![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Motonetin myymä rele yms. yhdistää akut vain sillon kuin laturi lataa ja tollasta tilannetta ei pääse syntymään. Se on taas eri asia missä tilanteessa samanlaiset rinnankytketyt pääsee purkautumaan eri määrän, erilaisten akkujen tilanteessa taas eri sisäinen resistanssi vaikuttaa paljon purussa ja latauksessa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kun aikoinaan tuli hankittua keltakantinen ja myöhemmin oli toisen akuntarve ja ei ollu siihen tuskaan kuin punakantinen siihen tuskaan, niin otin sitten semmoisen. Ja sillä on sitten menty...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
kertokaas mikä vikana? kun tuossa hj kävi ja mittasin akun navoista niin toinen akku nousi samantien 13,8volttiin ja toinen nousi 10sekunnin ajan sinne 13,8 volttiin. onko se toinen akku rikki?
sammuksissa toisen akun jännite on 13,3 ja tämän hitaamman 12,6 ja kyseessä keltaiset 75ah |
#6
|
||||
|
||||
![]()
hitaampi on tyhjempi, onks siltä rosvottu perinteisesti jotain 12 Volttia varten, nyt tai historiassa ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Juurikin niin, kuten PEE sanoi, että tuo pienemmällä jännitteellä oleva akku tyhjempi/huonompi.
Onko tuo tyhjempi/huonompi akku ns. alajännitepuolen akku, siis meneekö sen miinus navasta johto runkoon/koriin? Ja vanhana totuutena: alajänniteakun + navasta, eikä yläjännitepuolen - navasta eikä niiden välisestä johdosta saa lähteä yhtään ylimääräistä johtoa. -> lataa tuo tyhjentynyt/huono akku älylaturilla, niin tilanteen pitäisi korjaantua, jos nuo akut ovat kunnossa. Ja tuo tilanne jatkuessaan voi särkeä molemmat akut; tyhjemmän akun liiallisen purkamisen kautta ja täydemmän kiehuttamalla sen kuiviin. Paras "henkivakuutus" noille 24v kytketyille akuille olisi ladata ne älylaturilla, esim. ctek täyteen muutaman kerran vuodessa, siis siten että ensin toinen akku täyteen, ja heti perään toinen; välissä ei kannattais ajaa ollenkaan. jos kaikki on kunnossa/akut "täynnä" niin esim. 3,6 Amppeerin ctek:llä lataaminen kestää muutaman tunnin. ja jos 100Ah akku on puolityhjä, niin yksi akku vaatii noin vuorokauden. p.s jos esim. vm. 83 hj-60:n akut on tyhjät, niin niiden lataaminen täyteen ajamalla sekalaista ajoa, vaatii vähintään 10 tuntia.... ja jos paljon tyhjäkäyntiä, ajovalot ja lämppärit yms. päällä, niin vuorokausi ei riitä, eikä välttämättä kuukausikaan.... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu ostettu | _Jape_ | O/M/V Muut | 1 | 03.05.2013 05:41 |
optima akku jeep cherokee xj vm 93 | zeinica | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.01.2013 22:30 |
Ostetaan optima yellow tai red akku | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.09.2012 20:49 |
M:akku optima | pasi1 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 13.05.2007 19:57 |
M : ABT 8000 Sj 410 sovikkeilla ja optima akku | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 27.12.2005 21:20 |