![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Tuota vettä meinasin ehdottaakkin, meinasin hjhin laittaakkin mutta totesin ettei sillä pidetä kaasua pohjassa pitkiä aikoja. Ahtopainesta ohjaus ja testailin köyhänversiona 12v kompurapaineistusta vesisäiliöön suuttimena öljypolttimen suutin. Osat 15€ ja 10-15bar paineella sumu erittäin hienoa. Toki sen voisi sumuttaa ennen ahdintakin jolloin ehtii haihtua paremmin tai monta pintä suutinta pienentää pisarakokoa.Toki noita saa ihan valmiitakin ja toimii suunnitellusti. Pisaroilla on vähän aikaa haihtua välijäähyltä männänpäälle. Tein paineenkestävän rosteritankinkin mutta ei offipeli sellaista tarvi.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
käsittääkseni imusiipi voi ottaa ihteensä jos ennen turboa suihkuttaa?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Tuota en tiedä, kaiketi jos sille kusten lorottaa. Itse olisin hienoa sumua koittanut, toisaalta sumun voisi antaa ilmansuodattimelle jossa paljon pinta-alaa haihtumiselle.
Paras hyöty kai superhienolla sumulla isolle välijäähdyttimelle jossa se höyrystyy ja laskee ahtoilman lämpötilaa? Pisarat männänpäällä laskee palolämpöä ja tehoa, ahtoilman jäähdytys lisää koneeseen happea ja laskee pakopaine-lämpötilatarvetta kuten toki tiedätkin. Vesivälijäähy, hiilihappojääkaukalo ja hieno vesiruisku voi tehdä yöstä päivän moottorin tehoille ja sen kestolle. En oikeastaan tiedä mitä puhun, joskus perehdyin aiheeseen mutta olen unohtanut faktat. Näistä löytyy toki tietoa kun kuuklettaa. Voihan sitä akselia vituttaa jos se on toisestapäästä punainen 150000rpm ja toiseenpäähän ruiskitaan vettä? Mielestäni kone korkkaa kun sen lämpötilankesto ylittyy, tehoa voisi kestää enemmän jos ahtoilma olisi viileämpää, happea enemmän ja pakopainetta ja sen aiheuttamaa lämpöä vähemmän. Hienot arvot koneesta olit jo kaivanut. Ruiskuennakot yms vaikuttaa rajusti lämpöihin. Taisin taas neuvoa viisaampaa
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Joskus pohdin ja laskin noita tavoite tehoja, paineita ja virtausnopeuksia. En ehkä osannut oikein mutta silloin sain jotain mutu tietoa. Jos hakee pelkkää maksimitehoa niin isolla välijäähyllä tilavuus kasvaa ja virtausnopeus hidastuu, silloin virtausvastus pienenee ja vesisuihkulla on aikaa höyrystyä.
Näistä en tainnut löytää tutkittua tietoa mutta aika jonka ilma seikkailee ahtimelta palotilaan on todella pieni, en muista aikoja. Normaalin ison välijäähyn vesivaippaan kietominen parantaisi sen jäähdytystehoa valtavasti, saati että jäähyn täyttäisi sillä jäällä.Paikallaan ruopiessa välijäähy ei juurikaan siirrä lämpöä.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Ei paljoa, mutta itse yllätyin kun Läjän keulilta cooleria joskus safarilla koitin, lämpötilaero coolerin molemmin puolin oli jo käsin kosketeltavissa merkittävä.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Niinniin, jos baarin ahdoilla ahtolämpö on jo n 120c niin jäähyn tarvisi olla viileä että ahtolämpökin laskisi.
Jos cooleri on 120c niin ahtoilma ei mielestäni voi olennaisesti jäähtyä. Jäähdytysnesteen lämmöksi 120 on ok ja silloin se siirtää lämpöä tehokkaasti eikä lämpö nouse. Jos syyläri olisi 150c niin se ei ole siitänyt tarpeeksi lämpöä pois syyläristä ja lämpö on noussut. Näin siis mielestäni. Toki on parempi että cooleri siirtää edes jotain kuin ilman sitä. Saa olla erimieltäkin.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Vesiruiskutus ei välttämättä tarvitse yhtään liikkuvaa tai sähköistä osaa. Vesi liikkuu ahtopaineellakin. Nuo ovat 70-80 luvun ameriikkalaisia virityksiä bensakoneissa. Ilmajäähdytteinen chevrolet corvair kulki bonnevillessä noilla romuilla 285 km/h.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostettu sd33 mäntä. | tiku83 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 08.04.2013 11:39 |
| Annetaan SD33 mäntä | FunJam | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 18.07.2012 15:10 |
| Ostetaan 2lt mäntä | Juho L | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 07.01.2012 08:24 |
| Ostettu Nivan 1.6 Mäntä | Punanenä | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 28.06.2010 20:13 |
| O: Jojodan mäntä | PikkuF | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 03.09.2007 22:09 |