Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make1978
joo,hitsasin turbon nieluun pakopaineenmittausta varten karan.tarvii laittaa kiinni ja kattoo mitä on pakopaineet..ite soittelin tänään yhdelle dieselin turboja ropaavalle kaverille ja sano et pitäis imu siipi AINA olla pienempi oli sit bensa tai diesel kone menee kuulemma pakopuoli tukkoon kun vaaditan niin paljon voimaa turbiinilta pyörittää isoa imu siipeä
tiedä sit mikä on totuus tossakin..ihmettelen vaan sitä et miks semmosia turboja niin paljon on missä imusiipi isompi jos niin surkea ratkasu on 
|
Vakioturboissa se on monesti noin mitoitettu "väärin" koska ne suunnitellaan toimimaan mahdollisimman alhaalta ja mahdollisimman hyvin yleisimmällä käyttökierrosalueella. Ongelmaksi tulee lämpö ja tehohäviöt korkeilla kierroksilla, korostuen pitkissä täyskaasuvedoissa.
Jälki/viritysturbolla idea on yleensä saada mahdollisimman paljon tehoa, ja siinä ei ne alakierrosominaisuudet niin tärkeitä ole vaan se hyvä hengitys ja pienet häviöt.