Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Jos minulta kysytään, niin kiskoisin paljon mielummin autotraileria 5.2 V8 bensajeepillä, kuin ajaisin kantavuutensa äärirajoilla olevalla vanhalla pakettiautonpaskalla auto lavalla. Oikeasti, ihan kaikki ominaisuudet on paremmat, joskin menovettä kuluu bensakasilla vähän enemmän. Paras vaihtoehto toki olisi iso (C1-luokan) pickuppi turbodieselillä ja isolla (hanhenkaula)vaunulla. Menee vaan jo perhanan kalliiksi.
|
Itselle hyvin mieleenpainuva oli 406 lava Mersu 1974 vuodelta. Lava oli iso kuin mikä mutta moottori oli sama 2,2 diesel mikä pystylamppu sedanissa. Aivan kauhea vehe jos yritti ajaa taajamanopeutta kovempaa.
Ehkä Mersun 3,8 litraisella OM314 koneella turbotettuna olisi jo viitsinyt ajaa jos välityksen olisi toiset.
Kokeilin myös miltä meno maittaa Ford Econoline E350:sellä Powerstroke 7,3 turbodieselillä. Painavahko pakettiautoa muistuttava auto vei enimmät menohalut, mutta kyllä tehokkaampi kone paransi tilannetta paljon ja saattoi jopa ohittaa jonkun hitaan ajopelin.
Henkilöautomallin täysperävaunusta tulee mieleen, että sehän vois olla mielenkiintoinen varsinkin kun 3500 kilon vaunun kytkis Toyotan HDJ 100:sen perään tai jos perse ei kestä sellaista, vaikka Chevrolet Suburban ja tollanen vaunu...
Autokoulussa ollessa kuorma-auto ajot tuli suoritettua Volvo FL 7:kalla ja se oli hyvän tuntuinen vehje moneen käyttöön eikä joku epämääräinen romu. Sillä pysyi normaalin liikenteen vauhdissakin ihan hyvin.
Isot pickupit olis muuten kivoja, mutta ne on sitä jenkki romua hyvine ja huonoine puolineen.
Oma unelmien harraste roudausvehje voisi olla joku Scania 111 vetävällä telillä tai miksei vaikka Scania SBA 6x6, ei vaan perse kestä kuiteskaan tollasia...