ![]() ![]()
__________________
================================== Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori. PäHäMa |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Yläpallon narinan voi tarkastaa myös helposti siten että pitää kädellä ylätukivarresta kiinni kun kaveri kääntelee rattia. Ääni johtuu hyvin ylätukivartta pitkin vääntösauvaan, jolloin ääni sisältä kuunneltuna kuuluu penkin alta. Ite porasin pallonivelen päälle reiän, tein kierteet ja laitoin rasvanipan. Rasvauksella meni hiljaisena noin 10tkm jonka jälkeen vaihdoin sen kun oli niin väljä.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
joo, ajaessa sen hirveä narina kuulostaa, että tulisi kuskin penkin takaa jostain. oven kun avaa ja kääntelee rattia, kuulostaa tulevan renkaan suunnasta. alapallo on juuri vaihdettu. se ei ainakaan ole. ja kumeihin suihkuttelin rasvaa, mutta ei hävinnyt. mutta tosiaan ajaessa kuulostaa kun tulisi sieltä sauvojen säädöstä. mitenkähän tarkasti tuo säätö pitää saada takaisin ettei kulmat tms.muutu?
hienoa että joku muukin on taistellu näiden kanssa, taitaa olla kulutustavaraa. tuossa lähikorjaamolla olisi kuulemma joku erikoilaite tuon vaihtamiseen, mutta jos jaksaisi askarrella itse tuommoisen tunkki systeemin. mutta miten tuo holkki/koko kehikko pysyy paikoillaan tuossa napapaketissa, ettei se nouse tunkatessa ylös? ei oikein kuvasta näe muuta kuin, että siinä on jokin holkki.... Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Vääntösauvasta voit ottaa tönärillä mitan missä kohti mutteri on, sit laitat sen samaan asentoon. Kulmat ei muutu tuon takia. Nivel voi vaihtaa pyöränkulmaa jos on joskus säädetty väljällä nivelellä. Muuten kulmien pitäisi palautua takaisin oikeaan asentoon.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mä en löysännyt vääntösauvaa, Tukivarsi pysyy aloillaan kun laittaa sopivan putkenpätkän yms. korin ja tukivarren väliin.
__________________
www.classicjeepparts.com |
#7
|
|||
|
|||
![]()
kiitoksia hyvistä neuvoista! näillä varmasti onnistuu kunhan saan äsken huomatun toisen vian korjattua..auto seissyt talven ja otin nyt ajoon ja ihmettelin kun niin huonosti lähtee käyntiin. eipä lataa laturi akkua ollenkaan kun mittasin 11.8v näyttää kokoajan. syksyllä toimi vielä ihan ok...nyt ois sitten tutkittava tuotakin, ei kellään sattuis olemaan ajatuksia
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
vois kokeilla laittaa tuon nipan itsekin, jos vähäksi aikaa hiljenisi. porasitko siitä suoraan ylhäältä alaspäin siihen niveleen sen reiän?
Lainaus:
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Suoraan ylhäältä. Eipä siihen muuten saakkaan. Laitoin toiselle puolen hätäratkaisuna järkyttävään narinaan suoraan suojakumin lävitse lääkeruutalla vaseliinia. Hiljeni se silleenkin, mutta tuo oli vain tilapäisratkaisu!
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
laitoin rasvanipan ja samantien loppui vaikerrus.nyt säästyy hermot, pitänee vaihtaa jossain vaiheessa. hyvä vinkki oli
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
__________________
www.classicjeepparts.com Viimeksi muokannut Jeeper : 31.03.2015 12:53 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Että saat vaihettua: Tunkkaa ratas ylös. Rengas pois. Vääntösauva löysälle. Jarrusatula eestä pois.Kallistuksen vakaaja irti. Kiilaa napapaketti ala-asentoon. Irrota yläpallonivelen mutteri, ja irroita kartio-osa napapaketista. Irrota yläpallonivel. Kasaa käänteisesti. Ei ole kummonenkaan homma, jos on edes tuollaiset työkalut mitä kuvissa. Kannattaa putsata erittäin hyvin ylätukivarressa oleva reikä johon pallonivel tulee. Esim porakoneeseen tulevalla teräsharjalla. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Transporter T4 renkaat ? | Ranskopteri | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.08.2015 12:49 |
Ostetaan ostettu | Hintsanen | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 02.03.2015 07:07 |
Ostetaan VW transporter T4 valorauta | Vilkutin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 20.08.2011 06:45 |
vinkkejä pajeron jarrulevyn vaihtoon? | offisami | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.03.2009 16:40 |
Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.05.2008 17:47 |