![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Aikalailla samaa mieltä Mikon kanssa. Oulussa järjestetyissä kisoissa luokkajako oli 34" siitä syystä että rata oli pääsääntöisesti kovapohjainen niin tuolla laskettiin saatavan jaettua kalusto helpoiten rakennusasteen mukaan. Mitä vinssaamiseen tulee niin pohjien kestävyys huomoiden rata pitäis olla taitavasti ajettuna kierrettävissä pääsääntöisesti vinssaamatta. Eli jos ajaa tukka silmillä lappu lattiassa niin sais varautua vinssaamaankin ![]() Oulussa järjestetyistyä kisoista tuli mieleen sellainen ajolinjaan liittyvä asia että savikkoalueella oli valmiita käytettyja ajouria ja sitten ainakin yksi pelkästään metsäkoneen jäljiltä ollut yhden mutkan oikaiseva ura niin kukaan ei ollut ajanut em. hyväkuntoisesta reiästä vaikka se oli melkein suoraan ajolinjan jatkeena ![]() Eli kannattaa suorittaa se rataantutustuminen ajatuksella.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Osallistujamäärät on täällä kotimaassa on tällä hetkellä pienet per kisa eli 34" on sillä tavalla hyvä jakaja isoihin ja pieniin luokkiin.
Osallistuviin kulkuneuvoihin vakuutus henkilövahinkoja ajatellen pakolliseksi. Joka kisaan. Olkoon kyseessä semmone kisa mihin on kaikki luvat kunnossa tai sitten se pienen porukan viikonloppuajelu. Siis jos joskus sattuu vaikka se mönkkärin ympäriajo ja loukkaantuminen tai henki pois niin... Niinhän on jo käynyt. Siis täällä Suomessa. Turvallisuusjuttuihin kannattaa oikeesti panostaa, esim. pakollinen rataan tutustuminen ennen kisaa ja ohjaajakokouksessa erilaisten asioitten läpikäynti. Viestintään kannattaa myös panostaa. Silloin voi tehdä tarpeen mukaan nopeita päätöksiä jos tilanne vaatii ja tietenkin saada apua paikalle tarpeen mukaan. Kisaa voi ajaa vaikka pikkuisen olisikin tolkkuakin mukana... ![]() Ne pehmeet paikat on yleisömangeetteja eli niissä sitä lippusiimaa kannattaa käyttää. Sillä on porukkaa helppo hätistää kauemmaksi. Ja liivimies näön vuoksi sinne seisoskelemaan. Mutta ei ole mieltä sitä yleisöä hirveen etäs häätää, pitäähän se neuvomismahdollisuus jättää... ![]() Tälläisiä juttuja on tullu esiin tota Worrycrossia touhutessa. Olisi kaikkien etu että ainakin jotkut jutut vaikka turvallisuuteen liittyen olisivat samoja kisasta riippumatta. Niihin tulisi jonkinlainen rutiini eli vähemmän epäselvää osallistujilla ja järjestäjillä asian suhteen. Ja kuitenkin säännöissä olisi riittävästi järjestäjillä tilaa tehdä omannäköinen kisa resurssien mukaan. Viron kisat painii ihan eri sarjassa kun nykyiset kotimaan jutut tällä hetkellä. Varmaan ei ole mieltä lähtee kopioimaan mallia ihan suin päin. Siis hiljaa hyvä tulee... |
#3
|
||||
|
||||
![]() ehdotus
Offikrossin luokkajako voisi olla seuraavanlainen.jokaiselle autolle oma luokka ja kolme parasta palkitaan.ei tarttis tapella joka lajin säännöistä ja hyvää vappua sääntönikkareille
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
tässäkin on muuten perää, eli toivottavasti ei ruveta liikaa tekemään sääntöjä tähän lajiin ettei käy niinkuin yleensä moottoriurheilussa eli pilataan laji liian monimutkaisilla säännöillä
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Raajärvellä ajettujen kisojen säännöt esim. täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81941
Tuntuu että tässä topikissa on kaks eri asiaa vähän solmussa, eli ne varsinaiset säännöt (esim. rengaskoko) ja sitten toisekseen ratasuunnittelu. Itte oon sitä mieltä että officrossissa pitäisi koko rata päästä ajamalla läpi (ilman vinssaamista) molemmissa luokissa koko kisan ajan ainakin hyvällä ajolla. Huonolla autolla tai kuskilla/ajoilinjalla saa joutua vinssailemaankin, kunhan rata ei mene tukkoon. Mut samalla olisi hyvä huolehtia siitä etteivät vauhdit karkaa liian isoiksi, toistamarkkaa on jo hitsin paljon monelle autolle/kuskille ja radalle. Mun mielestä sääntöjen ja ratasuunnittelun tärkein tavoite on se, että kaikki (osallistujat, yleisö, järjestäjät) on ehyitä kisan jälkeen. Mut silti pitäis saada kilpailijoille hauska ja yleisölle näyttävä kisa, ilman että järjestäminen on hitsin kallista tai suuritöistä. Joka ehdottelee sitä lippusiiman vetämistä paljon ja jokapaikkaan niin voi käydä kokeeksi vetämässä esim. kilsan sitä. Silleen että pysyy paikoillaan vaikka vuorokaudenkin, myös tuulisessa säässä. Ja sit keräilee sen kaiken pois. Toki lippusiimaa tarvitaan, mutta esim. kahden kilsan rata sisä- ja ulkoreuna + yleisölle oma rajoittimensa on jonkunlainen homma merkitä (ja kerätä pois). Radan pitää tietty olla kilpailijoille tarpeeksi selkeä, että osaavat ajaa suunniteltua rataa ilman ylimääräisiä ylläreitä/vaaramomentteja taikka oikaisuja. Jos rata menee tukkoon esim. jonkin paikan pettämisen vuoksi, olisi hienoa jos rataa pystyy lennosta muuttamaan kisan sujuvuuden edistämiseksi. Pitää vaan olla tasapuolinen eli ei saa suosia ketään tiettyä kilpailijaa. Edellyttää hyviä yhteyksiä (esim. toimivat pemarit), asiansa osaavia järjestäjiä ja ripeitä päätöksiä kilpailun johdossa (tai sit selvät ohjeet etukäteen ratavalvojille). Mun kaks senttiä. Sanoinpahan mitä asiasta ajattelen, ilman sen kummepia intohimoja suuntaan tai toiseen. Rengaskokojen jne. suhteen kannattaa kuunnella kilailijoita mahdollisuuksien mukaan. Siis niitä jotka oikeasti ajaa tätäkin kisaa eikä vaan "netti/neitioffaa". -Paavo |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Yhden ja ekan kisan seuranneena tuli mieleeni,että rataa voisi muuttaa kesken kisan.Eli vaikka vartin välein ohjataan pehmeisiin paikkoihin eri linjoja pitkin.Tämä tietysti vaatii muutaman lippusiiman vetäjän ja hyvät viestiyhteydet heihin.Sekin on oikeastaan aika helppo järjestää,kunhan miettii mitä jos......
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Jos reittiä haluaa vaihdella, niin rallicrossissahan on se lisälenkki joka pitää ajaa kerran kisassa. Tämä vois tuoda mahdollisuuden suht tasavertaisille autoille ohitukseen ja taktikointiin, eikä sen lisälenkin tarttis olla edes mitään pehmeetä.
__________________
Harbor Cruisers |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mun mielestä sammutin vois olla vapaaehtoinen tai leimaamaton jos järjestäjillä on vpk.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Trial säännöt 2013!! Säännöt julkaistu! | tare | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 18.03.2013 23:05 |
Myyty V8- LJ 70 vaikka OffiCrossiin kilpuriksi tai Trialiin | hoojii | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 28.11.2011 17:59 |
säännöt | mersuonkiva | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 3 | 25.03.2009 21:48 |
Rakentelu säännöt | pjkorkko | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.02.2006 12:31 |