![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Siis Mannistako tyhjäsi akut?
Lainaus:
Kuten varmaan tiedätkin, nuo 24 Volttiin kytketyt 2 kpl 12 voltin akkuja pitää ladata käytännössä aivan täyteen, ettei kestoikä lyhene yht`äkkiä Ja jos siellä on esim. 180 Ah akut, ja niitä lataa jollain pienellä laturilla, vaikka saisi tyhjään akkuun menemään vaikka 5 Amppeeria, niin vuorokaudessa ei suuria kerkiä tapahtumaan, varsinkin kun latauksen loppuvaiheessa virta alkaa pienenemään.... Toki voi käyttää tarvittaessa, vaikka akut ei olisikaan täynnä, mutta kannattaa ladata jokatapauksessa akkulatureilla molemmat tayteen. P.S mikä purki akut viikossa? ajopiirturin kello ei ainakaan kunnossaolevia akkuja pura viikossa? (Toki, oliko täynnä lähtiissäkään?) Kannattaa selvittää tuommoiset "vuodot", varsinkin maasturista: märkä turve tuommoisessa vuodossa voi kuivaa, ja jopa syttyä, siinä vaiheessa kun, vuotokohdasta esim, liittimestä johto syöpyy poikki. p.s aikalailla justiiinsa tuo mitoitus tuossa yhdistelmässä. peukku.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Akut luultavasti, pähkäilyni mukaan, purkaantui, kun hytissä on jännitteenalennin, mikä kytkettynä pieneen 12 V akkuun. Jännitteenalennin kun antaa vain 12,5 V ulos, niin akku ei koskaan tule täyteen ja siten aina ottaa virtaa jonkin määrän. Kun jännitteenalentimessa vielä häviötä, niin kai siinä jonkinlainen kulutus on. Lisäksi kun irrotin akut toisistaan, niin huomasin, että toisessa navassa pultti oli löysällä ja liitos luultavasti siten huono. Oisko sekin osansa purkanut? Juu, ei ole ylimääräistä pituutta lavassa Jeepille, vaikka kantavuutta oiskin suunnilleen kahdelle. ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Akkujaen lataamisesta
Siis tuolla lailla ladattuna, että ladataan sarjassa, ja lähtötilantessa akut eivät ole tasaisesti ladattuja: Sama latausvirta kiertää molempien akkujen kautta, ja kun toinen akku "on täynnä", niin sen napajännite pääsee nousemaan, kun toinen akku ottaa vielä varausta vastan.
-> siis jos latausjännite on esim. 29,5 volttia, ja tuo vajaan akun napajännite on esim. 13,8 volttia, niin täydelle akulle tulee napajännitteeksi 15,7 volttia, ja se alkaa kiehumaan. Ja koska tuo kiehuminen tapahtuu helposti, esim. vain amppeerin virralla, niin tuo vajaa akku lataantuu vain tuolla amppeerin viralla, siis menee kauan ennen kuin tasaantuu.... Minä lataisin tuolla c-tekillä molemmat täyteen, esim. 2-3 vrk/per akku. Mutta ei kunnossa olevat akut yhdestä kertaa mene romuksi, lyhentää vaan elinikää. Ja tuosta jännitealentimella tuon pikkuisen akun lataamisesta: jos jännite on vain 12,5 volttia, niin akku ei lataannu käytännössä ollenkaan, siis ei ota virtaa alentimelta. (sekin akku kannattais latata tuolla c-tek:llä täyteen, aina silloin tällöin.) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tänään oli sitten katsastuspäivä. Vähän jännitti, kun tämän vehkeen ensimmäinen katsastus oli minun omistusaikana ja itselle samalla ensimmäinen kuorma-auton katsastus.
Alkuhan olikin sitten ihan loistava... Ajoin konttorille ja autosta hyppäsin pois. Jostain kuului suhinaa. Aattelin, että vuotaako nyt joku letku tai liitin. No ei, huomasin, että oikea takarengas melko lytyssä. No, meinasin että laitanpa ilmaa kohta, niin meneehän se. Kävin ilmottautumassa ja tulin takaisin autolle, niin rengas jo ihan tyhjä! Vararengaskin olisi, mutta ehkä puolen tunnin - tunnin homma vaihtaa, noin ylättäen. Siispä ilmaa renkaaseen. Katsastuksen aikana sitten kolmesti vielä ilman lisäys ja onnistui katsastus niinkin. Mukava juttu oli, että ainoa vika autossa oli vuotava rengas! ![]() Huomenna sitten taas kerran yhden pyörän purkaminen, niin näkee, onko moska hiertänyt sisäkumin rikki, vai onko joku pisto tullut. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Säät ja muut jutut vähän hommia siirsi, niin tänään vasta pääsin taas tämän kimppuun.
Toivottavasti rengashommat vähenee jatkossa, kun nyt vuoden aikana niitä on tämän kanssa ollut enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Tietty nyt alkaa jo olla aika hyvä pyörän purkamisessa ja kasaamisessa. ![]() Tuollaista sitten löytyi. Rengas oli sisältä märkä ja tahmainen. Piti kaikki osaset pestä liuottimella ja painepesurilla, että viitsi edes käsitellä. Keskimmäinen noista viilloista oli se vuotava ja sieltä löytyikin hiekanjyvä. Rengas siis läpipuhki jostain... Tuollaiset paikat sitten lähmin kumiin ja alkoihan se pitämäänkin. Kuvassa näkyy myös hyvin mittakaavaa, että ei ole henkilöautokokoa kumit ja se, että mun tallitilat on aika rajalliset ja täynnä kaikenlaista. Löytyihän renkaasta sitten parikin läpimenevää reikää. Laitoin niihinkin paikat ja täytin reijät liimalla, mutta aukesihan ne, kun paineet laittoi. Vaan jospa nuo paikat estäisi veden ja hiekan pääsemisen sisä- ja ulkokumin väliin. Voi kun olisi niin paljon harrasterahaa, että voisi uusia renkaita käyttää, eikä tämmöisiä sotakoneiden vanhoja ja käytöstä jo poistettuja (tänään muuten vasta huomasin, että tuon kumin kyljessä luki AMOS)... |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kuinkas monta kiloeuroa uus setti tuollaisia maksaa?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Esim uudemmalla kuviolla oleva Nokian Agile 14.00R20, Vianorin ovh 2407e/kpl. Eli reilu 9k€ kierros, varmaan saa jo pientä alennusta.
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
http://www.retrade.dk/aitem?aitem_id=116402#
Katoppa tarviisko sä uutta kytkintä huudettaisiinko? |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nyt on huolestuttavan paljon ollut minun MANni hyötyajossa, eikä ole mitään loistosuunnitelmia ehtinyt edes aloittaa. Tänään oli tämmöisen kuorman purku: Pitää kyllä myöntää, että lavan korkeus tekee sen, että ei ole ihan kauhean kätevä tämmöisissä kuljetuksissa... Tuokin piti laskea lopulta jeepin vinssin varassa ramppeja pitkin alas, kun koneessa ei ole varsinaisesti jarrua ja kolmen metrin rampeillakin aika jyrkkä. Lastaus kävi hyvin, kun siellä päässä oli sopivasti mäkeä, minkä alle sai auton ja rampit siten loivempaan kulmaan. Vaan pääsenpä pihahommiin ja nekin paljon mielenkiintoisempia, kun voi edes jollain koneella tehdä! Vaikka sitten pienelläkin... ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tänään piti saada koppero lavalle, kun se oli muiden hommien edessä. Tuohon asti menikin hyvin...
Sitten koitettiin laskea lähemmäksi lavaa ja vinotuet esti sen. Viimeisen vinotuen kun potkaisin irti, niin noin kävi... Liinoilla sitten koppero kiinni ja tasaisemmalle asettelua varten... Suoraan vetäistiin jeepin vinssillä ja pituussuunta sitten MANnin koneella... Siis liina koivuun kiinni ja siihen ketju, joka kopin kulmissa ja pakkia... Tulevaisuudessa pitäisi olla tasaisempi paikka, niin tämäkin homma pitäisi käydä helpommin... Se tuli mitattua, että takarenkaiden paineen lasku 0,5 baariin laskee lavan takareunaa 10 cm. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
ollut taas tilanne !!!
aika paljonhan se niiaa paineenpudotuksella, ja vieläkin ois ollu varaa hiukan pudottaa ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |