|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Polykarbonaatti levyä lasien tilalle?Millasella paksuudella tota kannattaisi tilata ja mihin laseihin sitä saa käyttää "katuautossa" -Samuraista vähän painoja syynäillä alaspäin,Niin tarkoitus takasivulasit+takalasi korvata tolla muiden toimenpiteiden ohella! Ja jos ei naarmuunnu ihan helpolla ja laki sallii,niin myös etusivuikkunat?
|
#2
|
||||
|
||||
Ei onnistu Samurain ikäiseen autoon:
Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
Koskeeko tuo kaikkia laseja riippumatta ajoneuvoluokasta ja korimallista? Ts pakussa tavaratilan lasejakaan ei saa korvata PC:llä tai vastaavalla?
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#4
|
|||
|
|||
Tälläkin palstalla on esitetty useitakin projekteja lähinnä Hj:n lyhentämisestä, niin kysyisinkin tekijöiltä miten he ovat onnistuneet alkuperäisten takasivulasien lyhentämisessä. Millä välineillä ja tekniikalla? Tuo lasihan on jotain sekurittia tai jotain sellaista joka menee tuhannen siruiksi. Omassa autossani pian ajankohtaista, joten tieto olisi tarpeen.
|
#5
|
||||
|
||||
Eikös läpinäkyvän muovipussin tai vastaavan voi teipata takasivuikkunan tilalle vaikka karbonaatit ei olisi sallittuja? Kevyt ja halpa
|
#6
|
|||
|
|||
mullakin on menossa hj:n lyhennys aattelin kanssa jotain läpinäkyvää laittaa, mutta jos se ei oo salittua -81 vm jälkeen niin varmaan pellillä peitettävä sitten noi aukot mitä jää..
|
#7
|
|||
|
|||
Siis 1.1.81 vanhempiin saa laitella polykarponaattia vaikka kaikki lasit ?
Mites nämä oven puolikkaat / rättiovet, joita myydään esim Jeeppeihin,,,niissä jottain läpinäkyvää muovin tapaista ? |
#8
|
|||
|
|||
Minä en erikoiskovaa polykarbonaattia laittaisi kuin korkeintaan takalasiin ja takasivulaseihin. Ei minnekään missä on pyyhkijät tai alaslaskevat ikkunat. Pc-muovi ei kestä naarmuttamista vaikka olisi kovapintaista. Vuodessa parissa on jo ihan sameana jos on hiekkaa ja kuraa, harjataan ja skrabataan jäitä. Kallistakin se on, rahanna laitatte hukkaan muutaman kilon ja sirpaleiden takia. Vaikka mm. metsäkoneissa on näitä ikkunoita, ne eivät joudu läheskään yhtä kovalle kulutukselle kuin offikalustin lasit jotka on ravassa ja kurassa ja joita pyyhitään hanskoilla ja "lapioilla". Mutta jos joku kovakallo haluaa kokeilla niin siitä vaan.
TT |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eli nuo vaatimukset koskevat vain tuulilasia ja etusivulaseja. Rättikatoissahan muut lasit ovat usein muovia. Samoin asuntoautoissa muut lasit ovat yleensä muovia. EDIT: https://www.google.com/search?channe...k%C3%A4sikirja on ihan mielenkiintoista lukemista. Viimeksi muokannut suzs205 : 15.12.2013 10:23 |
#10
|
||||
|
||||
Mulla on HJ:n takaluukunssa biltemasta haettu 4mm Puristettua styreeni-akryylinitriiliä (kopioitu bilteman sivulta) ja on käyty leimaamassa sen muovi-ikkunan kanssa...
__________________
NIIN OONKIN RYYPÄNNYT, MITÄ SITTE!!! EN SE MINÄ OLLUT, SE OLI PIRKKA... https://instagram.com/offroadteamruu...d=ZDdkNTZiNTM= http://www.slck.net http://www.mansenmaasturiclub.com http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=32 |
#11
|
||||
|
||||
Joo, tämäkin on niitä sääntöjä, joita nyt ei oo mietitty ihan loppuunasti. hassua, et ikkunat pitäs olla sekuriittilasia, mutta pakussa saa pellittää vaikka koko tavaratilan umpeen. mut jos siihen peltiin tekee pienen tirkistysreiän, se pitäisi olla sitten lasia, eikä karbonaattia.
Ja joo, pleksillä ja karbonaatilla miekin oon särkyneet ikkunat korvannu, eikä niistä oo kukaan valittanu.. Mm. LJ:ssa ei ollu leimalla valittamista pleksisistä takasivuikkunoista. Jos olis, niin tilalle tulis millistä peltiä. Viimeksi muokannut Viipo : 15.12.2013 10:53 |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja joku pleksinen takaikkuna lie pienin murhe, kun ruuvipenkit ja moottorisahat on siellä kontissa. Lähempänä on kuitenkin tuulilasi, josta kyllä irtoo isoja säleitä naamalle. Viimeksi muokannut Viipo : 15.12.2013 11:05 |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Noi oppii pistämään kiinni yleensä ekan kaadon jälkeen. |
#15
|
|||
|
|||
tainnu mennä muovilaadut sekaisin...
alla linkki, joka kannattaa vilkasta: http://www.foiltek.fi/tuotteet/muovi...olykarbonaatti |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#17
|
|||
|
|||
ei siis sovellu rc-puolelle mutta offikikottimiin kyllä
|
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mitähän tuo direktiivi muusta materiaalista taas mahtaa tarkoittaa? "463/2002 68 § Tuulilasi ja muut ikkunat 1. Auton tuulilasin tulee olla kerroslasia. 2. Tuulilasin ja muiden ikkunoiden on oltava turvalasia tai muuta sellaista ainetta, että leikkaavien särmien syntyminen lasin särkyessä jää mahdollisimman vähäiseksi. Tuulilasin ja muiden ikkunoiden tulee vastata turvalaseista ja lasimateriaaleista moottoriajoneuvoissa ja niiden perävaunuissa annetun neuvoston direktiivin 92/22/ETY vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina komission direktiivillä 2001/92/EY, tai E-säännön n 43 sellaisen version vaatimuksia, joka vastaa mainittujen direktiivien vaatimuksia." Viimeksi muokannut 454SS : 15.12.2013 12:28 |
#19
|
||||
|
||||
Patukassa toinen takasivulasi polykarbonaattia, ja toinenkin tulee. On osunu puihin ja vasarallakin sipastu...eikä oo hajonnu. Leikkimökkiinkin pistin lasien paikalle karbonaattia kun junnut oli viskannu krokettipallon lasin läpi, ja noitakin yrittäneet kivittää, tuloksetta! Luulis kyllä ettei tollasesta suunnistus kisoissa hylkyyn voi joutua..
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#20
|
||||
|
||||
Tätäkin näyttää olevan kahta laatua perus ja sitten karkaistulla pinnalla!
Eiks toi jälkimmäinen käy sitten ihan lainpuitteissakin autokäyttöön,joissakin jutuissa ainakin oli että saa laittaa kilpaautoihin jokkis,drifting jne.(ei tuulilasia) ja metsäkoneisiin? JA mistä katsastus setä muka erottaa noi kaksi laatua toisistaan? |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja on niissä asuntoauton ja -vaunun muovi-ikkunoissakin tuo E-sääntö 43 hyväksyntä. |
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#23
|
||||
|
||||
Niimpäs se onkin että vaikka soveltuis kilpapuolelle tms.,niin "ei hyväksytty tieliikenteeseen"
No hyvä ideahan se olikin ja helppoja kiloja,kaikkea pitää yrittää... |
#24
|
||||
|
||||
Sen verta vielä wikipediasta lainattuna.
Polykarbonaatti-muovien merkittävin ominaisuus on niiden iskunkestävyys. Polykarbonaateista valmistetaan muun muassa CD-levyjä, kypäriä, iskunkestävää läpinäkyvää muovia, matkapuhelinten näyttöjä, suojalasien linssejä ja aikaisemmin myös armeijan muovisia lautasia. Ainakin mopokypäriä näytti olevan pc:tä,Niin eikös se nyt sirpaloidu ja lävistä pään ihan yhtälailla,kuin auton ikkunassa käytettynä |
#25
|
||||
|
||||
Kuinkahan napakka sen iskun pitäisi olla kun metsäkoneiden polykarbonaatti ikkunat kestää vaikka pinon päältä putoavan sylentäyteisen pöllin ja pysäyttävät pienoiskiväärin luodin. kerran yritettiin särkeä yhtä pilalle naarmuuntunutta ikkunaa pienoiskiväärillä ampumalla ja lekalla hakkaamalla, luodit upposivat noin 5mm ja leka teki vain pieniä naarmuja. Lopulta ajeltiin pari kertaa ajokonella yli (teloilla ja riimuilla tietysti kuorma päällä kivikossa) eikä silloinkaan saatu kuin pari repeämää aikaiseksi. Akryyli-pleksit taas ovat paljon hauraampia.
|
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kosteus pois tupla lasien välistä? | KoniJeep | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 08.06.2013 15:44 |
Myydään SASMOX-levyä | ORR | O/M/V Muut | 0 | 29.03.2012 14:10 |
Ostetaan 10mm levyä | Caddy | O/M/V Muut | 0 | 25.01.2012 13:13 |
Lasien irroitus? | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 21.11.2004 11:28 |
Lasien tummennus | kottero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.11.2004 10:34 |