Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.10.2013, 19:41
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Rinnan kytkettynä eri jännitteellä ja sisäisellä resistanssilla olevat alkaa purkamaan toisiaan. Piirianalyysillä sitä voi laskeskella.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.10.2013, 19:50
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus


aikani kuluksi simuloin ja heitin vastuksia hatusta, eli tuossa kaksi akkua eri jännitteillä ja sisäisillä resistansseilla, virrat vasemmalla.
Kuormaa ei ole, eli tilanne silloin kun pääkatkaisin on auki ja pelkästään akut toisissaan kiinni. Jossain vaiheessa purkautuminen loppuu ja se riippuu akuista jääkö tyhjäksi vai tasaantuuko jännite vain toisella sopivalle tasolle.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.10.2013, 20:10
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Nyt menee puurot ja vellit sekaisin...
Siis jos oikein ymmärsin tuon laskurin tuloksen niin akut purkavat toisensa ja siitä syntyy 336w lämpöä...? (12v x 14A =168w x 2 akkuu = 336w
Siis noin 6kpl 55w halogeenipolttimon verran...?

Ja jos nämä akut olisi 55 AH kipale niin tuolla purkaustahdilla ne olisi noin 8h myöhemmin tyhjiä...? (55ah x 2= 110AH /14A= noin 8h

Siis ihan kun ne ovat rinnankytkettynä vaikka käynnistyskaapeleilla...?
Mielenkiintoista.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.10.2013, 20:19
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin...
Siis jos oikein ymmärsin tuon laskurin tuloksen niin akut purkavat toisensa ja siitä syntyy 336w lämpöä...? (12v x 14A =168w x 2 akkuu = 336w
Siis noin 6kpl 55w halogeenipolttimon verran...?

Ja jos nämä akut olisi 55 AH kipale niin tuolla purkaustahdilla ne olisi noin 8h myöhemmin tyhjiä...? (55ah x 2= 110AH /14A= noin 8h

Siis ihan kun ne ovat rinnankytkettynä vaikka käynnistyskaapeleilla...?
Mielenkiintoista.
Tuossa kuvassa toinen purkaantuu ja toinen lataantuu, eli toi on lähtötilanne.
Jännite tasaantuu, eikä molemmista tule tuota virtaa loputtomasti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.10.2013, 20:31
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Tuossa kuvassa toinen purkaantuu ja toinen lataantuu, eli toi on lähtötilanne.
Jännite tasaantuu, eikä molemmista tule tuota virtaa loputtomasti.
Juurikin näin. Ja tuo sinun simuloima tilanne on käytännössä vain jossain ? tilanteessa... Jos akkuja on ladattu eli autolla on ajettu niin ihan väkisin akkujen napajännite on sama... Eli ko. tilannetta ei synny koska ei ole potentiaalieroa mitä tasata...

Menikö tähän asti oikein...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.10.2013, 20:57
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Juurikin näin. Ja tuo sinun simuloima tilanne on käytännössä vain jossain ? tilanteessa... Jos akkuja on ladattu eli autolla on ajettu niin ihan väkisin akkujen napajännite on sama... Eli ko. tilannetta ei synny koska ei ole potentiaalieroa mitä tasata...

Menikö tähän asti oikein...
Ihan normi tilanne. Latauksen jälkeen akkujen jännite riippuu ihan täysin akun varauksesta lähtötilanteessa, sisäisestä resistanssista jne. Eli jos kaks samanlaista akkua, mutta toinen vinssattu puolilleen syystä tai toisesta, sen jälkeen ladataan vähän, mutta ei ihan täyteen. Sammutuksen jälkeen toinen akku lataa toista jos niitä ei eroteta.
Motonetin myymä rele yms. yhdistää akut vain sillon kuin laturi lataa ja tollasta tilannetta ei pääse syntymään.

Se on taas eri asia missä tilanteessa samanlaiset rinnankytketyt pääsee purkautumaan eri määrän, erilaisten akkujen tilanteessa taas eri sisäinen resistanssi vaikuttaa paljon purussa ja latauksessa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.10.2013, 21:24
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Ihan normi tilanne. Latauksen jälkeen akkujen jännite riippuu ihan täysin akun varauksesta lähtötilanteessa, sisäisestä resistanssista jne. Eli jos kaks samanlaista akkua, mutta toinen vinssattu puolilleen syystä tai toisesta, sen jälkeen ladataan vähän, mutta ei ihan täyteen. Sammutuksen jälkeen toinen akku lataa toista jos niitä ei eroteta.
Motonetin myymä rele yms. yhdistää akut vain sillon kuin laturi lataa ja tollasta tilannetta ei pääse syntymään.

Se on taas eri asia missä tilanteessa samanlaiset rinnankytketyt pääsee purkautumaan eri määrän, erilaisten akkujen tilanteessa taas eri sisäinen resistanssi vaikuttaa paljon purussa ja latauksessa.
Jos ne akut on kiinteesti kytketty rinnan niin eipä silloin joku akku ole tyhjä ja joku täysi. Itellä on ollu vuodesta 2009 punainen + keltainen optima rinnankytkettynä aijemmin Nivassa ja nyt Mersussa.24h Suunnistuskisoja + muitajuttuja on kierretty ja ei oo ollu ongelmaa sähkön riittävyyden kanssa vaikka vinssiä on välillä pitäny käyttää ihan urakalla... Et ihan tällee käytännön pohjalta alkuperäiseen kysymykseen vastaus että toimii.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.10.2013, 20:13
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.395
Blog Entries: 5
Perusasetus

Jos laittaa "suoran" kytkennän rinnakkain > käyttö ja lataus, silloin olisi parempi että akut on samanlaisia.

Punaisen ja keltaisen kombinaatiossa ei mielestäni ole järkeä ellei niitä eroteta toisistaan käyttötarkoituksen mukaan (punainen on starttiakku ja keltainen kestää paremmin syväpurkausta > vinssiakku).

Omasta mielestäni jos noita erivärisiä laittaa kannattaisi kytkeä punainen kuten normi starttiakku ja keltainen pelkästään vinsiin ja sitten erillisen latausreleen kautta lataus esim. vastaavalla:

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-...tusrele-25230/
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.10.2013, 20:23
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Omasta mielestäni jos noita erivärisiä laittaa kannattaisi kytkeä punainen kuten normi starttiakku ja keltainen pelkästään vinsiin ja sitten erillisen latausreleen kautta lataus esim. vastaavalla:

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-...tusrele-25230/
Samaa mieltä, mutta kunnon rele väliin eikä diodeilla tehtyä. Toi bilteman kötöstys pudottaa jännitettä. Motonetissä noin 80e maksava on jo paljo parempi vaihtoehto, siinä on mm. ledi mikä osoittaa erotuksen tilan ja mahdollisuus erottaa akut erillisellä kytkimellä jos on siihen tarvetta, esim. silloin kun halutaa kaikki mahdollinen teho liikennevalokiihdyttelyyn
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.10.2013, 22:07
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yhdistettyä teoreettista- ja käytännössä opittua.....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Samaa mieltä, mutta kunnon rele väliin eikä diodeilla tehtyä. Toi bilteman kötöstys pudottaa jännitettä. Motonetissä noin 80e maksava on jo paljo parempi vaihtoehto, siinä on mm. ledi mikä osoittaa erotuksen tilan ja mahdollisuus erottaa akut erillisellä kytkimellä jos on siihen tarvetta, esim. silloin kun halutaa kaikki mahdollinen teho liikennevalokiihdyttelyyn
Tuossa sinun virtapiirilaskurissa on pari "epävarmuustekijää" kuten itse jo aavistelitkin.

Siis tuo lyijyakku (nuo rullakennot on mulle oudompia, joten allaoleva perinteisistä nesteakuista) on enemmän taikka vähemmän "Uppiniskaisia", siis tuo sinun laskurin sisäresistanssi riippuu akun varaustilasta ja purkaus/latausvirrasta.

Jos saat sisällytettyä tuohon virtapiirilaskuriin lähdejännitteen ja sisäisen resistanssin väliin kaksi rinnankytkettyä, keskenään erisuuntaista diodia, joiden kynnysjännite olisi esim. 0,2 volttia, niin vois toimia paremmin käytännön tasolla. kokeileppa ladata akku täyteen, odota tunti, ja mittaa napajännite; on varmaan n.12,8V: kuormita vaikka 60w polttimella (siis 5 amppeerin virralla) 10 minuuttia (purettu muutama prosentti kapasiteetista) ja mittaa napajännite, vois olla jotain 12,4 V?

ja sitten ala lataamaan 5 amppeerin virralla (vaatisi esim. labravirtalähteen) ja seuraa napajännitettä erityisesti tuossa 10 minuutin kohdalla... on jotain aivan muuta kuin 12,4 tai 12,8 Volttia

Ja jotta porukka ei aivan täysin menisi "ulapalle", niin jätän purkaus/varaus virtasuhteen-, ja kokonais hyörysuhteen pois...

Siinä olet oikeassa, että jos toinen akku on heikompi, niin tuo akkujen keskinäinen "tasausvirta" kulkee, mutta se on erittäin pieni, jo tunnin kuluttua käytännössä nolla.

Mulla on veneessä starttiakku käytännössä kuollut, 95Ah salama, ikää noin 15vuotta, ja n.20mm2/yht, noin metrin pituisilla kaapeleilla kytketty hupiakkuihin, jotka on vajaa 10 vuotta vanhat, 60 ah exidet, 3 kpl.

Hupiakuista puretaan (hupiakkujen pääkytkin auki) webasto, kylmälaukku ja muut "tupakinsytkärien" takana olevat kulutukset, mm. tietsikka ja gps.

Tuosta kuolleesta starttiakusta toimii satamassa vain 3 kpl 5 watin sisävaloja , ja ne muuttuu punaiseksi noin 5 minuutin kuluttua koneen sammutuksesta ja HUPIAKKUJEN päävirtakytkimen avauksesta. -> siis aivan loppu. pitäs vaihtaa,,,, mutta on aika hankalassa paikassa/kippari on laiska

Kerran unohtu avata hupivirta-akkujen päävirtakytkin, ja 2 viikon kuluttua lähti 6-diesel käymään hupiakuilla...

Ja tuosta bilteman erotuskytkimestä; sen maksimivirta on muistaakseni n.100 Amppeeria, ja toimii nimenomaan jännite ohjattuna: -> siis tarkoitettu juurikin esim. tuohon minun veneen hupiakkujen lataamiseen....
SIIS ei voi käyttää esim. starttiakkujen toisistaan eroittamiseen.

p.s tuosta bilteman erotusreleestä löytyy jossain toisessa topiikissa mm. mittaustietoa minun tekemänä... ja on vähintään hintansa arvoinen siihen käyttöön, mihin tarkoitettu!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.10.2013, 22:21
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.395
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja tuosta bilteman erotuskytkimestä; sen maksimivirta on muistaakseni n.100 Amppeeria, ja toimii nimenomaan jännite ohjattuna: -> siis tarkoitettu juurikin esim. tuohon minun veneen hupiakkujen lataamiseen....
SIIS ei voi käyttää esim. starttiakkujen toisistaan eroittamiseen!
Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.10.2013, 22:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?
On kyllä aikalailla paljon vartijana tuo bilteman "kytkentärele" tuossa tapauksessa: Viive oli muistaaksen noin 5 sekunttia, ja kun alat vinssaamaan, niin vinssi voi nypätä esim. 500 A? ja jos olet vinnssaillut pitenpään, niin tuo vinssiakku on aikalailla "kontallaan", siis tuon erotusreneen kautta voidaan teoriassa repiä tuo 500 amppeeria, ja kun tuommoisella virralla kuormitetaan 100 A kosketinta 5 sekunttia, ja vielä avataan se, niin voi olla liikaa....

Siis tuo eroitusrele on tarkoitettu tilanteeseen, esim. että autoon laitetaan oma akku webastolle ja kylmälaukulle, ja halutaan että nuo eivät pääse tyhjentämään auton akkua, ettei lähde käyntiin...

Siis toiminta on tyhjetyneellä hupiakulla seuraava; auto käyntiin, alkaa lataamaan, ja kun latausjännite ylittää 13,3???? niin rele kytkee hupiakun myös lataukseen, ja jos syystä taikka toisesta, latausjännite putoaa 12,8????? volttiin yli 5 sekunniksi, niin rele avautuu.

-> sinun tapauksessa miettisin pikkasen sivistyneempää systeemiä, jos tuo vinssaamiinen on jatkuvaa... (Esim. ylimääräinen normiakku, jota latataan tuon bilteman releen kautta, ja josta ei saa sähköä muualle kuin startille... tuommoinen kytkentä tulee minulla jossainvaiheessa veneeseen...)
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.10.2013, 08:18
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?
Se jää vajaaksi ja akku ei täyty ikinä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu ostettu _Jape_ O/M/V Muut 1 03.05.2013 05:41
optima akku jeep cherokee xj vm 93 zeinica Tekniikka & Jutustelu 5 27.01.2013 22:30
Ostetaan optima yellow tai red akku korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.09.2012 20:49
M:akku optima pasi1 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 13.05.2007 19:57
M : ABT 8000 Sj 410 sovikkeilla ja optima akku finvalp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.12.2005 21:20


Sivu luotu: 03:42 (GMT +2).