Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.08.2013, 11:21
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Nostellaanpa vanhaa topiccia ylös... Käsiin jäi tällaiseen projektiin sopiva rullaava alusta josta voisi tehdä kilvettömän piha/metsälelun ja talvella toimittaisi lumiauran virkaa pihalla. Mistäs etuvetoautosta löytyisi elimenluovuttaja tällaiseen projektiin? Vaatimuksina mahdollisimman yksinkertainen tekniikka, bensamoottori ja automaattivaihteisto.

Lainaus:
Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin.
Näitä on kuitenkin tehty jonkunverran suomessakin kilpureihin ja pihaleluihin niin onko jotain esim. vaihteistotyyppejä joita kannattaa välttää/suosia?

Volvo 850 malleja ainakin näkyy olevan halvalla myynnissä kokonaisia autoja mutta onko näissä jo "liikaa" sähköä mukana moottorin ja laatikon ohjauksessa? muita elimenluovuttaja ideoita?

EDIT: Mites nuo laatikosta lähtevien akseleiden (vetari/kardaani) pyörimissuunnat menee? käykö tässä niin että tulee taaksepäin vaihteita enemmän kuin eteen?


Viimeksi muokannut Hencca : 28.08.2013 12:04
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.08.2013, 13:14
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
EDIT: Mites nuo laatikosta lähtevien akseleiden (vetari/kardaani) pyörimissuunnat menee? käykö tässä niin että tulee taaksepäin vaihteita enemmän kuin eteen?
Riippuu kumpaan suuntaan moottori-vaihteisto yhdistelmä sojottaa. Jos kääntää paketin ympäri, niin pyörimissuunta muuttuu.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.08.2013, 13:56
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Riippuu kumpaan suuntaan moottori-vaihteisto yhdistelmä sojottaa. Jos kääntää paketin ympäri, niin pyörimissuunta muuttuu.
No kumpaas suuntaan nuo yleensä on? Onko vaihteisto oikealla vai vasemmalla? vai onko näitä molempia vaihtoehtoja käytössä? Talossa ei ole yhtään etuvetoista autoa että pystyis tarkistamaan ja mulla ei ole vissiin koskaan ollu etuvetoista autoa itsellä niin ei ole jääny mieleen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
Arvelen että saatat olla oikeassa...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.08.2013, 14:22
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
Ostin joskun kolari-audin. Hetken päästä siinä pyöri vain yks vetari, ja nolla rengasta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
No kumpaas suuntaan nuo yleensä on? Onko vaihteisto oikealla vai vasemmalla? vai onko näitä molempia vaihtoehtoja käytössä? Talossa ei ole yhtään etuvetoista autoa että pystyis tarkistamaan ja mulla ei ole vissiin koskaan ollu etuvetoista autoa itsellä niin ei ole jääny mieleen.
Moottorin etupää on yleensä apumiehen puolella (oikealla). Poikkeuksena vanhat mitsut ja hyundait. Niissä oli siitä syystä ylimääräinen suunnanvaihto voimansiirrossa. 70-80 lukuven taitteessa oli myynnissä 8 vaihteisia coltteja. Siinä oli hyödynnetty tuo muuten turha rataspari.

Hondissakin tais olla joskus kone väärinpäin, mutta niissä pyöri kone väärään (vastapäivään) suuntaan? Jos oikein muistan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.08.2013, 14:51
HartSan HartSan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.10.08
Sijainti: Sotkamo
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti

Hondissakin tais olla joskus kone väärinpäin, mutta niissä pyöri kone väärään (vastapäivään) suuntaan? Jos oikein muistan.
Oikein muistat, ainakin vuoteen 2005 asti perus civikeissä moottori kuskinpuolella autoa ja pyörii "väärinpäin".
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.08.2013, 13:17
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.08.2013, 13:36
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...

__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.08.2013, 15:14
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
Nostellaanpa vanhaa topiccia ylös... Käsiin jäi tällaiseen projektiin sopiva rullaava alusta josta voisi tehdä kilvettömän piha/metsälelun ja talvella toimittaisi lumiauran virkaa pihalla.
Mikä alusta? Eli onks etuperä apparin puolella?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.08.2013, 15:22
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Mikä alusta? Eli onks etuperä apparin puolella?
Juu on apparin puolella. Suzukin runko dana44 akseleilla (5.38+ARB molemmissa päissä). Akselit on tuettu keskeltä autoa ilmeisesti traktorin työntövarsien päillä, A-mallisilla tukivarsilla ja panhardilla. Samalla tavalla kuin monessa vanhemmassa trial kilpurissa.

Viimeksi muokannut Hencca : 28.08.2013 15:24 Perustelu: Typoja poies
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.08.2013, 22:28
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Ei siin sitte pitäs mitään ihmeellistä olla. Eli kardaanit pyörii ihan sopivasti päädyt sit melkein mihin etuveto kotteroon hyvänsä. Nettiautoon vaan hakua etuveto ja automaatti ja eiku rakentaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.08.2013, 22:52
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Lie fiiun akselit...

Onks ne käytössä sen jälkeen oltkaan, ku kisäjänis sen purki?
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.08.2013, 10:21
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Ei siin sitte pitäs mitään ihmeellistä olla. Eli kardaanit pyörii ihan sopivasti päädyt sit melkein mihin etuveto kotteroon hyvänsä. Nettiautoon vaan hakua etuveto ja automaatti ja eiku rakentaan.
Juu näin minä itsekin asiaa pähkäilin eilen iltasella. Tää on taas niitä ideoita että on liikaa istuttu kaljahanan alla... Saas nähdä mitä tästä tulee vai tuleeko mitään. Moottoria pähkäilin ja mietiskelin että ruiskumoottori vois olla kuitenkin ihan fiksu idea kallistuksia ajatellen mutta moottori pitäisi kuitenkin olla ns. "stand alone" tyyppinen ratkaisu jossa moottorin ohjaukseen ei tarvi kuin vaijerin kaasupolkimelta ja perus sähköt.

Lainaus:
Lie fiiun akselit...

Onks ne käytössä sen jälkeen oltkaan, ku kisäjänis sen purki?
Mulla ei ole kyllä hajuakaan tästä asiasta mutta pikainen googletus näyttää että vois vaikka ollakin kun nuo tuennat ja panssarit jne. on ainakin pitkästi saman näköisiä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.01.2014, 11:34
GENOBI:n Avatar
GENOBI GENOBI ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.07.07
Sijainti: huittinen, Finland.
Viestit: 498
Perusasetus

eikö JRBOWER tehnyt susukin juuri näin automaatti etuveto corolla,kemppi ja susukin jakis. terari (välikardaani) poikki ja monesti ja huiput oli jossain 35-40 kmh kohdalla.sukisukin akselit ja taisi niissä olla vielä vakiovälityksetkin.
__________________
TEAM KUTUNJUUSTO
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
3K tekniikka Poor Tekniikka & Jutustelu 17 04.07.2010 10:17
M: BMW TD tekniikka. iroc O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 14.02.2007 22:41
Suzukin jakolaatikon etuvedon pikkulaakerin vaihto jnu Tekniikka & Jutustelu 5 17.10.2006 14:47
M/V KE-20 Tekniikka Poor O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.09.2006 18:41
m: Mj / Xj tekniikka Jeeper O/M/V Muut 0 21.07.2003 17:47


Sivu luotu: 15:53 (GMT +2).