Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.08.2013, 19:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis kun rengas on kulunut vain toiselta reunalta, niin sen reunan halkaisija pienempi, ja sitäkautta pyrkii olemaan hitaampi, siis lipsuu varsinkin vapaastipyörivänä juurikin kuluneemmalta puolen -> kuluu nopeasti, varsinkin jos on Jäykkä runkoinen ja -pintainen.

Saattas alkaa kulumaan tasaisesti, jos pistäs vetävään pyörään.

-> Aika monta kertaa ihmiset säästää muutaman kympin, että eivät käytä nelipyöräsuuntauksen tarkistukseesa; mutta 50 tarkastus maksun säästö maksaa 500e renkaat, ja sittenkin pitää käyttää suuntauksessa.

p.s Jos kulmat pikkuisen pielessä, ja vielä pystykallistus ja auraus yhdessä; niin renkaat kuluu huomattavan tasaisesti, mutta nopeaa.
Ja polttoainettakin kuluu enemmän, jos vaikka 2% enemmän, niin se on 10 000 km jo jotain.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.08.2013, 20:23
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Ei auttanu ainakaan merkittävästi.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.08.2013, 07:36
parukit parukit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.13
Sijainti: Ypäjä
Viestit: 145
Perusasetus

Mahtaako tämä kuulua tähän mitenkään, mutta samaa renkaan kulumisasiaa kuitenkin. Hj:n takajousirempan jälkeen vetokoukku jäi liian ylös. Telillä olevaa hevoskoppia vetäessä etumaiset renkaan koskettivat kevyemmin tiehen jonka seurauksena ne menivät vaihtokuntoon alle 1000 km ajossa. Ennen remppaa pintaa oli 5-6 mm. Koppi oli myös erittäin epävakaa ja huono vedettävä. Laskin koukkua 45 mm, yhden säätövälin verran, koppi tuli taas vakaaksi vedettäväksi. Mielestäni renkaiden kulumisen aiheutti liian kevyt maakosketus. Monet ovat sitä samaa todistelleet tällä palstalla.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.08.2013, 08:54
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.390
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja parukit Näytä viesti
Mahtaako tämä kuulua tähän mitenkään, mutta samaa renkaan kulumisasiaa kuitenkin. Hj:n takajousirempan jälkeen vetokoukku jäi liian ylös. Telillä olevaa hevoskoppia vetäessä etumaiset renkaan koskettivat kevyemmin tiehen jonka seurauksena ne menivät vaihtokuntoon alle 1000 km ajossa.
Etummainen akseli oli kevyemmin kuormitettu, eli sen renkaat hankasi tietä sivuttain aina kääntyessä. Käännöt meni takimmaisen akselin määräämällä kaarella ja etummaiset oikaisi siitä hieman. Se syö rengasta...

Sellaisen kaksiakselisen kärryn asento pitää olla aika vaakasuora, että akselien kuormat olisi tarpeeksi samanlaiset. Se ei oikeastaan ole telikärry ollenkaan, vaan 2-akselinen. Jos olisi teli, niin se teli pyörineen pääsisi kääntymään vaakasuoraan, vaikka vetoaisa olisi korkeammalla.

Minun piti pudottaa vetokuulaa hiukan päälle 10 senttiä, kun vaihdoin 2-akseliseen. Oli ollut koukku siihen asti aika korkealla.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.08.2013, 19:54
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Kävin euromasterilla kyselemässä renkaita, ja samalla juttelin myyjän kanssa tapahtuneesta. Hänkin sanoi että kyllä se rengas vaan kuluu jos se on sille alulleen päässyt. Ei välttämättä auta vaikka laittaisi sen vetävälle pyörälle/jäykälle akselille.
Teoriassa ehkä voisi vähentyä jos sen heittäisi toiselle puolelle autoa jolloinka campperi ei sitä enään pääsisi kuluttamaan. Eli sileä reuna ulommaksi.
Mieli tekisi ostaa uudet renkaat, mutta kun rengas on ylileveä tehtaan alkuperäiseen verrattuna, matalempi profiili ja isompi vanne. Eli pitäs saada selvitettyä pitääkö aurausta tai jotain muuttaa vielä tehtaan arvoista.. Pitäs käydä kyselemässä korjaamoilta ketkä aurauksia säätelee työkseen että mitä kannattaa tehdä, vai ostanko ne renkaat ja seuraan. Mutta peli on menetetty aika nopeaan..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.08.2013, 22:24
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Mikä auto ja onko akseli linjausta katottu?

Jos akselin on vaikka 4mm sivussa ja vedetään ohjeisiin niin viturallaanhan se on ja rajusti toinen on suorassa ja toinen ulos tai sisään harollaan.

Samasta syystä en voi käyttää seattiani säädössä kun akseli ei ole kuin 3cm sivussa
On kuulemma suurikin ihme jos akselin on tehtaalta lähtiessä keskellä tai jopa suorassa saati sitten 400 tuhatta km tietä nähneenä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.08.2013, 23:46
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Mikä auto ja onko akseli linjausta katottu?

Jos akselin on vaikka 4mm sivussa ja vedetään ohjeisiin niin viturallaanhan se on ja rajusti toinen on suorassa ja toinen ulos tai sisään harollaan.

Samasta syystä en voi käyttää seattiani säädössä kun akseli ei ole kuin 3cm sivussa
On kuulemma suurikin ihme jos akselin on tehtaalta lähtiessä keskellä tai jopa suorassa saati sitten 400 tuhatta km tietä nähneenä
Tuota, mitenhän se ajossa onnistuu, että toinen etupyörä on suorassa ja toinen vinossa? Luulisi siinä vaan tulevan kokonaisaurausta tai haritusta x määrä, mutta kuitenkin kummatkin pyörät saman verran.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
renkaan kuluminen epätasaisesti hojo85 Tekniikka & Jutustelu 42 19.01.2021 13:40
Paremmat renkaat eteen vai taakse offiautossa sekä kuluneen renkaan asennus suunta tume_81 Tekniikka & Jutustelu 5 20.10.2012 22:14
Lunastus vai ei battis Tekniikka & Jutustelu 23 18.02.2008 12:52
ohjausiskari vai ei?? Tekniikka & Jutustelu 6 27.06.2005 10:49
Snorkkeli vai ei mikad Tekniikka & Jutustelu 11 28.03.2005 16:18


Sivu luotu: 07:55 (GMT +2).