|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
EGR moottorin riemujaOli iltapäivällä aikomus asentaa pikapikaa Hiluxin imusarjaan liitosnippa ahtopainemittarin letkulle. Egr venttiiliin asti kaikki oli ok,mut venttiilin jälkeen näkymä oli hiukan karumpi. Imusarjan pohjalla suunnilleen sentin kerros mustaa mähnää ja kurvinkohta melkein ummessa. Alkaa selkenemään miks auto tuntu talvenjälkeen hiukan tunkkaselta ja pukkas savua normaalia reilummin. Ei oo vissii muita vaihtoehtoja ku purkaa imupuolelta kaikki kanttamyöten pois ja hinkata röörit puhtaaks. Samalla uudet hehkut,nesteet yms.. Näinköhän egr:n sais kytkettyä pois käytöstä jollain kikalla?? Autohan oli -07 4D4 110 000km ajettu ja sisuskalut kiiltelee uutuuttaan
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#2
|
||||
|
||||
Yäk
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu |
#3
|
||||
|
||||
ohjelmoimalla sen saa pidettyä kiinni ja jos egr:ällä ei ole putkistossa antureita(epäilen vahvasti) niin sokea "tiiviste" toiseen päähään ohjelmoinnissa se etu että muuttaa turbon kulmia niin että ei "paineista" tahallisesti pakopuolta
traktori puolella kokeiltua saatiin 50hp dynoon ainoastaan sillä että suljettiin egr ja ohjelmoitiin turbon siivet uudelleen. BTW pako paineet on todella järkyttäviä noissa egr himmeleissä velipoijan 6.2d:n imupuolikin oli suht tukkoisen näköinen ku EGR oli käytössä 140tkm tosin 80luvun lopun nokileka on hiukka eri asia kuin commonrail koneet mutta kumminkin itellä transporter t5 ohjelmoitiin juurikin kyseisen ongelman vuoksi ja DPF katosi jostain kumman syystä omassa kansi remppa tehty 50tkm sitten ja oli jo hyväisesti ryynää imuputkissa vaan ei tuu enään ja Woimaa tuli lisää rutkasti sekä ihme ja kumma kulutus on puonnut noin 1,2L/100km mutta testiä ei vielä ajettu kuin 1500km ja sisältynyt normaalia enemmän matka ajoa
__________________
Simply put klever Kurssin ei tarvitse olla pitkä, jos se on riittävän kallis Taivas yksin tietää, miksi linnut eivät elä maan alla, vaikka siellä on enemmän matoja |
#4
|
|||
|
|||
Sitä se nykyään on...
Joskus reilun 10v sitten oli mazdarangeri hehkutulppien takuuvaihdossa tai jotakin sellaista. Tiskiltä avainta hakiessa korjaamopäällikkö sanoi, että "oli yksi johtoliitin irronnut, mutta ei laitettu sitä kiinni". Minä siihen, että "juu, oli irti tarkoituksella". Pomo siihen sitten, että "no niin me sitä ajateltiin". Mikä mahtoi se johtoliitin olla...
__________________
Jukka |
#5
|
||||
|
||||
jos tulppaa, niin luultavasti syttyy vikavalo ku tunnistaa että ilmaa ei kierrä.
mut sen onnistuu ohittaa tollasella suodatin kikalla: http://www.toyotaownersclub.com/foru...22d4d-egr-mod/ tohon ku vie sovittais jonku kolmitie pallohanan, niin sais avata talveksi, niin lämpeis kone mukavemmin ja "pahvin" pito nokalla vähentää ton egr karstottumista, ku vissiinki ilman vesilämmitystä... |
#6
|
||||
|
||||
EGR moottorissa pakopaineen täytyy olla ahtopainetta isompi niissä tilanteissa, joissa egr venttiili on auki. Muutenhan virtaus menee väärään suuntaa.
|
#7
|
|||
|
|||
EGR= Turhista turhin viherpiipertäjien ja maailmanparantajien keksintö.
|
#8
|
||||
|
||||
Kyl tuos on nestekiertoinen lämmönvaihdin minkä läpi tulee putkitus egr-venttiilille.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#9
|
||||
|
||||
Sillä jäähdytetään pakokaasuja ennen imusarjaan menoa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
|||
|
|||
Uudemmassa (olisiko 2003 --> tai jotakin?) mazdarangerissa on joku tuollainen lämmönvaihdintuubi sinä putkessa. Tässä vanhemmassa ei ole.
__________________
Jukka |
#11
|
|||
|
|||
http://www.chiptuning.com.au/wp-cont...KING-GUIDE.pdf
Tuossapa ois aika selkeet ohjeet egr:n tulppaamiseen! |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja sitten vuotaa tuosta öjysumua konehuoneeseen, ja mahdollisesti välillä pakokaasuakin. Mutta tosiaankin nuo EGR:t on tosiaankin autokorjaamon omistajan unelma, asentajan /autonomistajan painajainen. Miten saa helpoimmin tuommoisen pikeytymän irti imusarjasta? Ja nimenomaan semmoisilla aineilla, mitä saa ostaa rahalla, ilman suhteita. p.s elämme kuulemma mielenkiintoisia aikoja päästöjen suhteen; varsinkin bensakoneissa nuo suorasuihkut voi muuttua yhdessä yössä ympäristöystävällisistä tosi vaarallisiksi? |
#14
|
|||
|
|||
Bensaa ja sytkäri jos on aluimusarja, muovinen on vaikea...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#15
|
|||
|
|||
Itsellä t5 portteri(axd kone) ajettu 140tkm, ohjelmoinnissa kävi toissaviikolla, 10mm mustaa mönjää egr:tä eteenpäin imusarjalle. Nyt on egr ohjelmoitu pois ja tehoakin 100nm ja 40hv lisää
Huomaa hitaampana lämpiämisenä mutta 5kw webasto tasaa ongelmaa, kulutus nousee hiukan mutta ennemmin niin kuin tukkia imusarjaa. Aiemmin oli 2.0 d4d ravi, jonka egr oli aivan puhdas, juuri ja juuri sormeen jäi nokea, tulppausta kokeilin. Ei riittäny lämpeämiseen enää talvella. Ja kulutus oli sen mukainen. Portterin imusarja pitää putsata joku viikonloppu kun viitseliäisyyttä on, nimittäin helvetinmoine purku kyseisen homman takia. Samaöa vaihtaa hehkut ja suuttimien tiivistesatsit kun silloin tällöin oireilee käyntiinlähtiessä. Niin ja se pesu. Kuumavesi pesuri. Tai sitten jotain uuninpuhdistusainetta ja normi pesuria. Toimii
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#16
|
||||
|
||||
... ja tuo nokikökkömusta on todella MUSTAA jos sellasta tarvii johonkin - vaikkapa sotamaalaukseen naamassa tms. - kyllä pysyy
on ilkeää poispestävää myös vaatteista, hiuksista, seinästä ym.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#17
|
|||
|
|||
https://www.chipit.com.au/wp-content...-DISABLE-A.jpg
Tuossa vielä yksinkertaisempi vaihtoehto! Itsellä tehty linkin osoittamalla tavalla... talvella tosiaan moottorin lämpeneminen hitaampaa mutta kun laittoi maskin ja puskurin aukot umpeen niin ei ongelmia lämpenemisen kanssa. |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ei irronnu ees saunassa.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#20
|
|||
|
|||
Mites tommosessa 2L-T koneessa? Riittääkö, että vetää alipaineletkun (ohjaus) irti egr venasta, vai olisko parempi tulpata umpilaipalla egr ja imusarjan väli? Mites tulppa, egr tulo vai meno puolelle?
|
#21
|
|||
|
|||
EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?
|
#22
|
||||
|
||||
Ei juuri, mutta jos koneella on ajettu paljon niin voi se portti olla jumittunut hiukan auki. Tämän takia suosivat vielä läppää varmistukseksi.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lopullista ratkaisua ei ole löytynyt koska omassa kulkupelissä on EGR:stä tuntunut olevan talvella merkittävä hyöty moottorin lämpenemisen kannalta ja mitään ylimääräisiä lämmittimiä mulla ei ole. Sisällä on viimeaikoina ollut Mobilin 0w-40 öljyt. Kun lämpenemisapua ei tarvi, moottori tuntuu vähän "raikkaammalta" toiminnaltaan kun EGR on pois pelistä. |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mansoni EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta? Lainaus:
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla. Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin. Viimeksi muokannut HAILUXI-07 : 30.03.2014 10:24 |
#25
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mut parina viimevuonna tullu ajettua aika paljon lyhyttä matkaa,eli talvikelillä usein vajaalämpösellä moottorilla,todennäköisesti edistää tuota karstan muodostumista. Pitemmän reissun jälkeen huomas selkeen eron auton kulkevuudessa,ku kerkes moottori kuumentua kunnolla ja kävi pitempään reilummilla kierroksilla.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
D-Max EGR | Osaton | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.05.2012 21:41 |
Myydään EGR-venttiili. | Napalukko | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 23.11.2010 01:06 |
EGR venttili | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 12.07.2010 00:13 |
Jeepin EGR | -TIMPPA- | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 03.06.2008 13:27 |
EGR:n poisto | Mikko Virtanen | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 28.10.2005 15:15 |