![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
hyviä tietoja noi suutinkokotiedot ja tuotto/tehontarvetieto on aika paikkansapitävää kun katsoo minkälainen sähkömoottori tuossa Tamrokissa on nyt kiinni. Mutta tarkoitus on tosiaan saada se dieselkäyttöiseksi, että on sähköistä vapaana ja voi puhaltaa vähän etäämmällä rakennuksistakin. Pääsulakkeet on vain 35A joten menee niin rajoilla kun muutakin kulutusta on koko ajan. Ja tuommonen vanha diesel tulee kyllä halvaksi käyttää kun nämä komponentit nyt ei paljoa ole tullut maksamaan. Vaunukompuroita on katseltu kauan, mutta ne on monikin niin paljon käytettyjä ja maksaa kuitenkin 3-5 k€. Tuo kompuran vapaanapyöriminenhän ruuvikompurassa on niin helppo järjestää, että suljetaan vain imuilman saanti läpällä niin kyllä tuotto laskee ;-) Samanlainen paineventtiili siinä tarvitaan mutta mietin, että pitäisikö sen laittaa samalla laskemaan myös moottorin kierrokset alas kun ilmantarve lopahtaa. Miten se on ruuvin voitelun kannalta, onko parempi että se pyörii läppä kiinni tasavauhtia vai että pyörimisnopeus tippuu pieneksi, voiteleeko yhä kylliksi jne.? TT
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Suuttimia kannattaa kartottaa ennen isompia investointeja - kun Googleen laittaa tuon allaolevan hakusanaksi, tässä on minun mielestä yksi parhaista ilmankulutus- ja tehontarvetaulokoista - tämä kuukkelin hakusanaksi:
Abrasive Blast Nozzles Catalog - Kennametal Mä olen nähnyt ehkä sähkökompuran parhaaksi puoleksi kun ilmankulutus ei ole yhtäjaksoista, ei paljon puristele vaikka se pyörii samoilla kierroksilla - vaikka voisihan siihenkin tehdä kierrosten pudotuksen tamun kanssa. Käytännössä kuitenkin puhalluskypärä vie yllättävän paljon ilmaa ja toinen on jos puhalluskellossa on pneumaattinen ohjausventtiili, joka laskee ilmaa ohjaustarkoituksessa koko ajan vähän. Minun mielestä ennen kierrosten alentamiseen panostamista, kannattaa panostaa hyviin puhallusvälineisiin, joilla työ sujuisi mahdollisimman jouhevasti. Jos hommat lähtee liikkeelle yksinkertaisimmilla mahdollisimmilla tee se itse välineillä, silloin ei varmaan puhalluksen katkaisuventtiiliä ole mukana ja täysi ilman kulutus on koko ajan ellei mene kellon viereen hanasta vääntämään. Myös kypärä on päässä ison osan ajasta ja sinne pitää olla ehdottoman luotettava ilmansyöttä jos ei halua riskeerata omaa henkeään. Lainaus:
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
joo,,,kypärään tarvitaan ilmaa koko ajan jos semmosta käyttää ;-) ja puhalluskelloon kanssa. Määristä en osaa sanoa paljonko ne kuluttaa mutta ainakin tuossa meidän kellossa on katkaisuventtiili puhallukselle, jos vaan on ollut käytössä. Ei ka nämä puhallusmäärät soja tule olemaan, kotitarvehommia lähinnä - ehkä mutama päivä vuodessa maksimissaan. Jos enempi olisi niin kai sitten olisi kunnon vaunukompuraan malttanutkin investoida...
TT |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Asiasta sen enempää tietämättä, mutta laita nyt ainakin ensimmäiseksi kompuran lohkon ulostuloon riittävän iso ylipaineventtiili, ettei siitä tuu mitään sirpalekranaattia!!! Noita venttiiliohjauksia kun rakentelee, niin voi tulla vikatilanne ja kompuralle tulee seinä vastaan...
__________________
-MMC- |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#6
|
|||
|
|||
|
kiitos vinkistä - sellainen on jo ruuvin tekniikassa onneksi ihan vakiona...mutta tämä ehkä on oikeasti kyllä koko laitteen tärkein osa!
TT |
|
#7
|
|||
|
|||
Ei käytännön kokemusta, ajatustasolla....
Siis jos pikkasen pitemmälle tuota ideaa vie: Tuohon "automaatioon" ja turvallisuuteen:
Olisiko mahdollista rakentaa tuohon dieselin yhteyteen oman "ohjaus/kypäräilma-kompura"? Siis tuolla varmistettaisi se, että kokoajan, myös tyhjäkäynnillä, kypärään riittää ilmaa, ja sitten se, että noin 6-8 bar ohjauspainetta mm. ruuvikompuran irroituskytkimelle, ja hiekka/ paineilma venttiileille/hanoille. Ja sitten sähköllä voisi toteuttaa tuon moottorin pyörintänopeuden asetuksen, siis tyyliin auton vinkkarin moottori pyörittää kierretankoa, joka vetää/päästää kaasua-> siis ilmamäärän säätö. Sama vois olla hiekan määrän säädölle? ainakin tuolla halpakaupan 100 euron kellolla tuo hiekkahanan säädön muuttaminen vaikuttaa huomattavasti puhallustarkkuuteen. Ja tuon dieselin ilmansuodatukseen/imuilman ottoon kassa kiinnittäisin huomiota: Laturin tuuletusilman voi varmaan ottaa suoraan ulkoa, mutta Jos pakokaasua käytetään hiekan kuivaamiseen, niin "pönttö" pitää olla moottorin vieressä; ja tuon puhallusletkun pituus ei käsittääkseni voi olla kovinkaan suuri? -> moottorin imuilma puhdistimelle (syklooni ja suodatin) voisi ottaa esim. haitariletkuliitoksella esim. 100mm/+ kierresaumaputken kautta... (toki nuo suodattimet on niin halpoja/puhdistettavia, ettei taida maksaa vaivaa raahata 6 metrin kierresaumaputkia tuulen yläpuolelle...) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
ite ostasin kuitenkin sen valmiin vaunun
aimiksi edellisessä työpaikassa muuntivat tollasen sähkö ruuvi kompuran dieseli käyttöseksi ja lopputulos oli että halavemmaksi olis tullut ostaa valmis paketti ensimmäisenä ongelma oli se että ruuvia piti pyörittää reilun 4000min joka on aika paljon toki ruuveja on olemassa matalilla kieroksillakin toimivia toinen ongelma oli että miten saada kellon täytän ajaksi toi ilman tulo lopetettua ja kompura keventämään ajatus joka sinulla oli mielessä toimii kyllä ainut että tässä tapaiksessä hajotti öljyn erottajan ja öljyt kellossa kolmas ongelma oli öljyjen kiehuminen korjautu kun saatiin riittävän tehokas laahdutin ja sähkö leftit antaa nimittäin noi dieseli moottorit aika paljon lisä lämpöä tämäkin ajatus lähti siitä että kaikki osat oli valmiina ja halvalla voidaan tehdä ite ehtisin jostain ison mäntä kompuran ja tekisin siitä on huomattavasti helpompi ja toimii aika varmasti ruuvissa on aika paljon asijoita joita ei voi poistaa ilman että tulee ongelmia kuvassa on puhallus auto johon on istutettu atlaksen 6.5 kuution mäntäkompura johon voima otettiin volvon ulos otosta hihna pyörän avulla ja ilman tuottoa ei katkastu ollenkaan vaan ilma johdettiin pois yli paineventiilin kautta
__________________
elämä on esileikkiä ennen kuolemaa |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| kestävää tekoa | k81 | Linkit | 0 | 18.02.2009 17:34 |
| Lantikka IIA vinssin tekoa | Bruno | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.06.2006 09:02 |
| safarireitin tekoa eestissä | myllis | Tapahtumat | 9 | 01.06.2006 16:45 |
| "rasvarässin" letkujen tekoa | jjtp | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 14.02.2006 20:58 |
| Patrollin soa tekoa | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.04.2005 18:56 |