![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Hiekkapuhalluksessa ja dieselkäyttöisyydessä ei varmaan muita ihmeitä kun pitää tehdä vehkeestä jatkuvapyöritteinen ja ohjaus sen mukaan.
Omassa mäntäkompressoriprojektissa tein niin, että paineen säätöä varten otin painekytkimen toistaiseksi jostain paskasta pikkukompressorista - parempiakin on saatavilla teollisuuskomponenteista - ja tämän painekytkimen kytkin moottorin sijasta Lucifer 133K04 tyyppiseen venttiiliin, joka laskee sopivasti ilmaa ja laittaa kompuran kevennyksen päälle. Kun paine alenee ja painekytkimestä menee taas virtaa venttiiliin ikäänkuin se pyörittäisi moottoria, Lucifer venttiili päästää ilmat pois kevennyksestä. Kevennysilman laitoin omaa pikkusäiliöön, johon paineensäätimellä tein sellaisen paineen, joka on sopiva kompuran ohjaukseen. Sehän pitää kanssa ratkaista, ettei dieselkompressorissa pakokaasua saa päästä missään nimessä kompuran imuun ainakaan jos sillä tehdään hengitysilmaa. Toisaalta kannattaa ottaa huomioon myös jos sähköä on käytössä voimavirran muodossa 35 ampeeria tai enemmän, ottamalla mukaan taajuusmuuttajan saa sähkökompurallakin yllättävän kivasti ilmaa hiekkapuhallukseen. Silloin pystytään optimoimaan kompuran pyöritysnopeus ja maksimipaine suuttimen kokoon nähden. Sanoisin, että 35 sulakkeilla menis joku 6,35 millin millin suutin ja 63 sulakkeella 8 millin suutin. Kennametallin taulukkoa katsellessa 9,5 millin suuttimen ilmantarve olis vaikkapa 6,21 barin paineella 4,96 m3/minuutissa ja tehontarve ilmantuottoon 29,83 kilowattia. Taajuusmuuttajalla ja sähkökompuralla onnistus 63 ampeerin virroilla siis vaikka tämä 9,5 millin suutinkin. Ennenkuin rupeaa rakentelemaan ja käyttämään aikaa paljon, kannattaa myös dieselkompurassa miettiä mitkä tulee olemaan omat ilmantarpeet. Isojakin dieselkompuroita on joskus valmiina halvalla myytävänä. Yksi huomio vielä, että pyöritetään kompuraa sähköllä tai dieselillä, hiekkapuhalluksessahan saadaan paineensäätö laittamalla kompuran kierrokset sopivaksi ja silloin kompura ei lopeta milloinkaan pumppaamusta kun on puhallus päällä ja ainoastaan kompuran tulee reagoida siihen kun työ keskeytetään. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 15.03.2014 11:50 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kestävää tekoa | k81 | Linkit | 0 | 18.02.2009 17:34 |
Lantikka IIA vinssin tekoa | Bruno | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.06.2006 09:02 |
safarireitin tekoa eestissä | myllis | Tapahtumat | 9 | 01.06.2006 16:45 |
"rasvarässin" letkujen tekoa | jjtp | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 14.02.2006 20:58 |
Patrollin soa tekoa | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.04.2005 18:56 |