Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj60 vs 61 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121485)

hilux 4x4 tdic 02.03.2014 21:00

hj60 vs 61
 
Terve!

Elikkä jompaa kumpaa auto mahdollisesti hankkimassa harraste peliksi. Jos nyt auton laittto tulee niin voimaa on tarkoitus ottaa mikä kohtuuella lähtee niin kumman auton moottori on parempi viritys kohteena? Onko hj60 konees öljysuihkuja mäntie pohjaan ja kuin se kestää noin muutenkin turbotuksen?

hilux 4x4 tdic 02.03.2014 21:01

Muutenki mitä eroa on noiden koneiden välillä?

hojo85 02.03.2014 21:59

no se ainakin erona et 12h-t on kierros herkkä kone ja taas 2h kone vääntää alhaalta..muistaakseni 2h ei ole öljy suihkuja mäntien alla..itsellä on jälki turbotettu 2h kone holset h1c ahtimella parhaimillaan 3500rmp ahtoja on se 1.7 baaria..turbo on ollut autossa jo reilu vuoden ja on kyl pelittänyt hyvin..ja penkitetty 148hv 312nm taas 12h-t vakiona on se 139hv.. itselle on kyl tarkoitus koota 12h-t kone keulille kun on palasina tällä hetkellä.. moni on myös laittanut tuosta turbo koneesta syöttöpumpun vaparikoneeseen jolla on saatu 200hv irti.. mut kestoltaan toi 2h kone on kestävempi ainakin omien kuulojen mukaan mut voin olla väärässäkkin.. männät on heikko kohta tossa turbossa et se syö ylemmän männärenkaan uran soikeeksi.. joku kertokoon lisää jos jotain jäi sanomatta..

hilux 4x4 tdic 02.03.2014 22:26

Kovan kuulonen ahtopaine tehoon nähden. Olikos tuo 2h esikammio kone ja 12ht suora ruikkari?

hilux 4x4 tdic 02.03.2014 22:29

Kuinkaha kestää pitkiä vedätyksiä kovilla syötöl ku ei oo suihkuja jäähyttämäs mäntiä.

Mika_T 02.03.2014 22:30

Hojolla on kyllä ahtoja ihan liikaa tehoon nähden.

2H on kammiokone ja 12h-t on suoraruisku.
Liekkö niissä muutenkaan kovin montaa yhteistä osaa.

BJ-40/76 02.03.2014 23:20

Lähtökohtaisesti erona:
 
HJ-60 aina esikammiodiesel mahd.turbo jälkiasennettu. 61 suorasuihku, aina turbolla
Yleensä hj-60 vinssillä, ja kitkalukollisella taka-akselilla v. n.-82alkaen, vasta n.-88 kytkettävät lukot, ensimmäiset HJ-61:t v. 87? ilman vinssiä ja mekaanisia lukkoja, toki kitka taka-akselilla.
ja tuosta koneesta, tuo hj-60 esikammiokone vetää tasasen huonosti 300-4000 rpm, ja tuo hj-61 kone vetää hyvin n.1300-3500, ja varsinkin tyhjäkäynnillä/-alle maastoajo on tuskaa, veto loppuu heti, ja kun annat kaasua, niin kirkasee iloisesti! siis hei, me pompitaan! tätä on vaihtelevalla menestyksellä yritetty korjata....
Toki tuolle hj-61:lle hyvänä puolena on voima maantiekäytössä, siis vetää kärryperässä samaan tahtiin kuin tuo hj-60 ilman... ja ilman kärryä kulkee tienpäällä noin/vähintään litran vähemmällä.
ja noissa hj-60:ssä on yleensä tuo vanhempi keula, siis 7" pyöreät valot; paljon paremmat kuin nuo nelivalokeulan valot!
vetopainoja noissa uudemmissa (yleensä hj-61) on enemmän, tuo 3500kg lienee aika tavallinen.
Mutta jos itse pitäisi valita rauhalliseen maastoajoon, siis kivikkoisille pooreille yms, mutta ei pehmeälle, siis paskanlennätykseen, niin tuo hj-60 kone olisi mukavampi, tienpäällä tuolla tulee ikävä, varsinkin ohituksissa.

p.s kukahan modais tuon hj-61 12h-t moottorin pumpun "nöyräksi"

molempiin saa samat renkaat jne...

hojo85 03.03.2014 09:16

juu kyl siinä on vähän liikaa ku toi turbo ei oikein ole hyvä tuohon..se olikin pika ostos mut tarkoitus ois tilata sopiva turbo tuohon kun rahat antaa myötä..ja toi ahto on sillon kun oikein kovasti polkee menee mut muuten se liikkuu siinä 1 baarin kummallakin puolen..tässä turbossa ei ole hukkaporttia vain dumppi suojaamassa kaasuläppää.. pakolämmöt liikkuu siinä 550 asteessa..mittari on pakosarjassa ennen turboa

Luoppis 03.03.2014 15:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1109495)
ensimmäiset HJ-61:t v. 87? ilman vinssiä ja mekaanisia lukkoja, toki kitka taka-akselilla.

HJ-61 tuotanto alko virallisesti 85 vuoden loppupuolella pyöreälamppuisena. Ekat on vaa periaatteessa HJ-60:siä päivitetyllä moottorilla. Pyöreelamppusia 61:siä löytyy vuosimalliin 87 asti ja 87 vuosmallisissa on pyöreelamppusenakin alkuperäsenä lukkoakselit ja se vähän modernisoidumpi kojelauta. Tuntuu vaan olevan melko harvinaisia toi ekat 61:set, mutta silti saa olla tarkkana, että onko lukkoakselit oikeasti vai ei.

Jos pelkkää harrastekäyttöä ajatellaan, niin 60:set on yleensä vähän edullisempia hankintahinnaltaan. Mulle toi palvelee käyttövehkeen roolia ja toi alkuperänen suoraruiskutuskone on siinä täysin pakollinen, koska se vie niin paljon vähemmän ainetta. Tosiaan alle 1200rpm toi turbokone on aika eloton, mutta toisaalta ei se turbo ole silloin vielä kierrosalueella.

Tossa taitaa ratkaista vaan se, että tehäänkö se auto esim. maastoajoon vai pitääkö sen näyttää paperillakin hyvältä dynolappujenkin suhteen. 12-HT koneesta saa alkuperäsenäkin jonkun verran kakkua lisää jos tietää tasan tarkkaan mitä ruuveja käännellä ja minkä verran. Vauhtipyörä tuntuu ihan olemattoman painoiselta ja koneessa on huomattavasti pienemmän puristukset, kuin vaparissa, eli alavääntöä tuskin saa millään taikatempulla lisää.

hilux 4x4 tdic 05.03.2014 06:46

Tarkoitus tehä sellanen räyhäkkä metsästys auto. Isommat renkaat, vähä korotusta ja tehoo mitä saa. 61pumpusta ilmeisesti sais jonku 250 - 300 hp verran ruokaa vakio tapeilla? Joskus joku pumppu ukko tainu sepostaa... kyl se tieten on järkevintä 61 touhuta ja ruveta sitä käpälöimään.


Sivu luotu: 13:29 (GMT +2).