![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]() Normaalisti nuo kompuran moottorit on kytketty tähteen joten pyörii pienemmillä nalleilla. Näin ainakin kaikki mitä olen itse tavannut.
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Moottoreistahan otetaan se hönkä ulos mitä niistä suosiolla lähtee eli kolmiolla pyöritellään: http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4hti-kolmiomuunnos "Kolmiokytkennällä saavutetaan huomattavasti suurempi teho, vääntömomentti ja taloudellisempi virrankulutus. Moottorin kytkeminen välittömästi tai liian aikaisin kolmioon aiheuttaisi roottorin magneettisesta kuormasta voimakkaan virtapiikin verkkoon, joka puolestaan aiheuttaisi varokkeiden sulamisen. Liian nopean kolmioon kytkemisen aiheuttama ylikuormitus voisi myös vaurioittaa virtapiirejä ja käämitystä, koska ne joutuisivat toimimaan ylikuormalla." |
|
|||
|
|||
![]()
Juu kyllähän moottori normaalisti kytketään kolmioon.
7,5 kiloset ja isommat on jo yleensä tähti-kolmio käynnistimellä, pehmokäynnistimellä tai tamulla. Poikkeuksiakin toki on. Taidan tuon 4kw koneen laittaa ainakin alkuunsa, kun sellainen on käsillä ilmaiseksi eikä aiheuta mitään ylimääräistä rakentelua. |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuon kun rykäsis käyntiin ilman tamua, olis piuhat ja sulakkeet aika ihmeissään. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 05.05.2014 21:29 |
|
|||
|
|||
![]()
Liitteenä kuva miten moottori on kytketty omassa Strong Line-merkkisessä voimavirtakompurassa. Sama kytkentä oli isommassa mihin vaihdettiin moottori joskus aikoinaan työmaalla. Minä mikään sähköasentaja ole mutta ymmärtääkseni tähteen tuo on kuvan mukaan vedetty.
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tossa mun BT4E ennen kuin kytkin siihen mitään - jos nyt oikein muistan, tein kupariputkesta yhdistävät latat kolmiokytkentää varten tamukäyttöä varten. https://dl.dropboxusercontent.com/u/...copco_bt4e.JPG |
|
|||
|
|||
![]()
Epäilen että saattasi olla aika raju hihnalle jos suoraan kolmiossa lähtisi?
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Yleensä kuluttajakäyttöön täällä eksyy aika paljon 230/400V moottoreita, tämmöstä voi myydä yleispohjoismaiseen käyttöön. Meillä tähteen Norjassa kolmioon. Saattaisko toimia myös vääränjännitteisissä maissa jos on laskettu väärän taajuuden kestot mukaan. Saavat vähän lisää tehoa. Teollisuuden koneissa tavallisimmin käämitykset on 400/690V jollon ne kytketään täällä tähteen. Moottorista saa ne kilven mukaiset arvot irti kilven mukasella jännitteellä, eli 230/400V moottori palaa täällä kolmiossa. Vastaavasti 400/690V moottori on kolmiossa vasta kohillaan ja siinä tehtaan 690V verkossa pitää kytkeä tähteen jottei pala. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Holley offi kaasari Street Avanger 670 h.400e | KooPee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 27.08.2012 13:03 |
Ostetaan Lynx 670 RAVE:n telaston etupukki | -Captain- | O/M/V Muut | 0 | 10.01.2010 13:32 |
Ohjaustehostinpumppu tuotto ja paineet | ZAU | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 19.12.2009 14:43 |
O:hiab 670 osia | hj | O/M/V Muut | 1 | 18.10.2007 20:44 |
Alipainepumpun tuotto | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.09.2006 21:03 |