Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Register Offiblogs Community Calendar Today's Posts Search

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 19.11.2013, 23:29
sampel sampel is offline
Jäsen
 
Join Date: 30.10.12
Location: Jyväskylä, Suomi
Posts: 38
Default

Hdj & traktorigeneraattori


Nyt kun ajankohtaista on syksy, myrskyt ja sähkökatkot, niin tuli mieleen voisko hdj:n keulille virittää tuollaisen traktorigeneraattorin? Mitähän se vaatisi, kestääkö, jne? Puhutaan tuollaisesta 15-20kW:n generaattorista, jolla saisi vähän enemmän virtasta mökkiin.

Reply With Quote
  #2  
Old 20.11.2013, 01:24
Häänrik's Avatar
Häänrik Häänrik is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 31.12.10
Location: PERÄseinäjoki
Posts: 2,204
Default

Quote:
Originally Posted by sampel View Post
Nyt kun ajankohtaista on syksy, myrskyt ja sähkökatkot, niin tuli mieleen voisko hdj:n keulille virittää tuollaisen traktorigeneraattorin? Mitähän se vaatisi, kestääkö, jne? Puhutaan tuollaisesta 15-20kW:n generaattorista, jolla saisi vähän enemmän virtasta mökkiin.
Eikös sellanen vaadi aika paljon kierroksia?? jos meinasit ulosotosta voiman ottaa Huom en tiedä, pohdin vaan. kun jossain ikh:n raktorikeneraattoris oli vaadittu muistaakseni kohtuu korkea pyörimisnopeus.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Reply With Quote
  #3  
Old 20.11.2013, 01:33
mäksä's Avatar
mäksä mäksä is offline
Mestari
 
Join Date: 21.05.09
Location: nakkila
Posts: 4,925
Default

Quote:
Originally Posted by sampel View Post
Nyt kun ajankohtaista on syksy, myrskyt ja sähkökatkot, niin tuli mieleen voisko hdj:n keulille virittää tuollaisen traktorigeneraattorin? Mitähän se vaatisi, kestääkö, jne? Puhutaan tuollaisesta 15-20kW:n generaattorista, jolla saisi vähän enemmän virtasta mökkiin.
no niinku henkka tossa totesi ni saattaa olla eksoottinen rojekti..

eli millasta lähdettä oot meinannut pyörittää ja millasella nopeudella jne jne jne

ettei ny vaa kävis niin et HALVEMPI ois jos menisit vaik johonki kauppaan ja ostasit X määrän vaativan generaattorin... ??
__________________
vapari ei ole vaihtoehto
Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta
No worries, mate !
Hojossa on sitä jotai
Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA
Reply With Quote
  #4  
Old 20.11.2013, 01:53
Häänrik's Avatar
Häänrik Häänrik is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 31.12.10
Location: PERÄseinäjoki
Posts: 2,204
Default

Quote:
Originally Posted by mäksä View Post
no niinku henkka tossa totesi ni saattaa olla eksoottinen rojekti..

eli millasta lähdettä oot meinannut pyörittää ja millasella nopeudella jne jne jne

ettei ny vaa kävis niin et HALVEMPI ois jos menisit vaik johonki kauppaan ja ostasit X määrän vaativan generaattorin... ??
Tossa ikh:n toisiks pienin raktorimalli
3199.00 € / kpl Tuotekoodi:GE23


  • teho 18,4 kW/400 V, 8,5 kW/230 V
  • generaattorin pyörimisnopeus 1500 rpm
  • pyörityskierrokset 428 rpm
  • voimalähde väh. 45 hp
  • automaattinen jännitteensäädin (AVR)
  • pistorasiat 1 x CEE 400 V/32 A, 1 x CEE 230 V/16 A
  • jännitemittari
  • suojausluokka IP23
  • vikavirtasuoja ja sulakkeet
  • mitat P1140, L800, K920 mm
  • paino 202 kg


Kannattaa tosiaan jostaki selevittää paljoko tuos ulosotos on välitys vaikka vitosella tulee kallista sähköä jos hodarissa pitää olla 3000rpm Mutta voimanlähde on oikea, eihän mikää patrollin kone tota enää jaksais pyörittää
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Reply With Quote
  #5  
Old 20.11.2013, 05:58
smgt's Avatar
smgt smgt is offline
Veteraani+
 
Join Date: 10.01.12
Location: kajaani
Posts: 1,696
Default

Ainahan siihen kartaanin väliin saa vaihelaatikon jos kierrokset ei passaa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Reply With Quote
  #6  
Old 20.11.2013, 09:22
JiiPee JiiPee is offline
Moderator
 
Join Date: 13.08.03
Location: Janakkala
Posts: 6,387
Default

Miten auton pumpun säätimellä saadaan moottorin kierrokset pysymään kuormasta huolimatta samana, että pysyy generattorin lähtötaajuus 50Hz? Kierrosrajoitus halutun suuruiseksi ja kaasuvipu täysille?

MoGissa on traktorimallin vakiokierrossäätäjä - sillä tekisi varavoimaa PTO:n perästä aika helposti.
__________________
Jukka
Reply With Quote
  #7  
Old 20.11.2013, 09:56
tekniikkamies tekniikkamies is offline
Arvostettu jäsen
 
Join Date: 23.11.11
Location: Päijät-Häme
Posts: 3,019
Default

Minun mielestä autojen kunnollinen valjastaminen työkäyttöön edellyttäisi, että voima otetaan sieltä mistä se on muutenkin tarkoitettu otettavaksi - pitäskö se sitten ottaa sieltä mistä kardaanikin ellei kardaanista? Näin saatas myös vaihteisto hyötykäyttöön ja erilaisia välityksiä erilaisiin hommiin.

On jäänyt vähän epäselväksi kuinka kompura pickupeissa on voimansiirto järjestetty? Fiksultahan ei tunnu mennä aina auton alle säätelemään jotta saa voimaa ulos.

Voisiko joku sähköinen vakionopeuden säädin pitää kierrokset oikealla alueella jos sellaisen saisi riittävän nopealla reagoinnille?
Reply With Quote
  #8  
Old 20.11.2013, 10:00
sampel sampel is offline
Jäsen
 
Join Date: 30.10.12
Location: Jyväskylä, Suomi
Posts: 38
Default

Tarkoitushan tosiaan olisi pyörittää voimanulosotolla tuota generaattoria. Ensimmäisenä pitäisi tietää mitä kierroksia tuosta ulosotosta saa milläkin vaihteella ja vaikuttaako esim. vaihde kestävyyteen jotenkin. Eli rasittuuko paikat enemmän jos vaihde ykkösellä tai jos vitosella? Vai rasittaako tuo generaattori yleensäkään kovin paljoa tuota voimanulosottoa?

Mitä taas tulee hintapolitiikkaan niin, tuollainen traktorigeneraattori on monta kertaa halvempi kuin "oikea" generaattori (2500EUR vs. 10500EUR), kun verrataan samantehoisia laitteita. Vertailua voi tehdä vaikka IKH:n sivuilla.

Ja noita generaattoreitahan löytyy myös sellaisia joissa on säätimet, jotta ne eivät ole niin tarkkoja voimanulosoton kierrosluvun suhteen.

Sähkönhintahan tuolla lailla tuotettuna on toki kallista, mutta tarkoitushan on käyttää vaan silloin kun verkosta ei saa sähköä, joten hinnalla ei kovin paljoa silloin merkitystä.
Reply With Quote
  #9  
Old 20.11.2013, 10:09
TOHJ61 TOHJ61 is offline
RIP
 
Join Date: 30.03.05
Location: Tampere, Finland.
Posts: 1,031
Default

BJ/HJ:n vaihdelaatikoissa on paikka kolmannelle kardaanille, josta voi muistaakseni ottaa 60hv?
Eipä ole tullut HDJ:n alle katsottua, että vieläkö siinä on.
Reply With Quote
  #10  
Old 20.11.2013, 10:14
Nikuzai Nikuzai is offline
Sankari
 
Join Date: 02.12.12
Location: Suomussalmi
Posts: 3,863
Default

Tuttu kertoili joskus normaalilla syöttöpumpulla olevaa mersun konetta generaattoriin kokeilleensa ja kuulemma ei ollenkaan toiminut, pienikin kyykkäys ja kierrokset alle tonnissa josta ne loikkasi tappiin kun generaattori päästi rasitteen pois


Mutta vakkarilla käskyttäminen ei välttämättä olisi paha homma jos vaikka jonkun suikan tekniikan ja rungon siihen laittelisi olisi genulle paikka ja tankit kaikki sais kiinteäksi.
Ja vielä kun laittaisi kardaaniin takavedon vapauttimen niin etuvedolla sais siirreltyä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Reply With Quote
  #11  
Old 20.11.2013, 10:43
Häänrik's Avatar
Häänrik Häänrik is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 31.12.10
Location: PERÄseinäjoki
Posts: 2,204
Default

eikö olis helppoa peräkärrylle pistää tuo keneraattori ja joku vanhan raktorin moottori siihen jatkoksi? ja vaikka tupla tai tripla vauhtipyörä niin ei kierrokset "loiki" niin helposti
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja

Last edited by Häänrik; 20.11.2013 at 10:47.
Reply With Quote
  #12  
Old 20.11.2013, 10:46
JiiPee JiiPee is offline
Moderator
 
Join Date: 13.08.03
Location: Janakkala
Posts: 6,387
Default

Vaan toimisiko vakiopumpulla sellainen, että säätää maksimikierrosten rajoituksen halutun suuruiseksi ja sitten lykkää kaasuvivun täysille? Silloin kone saa ruokaa kuormitustilanteessa vaikka maksimit, mutta kierrokset ei pääse nousemaan kuorman keventyessä yli säädetyn.

Täällä oli joskus aikoja sitten jollakulla (Kivisellä?) myynnissä sellainen pickupin takajortaani, joka oli helposti irroitettavaa mallia. Työmaalla jortaani kytkettiin kompressoriin ja siirtoajossa taka-aksulaan. Joku sellainen se muistaakseni oli.

Voimansiirto kestää paremmin, mitä pienempi vaihde. Generaattorin kierroksetkin pysyy paremmin vakiona, mitä tiuhempi välitys on moottorin ja generaattorin välissä. Moottorin kierrokset on toki kovemmat silloin, mutta eipä tee hyvää myöskään tyhjäkäynnillä jurnuttaa.
__________________
Jukka
Reply With Quote
  #13  
Old 20.11.2013, 11:05
sos's Avatar
sos sos is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 16.01.06
Location: Jyväskylä, Finland.
Posts: 2,245
Default

Ei kai noissa raktoreissa millä noita pyöritetään ole mitään kierros automatiikkaa, eli lultavasti aika iso kierros alue kelpaa noille agreille.
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Reply With Quote
  #14  
Old 20.11.2013, 11:40
Jappi Jappi is offline
Sankari
 
Join Date: 04.04.08
Location: Puolanka
Posts: 3,852
Default

Quote:
Originally Posted by sos View Post
Ei kai noissa raktoreissa millä noita pyöritetään ole mitään kierros automatiikkaa, eli lultavasti aika iso kierros alue kelpaa noille agreille.
Se värkki mitä itse olen lainassa käyttänyt niin ei ollut tarkkaa kunhan jengaa vaan oli riittävästi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Reply With Quote
  #15  
Old 20.11.2013, 11:44
sos's Avatar
sos sos is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 16.01.06
Location: Jyväskylä, Finland.
Posts: 2,245
Default

Quote:
Originally Posted by Jappi View Post
Se värkki mitä itse olen lainassa käyttänyt niin ei ollut tarkkaa kunhan jengaa vaan oli riittävästi.
Näin itsekkin oletan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Reply With Quote
  #16  
Old 20.11.2013, 11:56
JiiPee JiiPee is offline
Moderator
 
Join Date: 13.08.03
Location: Janakkala
Posts: 6,387
Default

Quote:
Originally Posted by JiiPee View Post
Täällä oli joskus aikoja sitten jollakulla (Kivisellä?) myynnissä sellainen pickupin takajortaani, joka oli helposti irroitettavaa mallia. Työmaalla jortaani kytkettiin kompressoriin ja siirtoajossa taka-aksulaan. Joku sellainen se muistaakseni oli.
Jep, hakutoiminto löysi tämän helposti:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=27592
__________________
Jukka
Reply With Quote
  #17  
Old 20.11.2013, 15:22
sampel sampel is offline
Jäsen
 
Join Date: 30.10.12
Location: Jyväskylä, Suomi
Posts: 38
Default

Kestääköhän ulosotto tuota jos generaattorin spekseissä puhutaan jostain 30-40hp tehovaatimuksesta? En tiedä menikö laskut oikein mutta, 1800RPM ja kakkosvaihteella ulosotto pyörii noin 785RPM?? Jostain 500RPM kierroksistahan noissa generaattoreissa puhutaan, niin tuo 785RPM luulisi vielä olevan ok.

Jotenkin tuntuis että, tuollaisella 1800RPM kierrosluvulla sen verran momenttia olisi ettei kierrokset kovin herkästi putoaisi kuorman vaikutuksesta.. tai sitten putoaa, mistä näitä tietää..

http://www.marks4wd.com/transmission-ratio-information
Reply With Quote
  #18  
Old 20.11.2013, 16:53
ZeiZei's Avatar
ZeiZei ZeiZei is offline
Arvostettu jäsen
 
Join Date: 08.12.03
Location: Keminmaa, Finland.
Posts: 2,971
Default

ENGINE GOVERNOR


Tuolla on jotain aiheeseen liittyvää asiaa, ei tosin ihan HDJ:stä:

http://www.rover.org.nz/manuals/landrov/land14.htm

Tarvitsee tuollaisen "ENGINE GOVERNOR" nimisen laitteen kaveriksi, mutta tuskin löytyy hodariin?
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Reply With Quote
  #19  
Old 20.11.2013, 18:03
Lerssinen's Avatar
Lerssinen Lerssinen is offline
Veteraani++
 
Join Date: 21.03.11
Location: Oulainen
Posts: 1,913
Default

Ostakee nettikoneesta vanha taavetti tonnilla ja pyörittäkää sillä, ei ongelmia
Reply With Quote
  #20  
Old 20.11.2013, 19:36
kivinen's Avatar
kivinen kivinen is offline
Sankari
 
Join Date: 13.01.03
Location: Tuusula, Finland.
Posts: 3,736
Default

Quote:
Originally Posted by JiiPee View Post
Jep, hakutoiminto löysi tämän helposti:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=27592
Taisin johonkin tuon ^ vaihtaa viimeisen vuoden aikana.

Asiaa sivuten, mulla odottelee projektijonossa Mb:n moottorilla pyöritettävä 18kVa agri. Tuohon tulee hydrauliikka väliin ja se, toivon mukaan, tasaa tehontarpeesta tulevia heilahteluita. Hydrauliikalla voi sitten ajella muitakin laitteita. Vähän mielenkiinnostaisi rakentaa tuo samantien hydraulivetoisella alustalle, mutta koitetaan ensin tehdä sähköä.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Reply With Quote
  #21  
Old 20.11.2013, 20:56
arsenix arsenix is offline
Konkari+
 
Join Date: 21.06.05
Location: Raahe
Posts: 624
Default

Voihan sitä sen ~3000e käyttää ja ostaa valmiin paketin käytettynä, http://www.masinistit.com/viewtopic....789081019d7620 . Säästyis ainaki pyörän uuvelleen keksimiseltä
Reply With Quote
  #22  
Old 20.11.2013, 23:07
Nikuzai Nikuzai is offline
Sankari
 
Join Date: 02.12.12
Location: Suomussalmi
Posts: 3,863
Default

Quote:
Originally Posted by arsenix View Post
Voihan sitä sen ~3000e käyttää ja ostaa valmiin paketin käytettynä, http://www.masinistit.com/viewtopic....789081019d7620 . Säästyis ainaki pyörän uuvelleen keksimiseltä

Itelle jos tollaista olisin tekemässä ja se 3 tonttua olisi niin kyllä sen yhden tonnin lisää raapisin kasaan ja uuden generaattorin ostaisin
koneita sen pyörittämiseen saa vaikka mistä sävellettyä pienellä vaivalla, mutta olispahan se gen. uusi
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Reply With Quote
  #23  
Old 21.11.2013, 00:15
BJ-40/76 BJ-40/76 is offline
Legenda
 
Join Date: 11.05.09
Location: Oulu
Posts: 5,055
Default

kyllä hdj:n pumppua saa säädettyä aika paljon vakiokierros- tyyppiseksi. (minun hodarissa semmoinen, kävi säädätyksillä, ja vaikka kerroin että automaatista, niin nyt kiekkamittari ja kaasupoljin vittumaisesti sykroonissa )

ja nuo traktorigenut (ainakin osa) vaatii aika tarkasti oikeat kierrokset! tai, siis taajuus vaihtelee kierrosten suhteen -> jos sähkön laatu pitää riittää muuhunkin, kun hellaan taikka lämminvesivaraajaan tms.
Reply With Quote
  #24  
Old 21.11.2013, 05:33
Patu925 Patu925 is offline
Veteraani+
 
Join Date: 06.09.08
Location: Imatra
Posts: 1,564
Default

Paikallisesta autotarvikkeesta vakionopeus säädin ja anturimangeetit generaattorille menevään kardaaniin. Kestää kierrokset vakiona.
Reply With Quote
  #25  
Old 21.11.2013, 08:51
JiiPee JiiPee is offline
Moderator
 
Join Date: 13.08.03
Location: Janakkala
Posts: 6,387
Default

Quote:
Originally Posted by Nikuzai View Post
Mites kun generaattori auto on työkone ja saa ajella tuparilla niin onkos siinä säädöstä miten veto on toteutettu?

Jos jostain nelikosta tekisi takakardaanin generaattorille ja nelikon loppu tarpeet sitte liikutteluun


Ja oliko, että generaattoria tai kompressoria ei tartte katsastaa eikä maksaa veroja
Näitä työkone & polttoöljy -kysymyksiä ei kannata puida tässä, vaan mieluummin tuolla työkone-topikissa:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10459
__________________
Jukka
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Myyty 245 & 340 volvoja purkuun. KAIKKI MYYTY hitoy O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 14.02.2015 09:57
Myydään Dana 44 & 25? & T90 & Dana 18 MYYTY SeppoHovi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 16.01.2013 14:10
Volvo b200 & zf4hp22 & lt230 pohdiskelua aslakki Tekniikka & Jutustelu 5 27.09.2011 19:08
Myydään hilux tehostin&laturi&startti ventora O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.05.2010 14:11
Myydään / Vaihdetaan -93 Ford 1.8 DOHC 16V kansi&nokat&lohko Zetec-E arpati O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.11.2009 12:13


The time now is 10:58 (GMT +2).