![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Muistaakseni mulla ei ole scaniassa kuin 1 tasosäädin etuakselille. Taka-akselille on kummallekin omansa. Edessä on kuitenkin kummallekin puolelle ilma pussukka. Tässähän saa napista nostettua ylös tarvittaessa (offroad asento) Niin ja kyseessä on Scania K92 asuntoauto. t. Juha
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siitähän puuttuu vielä ylä- ja alamalja, mutta Onninautossa nuo ei kauheita maksa, ja ovat lisäksi sinkittyjä (orkkis vain maalattu) Lainaus:
![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuos ois yhet pussukat, 220 - 550 mm pitkät ja kantavuus 5 barilla 2000 kg / 7 barilla 3000 kg
Onks nää jo liian järeät, ja miten lasketaan ajokorkeuden vaatima paine ?? Mieluummin kuitenki isot kun pienet ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Liian suuri palje vastaa löysää kierrejousta, joten silloin tarvitaan hyvä iskunvaimennus että perä pysyy aisoissa. Jousivakion olis varmaan hyvä olla aika lähelle sama kuin nykyisissä kierrejousissa. Ilmajousen pitkäikäisyyden kannalta paineen olisi hyvä olla 2.7 - 5.5 baria erään ohjeen mukaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Täähän täst mielenkiintoisen tekeekin, kun tuossa on tehtaan Heavy Duty alusta, hirmuiset apujouset vielä hirnuisampien jousien sisässä, ja tuo lopullinen käyttötarkoitus eli ajella hiekka ym pikkuteitä pitkin poikin asumus kyydissä aiheuttaa ihmetyksen. Lopullisesta painosta ei hajuakaan, mutta tuskin taka akselille paria tonnia enempiä kiloja tulee vs katsastus lukemat, oli 2700, rautaa on nyt jo pois varmaan 500 kg
Eli jos takasille tulis vaakalla valmiina yhteensä luokkaa 4000 - 4500 kg niin ei kaukana olla Ja jos isot pussit on kovin vajaana, lienee peräkin alhaalla ??
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 23.06.2014 20:56 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eihän se isoilla pusseilla sen alempana ole perä, samaan korkeuteen tarvittava paine vaan on pienempi. Noita pussejahan voi verrata paineilmasylinteriin. Isommalla saavutetaan sama voima pienemmällä paineella. Toki noissa pusseissa enemmän muuttujia, kun ovat kumia ja siten venyvät ja poikkipinta-ala muuttuu. Isommalla halkaisijalla jousitus on herkempi, kuten sanottu tuossa aiemmin. Se taas johtuu siitä, että isommassa tilavuudessa progressio on pienempi, kun pussi painuu kasaan, niin paine ei nouse niin nopeasti, kuin pienemmässä. Tuon halkaisijan merkitys on tosiaan suuri tarvittavan paineen suhteen. Kun tarvitaan tietty voima ja se on pinta-ala x paine. Ympyrän, eli sen pussin poikkiala kun on pii x r^2, niin huomaa, että halkaisijan vaikuttaa toiseen potenssiin siihen voimaan, kun taas paine vain ensimmäiseen... Edelleenkään näistä ilmajousitustuotteista enempää tiedä, kuin mitä tuossa aiemmin omaan projektiin liittyen lueskelin, mutta fysiikkaa taipuu paremmin ja aika perus fysiikkaa se on noidenkin toiminta. ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kysytäämpäs nyt samaan ketjuun,
onko kenelläkään tietoa mistä saa ilmaiskareita? Eli näitä, mitä esim vanhemmissa jenkkiautoissa käytetään tason säätöön. Tavallisen iskunvaimentimen näköisiä, mutta mihin menee ilmaletkut joita täyttämällä saadaan iskarista tehtyä kuormajousi.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Valiantiin löytynee vaikka Rockautosta.. ![]()
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jousivakio = spring rate lbs/in, eli kuinka monta paunaa tarvitaan painamaan jousta yksi tuuma kasaan. Suurempi voima = korkeampi jousivakio = jäykempi jousi. Normaalissa jousessa vakio on lineaarinen, eli 350lbs/1in, 700lbs/2in jne. Progressiivisessä jousessa ensimmäinen tuuma painuu enemmän kuin seuraavat. Ilmajousi on progressiivinen, koska mitä enemmän sitä painaa kasaan, sitä suurempi voima tarvitaan. Vaikutusta on myös kumin paksuudella ja laadulla, onko sisällä pohjauskumi, minkä mallinen alakartio on jne. Jousivakiota voi periaatteessa kasvattaa jollain vaahtomattomalla nesteellä jolla paljetta täytetään. Ilmatila pienenee mutta pinta-ala pysyy samana, joten jousi on jäykempi kantaen kuitenkin saman kuorman.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Vielä pitää kysyä, kun ei ymmärrä...
Jos pussukan mitta ois noin 400 mm normaali korkeudessa, ja pikku pinnistysvarana 100 mm päälle, niin onks tää edes teoriassa mahdollinen Eli ihan hatusta, norm tilanne paine x bar = 400 mm ja maksimi x + y bar = 500 mm tää 500 mm olis yhtä kuin maks ulosjousto Toteutuuko 500 mm pitkillä, joissa kantavuus ylimitoitettu
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ilmajousitus maastoajossa | Hek0 | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 25.02.2012 19:49 |
calminin tuotteiden tilaus??? | offisuikka | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 28.01.2009 00:11 |
Ilmajousitus | jaiksis | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 30.09.2007 11:28 |
OT: Passatin ruiskukoneen tuntijaa ? | pee | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 11.01.2007 16:50 |
Tuotteiden omituisuuksia | Laskos | Business | 1 | 11.12.2004 17:51 |