Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.06.2014, 17:57
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Eipä tässä ollu rajoituksella merkitystä. En aiemmin huomannukkaan että kuski veti skodan ollessa rinnalla vasemmalle. Ja jos,kun skoda jarrutti ja rekka veti vasemmalle viereen, joku oisi tullu vastaan niin ainoa pakotie olisi ollu kaistan yli mettään ja siihenkään ei olisi aika riittäny.

Tässä tapauksessa jokainen töhöili osaltaan mutta ainoa joka oli ns. Ammattilainen töhöili kaikkein noloimmin...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos silmä ei valehtele, niin rekka vetää keskemmäs, siis kiilaa skodilakkia, kun huomaa että valoton prätkä tulee vastaan, kun skodilakki on ohittamassa.

Jos olisi todellinen teiden sankari, niin olisi tehnyt tilaa ja HIDASTANUT? että kaikki kolme sopisivat paremmin rinnakkain.
Videolla näkyvä lievä vasemmalle siirtyminen alkaa jo hieman ennenkuin vastaantuleva tumma Bemari on lähes rekan keulan kohdalla - ja ajolinjan siirtyminen on ihan loogisessa suhteessa tien kallistukseen ja mutkan suuntaan. Miten rekkakuski olisi voinut olla estämässä skodan ohitusta/ kiilaamassa, kun rekan ajolinjan siirtyessä hieman vasemmalle Skodan on täytynyt olla vielä rekan takana? Siinä vaiheessa kun prätkä alkaa olla lähellä (selväsit ennen bussipysäkkiä) rekkakuskihan siirtyy sen hetkiseltä ajolinjaltaan OIKEALLE, ei suinkaan vasemmalle.

Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta.

Mitä jarruttamiseen tulee, niin siitä kun Skoda- pellen jarruvalot syttyy niin näyttäisi että parin sekunnin verran menee siihen että alkaa rekka hidastua - hyvinkin siis normaalin reaktioajan + jarruviiveen verran. Tuossa paikassa rekkakuskilla oli tasan kolme vaihtoehtoa: väistää vasemmalle, ajaa skodaa perään, tai ajaa pientareen puolelle metsään. Jos autoja olisi tullut vastaan, niin metsähallitus olisi luultavasti kutsunut, tai sitten olisi skodan persaus saanut uutta muotoilua.



Lainaus:
Melko teräksiset hermot pitää skodan kuskilla olla, jos ei yhtään säväytä, kun rekan sumupilvestä lähet ohittamaan, rekka vetää keskiviivan yli sinua kohti, ja yhtääkkiä valoton prätkä tulee samaa kaistaa vastaan!
Ja vielä kiitokseksi sitten soitetaan torvea.
Varmaan sillä olikin aika teräksiset hermot, kun lievässä katvepaikassa lähtee ohittamaan rekkaa sadekelillä vesisumun takaa. Jos yhtään voi päätellä kyseisen paviaanin ajotottumuksia, niin luultavasti kuuluu ohituspaikkaa kytätessään niihin rekan perseessä roikkujiin, ja sieltä lähdetään suorittamaan ohitusta, vaikka niin läheltä ei voi ylipäätään nähdä kunnolla eteensä edes hyvässä säässä. No, tämä toki on pelkkää spekulaatiota.


Lainaus:
Jos tuo skodilakki kuski ei olisi vetänyt keskiviivan päälle, vaan olisi rauhassa pysähtynyt, niin vois olla että olisi saanut noista kolmesta pienimmät sakot.... (tarkistamaan että kaatuko tms. motoristi, jos kerran meni läheltä)
Perustele? Skodalla kuitenkin jo suoraan liikenneturvallisuuden vaarantaminen tuollaisella idioottimaisella ohituksella, on selkeästi vaarallisin teko näistä. Prätkäkuskilla vahingossa/ tietämättään ajovalo pimeänä, rekkakuski taasen pyrkii välttämään törmäyksen. Tööttäys ei onneksi ole sakon arvoinen rike, tuossa paikassa itse asiassa jopa ihan paikallaan, samoin kuin pitkien vilkuttaminen. Jos se vaikka edes jonkun tuollaisen pöntön herättäisi ajattelemaan mitä tuli tehtyä. Videon pöntössä se tosin herätti jonkun rattiraivoreaktion, jonka seurauksena yhtä liikenneturvallisuuden vaarantamista seurasi toinen..

Lainaus:
Siis jos poliisi saa näytettyä toteen, että kiilasi skodaa eikä jarruttan/hidastanut, niin päiväsakkoja voi tulla reiluhkosti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, saattaa alkaa kortiton lomakin...
Ainoa joka tuossa tilanteessa on toiminut väärin on Skoda- kuski.. olkoonkin sitten että ohituksen aloitus olisi ollut kuskilta arviointivirhe eikä törkeää piittaamattomuutta muiden turvallisuudesta, niin se ei siitä huolimatta poista tosiseikkaa että hän on ainoa joka on liikenneturvallisuutta tuossa vaarantanut. Ne Skodakuskin perustelut jossain naamakirjan keskustelussa jarrutukselle on ihan täyttä sontaa, koittaa vain pelastaa omaa nahkaansa vaikka paska on jo housussa.


Lainaus:
No, mikäli lööppeihin olisi uskomista, niin asiaa selvitetään poliisin toimesta.
Syytä onkin, tuollaiset ohitukset ja sen jälkeinen Skodakuskin tapainen idioottimainen toiminta pitäisi saada kitkettyä pois niin hyvin kuin mahdollista. Se, että rekkakuskit muuten tötöilee tuolla liikenteessä minkä kerkeää, ja esim. Kehäteillä ja usein myös maanteillä roikkuu perseessä kiinni ja milloin mistäkin raivostuvat on kokonaan toinen tarina. Pois pitäisi toki ehdottomasti saada nekin.

Saisi tulla dashcamit pakolliseksi Suomessa, niin voitaisiin jaella sakkolappuja vähän enemmän tämäntyyppisestä touhusta. Minulta ei reaaliaikainen GPS:ään perustuva satelliittiseuranta saa minkäänlaista kannatusta, mutta jotain tarttisi liikennevalvonnan nykytilalle tehdä - sitä kun ei oikein tunnu olevan.. Liikkuva poliisi ei sitä enää tee kun ei sitä ole olemassa, "korttelipoliisilla" on ilmeisesti parempaakin tekemistä, ja tämäntyyppisiä tötöilyjä ei peltipoliisi poista.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 17.06.2014 18:02
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.06.2014, 19:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Videolla näkyvä lievä vasemmalle siirtyminen alkaa jo hieman ennenkuin vastaantuleva tumma Bemari on lähes rekan keulan kohdalla - ja ajolinjan siirtyminen on ihan loogisessa suhteessa tien kallistukseen ja mutkan suuntaan. Miten rekkakuski olisi voinut olla estämässä skodan ohitusta/ kiilaamassa, kun rekan ajolinjan siirtyessä hieman vasemmalle Skodan on täytynyt olla vielä rekan takana? Siinä vaiheessa kun prätkä alkaa olla lähellä (selväsit ennen bussipysäkkiä) rekkakuskihan siirtyy sen hetkiseltä ajolinjaltaan OIKEALLE, ei suinkaan vasemmalle.

Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta.

Mitä jarruttamiseen tulee, niin siitä kun Skoda- pellen jarruvalot syttyy niin näyttäisi että parin sekunnin verran menee siihen että alkaa rekka hidastua - hyvinkin siis normaalin reaktioajan + jarruviiveen verran. Tuossa paikassa rekkakuskilla oli tasan kolme vaihtoehtoa: väistää vasemmalle, ajaa skodaa perään, tai ajaa pientareen puolelle metsään. Jos autoja olisi tullut vastaan, niin metsähallitus olisi luultavasti kutsunut, tai sitten olisi skodan persaus saanut uutta muotoilua.





Varmaan sillä olikin aika teräksiset hermot, kun lievässä katvepaikassa lähtee ohittamaan rekkaa sadekelillä vesisumun takaa. Jos yhtään voi päätellä kyseisen paviaanin ajotottumuksia, niin luultavasti kuuluu ohituspaikkaa kytätessään niihin rekan perseessä roikkujiin, ja sieltä lähdetään suorittamaan ohitusta, vaikka niin läheltä ei voi ylipäätään nähdä kunnolla eteensä edes hyvässä säässä. No, tämä toki on pelkkää spekulaatiota.




Perustele? Skodalla kuitenkin jo suoraan liikenneturvallisuuden vaarantaminen tuollaisella idioottimaisella ohituksella, on selkeästi vaarallisin teko näistä. Prätkäkuskilla vahingossa/ tietämättään ajovalo pimeänä, rekkakuski taasen pyrkii välttämään törmäyksen. Tööttäys ei onneksi ole sakon arvoinen rike, tuossa paikassa itse asiassa jopa ihan paikallaan, samoin kuin pitkien vilkuttaminen. Jos se vaikka edes jonkun tuollaisen pöntön herättäisi ajattelemaan mitä tuli tehtyä. Videon pöntössä se tosin herätti jonkun rattiraivoreaktion, jonka seurauksena yhtä liikenneturvallisuuden vaarantamista seurasi toinen..



Ainoa joka tuossa tilanteessa on toiminut väärin on Skoda- kuski.. olkoonkin sitten että ohituksen aloitus olisi ollut kuskilta arviointivirhe eikä törkeää piittaamattomuutta muiden turvallisuudesta, niin se ei siitä huolimatta poista tosiseikkaa että hän on ainoa joka on liikenneturvallisuutta tuossa vaarantanut. Ne Skodakuskin perustelut jossain naamakirjan keskustelussa jarrutukselle on ihan täyttä sontaa, koittaa vain pelastaa omaa nahkaansa vaikka paska on jo housussa.




Syytä onkin, tuollaiset ohitukset ja sen jälkeinen Skodakuskin tapainen idioottimainen toiminta pitäisi saada kitkettyä pois niin hyvin kuin mahdollista. Se, että rekkakuskit muuten tötöilee tuolla liikenteessä minkä kerkeää, ja esim. Kehäteillä ja usein myös maanteillä roikkuu perseessä kiinni ja milloin mistäkin raivostuvat on kokonaan toinen tarina. Pois pitäisi toki ehdottomasti saada nekin.

Saisi tulla dashcamit pakolliseksi Suomessa, niin voitaisiin jaella sakkolappuja vähän enemmän tämäntyyppisestä touhusta. Minulta ei reaaliaikainen GPS:ään perustuva satelliittiseuranta saa minkäänlaista kannatusta, mutta jotain tarttisi liikennevalvonnan nykytilalle tehdä - sitä kun ei oikein tunnu olevan.. Liikkuva poliisi ei sitä enää tee kun ei sitä ole olemassa, "korttelipoliisilla" on ilmeisesti parempaakin tekemistä, ja tämäntyyppisiä tötöilyjä ei peltipoliisi poista.

Siis tarkoitatko, että on aivan normaalia ja laillista, että rekalla vedetään vasemmalle loivasti kaartuvassa kurvissa noinkin paljon vasemmalle, (näyttää siltä, että kamera oli melkein keskiviivan päällä, missähän takimmaiset renkaat oli?) ja sitten vasta otetaan omalle kaistalle/oikeaan reunaan, kun moottoripyörä on reunaviivan päällä, ja ohittaja reilusti rinnalla?
Jos olisi ollut äkkinäinen moottoripyöräilijä ilman abs jarruja, niin nurin olis mennyt. Siis kun rekka tulee "keskellä" tietä vastaan, ja vielä väliin pitäisi sopia skoda.

ja tuosta kommentistasi: "Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta."
Olen muuten samaa mieltä; mutta olis voinut ajaa koko ohituksen ajan oikeassa reunassa, kuten tiellä kuuluisi, silloin skodalla olis ollut metri enemmän tilaa, ja mahdollisesti juurikin tuon ansiosta "puhdasta" ilmaa/näkyväisyyttä, ja olisi voinut jättää ohittamatta/keskeyttää ohitus.

Ja tuo skodan ohitus yleensä: lähti ohitukseen reilusti sulkuviivan päättymisen jälkeen, ja palasi omalle kaistalle ennen sulkuviivoja. eikö se ohitus pidä suorittaa juurikin noin? ainut haitta on tuo vesisumu, joka todennäköisesti esti pimeän moottoripyörän havainnoinnin (joka sekin osaltaan johtuu siitä, että rekka ajaa väärässä kohtaa ajorataa)

Ja millä perustelet että katvepaikka? minulla ei minkäänlaista mielikuvaa k.o paikasta, mutta jos siinä on katvepaikka, niin ajoratamaalaukset perseellään?

Ja miten rekkakuski esti törmäyksen moottoripyörään? palasi sinne kohtaa ajorataa, minne kuuluukin? (sekunttia vai kahta ennen kuin skoda tulee kuvaan rekan edessä, siis paljonko kerkesi siirtyä siihen mennessä, kun skodan ja rekan keulat oli samalla tasolla)

Korostan vielä, että ainut käsitys muodostuu tuosta videosta, ja kokemuksen mukaan kamera vääristää aika paljon todellisuutta.
Ja kun ei ole tietoa, missä kohtaa kamera on, niin vielä vaikeampi muodostaa vakaata käsitystä tapahtumasta; olisipa skodastakin kuvattuna sama aika, niin olisi paljon helpompi vetää johtopäätöksiä.

p.s kuinka moni huomasi, että iltalehden kohtaamiskuva oli leikattu paljon tramaattisemmaksi kuin video?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.06.2014, 19:36
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

oma veikkaus on, että rekkakuski huomasi skodan vasta, kun se oli jo rinnalla ja samalla, kun huomasi auton ni vaistomaisesti torvi pohjaan. jokainen vähänki järkevä olisi väistänyt oikeaan jos olisi huomannut aikasemmin ohituksen.
eiköhän tähänki jossain vaiheessa vähän selvyyttä saada kun poliisit tiedottaa tutkimus tuloksia.

luultavasti prätkäkuskilta kortti pois liian suuren tilannenopeuden ja ilman valoja ajon takia
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.06.2014, 19:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tarkoitatko, että on aivan normaalia ja laillista, että rekalla vedetään vasemmalle loivasti kaartuvassa kurvissa noinkin paljon vasemmalle, (näyttää siltä, että kamera oli melkein keskiviivan päällä, missähän takimmaiset renkaat oli?) ja sitten vasta otetaan omalle kaistalle/oikeaan reunaan, kun moottoripyörä on reunaviivan päällä, ja ohittaja reilusti rinnalla?
En. Mutta jos olet koskaan ajanut raskaampaa/ korkeampaa yhdistelmää, niin tiedät varmasti niiden luontaisen ominaisuuden lähteä kaartamaan kohti kallistuksen suuntaa, ja jos sillä hetkellä huomioisi on keskittynyt johonkin muuhun hetkellisesti, olet hyvinkin äkkiä lähempänä keskiviivaa tai tien piennarta, riippuen mihin kallistus on. En jaksa oikein uskoa, että tuo vasemmalle kaarto noin lähelle keskiviivaa on mikään tarkoituksellinen teko.

Se, onko se pienimuotoinen ajovirhe rekkakuskilta - mahdollisesti. Sitä on vaikea sanoa pelkästään videon perusteella; tuskin tuolla kohtaa kuitenkaan tuuli on paljoa vaikuttanut joten enemmän veikkaisin johonkin mitä rekkakuski on tehnyt/ jättänyt tekemättä. Kauhean äkkinäisiä korjausliikkeitä täysperällä tai puolikkaalla ei viitsi tehdä jos ei ole pakko, jo hitaassakin vauhdissa ne heilauttaa aika ikävästi.


Lainaus:
Jos olisi ollut äkkinäinen moottoripyöräilijä ilman abs jarruja, niin nurin olis mennyt. Siis kun rekka tulee "keskellä" tietä vastaan, ja vielä väliin pitäisi sopia skoda.
Onneksi prätkäkuskit yleensä ajaa kohtalaisen hereillä ja tiedostaa ympäristönsä, niin ei vedä heti jarruja pohjaan jos auto tulee vastaan keskiviivan tuntumassa. Tosin, eipä niin pitäisi tehdä autoilijankaan, kun ei sille jarrutukselle tai väistölle vielä siinä vaiheessa ole mitään tarvetta. Silloinhan reaktiomaisen väistön tekee helposti, jos ei ole keskittynyt liikenteen seuraamiseen, ja siinä vaiheessa huomaa vastaantulevan ajoneuvon keskiviivan tuntumassa.. monet ihmeelliset tilanteet on seurausta siitä kun kuskit kattoo maisemia, eikä eteenpäin ja peileihin


Lainaus:
ja tuosta kommentistasi: "Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta."
Olen muuten samaa mieltä; mutta olis voinut ajaa koko ohituksen ajan oikeassa reunassa, kuten tiellä kuuluisi, silloin skodalla olis ollut metri enemmän tilaa, ja mahdollisesti juurikin tuon ansiosta "puhdasta" ilmaa/näkyväisyyttä, ja olisi voinut jättää ohittamatta/keskeyttää ohitus.
Oikeastaan, niin oikeassa reunassa kun se turvallisesti on mahdollista Ei tarkoita raskaalla yhdistelmällä lähes reunaviivassa kiinni, vaan hieman keskemmällä - ihan kuten henkilöautollakin. Pientareen puolellehan byrokraattien ihanassa pykälävaltiossa Suomessa ei edes saa ajaa kuin oikeastaan väistääkseen äkkitilanteessa, toisin kuin vaikkapa Ruotsissa missä ko. juttu on enemmän sääntö kuin poikkeus. Oleellisesti tosiaan helpottaa ohittamista, ja tekee ajamisesta muutenkin turvallisempaa.


Lainaus:
Ja tuo skodan ohitus yleensä: lähti ohitukseen reilusti sulkuviivan päättymisen jälkeen, ja palasi omalle kaistalle ennen sulkuviivoja. eikö se ohitus pidä suorittaa juurikin noin? ainut haitta on tuo vesisumu, joka todennäköisesti esti pimeän moottoripyörän havainnoinnin (joka sekin osaltaan johtuu siitä, että rekka ajaa väärässä kohtaa ajorataa)
Juu, jos sitä vesisumua ei ole. Jo pelkkä rekan nostama vesisumu voi estää turvallisen ohituksen, ja silloin sitä ei tehdä. Vituttaahan se ehkä ajaa rekan takana kilometrikaupalla, mutta ohi ei voi mennä jos ei näe. Eikö?


Lainaus:
Ja millä perustelet että katvepaikka? minulla ei minkäänlaista mielikuvaa k.o paikasta, mutta jos siinä on katvepaikka, niin ajoratamaalaukset perseellään?
Vesisumusta rekan takaa ohi, voi olla jo ihan riittävästi katvetta. Vasemmalle kaartuva mutka on sinällään paras paikka ohittaa jos mutka on riittävän loiva ja varsinkin lievään ylämäkeen, mutta tuosta paikasta on paha sanoa tarkemmin pelkän kameran perusteella. Tiessä kuitenkin näyttäisi olevan jonkinmoinen monttu edempänä, mihin prätkä saattaa hyvinkin maastoutua. Ajoratamaalaukset ehkä pesiillään, kyllä..


Lainaus:
Ja miten rekkakuski esti törmäyksen moottoripyörään? palasi sinne kohtaa ajorataa, minne kuuluukin? (sekunttia vai kahta ennen kuin skoda tulee kuvaan rekan edessä, siis paljonko kerkesi siirtyä siihen mennessä, kun skodan ja rekan keulat oli samalla tasolla)
Olisko parisen sekuntia ennen.. voi olla että rekkakuski vasta siinä vaiheessa kunnolla näki skodan. Ei voi oikeasti tietää pelkän videon perusteella. Väisti sen verran oikealle kuin ehti, on ainoa asia mitä videon perusteella voi sanoa. Olisi voinut myös jarruttaa.


Lainaus:
Korostan vielä, että ainut käsitys muodostuu tuosta videosta, ja kokemuksen mukaan kamera vääristää aika paljon todellisuutta.
Ja kun ei ole tietoa, missä kohtaa kamera on, niin vielä vaikeampi muodostaa vakaata käsitystä tapahtumasta; olisipa skodastakin kuvattuna sama aika, niin olisi paljon helpompi vetää johtopäätöksiä.

p.s kuinka moni huomasi, että iltalehden kohtaamiskuva oli leikattu paljon tramaattisemmaksi kuin video?
Tästä olen ihan samaa mieltä kanssasi. Videosta näkee vain osan totuutta, video ja valokuva kun monesti vääristää todellisuutta miltä se näyttää "oikeasti".
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Huono Peräkärry. Bj Andy O/M/V Muut 7 10.04.2011 13:47
jeepin huono päivä piippu79 Tekniikka & Jutustelu 26 25.05.2009 08:01
Huono musavideo :) Ex_inkkari Chit-Chat 5 08.03.2007 09:03
Vitun huono päivä.. Tikru75 Chit-Chat 2 17.06.2005 22:03
v***n huono mdzz Jokes 11 10.09.2003 08:04


Sivu luotu: 18:29 (GMT +2).