![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja mansoni ![]() EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta? Lainaus:
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla. Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.
Viimeksi muokannut HAILUXI-07 : 30.03.2014 10:24 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mut parina viimevuonna tullu ajettua aika paljon lyhyttä matkaa,eli talvikelillä usein vajaalämpösellä moottorilla,todennäköisesti edistää tuota karstan muodostumista. Pitemmän reissun jälkeen huomas selkeen eron auton kulkevuudessa,ku kerkes moottori kuumentua kunnolla ja kävi pitempään reilummilla kierroksilla.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ois varmaan suotavaan puhdistaa! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pitääkin testata tuo EGR:n tulppaus. Näinköhän tuo näkyy katsastuksessa päästöjen kasvuna??
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kaikissa vehkeissä on pienentynyt mihin ollaan laitettu. GR 3 litranen 1 -> 0.4 savuarvot.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Paranee vaan. Kyllä se just toi EGR on mikä saa nykydiisselin päästöt nousemaan. Toimii "paperilla" ja uutena hetken hyvin (pienentää typen oksideja (NOx)), mut vanhemmiten lisää vaan päästöjä.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
ja se tukkeeks laitettu lappu saa olla kyl ihan vahva, tuppaa ujot peltiset repeämään sykkeestä puhki ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mulla EGR on toiminut vuodest 1998 ilman remonttia, eikä se siinä mielessä hullumpi ole jos sitä arvioidaan lämpenemistä tehostavana apusysteeminä, mutta jos sitä arvioidaan muulla perusteella, voi kyseinen systeemi ruveta vaikuttamaan aikamoiselta turhakkeelta.
Ehkä pitäs tarkitaa omasta vehkeestä onko paskaa kertynyt haitallisissa määrin. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tuohan olisi liiankin yksinkertainen toimenpide saada EGR pois pelistä turvallisesti.
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla. Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.[/QUOTE] Ei onnistu jos auto on vm -07. Jätä se letku vaan paikalleen ja tee tämmöinen: https://www.chipit.com.au/products-p...anking-plates/ Toi reikä estää sen vikakoodin tulon. Luullakseni toimii vain sillein, että anturi havaitsee virtausta ja on tyytyväinen, vaikka virtaus on murto-osa alkuperäisestä. Tämä siis ilman tarkempaa tietoa motista.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tulppaa kannesta tulevan=imusarjaan menevän putken jommasta kummasta päästä peltilaipalla. 07 alaspäin pystyy melko varmasti tulppaamaan kokonaan ilman vikavaloa siitä ylöspäin 10-14mm reikä laippaan että jää vähän virtausta. Öljyn kerääjä kannu huohottimeen ettei sotke se itse pakokaasu ei niin karstota muttakun siihen öljy lisätään niin siitä tulee just tuollasta liisteriä.
![]() Jotkut on myös onnistuneesti rakentanut näissä uudemmissa silleen että tulppaa sen kannesta tulevan putken ja ohjaa siihen putkeen imu ilmaa ennen maf anturia eli ei siis ahdettua. Sillon jää pieni virtaus puhdasta ilmaa mutta minun mielestä tuo on vähän epävarma kikka. Myös imuilman lämpöanturia huijaamalla pakkasen puolelle saadaan egr sulkeutumaan. Haittana on suuremmat tyhjäkäynti kierrokset ja hieman pienempi ennakko. Minä olen ymmärtänyt että se egr venttiili/moottori paketti haistelee maf:in arvoja? Avautuessaan maf arvo hiukan muuttuu ja jos se ei muutu tarpeeksi syttyy vikavalo (tukkonen imusarja tai likainen maf voi aiheuttaa) Egr moottorille menevää maf tietoa (jännitettä) pitäs vaan vähän huijata niin pysys tietokone tyytyväisenä? ![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ennen varsinaista egr venttiiliä sijaitsevan läppärungon/alipainekellon tehtävä on valita otetaanko pakokaasua imusarjaan suoraan "kuumana" vaiko sen läppärungon edellä olevan egr-coolerin kautta jäähdytettynä. Alipaineettomassa tilassa = letku irti pakokaasu otetaan coolerin ohi kuumana ja kello alipaineistettuna pakokaasu tulee nestekennon läpi hieman viileämpänä. Eli ilmeisesti kylmällä moottorilla käytetään kuumempaa pakokaasua ja näin moottori saadaan nopeammin normaalilämpöiseksi. Ja normaalilämpöisellä moottorilla otetaan jäähdytettyä pakokaasua,jolla pystytään tehokkaammin hillitsemään palolämpötiloja??? Oonko kartalla vai täysin hukassa???
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Niinpä tuo näyttää olevan! Jännä homma että samoilla sivuilla kuitenkin neuvottu tuo "helpompi" tapa ohittaa egr... eli umpitiivistettä tekemään! |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Nyt parina pakkas aamuna ajelles huomannu, et lämpenee tosiaa paljo hitaammin. Ehket talveks laittas EGR:n takaisin toimintaan.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Kun tässä on jo muitakin kuin Toyoja ollutja kuvat on kivoja, niin spämmätään topikkia hieman lisää parilla kuvalla.
Mazdarangerissa EGR-ohjaus tapahtuu tällaisen alipainesolenoidin kautta. EGR:n toiminta estyy ottamalla merkitty liitin irti: Sitä solenoidista menee letku tällaiseen venttiiliin, johon tulee pakosarjalta kuvassa näkyvä ohut putki vasemmalta. Sokean tiivisteen helpoin paikka lienee kuvaan merkitty liitos tai venttiilin ja imusarjan välinen liitos, mutta venttiilin saa pysymään kiinni myös sen johtoliittimen irroittamalla.
__________________
Jukka |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta tosiaan tuntui parantavan lämpenemistä selvästi kylmällä - olisko järkee ajaa kylmällä joku puoli tuntia EGR käytössä ja ottaa se sit pois ku ei enää tarvi - siis niin, että se toimii eka omalla automatiikallaan ja sit pois? Liekö luulottelua, mutta ajoin myös talven jälkeen moottoritiellä ilman EGR:rää kaasu pohjassa ja olisko sekin vähän raikastanut moottoria. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
D-Max EGR | Osaton | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.05.2012 21:41 |
Myydään EGR-venttiili. | Napalukko | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 23.11.2010 01:06 |
EGR venttili | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 12.07.2010 00:13 |
Jeepin EGR | -TIMPPA- | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 03.06.2008 13:27 |
EGR:n poisto | Mikko Virtanen | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 28.10.2005 15:15 |