Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ilmajousitus tuotteiden tuntijaa ?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125035)

pee 15.06.2014 22:29

Ilmajousitus tuotteiden tuntijaa ??
 
Joku täällä oli puuhaillu enempikin aiheen kanssa, olis muutama kysymys ettei mene heti metikköön...

MoGGirojekti alkaa kohtapuoliin kaivata pusseja taakse rautajousten tilalle, ja valinnan vaikeus ja kokemattomuus tuo esiin kysymyksiä, mistä ja millä spekseillä pitäis valita

Paineilmaa ja säiliöitä löytyy, ja 12 voltilla ohjaillaan, taka-akselimassa luokkaa 5 tonnia, ja rautaset pitäis saada kokonaan pois, kun vehkeen niiaamista haetaan, liikevaade luokkaa >200 mm

Etuset mahdollisesti samaan teemaan viiveellä, ja sittenhän tarvitaan jo jotain ohjauksia ja asentotunnistimiakin kö ??

Keskustelua aiheesta, olkaa hyvä

HeikkiH 16.06.2014 13:22

Tasonsäätöhän on paras toteuttaa mekaanisella venttiilillä, ellei ihan välttämättä halua ohjainpurkkia sekä taso-, että paineantureita = ihanan kallista. Tosin silloin saa portaattoman tasonsäädön ym kivaa.

Niiauksella tairkoittanet ilmapalkeiden tyhjentämistä kokonaan? Mulla kun tuli niiamisesta ekana mieleen bussin niiaus, eli kallistus jalkakäytävän puolelle :D
Palkeiden tyhjennys onnistuu helposti, tasonsäädön jälkeen sähköohjattu 3/2-venttiili, joka aktivoituna sulkee yhteyden tasoventtiilistä palkeeseen ja päästää palkeista ilman pois. Tai voi tuon 3/2-venttiilin laittaa myös ennen tasoventtiiliä, niin ei suotta rasita tasoventtiiliä kun sieltä ei ilma minnekään pääse. Sillä edellytyksellä tietysti että tasoventtiili päästää palkeen tyhjäksi kun syöttö on poikkastu, jos siellä on takaisku niin silloin 3/2-venttiilin paikka on tasoventtiilin jälkeen.
Sitten kun sähköt on poikkastu 3/2-venttiilistä, niin auto nousee normaalille tasolle.

Ja sittenhän nuita tasoventtiileitä on sellaisiakin, joista saadaan korotettu ajotason. Tasoventtiiliin syötetään ilmaa tiettyyn porttiin, jolloin taso nousee noin 65-70 milliä (Scania).

Palkeitakin on montaa mallia, rullapaljetta ja makkarapaljetta, joissain pohjauskumit sisäänrakennettuna joissain ei, teräspäädyillä ja muovipäädyillä jne. Paljonko Mogissa on tilaa palkeelle?

Tuossa on manuska josta löytyy palkeiden valintaan tietoa:

http://www.firestoneip.com/site-reso...f/AirideDG.pdf

pee 16.06.2014 18:57

Juupa

MoGissa jouset on noin 200 mm halkaisijaltaan ja pituus noin 400 mm

Niiauksella just tarkoitin, että pitäis pussit tyhjinä laskeutua törmäyskumeilleen, jolloin se putoais vajaan 200 mm

Ajossa vois olla noin kuin nyt, ja ääritilanteessa vois venyä hiukan ylemmäks, eli mun ymmärtääksein pussukka pitäis olla noin 500 mm pisimmillään, ja jouset meinasin jättää kokonaan pois, eli mikä sitten oikea malli lie

Nurkkakohtaiset ohjailut ei oo heti mielessä, tosin, ei niistäkään haittaa välttämättä ois

bj45lava 16.06.2014 20:32

Ohjailut on helppo toteuttaa, onks moggi. 24v sähköillä??, noi teollisuusventtiilit on 24v isoilta osin eli helppoa ja ei niin kallistakaan.

Mites meinasit jousen poistaa, tukivarsi lehden etukiinnikkeestä akseliin ja hieman yli ja jousi sitten siihen päähän??

pee 16.06.2014 20:36

MoGGi on 12 V järjestelmällä, ja kierrejousinen

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108829

Bj Andy 16.06.2014 22:16

Tuohonhan kannattaisi ettiä vaikka jonkun bussimersun tasosäätö venttiili eli semmonen joka ei tarvi sähköä lainkaan. Ja sitten niiausta ym.varten venttiilit erikseen.

Jos ja kun tuo taitaa olla sitä lemmenpesää ajatellen tuo homma niin ne takapussit sitten omiin piireihinsä eli molemmille omat tasonsäädöt niin pitää kopin suorassa. Etu ilmoille on vaikea keksiä mitään oikeaa perustetta jos rakentamisen iloa ei lasketa...

HeikkiH 17.06.2014 08:36

Ajon aikaiseen tasonsäätöön vaikka tollanen perävaunun tasoventtiili:

http://www.proxel.fi/?page=tuoteluet...PV&tuote=21373

Ja jos haluaa pitää sähköt minimissään niin palkeiden tyhjennykseen/korotettuun tasoon tollanen manuaalinen venttiili mikä ohittaa ton e.m venttiilin:

http://www.proxel.fi/?page=tuoteluet...LI&tuote=19052

Tuo venttiili jos on edessäkin ilmat, saa myös yksikahvaisena. Sitä en sitten tiedä katsastusmiehen kantaa tuollaisen käyttöön autossa. Itse tekisin palkeiden tyhjennyksen kuitenkin sähköllä, sehän on vain on/off tyyppinen ratkaisu, eikä edes tolkuttoman kallista.

pee 17.06.2014 18:15

Mites nuo nyt menee, pelkät palkeet lienee tarkoitettu asennettavaks johonkin kuoriin, eli jälkiasennuksina ne putoaa pois

Malliko pitäis olla männällinen, jolloin sen saa ylä ja alapäästä pultattua kiinni ??

HeikkiH 17.06.2014 20:48

Niitähän saa pelkkiä palkeita ilman päätyjä, mutta yhtälailla myös ylälevyllä ja alakartiolla jos rullapalkeista puhutaan. Makkarapalkeista en ole varma saako ilman päätyjä. Mutta kuuden vuoden aikan en ole kertaakaan mein korjaamolla nähnyt pelkää kumipaljetta, aina on ollu päädyt kiinni.

Kiinnityksiäkin on montaa sorttia, on yhdellä ruuvilla, kahdella ruuvilla, sokkakiinnityksellä, riippumatta siitä onko rulla vai makkara. Helpointa valita kun menee johonkin raskaankaluston liikkeeseen selaamaan kataloogia. Tai laittaa kyselyä vaikka S&N oy:hyn, sieltä joskus kyselin sopivaa paljettaa projektiin.

Tossa yks malli mikä vois olla sopiva:

http://www.proxel.fi/images/1402423.jpg

http://www.proxel.fi/?page=tuoteluet...J.&tuote=17033

vmt 17.06.2014 21:36

Minkähanlainen käyttöpaine noissa olisi sellainen ajon kannalta mukava? Sen perusteellahan sitten pitäisi valita palkeen halkaisija. Esim jos neljän barin paineella haluat yhden palkeen kantavan vaikkapa 2150 kg (akselimassa - akselin ja renkaiden paino), pitäisi sisähalkaisija olla n. 26 cm siinä kuormitustilanteessa. Eli sen halutun käyttöpaineen mukaan pitäisi halkaisija valita. Se tietty, että kannattaako kovin matalille paineille tuota mitoittaa maksimikantavuudelle, kun ei taida kovin isoa osaa ajoista olla täydellä kuormalla? Tai sekin mulle tullut selväksi, että mahdollisimman iso halkaisijaltaan, mikä vaan mahtuu ja pituuksien puolesta käy...

Mikki 22.06.2014 13:42

Katteles FL6 sarjan ilmapalkeita, menee varmaankin painojen kanssa aika hyvin kohdalleen ja osat (maljat ja palkeet) on halpoja. Osia löytyy Koivunen, Onninauto, Tobidan, Motoral, Örum, Atoy, Europart, Raskassarja YmYmYm... vaikka kuinka paljon.

Kestävyyden kannalta valmistajana Wabco, Knorr ja halvat on sitte vain halpoja, nm. kokemusta on!

Kompuran kanssa tulee sitten se hankaluus, koska 12V sähkökompura ei hirveän tuottelias ole, ja ilmaa näillä palkeilla sitten menee!
Kompura vaikka tollanen Thomas:n kompura (www.pneumacon.fi), jota meillä pikkubusseissa käytetään. Varaosat suht edullisia ja koneet todella kestäviä!

Sitten moGGihan on saatavissa paineilmajarruilla, joten kompura on saatavilla koneeseekin, mutta saattaa olla $$$€€€£££ joka suhteessa. Tosin löytyy tarvikkeenakin noista em. tuontiyrityksistäkin...

Mutta laitteet olis kompura, ilmankuivaaja paineensäätimellä, kuivansäiliö, suodatinventtiili/paineentasaaja/takaisku, ilmasäiliö, tasonsäätimet 1-2kpl ja ilmapalkeet 2/4kpl.

Tasonsäätimiksi olen aina tarjonnut Scanian mekaanista bussin säädintä, koska siinä on tuo paineilmalla tapahtuva nosto, joka ei vaadi kuin yhden letkun ja toimii aina!

T:Mika

pee 22.06.2014 17:05

Kiitti -Mikki- taas, kompura ja säiliöt ja kuivaimet suodatimineen onkin autossa jo alunperin ...

Tarvii taas kokkeloida lisää, kuten esim tuommoinen

http://varaosatedullisesti.kotisivuk...ml?id=349/4407

Mitä tuollainen tarvii kiinnityksiinsä, käsittääkseni tuo on pelkkä palje

BJ-40/76 22.06.2014 21:14

En ole asiantuntija, mutta...
 
Siis käsitinkö oikein, että meinaat laittaa taka-akselille ilmapussit, ja nimenomaan yhdellä tason/korkeuden säätimellä?
Tuo asennus vaatii todella järeän kallistuksen vakaajan, sillä JOS nuo ilmajouset on suoraan samassa letkussa, niin tilanne on käytännössä se, että akselin keskellä olisi vain yksi jousi. -> tulee kallistus/kaatumisherkkä.

Jos minä tekisin k.o ilmajousituksen, niin tasonsäätö maksimissaan puoliautomaattiseksi, ja siihenkin mahdollisuus valita pussikohtaisesti nolla/max paine. (helpottaa kiinnijuuttuneen auton irroitusta tms. kun jonkun renkaan kuormituksesta voi poistaa yli puolet, esim. kivelle/kannolle noustessa)

Noihin teollisuusmallin paineilmaventtiileihin löytyy yleensä myös 12v dc kelat, monesti samaan hintaan taikka noin euron lisäkustannuksella.

pee 22.06.2014 21:25

Ei oo mitään päätöksiä säädöistä tehty, todnäk kuitenkin molemmat puolet erikseen säädettäviks

Aika jerkku tuo moGin takavakaaja kyl on, moni ois tuon paksuisest ihan iloinen

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111166

HJ60_Jussi 22.06.2014 21:41

Muistaakseni mulla ei ole scaniassa kuin 1 tasosäädin etuakselille. Taka-akselille on kummallekin omansa. Edessä on kuitenkin kummallekin puolelle ilma pussukka. Tässähän saa napista nostettua ylös tarvittaessa (offroad asento)

Niin ja kyseessä on Scania K92 asuntoauto.

t. Juha

Mikki 23.06.2014 01:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1141230)
Tarvii taas kokkeloida lisää, kuten esim tuommoinen

http://varaosatedullisesti.kotisivuk...ml?id=349/4407

Mitä tuollainen tarvii kiinnityksiinsä, käsittääkseni tuo on pelkkä palje

Djep, ja ihanan kallis... Vastaava Firestone liikku tuolla 50€ hinnoissa....
Siitähän puuttuu vielä ylä- ja alamalja, mutta Onninautossa nuo ei kauheita maksa, ja ovat lisäksi sinkittyjä (orkkis vain maalattu)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi (Viesti 1141303)
Muistaakseni mulla ei ole scaniassa kuin 1 tasosäädin etuakselille. Taka-akselille on kummallekin omansa. Edessä on kuitenkin kummallekin puolelle ilma pussukka. Tässähän saa napista nostettua ylös tarvittaessa (offroad asento)

Yrittänyt saada tuota Scanian katkaisijaa, jossa OFFROAD symboli, ei vaan ole löytynyt Ruskeasuon huollosta, olis kyllä todella PRO nappi maasturissa... Ehkä tuo Saab:n EXTRA olis sellanen jousituksen korotuksen nappulana hyvä????:D:D:D

pee 23.06.2014 15:25

Tuos ois yhet pussukat, 220 - 550 mm pitkät ja kantavuus 5 barilla 2000 kg / 7 barilla 3000 kg

Onks nää jo liian järeät, ja miten lasketaan ajokorkeuden vaatima paine ??

Mieluummin kuitenki isot kun pienet ??

HeikkiH 23.06.2014 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1141405)
Tuos ois yhet pussukat, 220 - 550 mm pitkät ja kantavuus 5 barilla 2000 kg / 7 barilla 3000 kg

Onks nää jo liian järeät, ja miten lasketaan ajokorkeuden vaatima paine ??

Mieluummin kuitenki isot kun pienet ??

Paineen ja kantavuuden perusteella pinta-ala on noin 400 cm2, joten kantavuus / pinta-ala = paine.

Liian suuri palje vastaa löysää kierrejousta, joten silloin tarvitaan hyvä iskunvaimennus että perä pysyy aisoissa. Jousivakion olis varmaan hyvä olla aika lähelle sama kuin nykyisissä kierrejousissa.

Ilmajousen pitkäikäisyyden kannalta paineen olisi hyvä olla 2.7 - 5.5 baria erään ohjeen mukaan.

pee 23.06.2014 20:52

Täähän täst mielenkiintoisen tekeekin, kun tuossa on tehtaan Heavy Duty alusta, hirmuiset apujouset vielä hirnuisampien jousien sisässä, ja tuo lopullinen käyttötarkoitus eli ajella hiekka ym pikkuteitä pitkin poikin asumus kyydissä aiheuttaa ihmetyksen. Lopullisesta painosta ei hajuakaan, mutta tuskin taka akselille paria tonnia enempiä kiloja tulee vs katsastus lukemat, oli 2700, rautaa on nyt jo pois varmaan 500 kg

Eli jos takasille tulis vaakalla valmiina yhteensä luokkaa 4000 - 4500 kg niin ei kaukana olla

Ja jos isot pussit on kovin vajaana, lienee peräkin alhaalla ??

vmt 23.06.2014 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1141488)
Täähän täst mielenkiintoisen tekeekin, kun tuossa on tehtaan Heavy Duty alusta, hirmuiset apujouset vielä hirnuisampien jousien sisässä, ja tuo lopullinen käyttötarkoitus eli ajella hiekka ym pikkuteitä pitkin poikin asumus kyydissä aiheuttaa ihmetyksen. Lopullisesta painosta ei hajuakaan, mutta tuskin taka akselille paria tonnia enempiä kiloja tulee vs katsastus lukemat, oli 2700, rautaa on nyt jo pois varmaan 500 kg

Eli jos takasille tulis vaakalla valmiina yhteensä luokkaa 4000 - 4500 kg niin ei kaukana olla

Ja jos isot pussit on kovin vajaana, lienee peräkin alhaalla ??

Tuosta akselipainosta kun sitten vähennät vielä sen jousittamattoman massan, kun arvioit niiden ilmapussien tulevaksi kannateltavaa kuormaa.

Eihän se isoilla pusseilla sen alempana ole perä, samaan korkeuteen tarvittava paine vaan on pienempi.

Noita pussejahan voi verrata paineilmasylinteriin. Isommalla saavutetaan sama voima pienemmällä paineella. Toki noissa pusseissa enemmän muuttujia, kun ovat kumia ja siten venyvät ja poikkipinta-ala muuttuu.

Isommalla halkaisijalla jousitus on herkempi, kuten sanottu tuossa aiemmin. Se taas johtuu siitä, että isommassa tilavuudessa progressio on pienempi, kun pussi painuu kasaan, niin paine ei nouse niin nopeasti, kuin pienemmässä.

Tuon halkaisijan merkitys on tosiaan suuri tarvittavan paineen suhteen. Kun tarvitaan tietty voima ja se on pinta-ala x paine. Ympyrän, eli sen pussin poikkiala kun on pii x r^2, niin huomaa, että halkaisijan vaikuttaa toiseen potenssiin siihen voimaan, kun taas paine vain ensimmäiseen...

Edelleenkään näistä ilmajousitustuotteista enempää tiedä, kuin mitä tuossa aiemmin omaan projektiin liittyen lueskelin, mutta fysiikkaa taipuu paremmin ja aika perus fysiikkaa se on noidenkin toiminta. :)

sos 23.06.2014 22:41

ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?

vmt 23.06.2014 22:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1141542)
ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?

Periaatteessahan se on just noin ja terässylinterissä käytännössäkin. Kuitenkin se kuminen pussi on lytyssä ollessaan halkaisijaltaan isompana, joten voima suhteessa paineeseen on isompi. Sitten taas jos sen haluaa nostaa äärimittaan, niin silloinhan halkaisija on pienempi, joten painetta tarvitsee enemmän. Ja sekin vaikuttaa vähän, että lytyssä ollessaan se kumi koittaa itsekin oieta, eli vähän kantaa kuormaa ja pitkänä ollessaan taas pyrkii lyhenemään.

EDIT: Eli siinä mielessä toimii aika pitkälti samoin rengas, jos sen paineilla haluaa maavaraa säädellä.

Mikki 24.06.2014 00:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1141542)
ei kai sillä paineella säädetä sinänsä korkeutta, eikös se tommosessa ns.sylinterissä ole sama kantokyky pussi täynnä ja pussi melkein tyhjänä, eli paineella kuorman kantokyky ja ilmamäärällä korkeus?
eli eikös siellä ole sama paine vaikka perä ylhäällä ja perä ajokorkeudessa?

Paine on sama, ilmamäärä vain kasvaa.

Helppo tarkastaa fysiikan kautta, koska paino ei kasva, joten tarvittava paine silloin sama.
Perinteinen autoalan insinöörifysiikan koekysymys, ja aina varma miina!!!

Bj Andy 24.06.2014 04:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1141470)
Paineen ja kantavuuden perusteella pinta-ala on noin 400 cm2, joten kantavuus / pinta-ala = paine.

Liian suuri palje vastaa löysää kierrejousta, joten silloin tarvitaan hyvä iskunvaimennus että perä pysyy aisoissa. Jousivakion olis varmaan hyvä olla aika lähelle sama kuin nykyisissä kierrejousissa.

Ilmajousen pitkäikäisyyden kannalta paineen olisi hyvä olla 2.7 - 5.5 baria erään ohjeen mukaan.

Ei ku just toisin päin. Koska paksummassa palkeessa sisään joustossa paine nousee ja ulosjoustossa laskee nopeammin kuin pienemmissä palkeissa...

Nostokurki 24.06.2014 06:56

Kysytäämpäs nyt samaan ketjuun,

onko kenelläkään tietoa mistä saa ilmaiskareita? Eli näitä, mitä esim vanhemmissa jenkkiautoissa käytetään tason säätöön. Tavallisen iskunvaimentimen näköisiä, mutta mihin menee ilmaletkut joita täyttämällä saadaan iskarista tehtyä kuormajousi.


Sivu luotu: 23:50 (GMT +2).