Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.04.2014, 21:21
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Aikalailla samaa mieltä Mikon kanssa.

Oulussa järjestetyissä kisoissa luokkajako oli 34" siitä syystä että rata oli pääsääntöisesti kovapohjainen niin tuolla laskettiin saatavan jaettua kalusto helpoiten rakennusasteen mukaan.

Mitä vinssaamiseen tulee niin pohjien kestävyys huomoiden rata pitäis olla taitavasti ajettuna kierrettävissä pääsääntöisesti vinssaamatta. Eli jos ajaa tukka silmillä lappu lattiassa niin sais varautua vinssaamaankin

Oulussa järjestetyistyä kisoista tuli mieleen sellainen ajolinjaan liittyvä asia että savikkoalueella oli valmiita käytettyja ajouria ja sitten ainakin yksi pelkästään metsäkoneen jäljiltä ollut yhden mutkan oikaiseva ura niin kukaan ei ollut ajanut em. hyväkuntoisesta reiästä vaikka se oli melkein suoraan ajolinjan jatkeena
Eli kannattaa suorittaa se rataantutustuminen ajatuksella.

__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.04.2014, 22:54
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Osallistujamäärät on täällä kotimaassa on tällä hetkellä pienet per kisa eli 34" on sillä tavalla hyvä jakaja isoihin ja pieniin luokkiin.

Osallistuviin kulkuneuvoihin vakuutus henkilövahinkoja ajatellen pakolliseksi. Joka kisaan.
Olkoon kyseessä semmone kisa mihin on kaikki luvat kunnossa tai sitten se pienen porukan viikonloppuajelu.

Siis jos joskus sattuu vaikka se mönkkärin ympäriajo ja loukkaantuminen tai henki pois niin... Niinhän on jo käynyt. Siis täällä Suomessa.


Turvallisuusjuttuihin kannattaa oikeesti panostaa, esim. pakollinen rataan tutustuminen ennen kisaa ja ohjaajakokouksessa erilaisten asioitten läpikäynti.
Viestintään kannattaa myös panostaa. Silloin voi tehdä tarpeen mukaan nopeita päätöksiä jos tilanne vaatii ja tietenkin saada apua paikalle tarpeen mukaan.
Kisaa voi ajaa vaikka pikkuisen olisikin tolkkuakin mukana...

Ne pehmeet paikat on yleisömangeetteja eli niissä sitä lippusiimaa kannattaa käyttää. Sillä on porukkaa helppo hätistää kauemmaksi. Ja liivimies näön vuoksi sinne seisoskelemaan.
Mutta ei ole mieltä sitä yleisöä hirveen etäs häätää, pitäähän se neuvomismahdollisuus jättää...

Tälläisiä juttuja on tullu esiin tota Worrycrossia touhutessa.
Olisi kaikkien etu että ainakin jotkut jutut vaikka turvallisuuteen liittyen olisivat samoja kisasta riippumatta.
Niihin tulisi jonkinlainen rutiini eli vähemmän epäselvää osallistujilla ja järjestäjillä asian suhteen.

Ja kuitenkin säännöissä olisi riittävästi järjestäjillä tilaa tehdä omannäköinen kisa resurssien mukaan.
Viron kisat painii ihan eri sarjassa kun nykyiset kotimaan jutut tällä hetkellä. Varmaan ei ole mieltä lähtee kopioimaan mallia ihan suin päin. Siis hiljaa hyvä tulee...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.04.2014, 18:59
roope:n Avatar
roope roope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.12.03
Sijainti: helsinki, Finland.
Viestit: 56
Perusasetus

ehdotus


Offikrossin luokkajako voisi olla seuraavanlainen.jokaiselle autolle oma luokka ja kolme parasta palkitaan.ei tarttis tapella joka lajin säännöistä ja hyvää vappua sääntönikkareille
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.04.2014, 19:09
p.jäppinen p.jäppinen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.10
Sijainti: Imatra
Viestit: 444
Perusasetus

tässäkin on muuten perää, eli toivottavasti ei ruveta liikaa tekemään sääntöjä tähän lajiin ettei käy niinkuin yleensä moottoriurheilussa eli pilataan laji liian monimutkaisilla säännöillä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.04.2014, 19:55
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Raajärvellä ajettujen kisojen säännöt esim. täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81941

Tuntuu että tässä topikissa on kaks eri asiaa vähän solmussa, eli ne varsinaiset säännöt (esim. rengaskoko) ja sitten toisekseen ratasuunnittelu.

Itte oon sitä mieltä että officrossissa pitäisi koko rata päästä ajamalla läpi (ilman vinssaamista) molemmissa luokissa koko kisan ajan ainakin hyvällä ajolla. Huonolla autolla tai kuskilla/ajoilinjalla saa joutua vinssailemaankin, kunhan rata ei mene tukkoon.

Mut samalla olisi hyvä huolehtia siitä etteivät vauhdit karkaa liian isoiksi, toistamarkkaa on jo hitsin paljon monelle autolle/kuskille ja radalle.

Mun mielestä sääntöjen ja ratasuunnittelun tärkein tavoite on se, että kaikki (osallistujat, yleisö, järjestäjät) on ehyitä kisan jälkeen. Mut silti pitäis saada kilpailijoille hauska ja yleisölle näyttävä kisa, ilman että järjestäminen on hitsin kallista tai suuritöistä.

Joka ehdottelee sitä lippusiiman vetämistä paljon ja jokapaikkaan niin voi käydä kokeeksi vetämässä esim. kilsan sitä. Silleen että pysyy paikoillaan vaikka vuorokaudenkin, myös tuulisessa säässä. Ja sit keräilee sen kaiken pois.

Toki lippusiimaa tarvitaan, mutta esim. kahden kilsan rata sisä- ja ulkoreuna + yleisölle oma rajoittimensa on jonkunlainen homma merkitä (ja kerätä pois).

Radan pitää tietty olla kilpailijoille tarpeeksi selkeä, että osaavat ajaa suunniteltua rataa ilman ylimääräisiä ylläreitä/vaaramomentteja taikka oikaisuja.

Jos rata menee tukkoon esim. jonkin paikan pettämisen vuoksi, olisi hienoa jos rataa pystyy lennosta muuttamaan kisan sujuvuuden edistämiseksi. Pitää vaan olla tasapuolinen eli ei saa suosia ketään tiettyä kilpailijaa. Edellyttää hyviä yhteyksiä (esim. toimivat pemarit), asiansa osaavia järjestäjiä ja ripeitä päätöksiä kilpailun johdossa (tai sit selvät ohjeet etukäteen ratavalvojille).

Mun kaks senttiä. Sanoinpahan mitä asiasta ajattelen, ilman sen kummepia intohimoja suuntaan tai toiseen. Rengaskokojen jne. suhteen kannattaa kuunnella kilailijoita mahdollisuuksien mukaan. Siis niitä jotka oikeasti ajaa tätäkin kisaa eikä vaan "netti/neitioffaa".

-Paavo
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.04.2014, 20:14
h-a-r-z-a:n Avatar
h-a-r-z-a h-a-r-z-a ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.04
Sijainti: Vantaa, .
Viestit: 528
Perusasetus

Yhden ja ekan kisan seuranneena tuli mieleeni,että rataa voisi muuttaa kesken kisan.Eli vaikka vartin välein ohjataan pehmeisiin paikkoihin eri linjoja pitkin.Tämä tietysti vaatii muutaman lippusiiman vetäjän ja hyvät viestiyhteydet heihin.Sekin on oikeastaan aika helppo järjestää,kunhan miettii mitä jos......
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.04.2014, 21:40
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja h-a-r-z-a Näytä viesti
Yhden ja ekan kisan seuranneena tuli mieleeni,että rataa voisi muuttaa kesken kisan.Eli vaikka vartin välein ohjataan pehmeisiin paikkoihin eri linjoja pitkin.
Saattais vähä ahdistaa jos itte oot vartin välein siellä pehmeellä ja kaveri ei osu kertaakaan Tai itte saat sen pehmeimmän kohdan ja kaveri painaa ohi kovemmalla pohjalla.

Jos reittiä haluaa vaihdella, niin rallicrossissahan on se lisälenkki joka pitää ajaa kerran kisassa. Tämä vois tuoda mahdollisuuden suht tasavertaisille autoille ohitukseen ja taktikointiin, eikä sen lisälenkin tarttis olla edes mitään pehmeetä.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.04.2014, 21:48
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mun mielestä sammutin vois olla vapaaehtoinen tai leimaamaton jos järjestäjillä on vpk.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Trial säännöt 2013!! Säännöt julkaistu! tare Tekniikka & Jutustelu 10 18.03.2013 23:05
Myyty V8- LJ 70 vaikka OffiCrossiin kilpuriksi tai Trialiin hoojii O/M/V Ajoneuvot 0 28.11.2011 17:59
säännöt mersuonkiva Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 3 25.03.2009 21:48
Rakentelu säännöt pjkorkko Tekniikka & Jutustelu 3 11.02.2006 12:31


Sivu luotu: 07:44 (GMT +2).