Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2014, 07:25
mansoni mansoni ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.06
Sijainti: susiraja
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 Näytä viesti
Ei tuo lontoon murre taivu niin mitä tuossa on tehty että on saatu EGR pois pelistä?
EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.03.2014, 08:52
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mansoni Näytä viesti
EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?
Ei juuri, mutta jos koneella on ajettu paljon niin voi se portti olla jumittunut hiukan auki. Tämän takia suosivat vielä läppää varmistukseksi.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.03.2014, 10:16
HAILUXI-07 HAILUXI-07 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.12.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mansoni
EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Ei juuri, mutta jos koneella on ajettu paljon niin voi se portti olla jumittunut hiukan auki. Tämän takia suosivat vielä läppää varmistukseksi.
Tuohan olisi liiankin yksinkertainen toimenpide saada EGR pois pelistä turvallisesti.
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla.

Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.

Viimeksi muokannut HAILUXI-07 : 30.03.2014 10:24
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.03.2014, 10:36
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 Näytä viesti
Lainaus:Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.
Eipä ole paljoo eroa,miul on muutama sata vaille 110tkm
Mut parina viimevuonna tullu ajettua aika paljon lyhyttä matkaa,eli talvikelillä usein vajaalämpösellä moottorilla,todennäköisesti edistää tuota karstan muodostumista.
Pitemmän reissun jälkeen huomas selkeen eron auton kulkevuudessa,ku kerkes moottori kuumentua kunnolla ja kävi pitempään reilummilla kierroksilla.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.03.2014, 11:00
HAILUXI-07 HAILUXI-07 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.12.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Eipä ole paljoo eroa,miul on muutama sata vaille 110tkm
Mut parina viimevuonna tullu ajettua aika paljon lyhyttä matkaa,eli talvikelillä usein vajaalämpösellä moottorilla,todennäköisesti edistää tuota karstan muodostumista.
Pitemmän reissun jälkeen huomas selkeen eron auton kulkevuudessa,ku kerkes moottori kuumentua kunnolla ja kävi pitempään reilummilla kierroksilla.
Niin minä katoin että lähes sama kilometrimäärä ja itellä pääsäntöisesti lyhyttä työmatka-ajoa.
Ois varmaan suotavaan puhdistaa!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.03.2014, 12:04
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Pitääkin testata tuo EGR:n tulppaus. Näinköhän tuo näkyy katsastuksessa päästöjen kasvuna??
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.03.2014, 12:11
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Kaikissa vehkeissä on pienentynyt mihin ollaan laitettu. GR 3 litranen 1 -> 0.4 savuarvot.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.03.2014, 12:30
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski Näytä viesti
Pitääkin testata tuo EGR:n tulppaus. Näinköhän tuo näkyy katsastuksessa päästöjen kasvuna??
Paranee vaan. Kyllä se just toi EGR on mikä saa nykydiisselin päästöt nousemaan. Toimii "paperilla" ja uutena hetken hyvin (pienentää typen oksideja (NOx)), mut vanhemmiten lisää vaan päästöjä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.03.2014, 10:44
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Tuohan olisi liiankin yksinkertainen toimenpide saada EGR pois pelistä turvallisesti.
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla.

Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.[/QUOTE]


Ei onnistu jos auto on vm -07. Jätä se letku vaan paikalleen ja tee tämmöinen: https://www.chipit.com.au/products-p...anking-plates/ Toi reikä estää sen vikakoodin tulon. Luullakseni toimii vain sillein, että anturi havaitsee virtausta ja on tyytyväinen, vaikka virtaus on murto-osa alkuperäisestä. Tämä siis ilman tarkempaa tietoa motista.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.03.2014, 10:51
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

Tulppaa kannesta tulevan=imusarjaan menevän putken jommasta kummasta päästä peltilaipalla. 07 alaspäin pystyy melko varmasti tulppaamaan kokonaan ilman vikavaloa siitä ylöspäin 10-14mm reikä laippaan että jää vähän virtausta. Öljyn kerääjä kannu huohottimeen ettei sotke se itse pakokaasu ei niin karstota muttakun siihen öljy lisätään niin siitä tulee just tuollasta liisteriä.
Jotkut on myös onnistuneesti rakentanut näissä uudemmissa silleen että tulppaa sen kannesta tulevan putken ja ohjaa siihen putkeen imu ilmaa ennen maf anturia eli ei siis ahdettua. Sillon jää pieni virtaus puhdasta ilmaa mutta minun mielestä tuo on vähän epävarma kikka.
Myös imuilman lämpöanturia huijaamalla pakkasen puolelle saadaan egr sulkeutumaan. Haittana on suuremmat tyhjäkäynti kierrokset ja hieman pienempi ennakko.
Minä olen ymmärtänyt että se egr venttiili/moottori paketti haistelee maf:in arvoja? Avautuessaan maf arvo hiukan muuttuu ja jos se ei muutu tarpeeksi syttyy vikavalo (tukkonen imusarja tai likainen maf voi aiheuttaa)
Egr moottorille menevää maf tietoa (jännitettä) pitäs vaan vähän huijata niin pysys tietokone tyytyväisenä?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.03.2014, 20:11
mansoni mansoni ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.06
Sijainti: susiraja
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HAILUXI-07 Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mansoni
EGR hässäkän kyljessä olevasta alipainekellosta letku irti ja letkun päähän tulppa... ei kai siinä muuta?

Tuohan olisi liiankin yksinkertainen toimenpide saada EGR pois pelistä turvallisesti.
Jos se noin helposti käy ja ei vikavaloja syty niin tuotahan pitää kokeilla.

Minun Hiluxilla ajettu vasta 105tkm eli ei paljon mutta kun katson nuita "Arpe":n laittamaa kuvaa miten karstottunut on imusarjan alku niin voisi olettaa että täälläkin joudutaan putsaushommiin.
Reilu 10tkm ajettu egr:n alipainekello "ohitettuna" eikä ole vikavaloja syttynyt, tarkoitus laittaa tuo umpilätkä tuonne kannen puolelle jossain vaiheessa... Kyseessä -09 hiluxi, ajettu nyt 76tkm.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.03.2014, 23:20
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mansoni Näytä viesti
Reilu 10tkm ajettu egr:n alipainekello "ohitettuna" eikä ole vikavaloja syttynyt, tarkoitus laittaa tuo umpilätkä tuonne kannen puolelle jossain vaiheessa... Kyseessä -09 hiluxi, ajettu nyt 76tkm.
Tuon violetillä koodatun letkun irroittamisella alipainekellolta ei pysty egr systeemiä poistamaan käytöstä. Toki sen voi näppästä irti ja vikavalo ei siitä syty,mut egr jatkaa toimintaansa lähes normaalisti.

Ennen varsinaista egr venttiiliä sijaitsevan läppärungon/alipainekellon tehtävä on valita otetaanko pakokaasua imusarjaan suoraan "kuumana" vaiko sen läppärungon edellä olevan egr-coolerin kautta jäähdytettynä. Alipaineettomassa tilassa = letku irti pakokaasu otetaan coolerin ohi kuumana ja kello alipaineistettuna pakokaasu tulee nestekennon läpi hieman viileämpänä.

Eli ilmeisesti kylmällä moottorilla käytetään kuumempaa pakokaasua ja näin moottori saadaan nopeammin normaalilämpöiseksi. Ja normaalilämpöisellä moottorilla otetaan jäähdytettyä pakokaasua,jolla pystytään tehokkaammin hillitsemään palolämpötiloja???
Oonko kartalla vai täysin hukassa???
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 31.03.2014, 19:32
mansoni mansoni ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.06
Sijainti: susiraja
Viestit: 38
Unhappy

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Tuon violetillä koodatun letkun irroittamisella alipainekellolta ei pysty egr systeemiä poistamaan käytöstä. Toki sen voi näppästä irti ja vikavalo ei siitä syty,mut egr jatkaa toimintaansa lähes normaalisti.

Ennen varsinaista egr venttiiliä sijaitsevan läppärungon/alipainekellon tehtävä on valita otetaanko pakokaasua imusarjaan suoraan "kuumana" vaiko sen läppärungon edellä olevan egr-coolerin kautta jäähdytettynä. Alipaineettomassa tilassa = letku irti pakokaasu otetaan coolerin ohi kuumana ja kello alipaineistettuna pakokaasu tulee nestekennon läpi hieman viileämpänä.

Eli ilmeisesti kylmällä moottorilla käytetään kuumempaa pakokaasua ja näin moottori saadaan nopeammin normaalilämpöiseksi. Ja normaalilämpöisellä moottorilla otetaan jäähdytettyä pakokaasua,jolla pystytään tehokkaammin hillitsemään palolämpötiloja???
Oonko kartalla vai täysin hukassa???
https://www.chipit.com.au/wp-content...TH-COOLER2.png

Niinpä tuo näyttää olevan! Jännä homma että samoilla sivuilla kuitenkin neuvottu tuo "helpompi" tapa ohittaa egr... eli umpitiivistettä tekemään!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.04.2014, 21:00
mansoni mansoni ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.06
Sijainti: susiraja
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mansoni Näytä viesti
https://www.chipit.com.au/wp-content...TH-COOLER2.png

Niinpä tuo näyttää olevan! Jännä homma että samoilla sivuilla kuitenkin neuvottu tuo "helpompi" tapa ohittaa egr... eli umpitiivistettä tekemään!
Nyt egr tulpattuna umpitiivisteellä ajeltu pari päivää eikä ole sytytellyt mitään vikavaloja, koneen toiminnassa ei huomattavaa eroa, ei ainakaan mikään huonontunut paitsi että moottori lämpenee hitaammin... ja -09 hiluxi siis kyseessä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
D-Max EGR Osaton Tekniikka & Jutustelu 7 10.05.2012 21:41
Myydään EGR-venttiili. Napalukko O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.11.2010 01:06
EGR venttili Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 12.07.2010 00:13
Jeepin EGR -TIMPPA- Tekniikka & Jutustelu 0 03.06.2008 13:27
EGR:n poisto Mikko Virtanen Tekniikka & Jutustelu 10 28.10.2005 15:15


Sivu luotu: 11:42 (GMT +2).