Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.10.2013, 16:18
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Tuossa tapauksessa vika on täysin meksikolaisissa turvajärjestelyissä, sekä ratasuunnittelussa!

Yleisö seisoi suoraan hyppyrin takana, joten jos siellä olisi ollut asian mukainen turva-alue, niin ei olisi ruumiita tullut.

Ja vaikka iltalehti uutisoikin, että jarrut pettivät, niin todellisuudessa tästä ei ollut kysymys, vaa kuski löi päänsä alastulossa auton sisällä niin pahasti, että kypärä lensi päästä ja taju lähti, ja sen seurauksena painui kaasu pohjaan, ja auto siitä suoraan yleisöön.

Oikeissa monsterikisoissa näin ei pääsisi koskaan tapahtumaan, koska ratavalvojilla on joka autoon etäsammutin tämmöisen varalta, eli kill switchistä vaan moottorit sammuksiin jos kuski ei itse siihen kykene.

Edit: Ja tässä tapauksessa kyseessä ei ollut ns "oikea" monsteri, vaan sinne päin oleva meksikolainen turaus.
Oli nyt oikea tai "valemonsteri" niin samanlaisia kikottimia on monessa muussakin tapahtumassa (ja lajissa) meillä ja muualla eikä se turvallisuus valiettavasti aina ole päällimmäisenä ajatuksissa kun tapahtumia järjestetään

Kun videota katsoo niin auto ei suinkaan mennyt suoraan hyppyrin kohdalta katsomoon vaan kääntyi voimakkaasti ajosuunnassaan oikealle eli turva-alueena olisi pitänyt olla koko kentän toinen reuna tai katsomot suojattu riittävän korkein betoniestein

Mitä tuohon "ei koskaan oikeissa kisoissa" toteamukseen tulee niin valitettavasti, jos homma menee pieleen ja tekniikka tai kuski, kuten tässä, pettää eikä moottoria saadakaan sammumaan, niin niissäkin voi mahdoton toteutua, vaikka kuinka olis tappokytkimet käytettävissä . Kytkimissä tai vastaanottimessa kun voi juuri ratkaisevalla hetkellä ilmetä toimintahäiriö ja tilanne karkaakin jo käsistä


Viimeksi muokannut Byrocrat : 08.10.2013 16:27
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.10.2013, 16:31
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.270
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Oli nyt oikea tai "valemonsteri" niin samanlaisia kikottimia on monessa muussakin tapahtumassa (ja lajissa) meillä ja muualla eikä se turvallisuus valiettavasti aina ole päällimmäisenä ajatuksissa kun tapahtumia järjestetään

Kun videota katsoo niin auto ei suinkaan mennyt suoraan hyppyrin kohdalta katsomoon vaan kääntyi voimakkaasti ajosuunnassaan oikealle eli turva-alueena olisi pitänyt olla koko kentän toinen reuna tai katsomot suojattu riittävän korkein betoniestein

Mitä tuohon "ei koskaan oikeissa kisoissa" toteamukseen tulee niin valitettavasti, jos homma menee pieleen ja tekniikka tai kuski, kuten tässä, pettää eikä moottoria saadakaan sammumaan, niin niissäkin voi mahdoton toteutua, vaikka kuinka olis tappokytkimet käytettävissä
Onhan noita pösilöitä toki muuallakin kuin Meksikossa, mutta kyllähän näissä "oikeissa" monsterikisoissa/näytöksissä yleisö on vain ja ainoastaan radan toisessa reunassa, ja hyvinkin kaukana hyppyreistä. Stadionkisoissa puolestaan on alimmat penkkirivit suljettua turva-aluetta. Ainoat kuolonuhrit monster truck kisoissa sen jälkeen kun nuo alimmat penkkirivit poistettiin yleisön käytöstä, ovat olleet kun ratavalvoja käveli radiopuhelimeen puhuen stadionille saapumistunnelista suoraan auton eteen, ja toisella kerralla pieni poika sai kardaanin hajotessa jonkun osan päähänsä. Tämä siis jenkeissä, jossa lajia kohtaan on suurin suosio.

EDIT: Esim tässäkin, jos oltaisiin oltu meksikossa, niin kuinka monta kuollutta olisi saldo? Moottori sammuu heti kun auto näyttää merkkejä kaatumisesta.


Ainahan onnettomuuksia tapahtuu, mutta kyllä riskien minimoinnilla on erittäin suuri vaikutus tämmöisissä asioissa. Ja niin kuin sanottu, tämäkin kyseinen tapaus olisi ainakin takuuvarmasti vältetty, jos olisi ollut järkeä hommassa, se on varma...
__________________
-Pauli-

Viimeksi muokannut Palex : 08.10.2013 16:38
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mullistaako hallinto-oikeuden päätös autoveron PIRSSI Tekniikka & Jutustelu 2 11.02.2013 22:51
Michelin Agilis rengastakuu???? PÄÄTÖS! timmy Chit-Chat 42 11.06.2010 22:04
ei vittu p...le taas eläköön hurraa..jipii..KHO päätös taas toyota4x4 Chit-Chat 4 02.03.2010 17:37
Kulman ajokauden päätös la 12.12. Byrocrat Tapahtumat 37 13.12.2009 13:07


Sivu luotu: 15:18 (GMT +2).