![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
Lähtökohtaisesti erona:HJ-60 aina esikammiodiesel mahd.turbo jälkiasennettu. 61 suorasuihku, aina turbolla Yleensä hj-60 vinssillä, ja kitkalukollisella taka-akselilla v. n.-82alkaen, vasta n.-88 kytkettävät lukot, ensimmäiset HJ-61:t v. 87? ilman vinssiä ja mekaanisia lukkoja, toki kitka taka-akselilla. ja tuosta koneesta, tuo hj-60 esikammiokone vetää tasasen huonosti 300-4000 rpm, ja tuo hj-61 kone vetää hyvin n.1300-3500, ja varsinkin tyhjäkäynnillä/-alle maastoajo on tuskaa, veto loppuu heti, ja kun annat kaasua, niin kirkasee iloisesti! siis hei, me pompitaan! tätä on vaihtelevalla menestyksellä yritetty korjata.... Toki tuolle hj-61:lle hyvänä puolena on voima maantiekäytössä, siis vetää kärryperässä samaan tahtiin kuin tuo hj-60 ilman... ja ilman kärryä kulkee tienpäällä noin/vähintään litran vähemmällä. ja noissa hj-60:ssä on yleensä tuo vanhempi keula, siis 7" pyöreät valot; paljon paremmat kuin nuo nelivalokeulan valot! vetopainoja noissa uudemmissa (yleensä hj-61) on enemmän, tuo 3500kg lienee aika tavallinen. Mutta jos itse pitäisi valita rauhalliseen maastoajoon, siis kivikkoisille pooreille yms, mutta ei pehmeälle, siis paskanlennätykseen, niin tuo hj-60 kone olisi mukavampi, tienpäällä tuolla tulee ikävä, varsinkin ohituksissa. p.s kukahan modais tuon hj-61 12h-t moottorin pumpun "nöyräksi" molempiin saa samat renkaat jne...
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Jos pelkkää harrastekäyttöä ajatellaan, niin 60:set on yleensä vähän edullisempia hankintahinnaltaan. Mulle toi palvelee käyttövehkeen roolia ja toi alkuperänen suoraruiskutuskone on siinä täysin pakollinen, koska se vie niin paljon vähemmän ainetta. Tosiaan alle 1200rpm toi turbokone on aika eloton, mutta toisaalta ei se turbo ole silloin vielä kierrosalueella. Tossa taitaa ratkaista vaan se, että tehäänkö se auto esim. maastoajoon vai pitääkö sen näyttää paperillakin hyvältä dynolappujenkin suhteen. 12-HT koneesta saa alkuperäsenäkin jonkun verran kakkua lisää jos tietää tasan tarkkaan mitä ruuveja käännellä ja minkä verran. Vauhtipyörä tuntuu ihan olemattoman painoiselta ja koneessa on huomattavasti pienemmän puristukset, kuin vaparissa, eli alavääntöä tuskin saa millään taikatempulla lisää.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Tarkoitus tehä sellanen räyhäkkä metsästys auto. Isommat renkaat, vähä korotusta ja tehoo mitä saa. 61pumpusta ilmeisesti sais jonku 250 - 300 hp verran ruokaa vakio tapeilla? Joskus joku pumppu ukko tainu sepostaa... kyl se tieten on järkevintä 61 touhuta ja ruveta sitä käpälöimään.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostetaan HJ60/61 | Smurff71 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 12.08.2013 19:54 |
| Ostetaan HJ60 61 tai HJ60 bolt on sopivan moottorin! | Karvanaama | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.12.2009 23:29 |
| HJ60 vs. 61 | Mettäpöyröö | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 08.01.2009 23:03 |
| hj60/61 | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 24.08.2004 18:25 | |
| M: hj60/61 5v laatikko+muita hj60:sen osia | Ahma | O/M/V Muut | 14 | 26.07.2004 20:19 |