Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.01.2014, 20:29
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Ihan arvailua, mutta voisiko kaasun jäähdyttävä vaikutus merkitä noin paljon?
Kylmästä säiliöstä purkautuminen moottoriin ja sen lämmittäminen vie energiaa..?

__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.01.2014, 20:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
Kylmästä säiliöstä purkautuminen moottoriin ja sen lämmittäminen vie energiaa..?
Ei kai sitä palavan aineen, varsinkaan kaasumaisessa muodossa olevan, lämmittäminen energiaa tarvii... sitä paitsi se lämpenee jo paineenalentimessa lämppärin letkuista haaroitetulla kierrolla. Ja jos suuttimet hidastuis pakkasessa, seos olis varmaan liian rikas. Tietty jos ne ihan väärään aikaan avautuu... hmm?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.01.2014, 20:59
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

En ole mitenkään perehtynyt näihin juttuihin, mutta paineen purkautuessa kaasuthan jäähtyy. Vaikka olisi se esilämmitin, niin moottorista se ottaa lämpönsä.
Hyvä esimerkki on minun töissä käytössä olevat paineilmakoneet. Vaikkei painetta ole kuin 6bar, niin laitteet menee huuruun ja toisinaan hanskat jäätyy työkaluihin kiinni.
Paljonko mahtaa kaasut jäähtyä 200bar->imusarjanpaineeseen mennessä, jos säiliön lämpö on -15C?
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.01.2014, 21:07
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.066
Perusasetus

Vaikea uskoa tuohon jäähtymiseen, koska luulisi silloin hidastavan selvästi moottorin lämpenemistä.
Itselläni kone lämpiää samassa ajassa kaasulla ja bensalla (salavalikosta katsottuna ei sinne päin näytävästä viisarista).
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.01.2014, 21:23
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Voisko tässä olla jotain yhteyttä muutenkin jäykän auton liikutteluun inan pienemmällä tarjolla olevalla teholla? Voimansiirto tietysti lämpenee ajon myötä jonkin verran, mutta tuskin kuitenkaan kesälukemiin.

Matti onkin jaksanut numeroita pyöritellä, samansuuntaisia lukemia mullakin ihan rukkasella ajatellen kun toimintasäde putoaa pakkasilla vaikka ajelen melkein aina näitä samoja urautuneen uria.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.01.2014, 21:26
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

ja se paineen putoaminen ei vaikuta ? siis säiliöpaineen

EDIT: sepä olikin tuolla jo ...


renGaspaineetkin putoo näillä pakkasilla ... ja tosiaan aksiloiden ja vetopyörästöjen liejut hanttaa vastaa pitkään ...
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 24.01.2014 21:28
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.01.2014, 22:32
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Ainakin se vaikuttaa kulutuseroihin, että bensankulutus mitataan litroissa ja kaasun kiloissa. Lämpöarvohan on painoyksikköä kohden, eli kylmää bensaa menee litroina vähemmän saman energian saamiseksi paloprosessista. Toki tämä ero eliminoituu, jos aina laskee kulutuksen tankatessa, mutta kaasuvehkeessähän se ei onnistu, kun bensaa menee vain välillä. Esim. jos bensa jäähtyy tankissa tankkauksen jälkeen 25 astetta, niin 100 litrasta on jäljellä n. 97,5 l, mutta polttoaineen energiasisältö on edelleen sama.

Se polttoaineen lämmittäminen vie tosiaan energiaa paloprosessista. Vaikka kaasu esilämmitetään, niin lämpötilaero pysyy samana, kun se nähtävästi vain virtaa jonkun lämmittimen läpi, eikä mitään termostaattiohjattua "lämmityssäiliötä" ole. Silloin myös palamisprosessin loppulämpö on saman verran alempi ja palokaasut eivät laajene yhtä paljon kuin lämpimämmällä ilmalla ja polttoaineella.

Edellinen on ihan fysiikkaa ja seuraava arvailua ja päättelyä, kun en niin ole noihin kaasukäyttöisiin moottoreihin perehtynyt.

Käsittääkseni moottori pitää käynnistää bensalla? Eli se saadaan syttymään kylmässäkin, kun vaan seosta rikastetaan. Ja kaasulla se ei niin toimi sitten vissiin? Tästä voisi päätellä, että kaasuseos on huonompi syttymään ja palamaan kylmässä. Joten voisiko se selittää sitä bensaan verrattuna enemmän kasvanutta kulutusta sen loppuosan, mikä ei selity tuolla bensan tiheyden muutoksella?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta pee Tekniikka & Jutustelu 694 26.07.2025 22:25
Jutustelua Xenoneista ärjyy70 Tekniikka & Jutustelu 178 11.03.2016 14:05
Jutustelua Elmo Jokes 0 21.08.2006 12:33
Pieniä huomioita ( jutustelua) Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 2 11.09.2004 18:06
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) IironSika Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2004 20:00


Sivu luotu: 20:36 (GMT +2).