![]() |
Monsteriautonäytöksen onneton päätös
Vaikka offikisoissa nopeudet ovatkin hitaita yllättävä tekninen vika saattaa muuttaa tilanteen katastrofiksi. Siksi kannattaa aina huomioida nämäkin seikat offikisojen sunnittelussa ettei käy kuten tässä :(
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20...86522_v1.shtml |
Eikös noissa mitä Suomessakin käy pyörähtämässä ole etäkäyttö auton sammuttamiselle juuri vastaavanlaisten onnettomuuksien ehkäisemiseksi?
|
Tuossa tapauksessa vika on täysin meksikolaisissa turvajärjestelyissä, sekä ratasuunnittelussa!
Yleisö seisoi suoraan hyppyrin takana, joten jos siellä olisi ollut asian mukainen turva-alue, niin ei olisi ruumiita tullut. Ja vaikka iltalehti uutisoikin, että jarrut pettivät, niin todellisuudessa tästä ei ollut kysymys, vaa kuski löi päänsä alastulossa auton sisällä niin pahasti, että kypärä lensi päästä ja taju lähti, ja sen seurauksena painui kaasu pohjaan, ja auto siitä suoraan yleisöön. Oikeissa monsterikisoissa näin ei pääsisi koskaan tapahtumaan, koska ratavalvojilla on joka autoon etäsammutin tämmöisen varalta, eli kill switchistä vaan moottorit sammuksiin jos kuski ei itse siihen kykene. Edit: Ja tässä tapauksessa kyseessä ei ollut ns "oikea" monsteri, vaan sinne päin oleva meksikolainen turaus. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta sentään oli kypärä kuitenkin päässä! Alkuaikoina 80-luvulla kun pojat jenkeissä ekoilla monstereilla kisaili, niin oli tyylikkäästi vaan stetsoni päässä, ja monet roikkui ikkunasta luu ulkona kun vedettiin drag racingia. Eräällä kuskilla oli taipumus vielä pitää päätä ulkona paremman näkyvyyden vuoksi!:D Onneksi on vähän turvallisuus parantunut niistä ajoista... |
Se on kyl jännä miten sitä sattuu ja tapahtuu kun ihmiset haluaa nähdä mahdollisimman läheltä tommosta touhua. Luulis saavan paremmat näkymät kun olis jonkun matkan päässä kattomas.
http://www.youtube.com/watch?v=1RZid6kpJfg |
Lainaus:
Kun videota katsoo niin auto ei suinkaan mennyt suoraan hyppyrin kohdalta katsomoon vaan kääntyi voimakkaasti ajosuunnassaan oikealle eli turva-alueena olisi pitänyt olla koko kentän toinen reuna tai katsomot suojattu riittävän korkein betoniestein :eek: Mitä tuohon "ei koskaan oikeissa kisoissa" toteamukseen tulee niin valitettavasti, jos homma menee pieleen ja tekniikka tai kuski, kuten tässä, pettää eikä moottoria saadakaan sammumaan, niin niissäkin voi mahdoton toteutua, vaikka kuinka olis tappokytkimet käytettävissä . Kytkimissä tai vastaanottimessa kun voi juuri ratkaisevalla hetkellä ilmetä toimintahäiriö ja tilanne karkaakin jo käsistä :( |
Lainaus:
EDIT: Esim tässäkin, jos oltaisiin oltu meksikossa, niin kuinka monta kuollutta olisi saldo? Moottori sammuu heti kun auto näyttää merkkejä kaatumisesta. Ainahan onnettomuuksia tapahtuu, mutta kyllä riskien minimoinnilla on erittäin suuri vaikutus tämmöisissä asioissa. Ja niin kuin sanottu, tämäkin kyseinen tapaus olisi ainakin takuuvarmasti vältetty, jos olisi ollut järkeä hommassa, se on varma... |
Sivu luotu: 11:01 (GMT +2). |