Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.03.2014, 18:26
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Tuosta esikammiosta oli puhetta täälläki ku spekuloitiin. Tosiaan se ei kyllä pääse alaspäin tulemaan ilman totaalista murskautumista ja sen jäliltä moottori ei kyllä toimi enää kovin hyvin.

Nyt on taas mjotori nipussa ja pitäs laittaa huuhteluöljyt sisään ja käytellä taas...Onko suosituksia, laitanko ihan pelkkää öljyy ja kovaa ajoo, 90% dieseliä 10% öljyy -seoksella lyhyt käyttö ja sit vasta normiöljyt sisään? Pitäs saaha ne öljynkaltaiset jankit pois sieltä koneesta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.03.2014, 18:56
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Pistä vaikkapa tebbarin superHPD:t, ainakin oman kokemuksen mukaan hyvin pesevä öljy. Vanhasta DCarinasta 2 putsaria tukkoon alle 1tkm...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.03.2014, 19:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piipari Näytä viesti
Tuosta esikammiosta oli puhetta täälläki ku spekuloitiin. Tosiaan se ei kyllä pääse alaspäin tulemaan ilman totaalista murskautumista ja sen jäliltä moottori ei kyllä toimi enää kovin hyvin.

Nyt on taas mjotori nipussa ja pitäs laittaa huuhteluöljyt sisään ja käytellä taas...Onko suosituksia, laitanko ihan pelkkää öljyy ja kovaa ajoo, 90% dieseliä 10% öljyy -seoksella lyhyt käyttö ja sit vasta normiöljyt sisään? Pitäs saaha ne öljynkaltaiset jankit pois sieltä koneesta.
Älä missään nimessä laita tuommoista coktailia!

Esim juurikin nuo shpd koneeseen, uusi suodatin ja vaihdat sitä suodatinta tosiaankin aika tiheään! sen tuukkoonmenoa ei pysty näkemään mistään....

ja kannattaa vaihtaa nuo öljytkin hyvissä ajoin ekakerran, esim. 2000 km ajon jälkeen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.03.2014, 20:56
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Eilen laiteltu pelkkää öljyy. Alkuun nosti öljynpaineetkin asteikolle ihan normaalisti; kierroksilla siellä ylärajalla, tyhjäkäynnillä alarajalla. 30km ajon jälkeen ei kierroksillakaan enää lähelläkään alarajaa. Tänään töiden jälestä koneeseen litra dieseliä ja reissu motonettiin hakemaan nippu suodattimia ja 20l halvinta öljykuraa (delvac). Litralla disukkaa tuo eilen laitettu öljy tuli aika livakkaan pihalle lämpimänä (nimim. aluspaitaa- ja housuja myöten mustana). Sen jälkeen 5l delvaccia ja 4l disukkaa (nordic). 5min käyttö tallissa ja taas litkut pihalle, tuntu huuhtovan aika hyvin. Joka välissä toki uus suodatin. Äskön pelkkää öljyä taas sisään ja 50km koeajo, ei vaikutusta mihinkään. Nyt taas öljynpaineet lämpimällä koneella ja 50km ajetuilla öljyillä kierroksillaki asteikon alarajalla. Pumppukin lienee tulossa tiensä päähän, tai sit siellon vieläki niin paljon röhkää että tukkii suodatinta?

Huomenna takaiskujen puhistus ja sitä 50/50 2t-ölppä/diesel sotkua pumpulle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.03.2014, 21:12
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Tyhmä kysymys. Kuka luottaa tojotan öljynpainemittariin? Samanlaisia lukuja näytti oman hojon mittari viimeisen 150 tkm. Saattaahan se toki paikkansakin pitää. Toimiiko sammuttimen öljynpainevahti?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.03.2014, 21:23
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Tyhmä kysymys. Kuka luottaa tojotan öljynpainemittariin? Samanlaisia lukuja näytti oman hojon mittari viimeisen 150 tkm. Saattaahan se toki paikkansakin pitää. Toimiiko sammuttimen öljynpainevahti?
Ostaessa se näytti vielä ihan normaaleja lukemia (viime talvena, ~20tkm sitten), sillä vaan huolestuttaa tuollanen. Bertasta tippu samalla tavalla öljynpaine vuosia sitten, kokeilin sen jälkeen kolmella eri mittarilla (alkuperäinen, sähkönen tarvike, mekaaninen tarvike) eikä niistä mikään näyttäny painetta. Kesti ajoa ihan hyvin vielä muutaman vuoden kunnes ajovirheestä johtuen hajos. Nyt uudella moottorilla sama vanha orkkismittari näyttää paineet juuri niinkuin pitääki, siitä luottamus. Näissä on vielä niin pienet paineet, ettei noissa tarvikemittareissa tahdo asteikko riittää. Öljynpainevahti ei vissiin toimi, kun unohin kertaalleen laittaa sen piuhan takasin kiinni eikä sammuttanu silti, vai mitenhänpäin tuo ees toimii? Luulis että sillon vetää maihin kun on öljynpainetta.

Viimeksi muokannut piipari : 17.03.2014 21:34
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.03.2014, 01:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hyvä!, siis jos ostit öljynsuodattimia nipun!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piipari Näytä viesti
Eilen laiteltu pelkkää öljyy. Alkuun nosti öljynpaineetkin asteikolle ihan normaalisti; kierroksilla siellä ylärajalla, tyhjäkäynnillä alarajalla. 30km ajon jälkeen ei kierroksillakaan enää lähelläkään alarajaa. Tänään töiden jälestä koneeseen litra dieseliä ja reissu motonettiin hakemaan nippu suodattimia ja 20l halvinta öljykuraa (delvac). Litralla disukkaa tuo eilen laitettu öljy tuli aika livakkaan pihalle lämpimänä (nimim. aluspaitaa- ja housuja myöten mustana). Sen jälkeen 5l delvaccia ja 4l disukkaa (nordic). 5min käyttö tallissa ja taas litkut pihalle, tuntu huuhtovan aika hyvin. Joka välissä toki uus suodatin. Äskön pelkkää öljyä taas sisään ja 50km koeajo, ei vaikutusta mihinkään. Nyt taas öljynpaineet lämpimällä koneella ja 50km ajetuilla öljyillä kierroksillaki asteikon alarajalla. Pumppukin lienee tulossa tiensä päähän, tai sit siellon vieläki niin paljon röhkää että tukkii suodatinta?

Huomenna takaiskujen puhistus ja sitä 50/50 2t-ölppä/diesel sotkua pumpulle.
Ja tuota dieseliä ei enää koskaan öljyihin? tuo hyvälaatuinen?- öljy kyllä hoitaa tuon "pesemisen", mutta tuo kommentti "20l halvinta öljykuraa (delvac)" pikkasen huolestuttaa... onko tuo halvin delvac mitä?

ja sitten tuo minun resepti; että pumpulle kunnon 2T öljyvoitelu, kannataisi siirtää hetkeksi eteenpäin, sillä jos sattuu esim. semmoinen vaurio, että kiertokangenlaakeri leipoo kiinni (kun tuota pikeä kertyy/tukkii esim. 5 kaulan)
niin sitten viidakkorumpu/"asiantuntijat" kertoo faktana, että jos laittaa 2T-öljyä tankkiin, niin kiertokangenlaakerit leikkaa kiinni.

Siis jätä tuo pumpun/takaiskuventtiilien/suihkujen voitelu tulevaisuuteen!

Ja tosiaankin tuo museoikäisen HJ:n öljynpainemittari on "lievästi sanotusti epätarkka", ja jos sinulla on jo, taikka mahdollista hankkia mekaaninen mittari, niin niissä näyttö on huomattavan tarkka... ja löytyisi jostain nuo öljynpaineet kuumallekkin koneelle, nyt en vaan muista mistä. mutta "luotettavalla" (esim. uusi biltema/motonet mekaninen) kuumalla koneella voisi olla yli 3,5 kg kierroksilla, ja tyhjäkäynnillä minusta pitäisi olla mieluusti kilo, mutta jossain 0,6 kg alapuolella alkaa ongelmat jossain vaiheessa.

-> siis pistä puhdasta öljyä koneeseen, ajele normaalisti, ja vaihda suodatin, kun alkaa tuntua siltä/kilometrejä esim. 500?
Ja suodatin(ja öljyt? jos ns kuraa?) 1000 km kohdalla?

Sorry, minulla ei ole kokemusta noista mobilin öljyistä, viimmeisten vuosikymmenien ajan olen ostanut/käyttänyt teboilin öljyjä, ja tuo "paras" raskaankaluston öljy, super hpd, maksaa puuilossa vajaa 70 e/20 litraa viskositeelilla 15w-40, 5w-40 huomattavasti kalliimpaa...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.03.2014, 06:05
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Oisitpas kattonu kampuran liuskatki...ettei paineet karkais sieltä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.03.2014, 06:32
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Dieseliä ihan vaan prosessin nopeuttamiseks. Ei jaksa kovin montaa kertaa ~20km välein vaihella. Sitä kolkatustahan tässä ollaan ettimässä, vieläkään ei tosiaan oo löytyny oikeeta aiheuttajaa. Nuo öljynpaineet nyt on toissijanen juttu (tosin ei voi poissulkea sitäkään aiheuttajana).

Tuo 2T-resepti on ihan tuttu, toimiva konsti. Jätemoottoriöljydieselseos toimii lähestulkoon yhtä hyvin (erittäin edulllinen, voi tehä tankillisen soppaa 50/50). Ei tule viidakkorumpuefektejä. :P

Tuolla autolla ajettavat reissut on lyhimmillään n. 1000km mittaisia ja pisimmillään 10000+km, joten moottorista ei tarviis kuuluu ylimääräsiä ääniä. Pääsiäisenä pitäs taas lähtiä, sitä ennen vika on saatava joko ajamalla tai korjaamalla pihalle. Moottorinkin ehtii vaihtamaan vielä monta kertaa, tosin yhtään ei oo hyllytavarana ja tuo on se rojunkuletusauto millä niitä vois hakia...

Täytynee mikittää konehuoneesta pätkä, niin ehkä joku paljon 2H:ta kuunnellut tietää vastauksen..

Tuo delvacci on mallimerkinnältään 1330, eli kolmekymppistä yksaste ölppää (vissiinki? ). Tuollaseen 5min huuhtelukäyttöön juuri omiaan. Eilen laitoin TB goldia, koska sitä sattui olemaan vielä hyllyssä se 10l. Nyt on moottorissa pelkkää delvaccia ja vaihtuu taas johonkin muuhun kohan saavat varaosaliikkeisiin lisää öljynsuodattimia moottoriin.

Viimeksi muokannut piipari : 18.03.2014 06:52
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.03.2014, 06:36
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Oisitpas kattonu kampuran liuskatki...ettei paineet karkais sieltä.
Kohan tuota saa vähän huuhottuu ni vois ehken tarkistaakin (ja kohan tulee lisää öljypohjantiivisteitä). Ei oikeesti huvittanu ykskään ylimääränen liike moottorin alla ku vuorokauden jälkeenki sieltä tippu tasasen tappavaan tahtiin sellasia öljynkaltasia jankkimällejä päähän.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.03.2014, 11:24
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Pistä pelkällä harmaalla loctitella Se pohja kii. Ne huopa tiivisteet on ihan paskoja
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ 61 moottorin öljysuihkuputki poikki BENJAMIN Tekniikka & Jutustelu 5 27.04.2013 15:33
Ostettu HJ:n moottorin kumityyny piipari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.05.2011 23:35
Kolina Jeepissä -TIMPPA- Tekniikka & Jutustelu 7 19.01.2007 19:51
Patrollin kolina..kuvia lisätty NHOffroadTeam Tekniikka & Jutustelu 15 13.11.2006 17:04
Hj60-82 koneeseen tuli joku kolina?? akp Tekniikka & Jutustelu 2 10.04.2006 07:54


Sivu luotu: 13:26 (GMT +2).