Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   etuvedon tekniikka offikikottimeen??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49815)

kares 20.08.2008 21:45

etuvedon tekniikka offikikottimeen???
 
eli mieltä jo pitkään kaivertanut ajatus laittaa etuvedon tekniikka kikottimeen ja hitsuutella laatikon tasauspyörästö yhteen klimppiin ja jakolaatikko vetarin jatkeeks...
Onko joku toteuttanut moista vai onko jo ajatuksenakin tuhoon tuomittu ,kesto lähinnä mietityttää kun eikös välitys pitäis tulla kohilleen ku lykkää jakolaatikon vetariin kiinni...
mielessä ollut -90 luvun taitteen 2.0 ruisku camry koska siinä vetarit on laipalliset niin siittä olis helppo tehdä välikartaani ja sitä rataa...
jos joku yhtään käsitti mikä oli ajatukseni niin mielipiteet tervetulleita tai naurakaa ainakin ajatukselle (;

mikjus 20.08.2008 21:48

Näitähän on vaik kui pal noissa kevyissä trial peleissä käsittääkseni. Esim. Jaren ex-alfaster.

Racingrabbit 20.08.2008 21:50

Eikös Niinimäen Classic rantakirppu ollut just tuollaisella konstruktiolla?

Itsellä myös haaveissa,jos joku päivä rakentaisi samanlaisen keskimoottori härpättimen.
Etuvetoisen mootori/automaattipaketti keskelle runkoa pitkittäin, ja siihen olisi aivan pakko saada Suzuki Carry pickupin hytti keulille :)

Tartteekos se enää jakolaatikkoa väliin jos vetää kardaanit suoraan akseleille vetareiden laipoilta?

Palex 20.08.2008 22:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 482328)
Tartteekos se enää jakolaatikkoa väliin jos vetää kardaanit suoraan akseleille vetareiden laipoilta?

No ei, mutta aika hillittömät välitykset saa olla askissa että tolla setupilla on jotain asiaa maastoon...:rolleyes:

Rekisteröimätön 20.08.2008 22:38

eikös se välitys tule aika tiuhaksi ilman jakoaskiakin kun tule kahdet perävälitykset peräkkäin..? Eli ennemminkin tiellä ajo voi olla aika tuskaisaa..?

Repro 20.08.2008 22:56

Eikös niissä norjalaisissa Trial kilpureissa mitä Luumäen kisoissa vieraili ollut kanssa näin toteutettu?
Portaalien perävälitys varmasti jeesaa, vielä jos laatikko olis automaatti niin mikä jottei, luulis olevan välitysten kohdallaan?
Ainut ongelma mikä on itselle tullut mieleen niin vetarit jäävät kuskin puolelle kun taas perämurikat yleensä on apukuskin puolella?
Eli vaatis akseliputkien muokkausta...

Aparaatti 20.08.2008 23:32

jos joku yhtään käsitti mikä oli ajatukseni niin mielipiteet tervetulleita tai naurakaa ainakin ajatukselle (;[/QUOTE]

Ajatus ei ole yhtään naurettava. Esimerkkinä BJ:n aksuleilla ja BJ:n vaihteisto/alennusvaihteisto kytkinakselista nissanin etuvetariin kytkettynä toimii tosi hyvin. Nyt alla 38 Swampperit ja niilläkin menee pienimmällä vaihteella tosi hitaasti. Muunmuassa nousee pystysuoraa kivenpintaa kun ajaa pyörät sitä vasten.
Moottorin vaihteistoon pitää tosiaan tehdä tasauspyörästön 100%:n lukitus, muuten ei kestä. Vaihteita siis 4 x 4 x 2 eteen ja 4 x 1 x 2 taakse. Pakkia ei mielestäni kannata moottorin vaihteistossa käyttää, se pyörittää toista vaihteistoa takaperin ja se voi olla kohtalokasta.
Laite on toiminut vuosia, talvisin lumitöissä ollut hyvä apu

kares 21.08.2008 05:36

Eli meinaattekos että menis jo välitykset liiankin pieniksi jos tyrkkää jakolaatikon vielä perään ,sillä sais nuo kartaanit oikeelle puolelle jne ku hj.n akselit olis menossa jo alle vitaraan ja tiellä nyt ei olis tarkotus moisella ajella...
ja tosiaan olis ajatus camryn tekniikasta automaatilla...

Rekisteröimätön 21.08.2008 14:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kares (Viesti 482370)
Eli meinaattekos että menis jo välitykset liiankin pieniksi jos tyrkkää jakolaatikon vielä perään ,sillä sais nuo kartaanit oikeelle puolelle jne ku hj.n akselit olis menossa jo alle vitaraan ja tiellä nyt ei olis tarkotus moisella ajella...
ja tosiaan olis ajatus camryn tekniikasta automaatilla...

Jakolaatikko, jos oikein ymmärrän, ei pienennä välityksiä isolla puolella. Samoin jos sen edessä on normaali vaihteisto ei sekään pienennä välityksiä kun valitsee suurimman vaihteen. Lisävaihteistot siis vain mahdollistavat hitaamman ajon sitä haluttaessa

C.rok

Jii-Jii 21.08.2008 18:21

kjelliksellä hän on mun käsityksen mukaan juuri camryn kone automaatilla.

sisua45 21.08.2008 23:10

Audiq:lla on keskimoottori Daihatsu, muistatteko...?

http://forums.offipalsta.com/showthr...light=daihatsu

sami_k 22.08.2008 19:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 482472)
Jakolaatikko, jos oikein ymmärrän, ei pienennä välityksiä isolla puolella.

C.rok


saattaa olla jossain jakiksissa näin

suzukin jakiksen isopuoli ainakin pienentää valitystä

sisua45 22.08.2008 23:24

Lainaus:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön http://forums.offipalsta.com/ModernB...s/viewpost.gif
Jakolaatikko, jos oikein ymmärrän, ei pienennä välityksiä isolla puolella.

C.rok



saattaa olla jossain jakiksissa näin

suzukin jakiksen isopuoli ainakin pienentää valitystä
Uralissa myös. :D Toisissa isopuoli myös alentaa, toisissa se on suora.

Jare 23.08.2008 11:29

Nonniin.

Elikkä aloitetaan nyt vaikka meitin tekemästä Alfasterista. Siinä oli 164 Alfa Romeon V6 +automaatti melko keskellä autoa pitkittäin. Laatikosta oli tasauspyörästö lukittu ja entiset alfan vetarien lähdöt toimi kardaanien laippoina. Välitykset oli riittävän tiuhat esim. Mogin peltiperät ja 44" Swamperit.

Kun taas hieman miettii, niin perinteisessä maasturissa on vaihteisto jossa välitykset jotain + jakolaatikko, jossa pikkupuolen välitys esim. 2:1. Etuveto auton laatikossa myös vaihteiston välitykset jotain ja sen jälkeen perävälitys hoitaa jakolaatikon tehtävää ja monissa etuveto autoissa etuperän välitys on luokkaa 3,5:1 tai 4:1 esim. Joten kokonaisvälitys tulee oleen samaa luokkaa, ku laittais jakolaatikkoon välityssarjan!!


Lars Dahlin tekemissä Spidereissahan on pääosin käytetty volkkarien koneita ja laatikoita ja sit Volvon akseleita. Eikä siis mitään muuta. Välitykset passaa aikahyvin mun mielestä.

Suurin ongelma mitä meille tuli aikoinaan oli se että pakki tuppas jäämään liiankin pieneks, eikä meinannu saada sit pyörää pyöriin tarpeeks peruuttaessa. Eli kannattaa hieman selvittää välitysten numeroita nykyisestä rakennelmasta ja siitä mitä suunnittelee, niin pystyy hieman arvioimaan, että miten se uus peli liikkuu.

Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin. Nykyäänhän auto tai sen jäänteet on saamassa uutta elämää Hakalan Esalla ja edelleen käytössä on Hondan tekniikka.

Eli tuskin kannattaa sitä jakolodjua sinne turhaan miettiä painoks mukaan, vaan laittaa suoraan etuveto tekniikan sille kohtaa runkoon, että saa jonkinlaiset kardaanit sopimaan.

Ai niin automaatin ja moottorin öljypohjia saattaa kans joutua hieman muutteleen, jotta voitelu ja automaatti pelaa offi käytössä tulevissa kellistelyissä.

kares 23.08.2008 12:31

Tuota pakkia itsekin mietein että pyöriikö liiankin hissukseen ja akseleiden välitykset on hj.n aksuloissa hippasen eri luokkaa ku esim mogin tai volvon porttaaleissa niin siinä mielessä tuo jakolodju olis paikallaan ja sj suitsan jakolodju nyt ei juurikaan painoa tuo lisää paljoo ja isolla puolella sitten rummuttaa jos pikkupuoli liian pieni...
Automaatin öljyjuttuja mietein myös mutta tuskin meikäläisen ajotavalla auto pääsee liikaa kallisteleen että laatikko haukkois tyhjää tai jotain täytyy muistaa vaan asentaa renkaat oikeelle puolen autoo kun joku 2007 sipoossa sanoi että ankka fj on muuten ihan hyvä mutta renkaat on väärällä puolen autoo (;

Hencca 28.08.2013 11:21

Nostellaanpa vanhaa topiccia ylös... Käsiin jäi tällaiseen projektiin sopiva rullaava alusta josta voisi tehdä kilvettömän piha/metsälelun ja talvella toimittaisi lumiauran virkaa pihalla. Mistäs etuvetoautosta löytyisi elimenluovuttaja tällaiseen projektiin? Vaatimuksina mahdollisimman yksinkertainen tekniikka, bensamoottori ja automaattivaihteisto.

Lainaus:

Kjelliksen oransissa Spider kopiossa on juu tosiaan Toitsun kone ja laatikko, mutta voi noita tehdä ihan mistä vaan. Popo teki aikoinaan hondan tekniikalla Honda Jepin.
Näitä on kuitenkin tehty jonkunverran suomessakin kilpureihin ja pihaleluihin niin onko jotain esim. vaihteistotyyppejä joita kannattaa välttää/suosia?

Volvo 850 malleja ainakin näkyy olevan halvalla myynnissä kokonaisia autoja mutta onko näissä jo "liikaa" sähköä mukana moottorin ja laatikon ohjauksessa? muita elimenluovuttaja ideoita?

EDIT: Mites nuo laatikosta lähtevien akseleiden (vetari/kardaani) pyörimissuunnat menee? käykö tässä niin että tulee taaksepäin vaihteita enemmän kuin eteen? :D

sisua45 28.08.2013 13:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hencca (Viesti 1037707)
EDIT: Mites nuo laatikosta lähtevien akseleiden (vetari/kardaani) pyörimissuunnat menee? käykö tässä niin että tulee taaksepäin vaihteita enemmän kuin eteen? :D

Riippuu kumpaan suuntaan moottori-vaihteisto yhdistelmä sojottaa. Jos kääntää paketin ympäri, niin pyörimissuunta muuttuu.

pee 28.08.2013 13:17

Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...

Gary Grand 28.08.2013 13:36

:D
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1037736)
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...

:D
:D:D:D:D:D

Hencca 28.08.2013 13:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1037735)
Riippuu kumpaan suuntaan moottori-vaihteisto yhdistelmä sojottaa. Jos kääntää paketin ympäri, niin pyörimissuunta muuttuu.

No kumpaas suuntaan nuo yleensä on? Onko vaihteisto oikealla vai vasemmalla? vai onko näitä molempia vaihtoehtoja käytössä? Talossa ei ole yhtään etuvetoista autoa että pystyis tarkistamaan ja mulla ei ole vissiin koskaan ollu etuvetoista autoa itsellä niin ei ole jääny mieleen. :o

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...

Arvelen että saatat olla oikeassa... :D

sisua45 28.08.2013 14:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1037736)
Melko usein etuvetosen vetarit pyörii samaan suuntaan kuin eturenkaat, ja vieläpä yhtaikaa...

Ostin joskun kolari-audin. Hetken päästä siinä pyöri vain yks vetari, ja nolla rengasta. :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hencca (Viesti 1037751)
No kumpaas suuntaan nuo yleensä on? Onko vaihteisto oikealla vai vasemmalla? vai onko näitä molempia vaihtoehtoja käytössä? Talossa ei ole yhtään etuvetoista autoa että pystyis tarkistamaan ja mulla ei ole vissiin koskaan ollu etuvetoista autoa itsellä niin ei ole jääny mieleen. :o

Moottorin etupää on yleensä apumiehen puolella (oikealla). Poikkeuksena vanhat mitsut ja hyundait. Niissä oli siitä syystä ylimääräinen suunnanvaihto voimansiirrossa. 70-80 lukuven taitteessa oli myynnissä 8 vaihteisia coltteja. :D Siinä oli hyödynnetty tuo muuten turha rataspari.

Hondissakin tais olla joskus kone väärinpäin, mutta niissä pyöri kone väärään (vastapäivään) suuntaan? Jos oikein muistan.

HartSan 28.08.2013 14:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1037753)

Hondissakin tais olla joskus kone väärinpäin, mutta niissä pyöri kone väärään (vastapäivään) suuntaan? Jos oikein muistan.

Oikein muistat, ainakin vuoteen 2005 asti perus civikeissä moottori kuskinpuolella autoa ja pyörii "väärinpäin".

Jare 28.08.2013 15:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hencca (Viesti 1037707)
Nostellaanpa vanhaa topiccia ylös... Käsiin jäi tällaiseen projektiin sopiva rullaava alusta josta voisi tehdä kilvettömän piha/metsälelun ja talvella toimittaisi lumiauran virkaa pihalla.

Mikä alusta? Eli onks etuperä apparin puolella?

Hencca 28.08.2013 15:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1037770)
Mikä alusta? Eli onks etuperä apparin puolella?

Juu on apparin puolella. Suzukin runko dana44 akseleilla (5.38+ARB molemmissa päissä). Akselit on tuettu keskeltä autoa ilmeisesti traktorin työntövarsien päillä, A-mallisilla tukivarsilla ja panhardilla. Samalla tavalla kuin monessa vanhemmassa trial kilpurissa.

Jare 28.08.2013 22:28

Ei siin sitte pitäs mitään ihmeellistä olla. Eli kardaanit pyörii ihan sopivasti päädyt sit melkein mihin etuveto kotteroon hyvänsä. Nettiautoon vaan hakua etuveto ja automaatti ja eiku rakentaan.


Sivu luotu: 21:29 (GMT +2).