Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Polykarbonaatti levyä lasien tilalle? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118483)

Pajares 14.12.2013 19:52

Polykarbonaatti levyä lasien tilalle?
 
Millasella paksuudella tota kannattaisi tilata ja mihin laseihin sitä saa käyttää "katuautossa"
-Samuraista vähän painoja syynäillä alaspäin,Niin tarkoitus takasivulasit+takalasi korvata tolla muiden toimenpiteiden ohella!
Ja jos ei naarmuunnu ihan helpolla ja laki sallii,niin myös etusivuikkunat?

-MaTTi- 14.12.2013 20:15

Ei onnistu Samurain ikäiseen autoon:
Lainaus:

01.01.1981
tuli voimaan määräys, jonka mukaan
- auton ikkunoiden tulee olla varmuuslasia, vaatimustasoltaan E 43 tai SFS 2728 tai vastaava kansainvälinen tahi ulkomainen kansallinen standardi ja asianmukaisesti merkitty. ANA Tpp 38 §, 150/832

HeikkiH 14.12.2013 20:56

Koskeeko tuo kaikkia laseja riippumatta ajoneuvoluokasta ja korimallista? Ts pakussa tavaratilan lasejakaan ei saa korvata PC:llä tai vastaavalla?

parukit 14.12.2013 21:21

Tälläkin palstalla on esitetty useitakin projekteja lähinnä Hj:n lyhentämisestä, niin kysyisinkin tekijöiltä miten he ovat onnistuneet alkuperäisten takasivulasien lyhentämisessä. Millä välineillä ja tekniikalla? Tuo lasihan on jotain sekurittia tai jotain sellaista joka menee tuhannen siruiksi. Omassa autossani pian ajankohtaista, joten tieto olisi tarpeen.

GaryRock 14.12.2013 21:23

Eikös läpinäkyvän muovipussin tai vastaavan voi teipata takasivuikkunan tilalle vaikka karbonaatit ei olisi sallittuja? Kevyt ja halpa :)

Temutin 14.12.2013 21:30

mullakin on menossa hj:n lyhennys aattelin kanssa jotain läpinäkyvää laittaa, mutta jos se ei oo salittua -81 vm jälkeen niin varmaan pellillä peitettävä sitten noi aukot mitä jää..

HannuN 14.12.2013 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1078428)
Ei onnistu Samurain ikäiseen autoon:

Siis 1.1.81 vanhempiin saa laitella polykarponaattia vaikka kaikki lasit ?
Mites nämä oven puolikkaat / rättiovet, joita myydään esim Jeeppeihin,,,niissä jottain läpinäkyvää muovin tapaista ?

solihull 15.12.2013 09:29

Minä en erikoiskovaa polykarbonaattia laittaisi kuin korkeintaan takalasiin ja takasivulaseihin. Ei minnekään missä on pyyhkijät tai alaslaskevat ikkunat. Pc-muovi ei kestä naarmuttamista vaikka olisi kovapintaista. Vuodessa parissa on jo ihan sameana jos on hiekkaa ja kuraa, harjataan ja skrabataan jäitä. Kallistakin se on, rahanna laitatte hukkaan muutaman kilon ja sirpaleiden takia. Vaikka mm. metsäkoneissa on näitä ikkunoita, ne eivät joudu läheskään yhtä kovalle kulutukselle kuin offikalustin lasit jotka on ravassa ja kurassa ja joita pyyhitään hanskoilla ja "lapioilla". Mutta jos joku kovakallo haluaa kokeilla niin siitä vaan.

TT

suzs205 15.12.2013 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1078428)
Ei onnistu Samurain ikäiseen autoon:

Lainaus:
01.01.1981
tuli voimaan määräys, jonka mukaan
- auton ikkunoiden tulee olla varmuuslasia, vaatimustasoltaan E 43 tai SFS 2728 tai vastaava kansainvälinen tahi ulkomainen kansallinen standardi ja asianmukaisesti merkitty. ANA Tpp 38 §, 150/832

Eikös tuo koske vain sitä että lasien on oltava varmuuslasia?

Eli nuo vaatimukset koskevat vain tuulilasia ja etusivulaseja.

Rättikatoissahan muut lasit ovat usein muovia. Samoin asuntoautoissa muut lasit ovat yleensä muovia.

EDIT:

https://www.google.com/search?channe...k%C3%A4sikirja on ihan mielenkiintoista lukemista.

hj 60/61 15.12.2013 10:22

Mulla on HJ:n takaluukunssa biltemasta haettu 4mm Puristettua styreeni-akryylinitriiliä (kopioitu bilteman sivulta) ja on käyty leimaamassa sen muovi-ikkunan kanssa...

Viipo 15.12.2013 10:51

Joo, tämäkin on niitä sääntöjä, joita nyt ei oo mietitty ihan loppuunasti. hassua, et ikkunat pitäs olla sekuriittilasia, mutta pakussa saa pellittää vaikka koko tavaratilan umpeen. mut jos siihen peltiin tekee pienen tirkistysreiän, se pitäisi olla sitten lasia, eikä karbonaattia.

Ja joo, pleksillä ja karbonaatilla miekin oon särkyneet ikkunat korvannu, eikä niistä oo kukaan valittanu.. Mm. LJ:ssa ei ollu leimalla valittamista pleksisistä takasivuikkunoista. Jos olis, niin tilalle tulis millistä peltiä.

GaryRock 15.12.2013 10:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1078593)
Joo, tämäkin on niitä sääntöjä, joita nyt ei oo mietitty ihan loppuunasti. hassua, et ikkunat pitäs olla sekuriittilasia, mutta pakussa saa pellittää vaikka koko tavaratilan umpeen. mut jos siihen peltiin tekee pienen tirkistysreiän, se pitäisi olla sitten lasia, eikä karbonaattia.

Ja joo, pleksillä ja karbonaatilla miekin oon särkyneet ikkunat korvannu, eikä niistä oo kukaan valittanu.. Mm. LJ:ssa ei ollu leimalla valittamista pleksisistä takasivuikkunoista. Jos olis, niin tilalle tulis millistä peltiä.

Onhan se autoa kaataessa kiva, että hyttiin tulee pientä lasisilppua ennemmin kuin isoja viiltäviä säleitä

Viipo 15.12.2013 11:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock (Viesti 1078596)
Onhan se autoa kaataessa kiva, että hyttiin tulee pientä lasisilppua ennemmin kuin isoja viiltäviä säleitä

Mie haluisin nähä, miten teet karbonaatista isoja viiltäviä säleitä ilman rälläkkää.

Ja joku pleksinen takaikkuna lie pienin murhe, kun ruuvipenkit ja moottorisahat on siellä kontissa.
Lähempänä on kuitenkin tuulilasi, josta kyllä irtoo isoja säleitä naamalle.

GaryRock 15.12.2013 11:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1078597)
Mie haluisin nähä, miten teet karbonaatista isoja viiltäviä säleitä ilman rälläkkää.

Napakka isku riittää. Riippuu toki millasta polykarbonaattia on.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1078597)
Ja joku pleksinen takaikkuna lie pienin murhe, kun ruuvipenkit ja moottorisahat on siellä kontissa.

Noi oppii pistämään kiinni yleensä ekan kaadon jälkeen.

HannuN 15.12.2013 11:34

tainnu mennä muovilaadut sekaisin...
alla linkki, joka kannattaa vilkasta:
http://www.foiltek.fi/tuotteet/muovi...olykarbonaatti

GaryRock 15.12.2013 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuN (Viesti 1078607)
tainnu mennä muovilaadut sekaisin...
alla linkki, joka kannattaa vilkasta:
http://www.foiltek.fi/tuotteet/muovi...olykarbonaatti

viikko sitten sain säleitä käytännössä särkymättömästä ja iskunkestävästä _polykarbonaatista_. Radio-ohjattavien kortikin on lexania ja hyvin niistäkin irtoaa säleitä jos sopivasti osuu.

HannuN 15.12.2013 12:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock (Viesti 1078630)
viikko sitten sain säleitä käytännössä särkymättömästä ja iskunkestävästä _polykarbonaatista_. Radio-ohjattavien kortikin on lexania ja hyvin niistäkin irtoaa säleitä jos sopivasti osuu.

ei siis sovellu rc-puolelle mutta offikikottimiin kyllä :D:D

454SS 15.12.2013 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1078593)
Ja joo, pleksillä ja karbonaatilla miekin oon särkyneet ikkunat korvannu, eikä niistä oo kukaan valittanu.. Mm. LJ:ssa ei ollu leimalla valittamista pleksisistä takasivuikkunoista. Jos olis, niin tilalle tulis millistä peltiä.

Uuden suunnistus cupin säännöissä sanotaan että muutokset oltava otteessa, aina löytyy porukasta kuitenkin vähintään yksi protestoija :( Joutuukohan sittenkin laittamaan omaan autoon lasiset ikkunat.


Mitähän tuo direktiivi muusta materiaalista taas mahtaa tarkoittaa?



"463/2002


68 §

Tuulilasi ja muut ikkunat

1. Auton tuulilasin tulee olla kerroslasia.

2. Tuulilasin ja muiden ikkunoiden on oltava turvalasia tai muuta sellaista ainetta, että leikkaavien särmien syntyminen lasin särkyessä jää mahdollisimman vähäiseksi. Tuulilasin ja muiden ikkunoiden tulee vastata turvalaseista ja lasimateriaaleista moottoriajoneuvoissa ja niiden perävaunuissa annetun neuvoston direktiivin 92/22/ETY vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina komission direktiivillä 2001/92/EY, tai E-säännön n:o 43 sellaisen version vaatimuksia, joka vastaa mainittujen direktiivien vaatimuksia."

-Stedt- 15.12.2013 12:36

Patukassa toinen takasivulasi polykarbonaattia, ja toinenkin tulee. On osunu puihin ja vasarallakin sipastu:rolleyes:...eikä oo hajonnu. Leikkimökkiinkin pistin lasien paikalle karbonaattia kun junnut oli viskannu krokettipallon lasin läpi, ja noitakin yrittäneet kivittää, tuloksetta! Luulis kyllä ettei tollasesta suunnistus kisoissa hylkyyn voi joutua..

Pajares 15.12.2013 13:06

Tätäkin näyttää olevan kahta laatua perus ja sitten karkaistulla pinnalla!
Eiks toi jälkimmäinen käy sitten ihan lainpuitteissakin autokäyttöön,joissakin jutuissa ainakin oli että saa laittaa kilpaautoihin jokkis,drifting jne.(ei tuulilasia) ja metsäkoneisiin?
JA mistä katsastus setä muka erottaa noi kaksi laatua toisistaan?:D

-MaTTi- 15.12.2013 13:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 (Viesti 1078575)
Eikös tuo koske vain sitä että lasien on oltava varmuuslasia?

Eli nuo vaatimukset koskevat vain tuulilasia ja etusivulaseja.

Rättikatoissahan muut lasit ovat usein muovia. Samoin asuntoautoissa muut lasit ovat yleensä muovia.

Tuossa mun eka postauksessa teksti koski muita ikkunoita kuin tuulilasia. Ei oo eritelty koskeeko esmes pakun umpinaisen tilan ikkunoita. Mun ymmärryksen mukaan koskee.

Ja on niissä asuntoauton ja -vaunun muovi-ikkunoissakin tuo E-sääntö 43 hyväksyntä.

GaryRock 15.12.2013 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1078651)
Tätäkin näyttää olevan kahta laatua perus ja sitten karkaistulla pinnalla!
Eiks toi jälkimmäinen käy sitten ihan lainpuitteissakin autokäyttöön,joissakin jutuissa ainakin oli että saa laittaa kilpaautoihin jokkis,drifting jne.(ei tuulilasia) ja metsäkoneisiin?
JA mistä katsastus setä muka erottaa noi kaksi laatua toisistaan?:D

Eikö se karkaisu vain vähennä sen naarmuuntumista, mutta muuten ihan yhtä kestäviä iskussa, jotka offissa mietoja, mutta liikenteessä vähä napakampia?

Pajares 15.12.2013 13:24

Niimpäs se onkin että vaikka soveltuis kilpapuolelle tms.,niin "ei hyväksytty tieliikenteeseen"
No hyvä ideahan se olikin ja helppoja kiloja,kaikkea pitää yrittää...

Pajares 15.12.2013 13:45

Sen verta vielä wikipediasta lainattuna.
Polykarbonaatti-muovien merkittävin ominaisuus on niiden iskunkestävyys. Polykarbonaateista valmistetaan muun muassa CD-levyjä, kypäriä, iskunkestävää läpinäkyvää muovia, matkapuhelinten näyttöjä, suojalasien linssejä ja aikaisemmin myös armeijan muovisia lautasia.

Ainakin mopokypäriä näytti olevan pc:tä,Niin eikös se nyt sirpaloidu ja lävistä pään ihan yhtälailla,kuin auton ikkunassa käytettynä:D

Poukko 15.12.2013 14:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock (Viesti 1078599)
Napakka isku riittää. Riippuu toki millasta polykarbonaattia on.

Kuinkahan napakka sen iskun pitäisi olla kun metsäkoneiden polykarbonaatti ikkunat kestää vaikka pinon päältä putoavan sylentäyteisen pöllin ja pysäyttävät pienoiskiväärin luodin. kerran yritettiin särkeä yhtä pilalle naarmuuntunutta ikkunaa pienoiskiväärillä ampumalla ja lekalla hakkaamalla, luodit upposivat noin 5mm ja leka teki vain pieniä naarmuja. Lopulta ajeltiin pari kertaa ajokonella yli (teloilla ja riimuilla tietysti kuorma päällä kivikossa) eikä silloinkaan saatu kuin pari repeämää aikaiseksi. Akryyli-pleksit taas ovat paljon hauraampia.


Sivu luotu: 13:19 (GMT +2).