Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.10.2013, 20:57
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 622
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Juurikin näin. Ja tuo sinun simuloima tilanne on käytännössä vain jossain ? tilanteessa... Jos akkuja on ladattu eli autolla on ajettu niin ihan väkisin akkujen napajännite on sama... Eli ko. tilannetta ei synny koska ei ole potentiaalieroa mitä tasata...

Menikö tähän asti oikein...
Ihan normi tilanne. Latauksen jälkeen akkujen jännite riippuu ihan täysin akun varauksesta lähtötilanteessa, sisäisestä resistanssista jne. Eli jos kaks samanlaista akkua, mutta toinen vinssattu puolilleen syystä tai toisesta, sen jälkeen ladataan vähän, mutta ei ihan täyteen. Sammutuksen jälkeen toinen akku lataa toista jos niitä ei eroteta.
Motonetin myymä rele yms. yhdistää akut vain sillon kuin laturi lataa ja tollasta tilannetta ei pääse syntymään.

Se on taas eri asia missä tilanteessa samanlaiset rinnankytketyt pääsee purkautumaan eri määrän, erilaisten akkujen tilanteessa taas eri sisäinen resistanssi vaikuttaa paljon purussa ja latauksessa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.10.2013, 21:24
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Ihan normi tilanne. Latauksen jälkeen akkujen jännite riippuu ihan täysin akun varauksesta lähtötilanteessa, sisäisestä resistanssista jne. Eli jos kaks samanlaista akkua, mutta toinen vinssattu puolilleen syystä tai toisesta, sen jälkeen ladataan vähän, mutta ei ihan täyteen. Sammutuksen jälkeen toinen akku lataa toista jos niitä ei eroteta.
Motonetin myymä rele yms. yhdistää akut vain sillon kuin laturi lataa ja tollasta tilannetta ei pääse syntymään.

Se on taas eri asia missä tilanteessa samanlaiset rinnankytketyt pääsee purkautumaan eri määrän, erilaisten akkujen tilanteessa taas eri sisäinen resistanssi vaikuttaa paljon purussa ja latauksessa.
Jos ne akut on kiinteesti kytketty rinnan niin eipä silloin joku akku ole tyhjä ja joku täysi. Itellä on ollu vuodesta 2009 punainen + keltainen optima rinnankytkettynä aijemmin Nivassa ja nyt Mersussa.24h Suunnistuskisoja + muitajuttuja on kierretty ja ei oo ollu ongelmaa sähkön riittävyyden kanssa vaikka vinssiä on välillä pitäny käyttää ihan urakalla... Et ihan tällee käytännön pohjalta alkuperäiseen kysymykseen vastaus että toimii.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.10.2013, 08:16
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 622
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Jos ne akut on kiinteesti kytketty rinnan niin eipä silloin joku akku ole tyhjä ja joku täysi. Itellä on ollu vuodesta 2009 punainen + keltainen optima rinnankytkettynä aijemmin Nivassa ja nyt Mersussa.24h Suunnistuskisoja + muitajuttuja on kierretty ja ei oo ollu ongelmaa sähkön riittävyyden kanssa vaikka vinssiä on välillä pitäny käyttää ihan urakalla... Et ihan tällee käytännön pohjalta alkuperäiseen kysymykseen vastaus että toimii.
Miksi punanen ja keltanen rinnakkain? Eikö niitä pureta samassa suhteessa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.10.2013, 14:15
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Miksi punanen ja keltanen rinnakkain? Eikö niitä pureta samassa suhteessa?
Kun aikoinaan tuli hankittua keltakantinen ja myöhemmin oli toisen akuntarve ja ei ollu siihen tuskaan kuin punakantinen siihen tuskaan, niin otin sitten semmoisen. Ja sillä on sitten menty...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.04.2014, 20:14
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

kertokaas mikä vikana? kun tuossa hj kävi ja mittasin akun navoista niin toinen akku nousi samantien 13,8volttiin ja toinen nousi 10sekunnin ajan sinne 13,8 volttiin. onko se toinen akku rikki?

sammuksissa toisen akun jännite on 13,3 ja tämän hitaamman 12,6

ja kyseessä keltaiset 75ah
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.04.2014, 20:17
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

hitaampi on tyhjempi, onks siltä rosvottu perinteisesti jotain 12 Volttia varten, nyt tai historiassa ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.04.2014, 21:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Juurikin niin, kuten PEE sanoi, että tuo pienemmällä jännitteellä oleva akku tyhjempi/huonompi.
Onko tuo tyhjempi/huonompi akku ns. alajännitepuolen akku, siis meneekö sen miinus navasta johto runkoon/koriin?

Ja vanhana totuutena: alajänniteakun + navasta, eikä yläjännitepuolen - navasta eikä niiden välisestä johdosta saa lähteä yhtään ylimääräistä johtoa.

-> lataa tuo tyhjentynyt/huono akku älylaturilla, niin tilanteen pitäisi korjaantua, jos nuo akut ovat kunnossa.
Ja tuo tilanne jatkuessaan voi särkeä molemmat akut; tyhjemmän akun liiallisen purkamisen kautta ja täydemmän kiehuttamalla sen kuiviin.

Paras "henkivakuutus" noille 24v kytketyille akuille olisi ladata ne älylaturilla, esim. ctek täyteen muutaman kerran vuodessa, siis siten että ensin toinen akku täyteen, ja heti perään toinen; välissä ei kannattais ajaa ollenkaan. jos kaikki on kunnossa/akut "täynnä" niin esim. 3,6 Amppeerin ctek:llä lataaminen kestää muutaman tunnin. ja jos 100Ah akku on puolityhjä, niin yksi akku vaatii noin vuorokauden.

p.s jos esim. vm. 83 hj-60:n akut on tyhjät, niin niiden lataaminen täyteen ajamalla sekalaista ajoa, vaatii vähintään 10 tuntia.... ja jos paljon tyhjäkäyntiä, ajovalot ja lämppärit yms. päällä, niin vuorokausi ei riitä, eikä välttämättä kuukausikaan....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu ostettu _Jape_ O/M/V Muut 1 03.05.2013 05:41
optima akku jeep cherokee xj vm 93 zeinica Tekniikka & Jutustelu 5 27.01.2013 22:30
Ostetaan optima yellow tai red akku korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.09.2012 20:49
M:akku optima pasi1 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 13.05.2007 19:57
M : ABT 8000 Sj 410 sovikkeilla ja optima akku finvalp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.12.2005 21:20


Sivu luotu: 17:54 (GMT +2).