Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ moottorin kolina (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121697)

piipari 07.03.2014 23:12

HJ moottorin kolina
 
Eipä löytyny haulla arvauksia kolinan aiheuttajaan...
Kevyellä kevätreissulla yhen äkin alko 2H kolkattamaan niinku ois vasaralla paukutettu runkoaisaa, tuntu polkimissa asti kunnolla. Auto sivuun, nopee diagnoosi "motor kaputt" ja ajamalla vielä reilu 200km kotiin. Kolina vaimeni koko matkan ja nyt on jäljellä enää kevyt, kohtalaisen korkealla taajuudella oleva ääni. Sillon ku kolina oli pahimmillaan, kävi välillä viidellä pytyllä. Äsken kävin suuttimet läpi ja totesin että suurin osa oli täynnä röhkää, avautumispaineet vähän mitä sattuu, yks vuosi ihan kunnolla ja suihkumuodot mitä sattuu. Tallin Lattian Parhaista (tm) uudet toimivat suihkut sisään, mutta ei vaikutusta kolkatukseen. Tällä tosin korjaantu aikasemmin jopa hieman häiritsevän suuri palamattoman dieselin käry pakokaasussa. Yhessä suihkuputkessa tuntuu selvästi vaimeampi syke kun muissa, voiskohan vika olla kuitenkin vielä pumpussa? Ensin tuli toki mieleen, että laakerit sieltä meni, mutta kun kolkatus vaimeni lähes olemattomiin ja moottori toimii kaikinpuolin ok niin aloin epäillä muita syitä. Ei savuta, öljynpaineet ok. Vai oisko kuitenki laakeriliuskat päällekkäin ja hioutunu nyt käypäseks niin ettei kolkata enää kovasti? Toki selviää avaamalla, mutta yritän nyt vielä elää utopiassa että kyseessä vois olla pikkuvika...Äsken koeajoa taas ja tuntuu pelaavan niinku aina ennenki, ainua että kolkattaa pikkasen. Oisko ajatuksia?

Heikki L 08.03.2014 00:15

En tiedä mutta kaverilla 2H:saa sama mystinen vika. Ilmestyi joskus kauan sitten ja auto jäi seisoin. Vieläkään ei avattu konetta että näkis mikä siin kilisee. Avaappa sinä��

BJ-40/76 08.03.2014 00:46

Tuo "selvästi vaimeampi syke" tarkoittaa sitä, että suihku ja takaiskuventtiili pumpussa toimii! siis ei vika, vaan merkki siitä, että toimii... siis suihkuputkeen jää paine, eikä vuoda kummastakan päästä pois....

Rytö 08.03.2014 02:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1111435)
Tuo "selvästi vaimeampi syke" tarkoittaa sitä, että suihku ja takaiskuventtiili pumpussa toimii! siis ei vika, vaan merkki siitä, että toimii... siis suihkuputkeen jää paine, eikä vuoda kummastakan päästä pois....

Isommilla vehkeillä saman ainakin pikkuisen huudattamalla normaaliksi. Ei kannata kokeilla mutta joissain se toimii.

sos 08.03.2014 04:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytö (Viesti 1111470)
Isommilla vehkeillä saman ainakin pikkuisen huudattamalla normaaliksi. Ei kannata kokeilla mutta joissain se toimii.

eikös ne opeta jo lapsena, että kaikkea pitää kokeilla ainakin kerran:)

piipari 08.03.2014 07:29

Tuota huudatusta on jo kokeiltu. :) Viime kesänä ajoin vian ulos B-moottorista täyskaasuvedolla, silleen selvis kyllä nopeesti -> laakerit päällekkäin, halennutta mäntää yms. Kokeilin toki samaa tällekin koneelle (ei oo niin kalliita nuo motit, monesti helpompi vaihella vaan suosiolla koko moottori), mut ei suostu vika löytymään.

Eli siellon yks ehjä suihkukanava ja viis vähän heikommassa hapessa...Jos pumpussa on yhtä paljon paskettia (pakkohan siellä on olla, sieltähän se tulee..), ni vois siellä olla takaiskutki jumissa. Mut voiko aiheuttaa kolkatusta? Kolkatuksen taajuus on suurinpiirtein sellanen, että yhdessä pytyssä on jotain hämärää, eli melko harva.

Koneella ajettu luultavasti alle 700tkm kuitenki, eli virtaa pitäs olla vielä! Otanko vaan sen alakerran auki, jätän laakerit vaihtamatta ja vaihan lopulta koko moottorin?

sull45 08.03.2014 08:06

kolkutusta
 
Moi,voit koitta näin että konen käyntin aikana,avat pikkasen suutinputkia ja jos ääni muuttu, niin saat selville mimmosesta sylinderista kolkutus tule

BJ-40/76 08.03.2014 22:07

Minä koikeilisin "voidella" tuon pumpun ja suihkut.
 
Siis otat 2 litraa 2 tahtiöljyä ja 2 litraa dieseliä, sekoitat ne ravistamalla hyvin 4 Litran öljykannussa.
Sitta ajat hj:n lämpimäksi, vaihdat tankin letkut tuohon 4 litran kannuun, ja sitten sikana happea! p.s tuolla 4 litralla ei pääse kuin n. 25 km! siis älä päästä sammumaan tulikuumana! tulee nimittain mahdollisesti muutakin remppaa....

Joskus on hinattu k.o hapetuksessa isoa kärryä (Valkoinen asuntovaunu ei ollut hyvä idea) mutta jo toinen hj-60 isoilla, pienillä paineilla olevilla renkailla, joko 3-tai nelosella moottorijarrutuksena, hidastaa paljon)

piipari 15.03.2014 15:12

Eilen kurkkasin yläkertaan, parhaassa keinuvivussa ~2mm välys venttiiliin. :) Muuta tutkintaa yläkerrassa ei huvittanu suorittaa kun totesin että "öljy" on muuttunu tervaks (sitä sai lapioida edestä ruuvimeisselillä). Vissiin lähteny jostain kohti karstat liikenteeseen, öljyillä ajettu kuitenki vasta joku 4-5tkm maksimissaan. Välykset säädetty kohalleen, ei vaikutusta kolkatukseen. Venttiilikoneiston ääni hieman muuttui ja taas tuntu että tuli pikkasen vetoja lisää koneeseen (luultavasti psykologista). Yläkertaan bräkkäriä reilusti ohentamaan öljyä ja lopuks litra dieseliä öljyn sekaan ja korkeilla kierroksilla vähän aikaa paikallaan käyttöä. Siltikään ei meinannu tuo "öljy" mahtua tulemaan tyhjennysropusta pihalle, vaikka oli lämmennykin hyvin. Eipä oo aikasemmin tullu vastaan nuin sitkeeks mennyttä moottoriöljyy. Teboil gold 5w-40 öljynä.

Tänään alakerran ihmettelyä. Öljyn seassa ei näkyny laakerimuhjua, mut kurkkasin silti alakertaan. Käsin ei tuntunu missään välyksiä. KK-pukit aukasin ja siellä näytti laakerit hyvältät (ja kokeilin samalla kiertokankee heiluttelemalla männäntapin laakerit). Ilmeisesti alakertaan vaihettu jossain kohen jo laakerit. Öljypohjan tiivistettä ei saanukkaan marketin hyllystä, joten seuraavia testailuja varten joutuu oottelemaan taas viikon...

Tuo pumpun voitelu on vielä kokeilematta, se ois seuraavana ohjelmassa.

piipari 15.03.2014 15:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sull45 (Viesti 1111499)
Moi,voit koitta näin että konen käyntin aikana,avat pikkasen suutinputkia ja jos ääni muuttu, niin saat selville mimmosesta sylinderista kolkutus tule

Niin, tosiaan tallissa paikallaan käytellessä sitä kolkatusta ei edes huomaa enää. Sit ajon aikana korkeammilla kierroksilla kuuluu sellanen hyvin vieno kalkatus.

BJ-40/76 15.03.2014 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piipari (Viesti 1114186)
Eilen kurkkasin yläkertaan, parhaassa keinuvivussa ~2mm välys venttiiliin. :) Muuta tutkintaa yläkerrassa ei huvittanu suorittaa kun totesin että "öljy" on muuttunu tervaks (sitä sai lapioida edestä ruuvimeisselillä). Vissiin lähteny jostain kohti karstat liikenteeseen, öljyillä ajettu kuitenki vasta joku 4-5tkm maksimissaan. Välykset säädetty kohalleen, ei vaikutusta kolkatukseen. Venttiilikoneiston ääni hieman muuttui ja taas tuntu että tuli pikkasen vetoja lisää koneeseen (luultavasti psykologista). Yläkertaan bräkkäriä reilusti ohentamaan öljyä ja lopuks litra dieseliä öljyn sekaan ja korkeilla kierroksilla vähän aikaa paikallaan käyttöä. Siltikään ei meinannu tuo "öljy" mahtua tulemaan tyhjennysropusta pihalle, vaikka oli lämmennykin hyvin. Eipä oo aikasemmin tullu vastaan nuin sitkeeks mennyttä moottoriöljyy. Teboil gold 5w-40 öljynä.

Tänään alakerran ihmettelyä. Öljyn seassa ei näkyny laakerimuhjua, mut kurkkasin silti alakertaan. Käsin ei tuntunu missään välyksiä. KK-pukit aukasin ja siellä näytti laakerit hyvältät (ja kokeilin samalla kiertokankee heiluttelemalla männäntapin laakerit). Ilmeisesti alakertaan vaihettu jossain kohen jo laakerit. Öljypohjan tiivistettä ei saanukkaan marketin hyllystä, joten seuraavia testailuja varten joutuu oottelemaan taas viikon...

Tuo pumpun voitelu on vielä kokeilematta, se ois seuraavana ohjelmassa.

Tuo öljyn "paksuuntuminen" on juurikin tuota satoa, kun vuosikymmeniä kertynyt kaikkea paskaa moottorin sisään, kun on ajettu huonolaatuisilla öljyillä, Ja nyt sitten pistetty paremmat öljyt, jotka sitten ovat liuottaneet tuota paskaa itseensä.
Voit varmasti kuvitella, miten tuommoiset pikiklöntit menee öljynsuodattimesta läpi? siis suodatin tukossa, ylipaineventtiilin kautta kiertää puhdistumatta.
-> sinulla oikeastaan ollu sikamainen tuuri, että ei ole tukkinut yhtään öljykanavaa.
Olen monesti muistuttanut tuosta Öljylaadun muutoksesta, ja sen yhteydessä ylimääräisistä suodattimen vaihdoista. siis minä olen pahimmillaan vaihtanut uuden suodattimen 500km ajon jälkeen, uudelleen n. 2500 km kohdalla, ja taas 5000km öljynvaihdossa uusi.

p.s teurastappa se vanha suodatin, löytyykö mitään ylläriä?

TeuvoSlam 16.03.2014 12:59

Kaverilla piti joskus 2h naputusta ni oli esikammio irti, samalla kansipaskaksi ja tais siin mennä se lohkokin.

Jani E 16.03.2014 13:17

esikammiohan on puristuneena lohkon ja kannen väliin. puolittain vaan sie palotilan puolella. eikai se hajoomatta voi sie mihkää liikkua?

piipari 16.03.2014 18:26

Tuosta esikammiosta oli puhetta täälläki ku spekuloitiin. Tosiaan se ei kyllä pääse alaspäin tulemaan ilman totaalista murskautumista ja sen jäliltä moottori ei kyllä toimi enää kovin hyvin.

Nyt on taas mjotori nipussa ja pitäs laittaa huuhteluöljyt sisään ja käytellä taas...Onko suosituksia, laitanko ihan pelkkää öljyy ja kovaa ajoo, 90% dieseliä 10% öljyy -seoksella lyhyt käyttö ja sit vasta normiöljyt sisään? Pitäs saaha ne öljynkaltaiset jankit pois sieltä koneesta.

Jappi 16.03.2014 18:56

Pistä vaikkapa tebbarin superHPD:t, ainakin oman kokemuksen mukaan hyvin pesevä öljy. Vanhasta DCarinasta 2 putsaria tukkoon alle 1tkm...

BJ-40/76 16.03.2014 19:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piipari (Viesti 1114589)
Tuosta esikammiosta oli puhetta täälläki ku spekuloitiin. Tosiaan se ei kyllä pääse alaspäin tulemaan ilman totaalista murskautumista ja sen jäliltä moottori ei kyllä toimi enää kovin hyvin.

Nyt on taas mjotori nipussa ja pitäs laittaa huuhteluöljyt sisään ja käytellä taas...Onko suosituksia, laitanko ihan pelkkää öljyy ja kovaa ajoo, 90% dieseliä 10% öljyy -seoksella lyhyt käyttö ja sit vasta normiöljyt sisään? Pitäs saaha ne öljynkaltaiset jankit pois sieltä koneesta.

Älä missään nimessä laita tuommoista coktailia!

Esim juurikin nuo shpd koneeseen, uusi suodatin ja vaihdat sitä suodatinta tosiaankin aika tiheään! sen tuukkoonmenoa ei pysty näkemään mistään....

ja kannattaa vaihtaa nuo öljytkin hyvissä ajoin ekakerran, esim. 2000 km ajon jälkeen.

piipari 17.03.2014 20:56

Eilen laiteltu pelkkää öljyy. Alkuun nosti öljynpaineetkin asteikolle ihan normaalisti; kierroksilla siellä ylärajalla, tyhjäkäynnillä alarajalla. 30km ajon jälkeen ei kierroksillakaan enää lähelläkään alarajaa. Tänään töiden jälestä koneeseen litra dieseliä ja reissu motonettiin hakemaan nippu suodattimia ja 20l halvinta öljykuraa (delvac). Litralla disukkaa tuo eilen laitettu öljy tuli aika livakkaan pihalle lämpimänä (nimim. aluspaitaa- ja housuja myöten mustana). Sen jälkeen 5l delvaccia ja 4l disukkaa (nordic). 5min käyttö tallissa ja taas litkut pihalle, tuntu huuhtovan aika hyvin. Joka välissä toki uus suodatin. Äskön pelkkää öljyä taas sisään ja 50km koeajo, ei vaikutusta mihinkään. Nyt taas öljynpaineet lämpimällä koneella ja 50km ajetuilla öljyillä kierroksillaki asteikon alarajalla. Pumppukin lienee tulossa tiensä päähän, tai sit siellon vieläki niin paljon röhkää että tukkii suodatinta?

Huomenna takaiskujen puhistus ja sitä 50/50 2t-ölppä/diesel sotkua pumpulle.

turakki 17.03.2014 21:12

Tyhmä kysymys. Kuka luottaa tojotan öljynpainemittariin? Samanlaisia lukuja näytti oman hojon mittari viimeisen 150 tkm. Saattaahan se toki paikkansakin pitää. Toimiiko sammuttimen öljynpainevahti?

piipari 17.03.2014 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 1115028)
Tyhmä kysymys. Kuka luottaa tojotan öljynpainemittariin? Samanlaisia lukuja näytti oman hojon mittari viimeisen 150 tkm. Saattaahan se toki paikkansakin pitää. Toimiiko sammuttimen öljynpainevahti?

Ostaessa se näytti vielä ihan normaaleja lukemia (viime talvena, ~20tkm sitten), sillä vaan huolestuttaa tuollanen. Bertasta tippu samalla tavalla öljynpaine vuosia sitten, kokeilin sen jälkeen kolmella eri mittarilla (alkuperäinen, sähkönen tarvike, mekaaninen tarvike) eikä niistä mikään näyttäny painetta. Kesti ajoa ihan hyvin vielä muutaman vuoden kunnes ajovirheestä johtuen hajos. :rolleyes: Nyt uudella moottorilla sama vanha orkkismittari näyttää paineet juuri niinkuin pitääki, siitä luottamus. Näissä on vielä niin pienet paineet, ettei noissa tarvikemittareissa tahdo asteikko riittää. Öljynpainevahti ei vissiin toimi, kun unohin kertaalleen laittaa sen piuhan takasin kiinni eikä sammuttanu silti, vai mitenhänpäin tuo ees toimii? Luulis että sillon vetää maihin kun on öljynpainetta.

BJ-40/76 18.03.2014 01:25

Hyvä!, siis jos ostit öljynsuodattimia nipun!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piipari (Viesti 1115023)
Eilen laiteltu pelkkää öljyy. Alkuun nosti öljynpaineetkin asteikolle ihan normaalisti; kierroksilla siellä ylärajalla, tyhjäkäynnillä alarajalla. 30km ajon jälkeen ei kierroksillakaan enää lähelläkään alarajaa. Tänään töiden jälestä koneeseen litra dieseliä ja reissu motonettiin hakemaan nippu suodattimia ja 20l halvinta öljykuraa (delvac). Litralla disukkaa tuo eilen laitettu öljy tuli aika livakkaan pihalle lämpimänä (nimim. aluspaitaa- ja housuja myöten mustana). Sen jälkeen 5l delvaccia ja 4l disukkaa (nordic). 5min käyttö tallissa ja taas litkut pihalle, tuntu huuhtovan aika hyvin. Joka välissä toki uus suodatin. Äskön pelkkää öljyä taas sisään ja 50km koeajo, ei vaikutusta mihinkään. Nyt taas öljynpaineet lämpimällä koneella ja 50km ajetuilla öljyillä kierroksillaki asteikon alarajalla. Pumppukin lienee tulossa tiensä päähän, tai sit siellon vieläki niin paljon röhkää että tukkii suodatinta?

Huomenna takaiskujen puhistus ja sitä 50/50 2t-ölppä/diesel sotkua pumpulle.

Ja tuota dieseliä ei enää koskaan öljyihin? tuo hyvälaatuinen?- öljy kyllä hoitaa tuon "pesemisen", mutta tuo kommentti "20l halvinta öljykuraa (delvac)" pikkasen huolestuttaa... onko tuo halvin delvac mitä?

ja sitten tuo minun resepti; että pumpulle kunnon 2T öljyvoitelu, kannataisi siirtää hetkeksi eteenpäin, sillä jos sattuu esim. semmoinen vaurio, että kiertokangenlaakeri leipoo kiinni (kun tuota pikeä kertyy/tukkii esim. 5 kaulan)
niin sitten viidakkorumpu/"asiantuntijat" kertoo faktana, että jos laittaa 2T-öljyä tankkiin, niin kiertokangenlaakerit leikkaa kiinni.

Siis jätä tuo pumpun/takaiskuventtiilien/suihkujen voitelu tulevaisuuteen!

Ja tosiaankin tuo museoikäisen HJ:n öljynpainemittari on "lievästi sanotusti epätarkka", ja jos sinulla on jo, taikka mahdollista hankkia mekaaninen mittari, niin niissä näyttö on huomattavan tarkka... ja löytyisi jostain nuo öljynpaineet kuumallekkin koneelle, nyt en vaan muista mistä. mutta "luotettavalla" (esim. uusi biltema/motonet mekaninen) kuumalla koneella voisi olla yli 3,5 kg kierroksilla, ja tyhjäkäynnillä minusta pitäisi olla mieluusti kilo, mutta jossain 0,6 kg alapuolella alkaa ongelmat jossain vaiheessa.

-> siis pistä puhdasta öljyä koneeseen, ajele normaalisti, ja vaihda suodatin, kun alkaa tuntua siltä/kilometrejä esim. 500?
Ja suodatin(ja öljyt? jos ns kuraa?) 1000 km kohdalla?

Sorry, minulla ei ole kokemusta noista mobilin öljyistä, viimmeisten vuosikymmenien ajan olen ostanut/käyttänyt teboilin öljyjä, ja tuo "paras" raskaankaluston öljy, super hpd, maksaa puuilossa vajaa 70 e/20 litraa viskositeelilla 15w-40, 5w-40 huomattavasti kalliimpaa...

hiluvitkutin 18.03.2014 06:05

Oisitpas kattonu kampuran liuskatki...ettei paineet karkais sieltä.

piipari 18.03.2014 06:32

Dieseliä ihan vaan prosessin nopeuttamiseks. Ei jaksa kovin montaa kertaa ~20km välein vaihella. Sitä kolkatustahan tässä ollaan ettimässä, vieläkään ei tosiaan oo löytyny oikeeta aiheuttajaa. Nuo öljynpaineet nyt on toissijanen juttu (tosin ei voi poissulkea sitäkään aiheuttajana).

Tuo 2T-resepti on ihan tuttu, toimiva konsti. Jätemoottoriöljydieselseos toimii lähestulkoon yhtä hyvin (erittäin edulllinen, voi tehä tankillisen soppaa 50/50). Ei tule viidakkorumpuefektejä. :P

Tuolla autolla ajettavat reissut on lyhimmillään n. 1000km mittaisia ja pisimmillään 10000+km, joten moottorista ei tarviis kuuluu ylimääräsiä ääniä. Pääsiäisenä pitäs taas lähtiä, sitä ennen vika on saatava joko ajamalla tai korjaamalla pihalle. Moottorinkin ehtii vaihtamaan vielä monta kertaa, tosin yhtään ei oo hyllytavarana ja tuo on se rojunkuletusauto millä niitä vois hakia...

Täytynee mikittää konehuoneesta pätkä, niin ehkä joku paljon 2H:ta kuunnellut tietää vastauksen..

Tuo delvacci on mallimerkinnältään 1330, eli kolmekymppistä yksaste ölppää (vissiinki? :)). Tuollaseen 5min huuhtelukäyttöön juuri omiaan. Eilen laitoin TB goldia, koska sitä sattui olemaan vielä hyllyssä se 10l. Nyt on moottorissa pelkkää delvaccia ja vaihtuu taas johonkin muuhun kohan saavat varaosaliikkeisiin lisää öljynsuodattimia moottoriin.

piipari 18.03.2014 06:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1115147)
Oisitpas kattonu kampuran liuskatki...ettei paineet karkais sieltä.

Kohan tuota saa vähän huuhottuu ni vois ehken tarkistaakin (ja kohan tulee lisää öljypohjantiivisteitä). Ei oikeesti huvittanu ykskään ylimääränen liike moottorin alla ku vuorokauden jälkeenki sieltä tippu tasasen tappavaan tahtiin sellasia öljynkaltasia jankkimällejä päähän. :D

Jani E 18.03.2014 11:24

Pistä pelkällä harmaalla loctitella Se pohja kii. Ne huopa tiivisteet on ihan paskoja :D

-JoNe- 18.03.2014 22:45

Tuo löpö/öljy sotku koneeseen kaadettuna on ihan toimiva ratkaisu moottorin pesemiseen. 15min käyttöä hieman korkeemmilla kierroksilla toimii. Kone vikaisena ostetusta audista pestiin vika pois,tuli nätti ja tasainen käyntiääni :D

Jossain nyt luulis että on ihan vikaakin kun on tullut kesken ajon. Ehdottaisin samaa mitä hiluvitkutinkin.

Auttaisko mitään kuunnella ympäri mottia letkun kans? Jos sais vähä edes vinkkiä mistä tulee.


Sivu luotu: 23:22 (GMT +2).