Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.10.2013, 08:19
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Mites zetor siinähän ei taida olla edes huuhtelua?


En mene sanomaan, mutta mielikuva juutubesta jääneenä olisi, että joskus johonkin käyttöön on tehty kaiketi DD;täkin ilman huuhtelua siinä vain oli iskun pituus niin suuri, että ilmaa saatiin imettyä koneeseen
Zetorit on joo nelitahtisia.

Yks kaksitahti DD on tehty missä ei ollu huuhtelupumppua. Joku 30-40 luvun keksintö, tais jäädä ihan prototyypiksi.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.11.2013, 11:31
Jjurva Jjurva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.11.07
Sijainti: Oulu
Viestit: 383
Perusasetus

Laitetaas ny lissää näitä 2 tahteja.

http://www.youtube.com/watch?v=vS_dnFVYGpA
Ei palijo kierrokset humpaa kuhan käynnistyy.


Ja tuosa vielä saman sarjan 6 sylinterinen versio.
http://www.youtube.com/watch?v=qmUvgbKiW-g

http://www.youtube.com/watch?v=yqjq5aU8dnE

Viimeksi muokannut Jjurva : 02.11.2013 11:39
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.11.2013, 16:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Zetorit on joo nelitahtisia.

Yks kaksitahti DD on tehty missä ei ollu huuhtelupumppua. Joku 30-40 luvun keksintö, tais jäädä ihan prototyypiksi.
Olisi kiva tietää miten sinne palotilaan saadaan happea/ilmaa, jos ei kerran ylipaineella?

Nimittäin tuo dsl polttaminen vaatii aina happea, ja silloin siitä tulee palokaasuja, joten pakoputkessa/sylinterissä aina ylipaine?

Periaatteessa vois olla mahdollista että imu-ja pakopuoli olisi niin hyvin resonanssissa, että vois teoriassa toimia?

Mutta esim. paineilmalla käynnistettävissä 2 tahti dsl voidaan antaa alkuvauhti imupuolelle paineilmalla, ja sitten perinteinen turbo alkaa toimia huuhtelupumppuna.

siis huuhtelupumpun tarkoitus on työntää ilmaa palotilaan, ja siinä samassa pakokaasut väistyvät enemmän taikka vähemmän onnistuneesti pakoputkeen.

Kerran ajatusleikkitasolla suunnitelin normaaliin 4 tahtidieseliin muutosta 2 tahtidieseliksi; eatonin remmiahtimella ja turbolla...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.11.2013, 17:29
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Pick-up pullinkia.

"siviili" http://www.youtube.com/watch?v=EmrcA7j0afI
"pro" http://www.youtube.com/watch?v=8wRxqqCzd6g
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.11.2013, 20:44
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- Näytä viesti
Miten nuo tekee tossa "pro" luokan vedon alussa ton kierrosten nostatuksen? Jarrua vastaan vai vetääkö ne vaihteen vaan raa-asti päälle ku kierrokset tapissa?
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.11.2013, 21:31
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.425
Perusasetus

Noi pullinki avolavat on jotenki koomisia, ku keulalle laitetaa hirveet niput jotai traktoreiden keulapainoja...

Kai niistä jotai iloaki on, ainaki näköä

http://www.youtube.com/watch?v=osu6XLLBfxo
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.11.2013, 16:52
jyrden jyrden ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 2.231
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Noi pullinki avolavat on jotenki koomisia, ku keulalle laitetaa hirveet niput jotai traktoreiden keulapainoja...

Kai niistä jotai iloaki on, ainaki näköä

http://www.youtube.com/watch?v=osu6XLLBfxo
Osa näytti siltä et on nelivedolla vetäviä... Eli painoo saa myös eteenkin ku vetää, eikä keula niin kevenis.Ja ohjattavuuudenkin takia monella keulassa painoo, kun näissä ei taida paljoo jarrulla pystyy ohjaan. Kuten traktoreissa voi jarrulla ohjata ku keula on ilmassa tehokkaimmissa peleissä (Pro Sock laitteet ja SuperFarmit)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.11.2013, 08:11
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.425
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jyrden Näytä viesti
Osa näytti siltä et on nelivedolla vetäviä... Eli painoo saa myös eteenkin ku vetää, eikä keula niin kevenis.Ja ohjattavuuudenkin takia monella keulassa painoo, kun näissä ei taida paljoo jarrulla pystyy ohjaan. Kuten traktoreissa voi jarrulla ohjata ku keula on ilmassa tehokkaimmissa peleissä (Pro Sock laitteet ja SuperFarmit)
Joo kyl mä raktoreissa ymmärrän hyvinki noi painot, varsinki pienissä.
Mut jos takapyörä on vaikka 35", autolla on pituutta 6m ja keulalla jo pelkkä kone painaa noin 500kg, niin kuinka paljon on oikeesti iloa, jos sinne lisätään vielä 100kg?

Vertaa vaikka Valmet 565, akseliväli 2m, moottori painaa noin 200kg...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.11.2013, 22:15
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen Näytä viesti
Miten nuo tekee tossa "pro" luokan vedon alussa ton kierrosten nostatuksen? Jarrua vastaan vai vetääkö ne vaihteen vaan raa-asti päälle ku kierrokset tapissa?
Jarrua vasten ne taitaa sen ottaa. Turbiinissa vaan sopiva stalli, koska jos liian kiree turbiini niin ei pitele kyllä noilla tehoilla enään jarrullakaan paikallaan, kun alkaa ahdot nousta.

Aika pomppusaa menoo on ainakin sisältä kuvattuna http://youtu.be/HhytPzR6AGw
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.11.2013, 19:31
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Jarrua vasten ne taitaa sen ottaa. Turbiinissa vaan sopiva stalli, koska jos liian kiree turbiini niin ei pitele kyllä noilla tehoilla enään jarrullakaan paikallaan, kun alkaa ahdot nousta.

Aika pomppusaa menoo on ainakin sisältä kuvattuna http://youtu.be/HhytPzR6AGw


Jenkeistä saa "launch" kytkintä turbiiniin ihan kaiketi melkein kaikkiin autoihin sitä en tiedä mitä se tekee vai pitääkö vaihteen vapaalla kunnes jarru päästetään.

tai sitten "ammatti" tasoisissa laitteissa on erillinen pumppu pitämässä laatikossa vaihteilla paineet ja turbiini on vain kytkimenä joka nappaa kiinni kun kytkin poljin päästetään ja samaan kuuluu myös jonkinlainen turbiinijarru jota vasten spoolataan.
Tämmöisen selityksen sain joskus kun samaa kyselin et miten ne spoolataan
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.11.2013, 17:32
Jjurva Jjurva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.11.07
Sijainti: Oulu
Viestit: 383
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Olisi kiva tietää miten sinne palotilaan saadaan happea/ilmaa, jos ei kerran ylipaineella?

Nimittäin tuo dsl polttaminen vaatii aina happea, ja silloin siitä tulee palokaasuja, joten pakoputkessa/sylinterissä aina ylipaine?

Periaatteessa vois olla mahdollista että imu-ja pakopuoli olisi niin hyvin resonanssissa, että vois teoriassa toimia?

Mutta esim. paineilmalla käynnistettävissä 2 tahti dsl voidaan antaa alkuvauhti imupuolelle paineilmalla, ja sitten perinteinen turbo alkaa toimia huuhtelupumppuna.

siis huuhtelupumpun tarkoitus on työntää ilmaa palotilaan, ja siinä samassa pakokaasut väistyvät enemmän taikka vähemmän onnistuneesti pakoputkeen.

Kerran ajatusleikkitasolla suunnitelin normaaliin 4 tahtidieseliin muutosta 2 tahtidieseliksi; eatonin remmiahtimella ja turbolla...
Nuo kaikki linkittämäni koneet on 2t dieseleitä ilman erillistä huuhtelupumppua ja toimivat niin miksi pienemmät 2t dieselit ei toimisi? Vai oonko nyt ymmärtäny väärin jonku kohan. Luetaanko 2t koneen kampikammiokin huuhtelupumpuksi? Sellainenhan se tavallaan on.

4T dieseli kaksitahiksi, no ei oo ainakaan turhan vaatimaton suunnitelma. Imu ja pakoventtiilit aukeamaan yhtäaikaa ja ahdin painamaan ilmaa koneeseen? Entä jos dieselöis perinteisen 2-t bensakoneen? kaasuttimet pois ja pumppu kylykeen. Uus elämä vanhoille V6 peräprutkuille.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.11.2013, 00:06
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jjurva Näytä viesti
Nuo kaikki linkittämäni koneet on 2t dieseleitä ilman erillistä huuhtelupumppua ja toimivat niin miksi pienemmät 2t dieselit ei toimisi? Vai oonko nyt ymmärtäny väärin jonku kohan. Luetaanko 2t koneen kampikammiokin huuhtelupumpuksi? Sellainenhan se tavallaan on.

4T dieseli kaksitahiksi, no ei oo ainakaan turhan vaatimaton suunnitelma. Imu ja pakoventtiilit aukeamaan yhtäaikaa ja ahdin painamaan ilmaa koneeseen? Entä jos dieselöis perinteisen 2-t bensakoneen? kaasuttimet pois ja pumppu kylykeen. Uus elämä vanhoille V6 peräprutkuille.
Olet oikeassa, tuo kampikammion kautta tapahtuva pumppaus, kuten kaikissa 2-tahtisissa moottoreissa yleensä, aiheuttaa sen, että ilmaa ja voiteluöljyä, pumpataan palotilaan: toki siellä voi olla bensakin mukana... (nuo suoraruikkarit, joko ilmalla taikka ilman jätän pois...)

Mutta tuossa minun viestissä tarkoitin juurikin sitä, että ilmaa täytyy saada palotilaan (ja nimenomaan siten että kampikammion voitelu ei häiriinny/sekoa)

Ja tuo ajatustasolla ollut; 4t diesel 2-tahtiseksi, helppo homma jos verrataan sitä vanhaan bensa peräprutkuun....
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.11.2013, 01:32
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Kulkeeko ilma noissa 2 tahti diesel paikallismoottoreissa tosiaan kampikammion kautta?

2 tahti Detroit Diesel koneissa kampikammiossa on moottori öljy, eikä ilma käy siellä ollenkaan. Ilma sylinteriin menee sylinteriputken huuhtelukanavan kautta. Pakokaasut poistuvat sylinterikannen pakoventtiilien kautta, joita on mallista riippuen 2 tai 4 kpl per sylinteri.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.11.2013, 01:49
Jjurva Jjurva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.11.07
Sijainti: Oulu
Viestit: 383
Perusasetus

Kulukee ilima kampikammion kautta aivan niinku perus 2t bensakonneesa. Voitelu myös toimii niinku 2t tuoreölijyvoitelu eli ölijypumppu painaa ölijyä tarvittavviin paikkoihin.

Tuosa kuvaki tuommosesta isommasta konneesta.
http://oldmachinepress.wordpress.com...ionary-engine/

Pikkukonneisa vettää iliman suoraan läpän ohi kampikammioon.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 02.11.2013, 18:00
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Olisi kiva tietää miten sinne palotilaan saadaan happea/ilmaa, jos ei kerran ylipaineella?

Nimittäin tuo dsl polttaminen vaatii aina happea, ja silloin siitä tulee palokaasuja, joten pakoputkessa/sylinterissä aina ylipaine?

Periaatteessa vois olla mahdollista että imu-ja pakopuoli olisi niin hyvin resonanssissa, että vois teoriassa toimia?

Mutta esim. paineilmalla käynnistettävissä 2 tahti dsl voidaan antaa alkuvauhti imupuolelle paineilmalla, ja sitten perinteinen turbo alkaa toimia huuhtelupumppuna.

siis huuhtelupumpun tarkoitus on työntää ilmaa palotilaan, ja siinä samassa pakokaasut väistyvät enemmän taikka vähemmän onnistuneesti pakoputkeen.

Kerran ajatusleikkitasolla suunnitelin normaaliin 4 tahtidieseliin muutosta 2 tahtidieseliksi; eatonin remmiahtimella ja turbolla...
Tuosta on huonosti tietoa saatavilla. Kyseinen kone oli ykspyttyinen poksutin, pienitehoinen paikalliskone.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 21:35 (GMT +2).