![]() |
Hdj & traktorigeneraattori
Nyt kun ajankohtaista on syksy, myrskyt ja sähkökatkot, niin tuli mieleen voisko hdj:n keulille virittää tuollaisen traktorigeneraattorin? Mitähän se vaatisi, kestääkö, jne? Puhutaan tuollaisesta 15-20kW:n generaattorista, jolla saisi vähän enemmän virtasta mökkiin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
eli millasta lähdettä oot meinannut pyörittää ja millasella nopeudella jne jne jne :eek::eek: :confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::confused: ettei ny vaa kävis niin et HALVEMPI ois jos menisit vaik johonki kauppaan ja ostasit X määrän vaativan generaattorin... ?? |
Lainaus:
3199.00 € / kpl Tuotekoodi:GE23
Kannattaa tosiaan jostaki selevittää paljoko tuos ulosotos on välitys vaikka vitosella :) tulee kallista sähköä jos hodarissa pitää olla 3000rpm :D Mutta voimanlähde on oikea, eihän mikää patrollin kone tota enää jaksais pyörittää ;) :D:D |
Ainahan siihen kartaanin väliin saa vaihelaatikon jos kierrokset ei passaa.
|
Miten auton pumpun säätimellä saadaan moottorin kierrokset pysymään kuormasta huolimatta samana, että pysyy generattorin lähtötaajuus 50Hz? Kierrosrajoitus halutun suuruiseksi ja kaasuvipu täysille?
MoGissa on traktorimallin vakiokierrossäätäjä - sillä tekisi varavoimaa PTO:n perästä aika helposti. |
Minun mielestä autojen kunnollinen valjastaminen työkäyttöön edellyttäisi, että voima otetaan sieltä mistä se on muutenkin tarkoitettu otettavaksi - pitäskö se sitten ottaa sieltä mistä kardaanikin ellei kardaanista? Näin saatas myös vaihteisto hyötykäyttöön ja erilaisia välityksiä erilaisiin hommiin.
On jäänyt vähän epäselväksi kuinka kompura pickupeissa on voimansiirto järjestetty? Fiksultahan ei tunnu mennä aina auton alle säätelemään jotta saa voimaa ulos. Voisiko joku sähköinen vakionopeuden säädin pitää kierrokset oikealla alueella jos sellaisen saisi riittävän nopealla reagoinnille? |
Tarkoitushan tosiaan olisi pyörittää voimanulosotolla tuota generaattoria. Ensimmäisenä pitäisi tietää mitä kierroksia tuosta ulosotosta saa milläkin vaihteella ja vaikuttaako esim. vaihde kestävyyteen jotenkin. Eli rasittuuko paikat enemmän jos vaihde ykkösellä tai jos vitosella? Vai rasittaako tuo generaattori yleensäkään kovin paljoa tuota voimanulosottoa?
Mitä taas tulee hintapolitiikkaan niin, tuollainen traktorigeneraattori on monta kertaa halvempi kuin "oikea" generaattori (2500EUR vs. 10500EUR), kun verrataan samantehoisia laitteita. Vertailua voi tehdä vaikka IKH:n sivuilla. Ja noita generaattoreitahan löytyy myös sellaisia joissa on säätimet, jotta ne eivät ole niin tarkkoja voimanulosoton kierrosluvun suhteen. Sähkönhintahan tuolla lailla tuotettuna on toki kallista, mutta tarkoitushan on käyttää vaan silloin kun verkosta ei saa sähköä, joten hinnalla ei kovin paljoa silloin merkitystä. |
BJ/HJ:n vaihdelaatikoissa on paikka kolmannelle kardaanille, josta voi muistaakseni ottaa 60hv?
Eipä ole tullut HDJ:n alle katsottua, että vieläkö siinä on. |
Tuttu kertoili joskus normaalilla syöttöpumpulla olevaa mersun konetta generaattoriin kokeilleensa ja kuulemma ei ollenkaan toiminut, pienikin kyykkäys ja kierrokset alle tonnissa josta ne loikkasi tappiin kun generaattori päästi rasitteen pois
Mutta vakkarilla käskyttäminen ei välttämättä olisi paha homma jos vaikka jonkun suikan tekniikan ja rungon siihen laittelisi olisi genulle paikka ja tankit kaikki sais kiinteäksi. Ja vielä kun laittaisi kardaaniin takavedon vapauttimen niin etuvedolla sais siirreltyä |
eikö olis helppoa peräkärrylle pistää tuo keneraattori ja joku vanhan raktorin moottori siihen jatkoksi? ja vaikka tupla tai tripla vauhtipyörä niin ei kierrokset "loiki" niin helposti
|
Vaan toimisiko vakiopumpulla sellainen, että säätää maksimikierrosten rajoituksen halutun suuruiseksi ja sitten lykkää kaasuvivun täysille? Silloin kone saa ruokaa kuormitustilanteessa vaikka maksimit, mutta kierrokset ei pääse nousemaan kuorman keventyessä yli säädetyn.
Täällä oli joskus aikoja sitten jollakulla (Kivisellä?) myynnissä sellainen pickupin takajortaani, joka oli helposti irroitettavaa mallia. Työmaalla jortaani kytkettiin kompressoriin ja siirtoajossa taka-aksulaan. Joku sellainen se muistaakseni oli. Voimansiirto kestää paremmin, mitä pienempi vaihde. Generaattorin kierroksetkin pysyy paremmin vakiona, mitä tiuhempi välitys on moottorin ja generaattorin välissä. Moottorin kierrokset on toki kovemmat silloin, mutta eipä tee hyvää myöskään tyhjäkäynnillä jurnuttaa. |
Ei kai noissa raktoreissa millä noita pyöritetään ole mitään kierros automatiikkaa, eli lultavasti aika iso kierros alue kelpaa noille agreille.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=27592 |
Kestääköhän ulosotto tuota jos generaattorin spekseissä puhutaan jostain 30-40hp tehovaatimuksesta? En tiedä menikö laskut oikein mutta, 1800RPM ja kakkosvaihteella ulosotto pyörii noin 785RPM?? Jostain 500RPM kierroksistahan noissa generaattoreissa puhutaan, niin tuo 785RPM luulisi vielä olevan ok.
Jotenkin tuntuis että, tuollaisella 1800RPM kierrosluvulla sen verran momenttia olisi ettei kierrokset kovin herkästi putoaisi kuorman vaikutuksesta.. tai sitten putoaa, mistä näitä tietää.. http://www.marks4wd.com/transmission-ratio-information |
ENGINE GOVERNOR
Tuolla on jotain aiheeseen liittyvää asiaa, ei tosin ihan HDJ:stä:
http://www.rover.org.nz/manuals/landrov/land14.htm Tarvitsee tuollaisen "ENGINE GOVERNOR" nimisen laitteen kaveriksi, mutta tuskin löytyy hodariin? |
Ostakee nettikoneesta vanha taavetti tonnilla ja pyörittäkää sillä, ei ongelmia :D
|
Lainaus:
Asiaa sivuten, mulla odottelee projektijonossa Mb:n moottorilla pyöritettävä 18kVa agri. Tuohon tulee hydrauliikka väliin ja se, toivon mukaan, tasaa tehontarpeesta tulevia heilahteluita. Hydrauliikalla voi sitten ajella muitakin laitteita. Vähän mielenkiinnostaisi rakentaa tuo samantien hydraulivetoisella alustalle, mutta koitetaan ensin tehdä sähköä. |
Voihan sitä sen ~3000e käyttää ja ostaa valmiin paketin käytettynä, http://www.masinistit.com/viewtopic....789081019d7620 . Säästyis ainaki pyörän uuvelleen keksimiseltä ;)
|
Lainaus:
Itelle jos tollaista olisin tekemässä ja se 3 tonttua olisi niin kyllä sen yhden tonnin lisää raapisin kasaan ja uuden generaattorin ostaisin koneita sen pyörittämiseen saa vaikka mistä sävellettyä pienellä vaivalla, mutta olispahan se gen. uusi |
kyllä hdj:n pumppua saa säädettyä aika paljon vakiokierros- tyyppiseksi. (minun hodarissa semmoinen, kävi säädätyksillä, ja vaikka kerroin että automaatista, niin nyt kiekkamittari ja kaasupoljin vittumaisesti sykroonissa:mad: )
ja nuo traktorigenut (ainakin osa) vaatii aika tarkasti oikeat kierrokset! tai, siis taajuus vaihtelee kierrosten suhteen -> jos sähkön laatu pitää riittää muuhunkin, kun hellaan taikka lämminvesivaraajaan tms. |
Paikallisesta autotarvikkeesta vakionopeus säädin ja anturimangeetit generaattorille menevään kardaaniin. Kestää kierrokset vakiona.
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10459 |
Sivu luotu: 09:05 (GMT +2). |