Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.06.2014, 21:41
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Muistaakseni mulla ei ole scaniassa kuin 1 tasosäädin etuakselille. Taka-akselille on kummallekin omansa. Edessä on kuitenkin kummallekin puolelle ilma pussukka. Tässähän saa napista nostettua ylös tarvittaessa (offroad asento)

Niin ja kyseessä on Scania K92 asuntoauto.

t. Juha

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.06.2014, 01:02
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Tarvii taas kokkeloida lisää, kuten esim tuommoinen

http://varaosatedullisesti.kotisivuk...ml?id=349/4407

Mitä tuollainen tarvii kiinnityksiinsä, käsittääkseni tuo on pelkkä palje
Djep, ja ihanan kallis... Vastaava Firestone liikku tuolla 50€ hinnoissa....
Siitähän puuttuu vielä ylä- ja alamalja, mutta Onninautossa nuo ei kauheita maksa, ja ovat lisäksi sinkittyjä (orkkis vain maalattu)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
Muistaakseni mulla ei ole scaniassa kuin 1 tasosäädin etuakselille. Taka-akselille on kummallekin omansa. Edessä on kuitenkin kummallekin puolelle ilma pussukka. Tässähän saa napista nostettua ylös tarvittaessa (offroad asento)
Yrittänyt saada tuota Scanian katkaisijaa, jossa OFFROAD symboli, ei vaan ole löytynyt Ruskeasuon huollosta, olis kyllä todella PRO nappi maasturissa... Ehkä tuo Saab:n EXTRA olis sellanen jousituksen korotuksen nappulana hyvä????
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.06.2014, 15:25
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Tuos ois yhet pussukat, 220 - 550 mm pitkät ja kantavuus 5 barilla 2000 kg / 7 barilla 3000 kg

Onks nää jo liian järeät, ja miten lasketaan ajokorkeuden vaatima paine ??

Mieluummin kuitenki isot kun pienet ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.06.2014, 20:04
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Tuos ois yhet pussukat, 220 - 550 mm pitkät ja kantavuus 5 barilla 2000 kg / 7 barilla 3000 kg

Onks nää jo liian järeät, ja miten lasketaan ajokorkeuden vaatima paine ??

Mieluummin kuitenki isot kun pienet ??
Paineen ja kantavuuden perusteella pinta-ala on noin 400 cm2, joten kantavuus / pinta-ala = paine.

Liian suuri palje vastaa löysää kierrejousta, joten silloin tarvitaan hyvä iskunvaimennus että perä pysyy aisoissa. Jousivakion olis varmaan hyvä olla aika lähelle sama kuin nykyisissä kierrejousissa.

Ilmajousen pitkäikäisyyden kannalta paineen olisi hyvä olla 2.7 - 5.5 baria erään ohjeen mukaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.06.2014, 20:52
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Täähän täst mielenkiintoisen tekeekin, kun tuossa on tehtaan Heavy Duty alusta, hirmuiset apujouset vielä hirnuisampien jousien sisässä, ja tuo lopullinen käyttötarkoitus eli ajella hiekka ym pikkuteitä pitkin poikin asumus kyydissä aiheuttaa ihmetyksen. Lopullisesta painosta ei hajuakaan, mutta tuskin taka akselille paria tonnia enempiä kiloja tulee vs katsastus lukemat, oli 2700, rautaa on nyt jo pois varmaan 500 kg

Eli jos takasille tulis vaakalla valmiina yhteensä luokkaa 4000 - 4500 kg niin ei kaukana olla

Ja jos isot pussit on kovin vajaana, lienee peräkin alhaalla ??
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 23.06.2014 20:56
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.06.2014, 22:24
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Täähän täst mielenkiintoisen tekeekin, kun tuossa on tehtaan Heavy Duty alusta, hirmuiset apujouset vielä hirnuisampien jousien sisässä, ja tuo lopullinen käyttötarkoitus eli ajella hiekka ym pikkuteitä pitkin poikin asumus kyydissä aiheuttaa ihmetyksen. Lopullisesta painosta ei hajuakaan, mutta tuskin taka akselille paria tonnia enempiä kiloja tulee vs katsastus lukemat, oli 2700, rautaa on nyt jo pois varmaan 500 kg

Eli jos takasille tulis vaakalla valmiina yhteensä luokkaa 4000 - 4500 kg niin ei kaukana olla

Ja jos isot pussit on kovin vajaana, lienee peräkin alhaalla ??
Tuosta akselipainosta kun sitten vähennät vielä sen jousittamattoman massan, kun arvioit niiden ilmapussien tulevaksi kannateltavaa kuormaa.

Eihän se isoilla pusseilla sen alempana ole perä, samaan korkeuteen tarvittava paine vaan on pienempi.

Noita pussejahan voi verrata paineilmasylinteriin. Isommalla saavutetaan sama voima pienemmällä paineella. Toki noissa pusseissa enemmän muuttujia, kun ovat kumia ja siten venyvät ja poikkipinta-ala muuttuu.

Isommalla halkaisijalla jousitus on herkempi, kuten sanottu tuossa aiemmin. Se taas johtuu siitä, että isommassa tilavuudessa progressio on pienempi, kun pussi painuu kasaan, niin paine ei nouse niin nopeasti, kuin pienemmässä.

Tuon halkaisijan merkitys on tosiaan suuri tarvittavan paineen suhteen. Kun tarvitaan tietty voima ja se on pinta-ala x paine. Ympyrän, eli sen pussin poikkiala kun on pii x r^2, niin huomaa, että halkaisijan vaikuttaa toiseen potenssiin siihen voimaan, kun taas paine vain ensimmäiseen...

Edelleenkään näistä ilmajousitustuotteista enempää tiedä, kuin mitä tuossa aiemmin omaan projektiin liittyen lueskelin, mutta fysiikkaa taipuu paremmin ja aika perus fysiikkaa se on noidenkin toiminta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.06.2014, 22:41
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.06.2014, 04:08
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.243
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Paineen ja kantavuuden perusteella pinta-ala on noin 400 cm2, joten kantavuus / pinta-ala = paine.

Liian suuri palje vastaa löysää kierrejousta, joten silloin tarvitaan hyvä iskunvaimennus että perä pysyy aisoissa. Jousivakion olis varmaan hyvä olla aika lähelle sama kuin nykyisissä kierrejousissa.

Ilmajousen pitkäikäisyyden kannalta paineen olisi hyvä olla 2.7 - 5.5 baria erään ohjeen mukaan.
Ei ku just toisin päin. Koska paksummassa palkeessa sisään joustossa paine nousee ja ulosjoustossa laskee nopeammin kuin pienemmissä palkeissa...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.06.2014, 06:56
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Kysytäämpäs nyt samaan ketjuun,

onko kenelläkään tietoa mistä saa ilmaiskareita? Eli näitä, mitä esim vanhemmissa jenkkiautoissa käytetään tason säätöön. Tavallisen iskunvaimentimen näköisiä, mutta mihin menee ilmaletkut joita täyttämällä saadaan iskarista tehtyä kuormajousi.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.06.2014, 10:33
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Kysytäämpäs nyt samaan ketjuun,

onko kenelläkään tietoa mistä saa ilmaiskareita? Eli näitä, mitä esim vanhemmissa jenkkiautoissa käytetään tason säätöön. Tavallisen iskunvaimentimen näköisiä, mutta mihin menee ilmaletkut joita täyttämällä saadaan iskarista tehtyä kuormajousi.
ebaysta Tosin monroen max air tekeleet on ihan susia vaimennuksen osalta mut säädettävinä " lisäjousina" ihan näppärät kun ei juurikaan rajoita joustoja rautajousien tapaan. ...patrolli nousee ~6cm 8barilla..
__________________
WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.06.2014, 13:18
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Kysytäämpäs nyt samaan ketjuun,

onko kenelläkään tietoa mistä saa ilmaiskareita? Eli näitä, mitä esim vanhemmissa jenkkiautoissa käytetään tason säätöön. Tavallisen iskunvaimentimen näköisiä, mutta mihin menee ilmaletkut joita täyttämällä saadaan iskarista tehtyä kuormajousi.
Johonkin tunnettuun malliin, vai ihan omasta päästä veistettyyn laitteeseen?

Valiantiin löytynee vaikka Rockautosta.. Sieltä olen omiin Capriceen ja Pickariin ostanut ja löytyy valinnanvaraa valmistajien suhteen.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.06.2014, 19:13
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ei ku just toisin päin. Koska paksummassa palkeessa sisään joustossa paine nousee ja ulosjoustossa laskee nopeammin kuin pienemmissä palkeissa...
Jos 400cm2 palje kantaa 1500 kilon kuorman 3.75 barin paineella, ja pienempi 300 cm2 palje kantaa saman kuorman 5 barin paineella, niin silloinhan pienempi on jäykempi.

Jousivakio = spring rate lbs/in, eli kuinka monta paunaa tarvitaan painamaan jousta yksi tuuma kasaan. Suurempi voima = korkeampi jousivakio = jäykempi jousi. Normaalissa jousessa vakio on lineaarinen, eli 350lbs/1in, 700lbs/2in jne. Progressiivisessä jousessa ensimmäinen tuuma painuu enemmän kuin seuraavat.

Ilmajousi on progressiivinen, koska mitä enemmän sitä painaa kasaan, sitä suurempi voima tarvitaan. Vaikutusta on myös kumin paksuudella ja laadulla, onko sisällä pohjauskumi, minkä mallinen alakartio on jne. Jousivakiota voi periaatteessa kasvattaa jollain vaahtomattomalla nesteellä jolla paljetta täytetään. Ilmatila pienenee mutta pinta-ala pysyy samana, joten jousi on jäykempi kantaen kuitenkin saman kuorman.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.06.2014, 20:55
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Vielä pitää kysyä, kun ei ymmärrä...

Jos pussukan mitta ois noin 400 mm normaali korkeudessa, ja pikku pinnistysvarana 100 mm päälle, niin onks tää edes teoriassa mahdollinen

Eli ihan hatusta, norm tilanne paine x bar = 400 mm ja maksimi x + y bar = 500 mm

tää 500 mm olis yhtä kuin maks ulosjousto

Toteutuuko 500 mm pitkillä, joissa kantavuus ylimitoitettu
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.06.2014, 21:02
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.243
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Jos 400cm2 palje kantaa 1500 kilon kuorman 3.75 barin paineella, ja pienempi 300 cm2 palje kantaa saman kuorman 5 barin paineella, niin silloinhan pienempi on jäykempi.

Jousivakio = spring rate lbs/in, eli kuinka monta paunaa tarvitaan painamaan jousta yksi tuuma kasaan. Suurempi voima = korkeampi jousivakio = jäykempi jousi. Normaalissa jousessa vakio on lineaarinen, eli 350lbs/1in, 700lbs/2in jne. Progressiivisessä jousessa ensimmäinen tuuma painuu enemmän kuin seuraavat.

Ilmajousi on progressiivinen, koska mitä enemmän sitä painaa kasaan, sitä suurempi voima tarvitaan. Vaikutusta on myös kumin paksuudella ja laadulla, onko sisällä pohjauskumi, minkä mallinen alakartio on jne. Jousivakiota voi periaatteessa kasvattaa jollain vaahtomattomalla nesteellä jolla paljetta täytetään. Ilmatila pienenee mutta pinta-ala pysyy samana, joten jousi on jäykempi kantaen kuitenkin saman kuorman.
Ei ole vieläkään. Jos et muuten usko nii kokeile... Isossa palkeessa paine sekä nousee että laskee nopeemmin kuin pienemmässä eli se on jäykempi...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ilmajousitus maastoajossa Hek0 Tekniikka & Jutustelu 16 25.02.2012 19:49
calminin tuotteiden tilaus??? offisuikka Tekniikka & Jutustelu 12 28.01.2009 00:11
Ilmajousitus jaiksis Tekniikka & Jutustelu 28 30.09.2007 11:28
OT: Passatin ruiskukoneen tuntijaa ? pee Tekniikka & Jutustelu 7 11.01.2007 16:50
Tuotteiden omituisuuksia Laskos Business 1 11.12.2004 17:51


Sivu luotu: 20:57 (GMT +2).