![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
klannilla on erikoistyökalu tohonki hommaan. ei mene kuin tunti vaihtaa molemmat puolet
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Eli siis tämä... http://www.handsontools.com/Klann-To...4_p_63837.html Wau miten kallista! Viimeksi muokannut kopi : 10.06.2013 13:40 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Nyt on molemmat yläpallonivelet vaihdettu. Ei tarvinnut lyödä moskalla niveliä kertaakaan.
Tein Jeeper:in linkin innoittamana vaihtotyökalut. Olipa kerrassaan mukava vaihtaa. Toiselle puolelle vaihtoaika oli 6v pojan kans tunti alusta loppuun. Tässä pari kuvaa Viimeksi muokannut kopi : 31.03.2015 17:04 Perustelu: lisäsin kuvat |
|
#4
|
|||
|
|||
|
No höh, omaan ja kaverin T4:een olen vaihtanut nivelet ilman erikoistyökaluja ja ovat kestäneet kummassakin lähemmäs 100 tkm. No jos tarkkoja ollaan niin vääntösauvojen löysäämiseen tein erikoispitkän hylsyn ja ylätukivarren ylhäällä pitämiseen askartelin lattaraudasta ja pukeista telineen. Irti lähtivät kohtuullisella vaivalla (lämmitin tukivartta ja sitten muutama kovempi sivallus moskalla) ja paikoilleen menivät kun laittoi pallon ensin kiinni napa-asetelmaan ja nosti sitten napaa alatukivarresta ylöspäin ja ohjasi samalla yläpallon ylätukivarren silmään.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
alkoin narisemaan kovasti joku tuolla kuskin puolella edessä aina kun kääntää tai heiluttaa autoa...ilmeisesti kuuluu yläpallonivelestä ja varmaan menee vaihtohommiksi. katselin tuota apuvälinettä, minkä Kopi oli tehnyt. näyttää aika simppeliltä, mutta tuota alaosan kiinnitystä en oikein tajua.miten se pysyy paikoillaan tuolla alhaalla, kun tunkataan? eli miten tuo rinkula on saatu tuonne alas kiinni....mitä kaikkea pitää irroittaa nivelen pois saamiseksi?
narina on kyllä kauheaa, oikein hävettää ajaa |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Oma T4 ('91/420tkm) narisee kanssa töyssyissä yms. mutta se johtuu kallistuksenvakaajan pystytangon kuluneesta yläkumista,on väärässä kohtaa vakaajan tangossa kiinni.Ilmeisesti olen epähuomiossa kiristäny iskarin ala-ja pystytangon pultin kun auto on ollut nosturilla ja tukivarret ala-asennossa.Puslat kierteellä normaali asennossa.Yläpalloissa ei ainakaan ollu viimeks (n. 2kk sitte) väljää.
Eli siis kannattaa tarkastaa ne kall.vak. tapit ennenku alkaa taistelemaan yläpallojen kanssa.Suihkauttaa vaikka silikonispraytä,CRC:tä tai jotain muuta "uskonkohottajaa" niihin kumeihin ja kuuntelee että vaimeneeko narina hetkeks. Hyvä työkalu ylä-, ja alapallojen testaamiseen on paksu putki tai harjateräs (halk. n. 30-50mm),ja siihen 90 asteen kulmaan varsi.Harjateräs asetetaan renkaan alle pitkittäin ja auton paino päälle,sitten vemputetaan varresta kevyesti simuloiden nivelille ja laakerille Nürburgringin mutkia.Kässäsittekö? ![]()
__________________
================================== Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori. PäHäMa |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Yläpallon narinan voi tarkastaa myös helposti siten että pitää kädellä ylätukivarresta kiinni kun kaveri kääntelee rattia. Ääni johtuu hyvin ylätukivartta pitkin vääntösauvaan, jolloin ääni sisältä kuunneltuna kuuluu penkin alta. Ite porasin pallonivelen päälle reiän, tein kierteet ja laitoin rasvanipan. Rasvauksella meni hiljaisena noin 10tkm jonka jälkeen vaihdoin sen kun oli niin väljä.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Että saat vaihettua: Tunkkaa ratas ylös. Rengas pois. Vääntösauva löysälle. Jarrusatula eestä pois.Kallistuksen vakaaja irti. Kiilaa napapaketti ala-asentoon. Irrota yläpallonivelen mutteri, ja irroita kartio-osa napapaketista. Irrota yläpallonivel. Kasaa käänteisesti. Ei ole kummonenkaan homma, jos on edes tuollaiset työkalut mitä kuvissa. Kannattaa putsata erittäin hyvin ylätukivarressa oleva reikä johon pallonivel tulee. Esim porakoneeseen tulevalla teräsharjalla. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Transporter T4 renkaat ? | Ranskopteri | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.08.2015 12:49 |
| Ostetaan ostettu | Hintsanen | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 02.03.2015 07:07 |
| Ostetaan VW transporter T4 valorauta | Vilkutin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 20.08.2011 06:45 |
| vinkkejä pajeron jarrulevyn vaihtoon? | offisami | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.03.2009 16:40 |
| Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.05.2008 17:47 |