![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Kuka maksaa? Tuskin urakoitsija. Viime kädessä taloyhtiön osakkaat. Halpaakin kuin saippua. Tosin halvemmaksi tehdä viemäriputkien remontti ns. perinteisellä tavalla. Ei tarvitse maksaa kuin yhden kerran eikä tarvii arpoa tekijoitä ja niiden ammattitaitoa ym. asioita. Rautaputki kestää varmaan saman mitä muillakin tekniikoilla tehdyt, sekä kun kertaalleen on timantilla tehdyt uudet linjat oikeissa paikoissa huoltoystävyys huomioon otettuna niin seuraavan kerran putkien vaihtokin on helpompaa. Sukituksen ja pinnoittamisen puolustajille..... Luultavimmin 90% lukijoista on ns. auto miehiä tai naisia. Kuinka hyvin pysyy kitit tai pakkelit ruosteisessa tai puhtaassa pellissä kiinni jos ovat jatkuvasti ns. kosteana toiselta puolelta. Pakkeleiden, kittien kuin pinnoitus/sukitus möömmöjen kiinnittyvyys pellin/putken pintaan vaatii puhtaan ja ruostumattoman kiinnitys pinnan sekä 100%:sti tiiviin kerroksen. Ja vielä ennakkoon arvaamattomat asiat. Viemäriin ei pitäisi joutua vieraita esinetä, mutta jos se sun poikas siinä pinnotetussa/sukitetussa kerrostalossa 5.stä kerroksesta heittää vessanpönttön faijan tuoman helvetinkoneen laakerin kuulan jonka halkaisja on 2cm...... ja kun se kuula putoaa 5 kerrosta ja törmää pinnoitteeseen...... Onko pinnoite vielä mielestäsi kunnossa? Uskokoon tohon pinnoitukseen, sukitukseen tai jumalaan ken haluaa, mutta mä en. Eikä parhaimmatkaan saarnamiehet asian puolesta saa mua siihen uskomaan.
Viimeksi muokannut H_Nietu : 15.11.2013 00:33 |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Itselle tutumpia putkiliitoksia on vaikkapa pakoputket tai paineilmaputket. Vaikuttaa myös mitä putkissa virtaa, kuinka paljon on painetta, mikä on lämpötila/lämpötilapuutokset ja täriseekö putket. Mäntäkompressorin paineilmaputket lisäksi saa paineiskukuja jatkuvasti. Varmemmalta kuin mömmöjen ruiskuttaminen jälkikäteen putkeen tai jonkinmoinen sukka tuintuisi, että putket ovat tehdastekoisia ja sellaista materiaalia ettei niistä voi irrota mitään. Mieleen tulee myös yksi huono puutarhaletku joka puhkeaa jatkuvasti kun muut kestä veden ruiskuttelua paljon pitempää. Sama havainto on muuten kevyestä paineilmaletkusta, joka ei kestä lämpöä. Omat havainnot tukee käsitystä, että myös kiinteistöihin laitettavilla putkilla on kestossa suuriakin eroja ja jatkossa tulisi suosia ratkaisuja, jotka kestää pitkään. Tämä on osittain ristiriidassa sen kanssa, että nythän on tapana purkaa muutaman vuosikymmenen ikäisiä rakennuksia. Koko kertakäyttö mentaliteetista tulisi hankkiutua eroon! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jos ei edes uusia taloja osata rakentaa kunnolla siten, että työt olisi kunnolla tehty, ja esimerkiksi sellaiset pienet kosteiden tilojen asiat kuten kaatojen oikeellisuus (tai yleensä se että kaatoja edes olisi johonkin), niin miten se touhu olisi sen parempaa remontoidessakaan? Ei se sukitus/ putkitus mitään autuaaksi tekevää ole, kyllähän sinnekin piireihin mahtuu monenmoista vipeltäjää niinkuin rakennusalalle muutenkin. Mutta jo se että välttyy lattioiden auki repimiseltä, niin on ainakin yksi korjauskohde vähemmän tehtävänä. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Kannattaa katsoa ihan niitä faktoja, eikä mennä millään mutu- tuntumalla kuten tuolla jo aiemmin sanoin.Ei kaikki asiat ole huuhaata, vaikka olisi vähän helpompaa tai halvempaa toteuttaa, tai on uudempaa tekniikkaa (vasta muutaman kymmenen vuotta vanhaa). Perseelleen meneviä projekteja löytyy joka asiasta, ja kun puhutaan rakentamisesta ja remontoimisesta niin tosiaan sitä uutta tehdessäkin syntyy käsittämätön määrä paskaa tulosta varsinkin noissa isommissa kohteissa. Ei se tilanne tunnu olevan remontoinnin osalta yhtään sen parempi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Kaikki kiinteistöön tai putkiremontteihin liittyvät henkilöt ei muutes ole kovin hyviä vaikkapa hitsaamaan tai juottamaan putkiliitoksia. Voisiko jopa olla, että nämä taidot on vähenemässä ja uusia konsteja tulossa tilalle.
Kun putkia liitetään toisiinsa, niin oleellista on miten hyvin tunnetaan se mitä ollaan tekemässä ja mikä soveltuu mihinkin käyttöön. Itse näin pari päivää sitten kaverilla puhjenneen kupariputken jäätymisen johdosta. Nyt putkessa ei ole tietenkään painetta ja se vaikuttaa voiko muita putkistoja ja öljylämmitystä ottaa käyttöön kyseisessä rakennuksessa. Vaikkei ole kun näin pienestä asiasta kyse, pitää korjauksessa olla ajatus mukana ja onko nykyinen rikkinäinen lämmitystapa edes järkevää ottaa käyttöön koska korjattavaa varmaan on muuallakin. Vaikka laitteisto toimisikin, oma kysymyksensä on kannattaako ruveta ostamaan öljyä vai olisiko fiksumpaa täsmälämmittää muulla tapaa vain silloin kun tarvii lämpöä. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Tietyissä paikoissa kyllä nuo liitokset hieman epäilyttää, mutta onhan noita tutkimus- ja hyväksyntälaitosten toimesta tutkittu ympäri eurooppaa. Joten kuluttajana on kait vain luotettava siihen että ne toimii - ainakin niin kauan kun vakuutusyhtiö ko. menetelmät hyväksyy ![]() Siinä olen kyllä ihan samaa mieltä että kertakäyttökulttuuri ja "kaikki äkkiä helpolla nopeasti halvalla"- meininkiä on vähän liikaa. Jos tähän aiheeseen liittyen, niin olen ehdottomasti sitä mieltä että nämä sukitus/ putkitushommat pitää aina katsoa tapauskohtaisesti. Jos esim. rakennuksen muun kaluston kunto riittää siihen että vasta esim. 20 vuoden päästä tarttisi isompaa remonttia mutta viemärit jo loppu, niin tuo uuden putken teko vanhan viemärin sisään ei varmastikaan ole huono vaihtoehto. Saadaan viemärijärjestelmälle kohtuuhintaan helppo ja siisti korjaus joka oikein tehtynä kestää riittävän pitkään. Voidaan sitten rauhassa kerätä taloyhtiölle fyrkkaa parikymmentä vuotta isompaa remonttia varten ja tehdä sitten kaikki kerralla. On niin tapauskohtaista mitä ja miten kannattaa tehdä, että ei pitäisi sulkea mitään vaihtoehtoja pois vaan ajatella ihan järjen ja faktojen perusteella mikä on kokonaisuudeltaan kustannustehokkain ratkaisu missäkin tilanteessa. Kustannustehokkuus siis tarkoittaen aiottua käyttöikää, aiheutuneita hyötyjä/ haittoja, korjauskustannuksia, lopputuloksen laatua, yms.. Tämä siis tarkoittaa että halvin ei välttämättä ole se kustannustehokkain.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.11.2013 11:09 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Hoh hoijaa
Kaikki uusi on jännää ja toimimatonta.... Tuo sukitus on oikeasti toimiva systeemi, konerassin käyttö yleensäkin on jo tuomittavaa, se saatana "koukku" siinä vaijerin päässä voi tuhota uudenkin viemarin. Painehuuhtelu on tällä hetkellä hellävaraisin... Sitten huoltoyhtiöt käyttävät erittäin syövyttäviä aineita putkien aukaisuun (nigaraa, y.m) Itsellä aikoinaan tuli vastaa niagaraan tuhot hyvin esille... Valurauta putket syöpyi, muoviputket sulasivat ja vesivahinko oli kellarissa valmiina. Viemareiden kuntoon vaikuttaa käyttäjät, paistirasvan kaatajat on varsinainen riesa.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Viemäreiden avaukset pitäisi aina tehdä huuhtelemalla. Rassaus vahingoittaa putkia, oli materiaali mikä tahansa. Yksi pelle oli availlut uusien valurautaputkien tukoksia rassaamalla, oli tietty putket saatu auki mutta samalla oli tuhottu putken sisäpinnalta se suojamaali. Ja putket ruostui puhki ennätysvauhtia. Ollaan liotettu sukitettua muoviputkenpätkää viikkotolkulla Niagarassa, ei havaittu mitään vaikutusta epoksissa. Kaiken muun se kyllä sulattaakin ![]() 95% viemäreiden tukkeutumisista johtuu käyttäjistä. Joko ihmiset ei tiedä tai sitten ei välitetä mutta viemäreihin tungetaan ihan kaikki mahdollinen.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Kuinka noita betonisia paskaputkia korjataan, sukkaa niihinkin?
Entinen talo sijaitsi 60-luvulla rakennetulla alueella, missä oli betoniset paskaputket. Talon alla valurautaa. 2000 luvun alussa alkoi orapihlaja-aidan juuret tunkeutumaan putkiin. Meni läpi suorastakin, ei pelkästään saumoista. Pari kertaa piti soittaa kuntaan, kun ei viemäri vedä. Monen moista "vihtaa" siellä putkessa näkyi, kun kameralla katsoivat. Kunnan miehet vaan puhuivat, että pitäis korjata, mutta en muista millä tavalla. Kuitenkin putkia kokonaan vaihtamatta. Vesijohto runkoputki oli siellä asbestia, ja siitä taloille mustaa rautaa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Totta, siksi mäkin ajelen vaan -80 luvun autoja. Eihän niitä uudempia voi korjatakkaan, kun niissä on niitä kirottuja sähköhärpättimiä ja kaikkee pelottavaa. Ja sit niistä lähtee kaikkia osia irti. Kerrankin näin kun yhdestäkin lähti lasikuitukappaleita ajossa irti, vaiks yks tuttu sano, että sen oli ihan ammattilaisen näköinen mies asentanut. Ja lehdessäkin oli kuva kun sellanen ferrari oli mennyt kaiteeseen, siinä oli varmaan joku vika kun ei se pysy tiellä!
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Hyvä motto kaikessa on, että tekee hommat siten miten ne on kaikista vaikeiten tehtävissä ja mieluiten kaikista kalliimmalla.
![]() Joskus tollasta sukkarullaa hypistelin ja aikas kovalta aineelta tuntu ja varmasti onkin. Ideana varmasti ihan fiksu, vaikka en mistään mitään tajuakaan. En mä tiiä onko joka paikan auki repiminen ja uudelleen putkitus tie onneen etenkin, kun nekin voidaan tehdä päin helvettiä. Jos pari vuotta vanhojen kerrostalojen viemäreitä jo tehdään uusiksi, kun rakennus vaiheessa on viemärit vedetty perskaadolle, niin ei kaikkien toimioiden nykyiset taidot itseä ihan kauheesti vakuuta. Eipä tuolla sukkahommalla ainakaan saa sitä aikaseksi.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |