Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #476  
Vanha 27.07.2013, 19:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Ei se vain tunnu auttavan vaikka mitä tekisi että tämän vekottimen etuperän saisi pysymään ehjänä

Tällaista jälkeä tuli pikku kallionousulta Kulmakorvessa Koneessa tasaisella vedolla ~1500rpm pikkupuolen ykkösellä, etulukko päällä, ei mitään hypyytystä -> *naps* .... eli kertarusaus ja etupään veto hävisi. No, D30:n ongelma tunnetusti on "gear deflection" eli veto päällä lautaspyörä lähtee pinionilta karkuun. Kai tämä on siitä sitten aika selkeä tapaus, tosin sattui sitten vääntämään samalla lukkomurikan solmuun, uursi parin- kolmen millin urat banjon sisälle, tuhosi poskilaakerit ja poskilaakeripukit sekä toisen poskilaakerin perän kiinnitysreiän kierteet. Pitkän puolen vetari jymähti niin tiukkaan kiinni perämurikan sisälle että joutuu pilkkomaan murikan ensin rälläkällä osiin että saa sen prässättyä pullotunkilla helvettiin

Luonnollisesti tuho on sitä luokkaa, että saa alkaa etsiä uutta etuakseliputkea - vahvempaa sellaista. Tiedä sitten mistä helvetistä löytäisi tyhjän high pinion D44:n... Low pinionia en ihan vähällä tahdo. Tämä hajonnut oli high pinion D30.


Lautaspyörä, lukko ja poskilaakeripukki (sekin on oikeasti vinossa, jos ei tästä näe) vituillaan:




Hammaspeikko:




Tosta näkee ehkä vielä paremmin kuinka vituillaan toi murikka on perän sisällä. No, totaalituho siitä tuli. Laakeripukit kun otti tallin pihassa pois niin ropisi vain ulkokehän palasia, laakerirullia, metallihilettä, lukon paloja ja taisi siellä olla jotain osia banjostakin..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.07.2013 19:22
Vastaa lainaten
  #477  
Vanha 27.07.2013, 19:26
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.015
Perusasetus

Eikö noihin amerikan periin pysty tekemään jälkeenpäin tälläistä engelsmannien "diff peggingiä"?
http://www.ashcroft-transmissions.co...d&productId=63
http://www.ashcroft-transmissions.co...&productId=371

Mulle tehdään Roverin taka akselille tälläinen ARB:n asennuksen yhteydessä.

Viimeksi muokannut Racingrabbit : 27.07.2013 19:33
Vastaa lainaten
  #478  
Vanha 27.07.2013, 19:38
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Kyllä kait tuon vois tehdä... mutta en taida jaksaa enää koittaa tehdä paskasta parempaa kun kuitenkin joudun nyt rakentamaan uuden akselin. Olishan mulla tuo yksi alumiinikoppainen D44 taka- akseliputki ylimääräisenä mistä voisi pynnertää etuakselin, mutta siinä vähän samaa ongelmaa ettei ne ihan parhaita ole - ja se on low pinion eikä siihen saa käytännössä mitään lukkoja.

Jos jostain löytäisi - halvalla tietenkin ( ) - tyhjän HP D44 akseliputken niin kasaisi siitä D44/30 hybridin. Tässä kun kuitenkin täytyy olla ABS:it kiinni niin melkein väkisin joutuu säästämään D30 ulkopäät. Ne kyllä kestää cromo- vetareilla sen mitä tarvitsee. Pyöränlaakeritkaan ei vielä kauheasti valita 32" renkaista, 35" renkailla niitä sitten saisikin jo vaihtaa useammin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #479  
Vanha 27.07.2013, 23:06
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

http://www.my4x4parts.com/


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyllä kait tuon vois tehdä... mutta en taida jaksaa enää koittaa tehdä paskasta parempaa kun kuitenkin joudun nyt rakentamaan uuden akselin. Olishan mulla tuo yksi alumiinikoppainen D44 taka- akseliputki ylimääräisenä mistä voisi pynnertää etuakselin, mutta siinä vähän samaa ongelmaa ettei ne ihan parhaita ole - ja se on low pinion eikä siihen saa käytännössä mitään lukkoja.

Jos jostain löytäisi - halvalla tietenkin ( ) - tyhjän HP D44 akseliputken niin kasaisi siitä D44/30 hybridin. Tässä kun kuitenkin täytyy olla ABS:it kiinni niin melkein väkisin joutuu säästämään D30 ulkopäät. Ne kyllä kestää cromo- vetareilla sen mitä tarvitsee. Pyöränlaakeritkaan ei vielä kauheasti valita 32" renkaista, 35" renkailla niitä sitten saisikin jo vaihtaa useammin..
http://www.my4x4parts.com/
Vastaa lainaten
  #480  
Vanha 06.08.2013, 11:09
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Onhan se nyt perhana, ettei nää vehkeet kestä! Kuvan perusteella taka-akselilla oli painoa ja siten pitoa - toisin kuin edessä - joten miten ihmeessä toi levisi sitten edestä? Tuntemattomia ovat off-road-jumalien tiet... Lieneekö siinä D30 ja D35 -akselien konkreettinen kestävyysero nähtävissä?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #481  
Vanha 06.08.2013, 18:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Ei se D35 kestä varsinkaan kasikoneen kanssa juurikaan sen paremmin kuin D30 edessä. D44a välitys on oikeasti pirun kestävä, vetarit lähes samaa luokkaa normaalin D44:n kanssa, mutta banjo on ihan paska ilman trussia. D35 ei ole oikein mitään hyvää

Mysteeri tuo on miksi etuperä hajonnut, mutta tod.näk. ensin on pettänyt lukkomurikan runko joka murtui, se sitten aiheuttanut täystuhon. Toinen mahdollinen järkeenkäypä vaihtoehto on D30:n perisynti "gear deflection" jossa lautaspyörä karkaa pinionilta koska banjo ei tahdo kestää, vääntää siis banjoa, laakereita ja murikkaa ja voi rikkoa jotain tai kaikki niistä yhdellä kertaa. Mulla oli etuperä tiukaksi shimmattu ja hammaskosketus varsin syväksi juuri em. asian takia, mutta voi silti olla että tuo on ollut ainakin osasyynä. Silti mysteeri on, miten noinkin helposti hajosi...

No, olen jo selvitellyt että jenkkien eBayn kautta löytyy aika helposti Ford F-150/ F-250 '78-'79 high pinion D44 murikoita putket katkaistuna, tuontikuluineen 200-300€.. ei kovin paha. Sellainen tulee kunhan ehdin tilata ja siitä D44/ D30 hybridiakselia rakentamaan, 3" halkaisijalla, 12mm seinämällä olevilla putkilla, trussi, 30- spooriset cromovetarit (ts. samat kuin täysverisessä D44:ssä olisi), WJ:n knucklet jarrut ja ohjaus mikä nytkin on. Jos se hajoaa 32" renkailla niin on jo kumma...
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #482  
Vanha 06.08.2013, 21:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mikä/Kenen tekemä Lukko? Ihan uteliaisuuttani:


Jos/kun tuo Jeepin perä on arka tuolle hammaspeikolle; Ja niitä shimmataan valmiiksi pieleen(käsitinkö oikein?): niin olisiko tuo jopa mahdollinen syy/osasyy? (Timo_L: "Mulla oli etuperä tiukaksi shimmattu ja hammaskosketus varsin syväksi") niin silloin rasitus ei satu hampaan keskelle: siis hammas lähtee (väsymisenkin kautta) murtumaan.
Toki tuo Lukkokin voi olla alkuperäinen syy: Näyttäs saaneen kovaa kohtelua jo aikaisemmin, ruuvipenkin? hampaan jäljet näyttäs olevan kyljessä. -> jos on sairastanut tuota hammaskatoa jo aikaisemmin, niin tuo lautaspyörän kiinnityskehä, joka nyt pettänyt, on voinut saada kipeää jo aikaisemmin.
-> jos leikitellään ajatuksella; että tuo lukon kuoren hajoaminen väsymismurtuman kautta olisi alkuperäinen syy, niin tuo hammasmurtuma sopii hyvin kuvioon seuraavaksi, ja sitten kun jako ei enää mene tasan, niin perän kuoret/poskilaakerit/pukit aika ahtaan paikan/suuren voiman edessä.

Minkä kokoiset renkaat? jeepin välityksistä ei tietoa, mutta jotenkin tuo 1500rpm kuulostaa pieneltä bensakoneen kierroksiksi, siis voimaa ei varmaankaan ollut menossa mitenkään hirveästi, ja varsinkin jos porsi tasaisella vedolla ilman hyppyä? ja vielä takaset tukevasti kentässä?

Oliko jossain video/kuva tuosta tilanteesta?
Vastaa lainaten
  #483  
Vanha 06.08.2013, 21:55
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

No tuosta osta uusi aksula ja myy tarpeettomat kääntöpäät mulle 50e.


Murikkakin taitaa olla oikein päin.

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1606855
Vastaa lainaten
  #484  
Vanha 06.08.2013, 22:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppas Näytä viesti
No tuosta osta uusi aksula ja myy tarpeettomat kääntöpäät mulle 50e. Murikkakin taitaa olla oikein päin.

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1606855
Höh, ei kukaan halua CAD- akselia offiautoon Tarttis olla vanhempi HP D60 king pin akseli.. ja leimasetä voisi tuumailla hetken jos tuon laittaisi alle. Tosin tallista löytyisi kyllä sopivanlevyinen GM 14 pulttinen tuon kaveriksi, sitten enää vähän korin vahvistusta ja 38.5 boggerit alle ja leimalle!



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos/kun tuo Jeepin perä on arka tuolle hammaspeikolle; Ja niitä shimmataan valmiiksi pieleen(käsitinkö oikein?): niin olisiko tuo jopa mahdollinen syy/osasyy? (Timo_L: "Mulla oli etuperä tiukaksi shimmattu ja hammaskosketus varsin syväksi") niin silloin rasitus ei satu hampaan keskelle: siis hammas lähtee (väsymisenkin kautta) murtumaan.
Ei väärin shimmattu, vaan erilailla - kaksi eri asiaa Nykyisellään aika paljonkin näkee tuolla suuressa maailmassa kohtuu tiukaksi shimmattuja periä ja pinioni vähän normaalista poiketen juuri siksi, että hammaspeikko EI iskisi niin helpolla. Kyllä tuossa minun akselissa hammaskosketus oli ihan sitä mitä pitääkin, sen näkee myös lautaspyörän sekä pinionin hampaista. Voin niistä napsaista kuvan kunhan ehdin. Ei tuo mikään hammasvälyksetön paketti tietenkään ollut, sillähän polttaisi välityksen alta aikayksikön.. Hammasvälys taisi olla aika lailla tehtaan speksien minimissä ja pinioni hivenen tavallista lähempänä hampaan juurta. Se ei riko välitystä, toisin kuin liian "pinnalla" oleva tai välyksen suurimmassa ääripäässä oleva.


Lainaus:
Toki tuo Lukkokin voi olla alkuperäinen syy: Näyttäs saaneen kovaa kohtelua jo aikaisemmin, ruuvipenkin? hampaan jäljet näyttäs olevan kyljessä.
Ei ole saanut mitään kovaa kohtelua aiemmin, lukko suoraan paketista tähän nimenomaiseen akseliin ja ei ole ollut jäljen jälkeä murikassa. Kaikki jäljet mitä siitä löytyy on tulleet vaurion seurauksena.

Lainaus:
-> jos on sairastanut tuota hammaskatoa jo aikaisemmin, niin tuo lautaspyörän kiinnityskehä, joka nyt pettänyt, on voinut saada kipeää jo aikaisemmin.
Tässä akselissa ensimmäinen hammaspeikko käynyt, akseli kasattu katukäytössä olleesta Cherokeen etuakseliputkesta. Se vain on näitten Dana 30 akseleitten perisyntiä että tuota tapahtuu, kun ei kestä isompia renkaita - tai sitten pienehköjä renkaita ja kunnolla vääntävää kasia

Lainaus:
-> jos leikitellään ajatuksella; että tuo lukon kuoren hajoaminen väsymismurtuman kautta olisi alkuperäinen syy, niin tuo hammasmurtuma sopii hyvin kuvioon seuraavaksi, ja sitten kun jako ei enää mene tasan, niin perän kuoret/poskilaakerit/pukit aika ahtaan paikan/suuren voiman edessä.
Tätä epäilen itse, että syystä tai toisesta murikan kuori on pettänyt ja sitä kautta sitten hajonnut kaikki muu. Kävi joskus hieman vastaava ARB:n lukon kanssa kun laakerin kaula murtui lukosta irti, sekin D30 akselissa.


Lainaus:
Minkä kokoiset renkaat? jeepin välityksistä ei tietoa, mutta jotenkin tuo 1500rpm kuulostaa pieneltä bensakoneen kierroksiksi, siis voimaa ei varmaankaan ollut menossa mitenkään hirveästi, ja varsinkin jos porsi tasaisella vedolla ilman hyppyä? ja vielä takaset tukevasti kentässä?
32" renkaat, 1. vaihteen välitys 2.45 (automaatti), 2.72 jakiksen hidas puoli, akseleissa 4.56 ja voimaa tarjoamassa 5,9 litraa amerikkalaista monipisteruiskua. Voi olla että kierroksia oli vähän ylikin, mutta 1500-2000rpm välillä joka tapauksessa. Tehtaan speksien mukaan silloin pitäisi tarjota kait n.350- 400Nm vääntöä, en tiedä ihan tarkkaan. Tasaisella vedolla meni, ei hyppyytystä, kaikki neljä tassua maassa ja etulukko päällä.


Lainaus:
Oliko jossain video/kuva tuosta tilanteesta?
Auton katolta on videota, mutta siitä ei mitään erikoista näy eikä kuulu. Kuva paikasta on, aika lailla siltä hetkeltä kun etuperä leipoi:

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 06.08.2013 22:24
Vastaa lainaten
  #485  
Vanha 06.08.2013, 22:42
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
D35 ei ole oikein mitään hyvää
No no no, pitäskö muka provosoitua? Haha. Hyvä yritys. Kunhan saan Grand ZJapan "valmiiksi", niin katotaan miten sen paikat kestää. Johan tässä on yhtäaikaa ja peräkkäin ruuvattu kolmea autoa, joten huvittas välillä vähän ajellakin. Sitä kokoaikaa jaksa tallissa röhnöttää rikkoontuneita paikkoja korjaamassa ja kuvailemassa, toisin kuin eräät!

Muuten kuten lienen joskus maininnut, niin Moparin 360:n isku on paaaljon 318 konetta pidempi, joten alakierrosvääntöä on ihan tajuttomasti enemmän. Sikäli tiheet välitykset yms. saa helposti aikaan samaa tuhoa Jeepin omille akseleille isoilla renkailla, mitä esim. 2,5L TD-kone manuaalilla. Toi 5.9 sopis ehkä paremmin nakkikioskille Remmi-Range-rovereiden kiusaksi kuin maastoon. XJ/TJ pikkukasilla ja vieterialustalla olisi peto, mutta sehän jo todettiin ettei taida kannattaa yrittää, kun ei löydy sopivaa kenkälusikkaa motin sovitukseen.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #486  
Vanha 06.08.2013, 23:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Ei siitä provosoitua tarvitse, mutta totta toinen puoli ainakin ohuet akseliputket (kuten on D44a:ssakin), heikohko banjo (kuten D44a), ohuet vetarit, turhan heikko välitys, c-clip akseli (kuten ZJ:n D44a). Kasikone 33" renkailla ja painavahko auto jo aikalailla kiusaa d35:n kestävyyttä, mutta järkevällä ajolla se kestää minkä kestää edit: mielellään sitä itsekin välillä metsässä rymyäsi, mutta tahtonut lyhyeksi jäädä ajot

Ei mikään estä 5.9 koneisella metsässä ajoa, hienosti se sinne sopii, mutta etuperä on metsäolosuhteisiin liian heikko - varsinkin tiheämmillä välityksillä. Vääntökäppyröiden perusteella 5.9 tuottaa saman n.2000rpm tietämillä mitä 5.2:n huippuvääntö on jossain 3000rpm kohdin, joskin 3000rpm alueella ne isommankin version parhaat väännöt löytyy. Varttimaili- vedossa tuokin kone herää silti kunnolla eloon vasta selvästi parin tonnin jälkeen - hassua sinänsä koska alakierroksillakin vääntöä on hyvin tarjolla. Tuohon vaikuttanee se että Jeepin 5.9 koneessa on vähän eri nokka kuin perus truck- padassa, se muistaakseni tuottaa huippuväännöt ja tehot vähän ylempänä, mutta alaväännöt on kuitenkin hyvin lähellä samaa. Piti tilata tähän Doug Thorleyn peltisatsit jenkeistä (miltään muulta valmistajalta ei löydy 5.2/ 5.9 koneeseen ZJ- spekseillä peltisarjoja, ja tuokin jo lopettanut valmistamisen! ), koska alkaa olla ne viimeisetkin kappaleet jo kiven alla, mutta homma kaatui budjettivajeeseen kiitos hajonneen etuperän. Olisi vielä mukavasti tuonut vähän lisää herkkua pellin alle
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 07.08.2013 00:12
Vastaa lainaten
  #487  
Vanha 07.08.2013, 12:29
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Joo no jos Joukan ZJ:n CV-nivelet kestää kuutoskonetta ja 33" TSL:iä, niin kaippa mullakin ristikkonivelet kestää kasia. Mää panostan nyt alustan toimintaan, se kun on halvempaa kuin lukkojen, välityksien sun muiden vastaavien kamojen hankkiminen saati särkeminen. Eikä tää nyt ollu pottuilua, vaan mun kitubudjettiajattelua. Jos sitten joku särkyy, niin pihasta / tallista löytyy osia ja aina voi miettiä, tuliko virhe jo rakentaessa vai ajaessa.

Kun rakentelutopiikkeja lukee, niin väistämättä tulee ajatus päättymättömästä kilpavarustelusta ainakin itsensä ellei toisten kanssa. Sikäli olisi mukavaa pitää kokonaisuus eheänä ja "samasta puusta veistettynä", jottei mikään kohta ole ollennaisesti heikompi tai vahvempi kuin toinen ja muodostaisi sen puolesta varmaa sulaketta. Vaikka niinhän tässä aina tuppaa käymään!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #488  
Vanha 07.08.2013, 13:08
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Joo no jos Joukan ZJ:n CV-nivelet kestää kuutoskonetta ja 33" TSL:iä, niin kaippa mullakin ristikkonivelet kestää kasia. Mää panostan nyt alustan toimintaan, se kun on halvempaa kuin lukkojen, välityksien sun muiden vastaavien kamojen hankkiminen saati särkeminen. Eikä tää nyt ollu pottuilua, vaan mun kitubudjettiajattelua. Jos sitten joku särkyy, niin pihasta / tallista löytyy osia ja aina voi miettiä, tuliko virhe jo rakentaessa vai ajaessa.

Kun rakentelutopiikkeja lukee, niin väistämättä tulee ajatus päättymättömästä kilpavarustelusta ainakin itsensä ellei toisten kanssa. Sikäli olisi mukavaa pitää kokonaisuus eheänä ja "samasta puusta veistettynä", jottei mikään kohta ole ollennaisesti heikompi tai vahvempi kuin toinen ja muodostaisi sen puolesta varmaa sulaketta. Vaikka niinhän tässä aina tuppaa käymään!
kysehän on vain siitä mihin kohtaan sen sulakeen mieluiten haluaa asettaa, itse olen aina halunnut sen sellaseen paikaan että pääsis ajaan kotio ja vasta siellä korjaamaan.
Vastaa lainaten
  #489  
Vanha 07.08.2013, 14:59
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
kysehän on vain siitä mihin kohtaan sen sulakeen mieluiten haluaa asettaa, itse olen aina halunnut sen sellaseen paikaan että pääsis ajaan kotio ja vasta siellä korjaamaan.
Tää on hyvä pointti. Paras sulakkeen paikka on siis penkin ja ratin välissä! Meinaan että kun se joustaa ensimmäisenä, säilyy auto ehjänä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #490  
Vanha 07.08.2013, 17:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tää on hyvä pointti. Paras sulakkeen paikka on siis penkin ja ratin välissä! Meinaan että kun se joustaa ensimmäisenä, säilyy auto ehjänä.
Silloin vain jää monesti hyvät paikat ajamatta ja toisaalta itse ei kehity ajajana niissä pahemmissa paikoissa. Pidemmän päälle samojen helpohkojen paikkojen veivaaminen käy tylsäksi

Kyllähän se niin on että sulake kannattaa olla halvassa (ja helpossa) paikassa. Tuli taas nähtyä että kun D30:een laitta cromovetarit niin jostain muualtahan se sitten antautuu kuin ristikon lenkeistä tai itse vetarista
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #491  
Vanha 07.08.2013, 19:40
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Niin no eikös se ole nimenomaan tämän koko homman juitsu, että tietää omat ja kulkineensa kyvyt niin rakentaessa kuin ajaessakin, jolloin pystyy menemään halutessaan riskirajalla niin budjetin kuin ajamisenkin suhteen sitä ylittämättä?

Mutta tietysti jos haluaa koko ajan kokeilla rajojaan ja etsiä niihin petrausta, niin silloinhan pitää toimia sen tavoitteen mukaan. Mulle se vain olisi epämieluisaa lompakon ja loputtoman samojen paikkojen sepittämisen suhteen. Tullaan taas siihen käyttötarkoitukseen. Tämä voi olla jo turha keskustelu, mutta sinänsä ihan mielenkiintoista, miten erilailla harrastajat suhtautuvat offailun eri hienouksiin. Niin pähkähulluilta kuin yksi sun toinen touhu vaikuttaa - eikä vähiten kun lukee omia vanhoja kirjoituksiaan - niin oppiihan tässä muidenkin kokemuksista!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #492  
Vanha 08.08.2013, 08:04
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

ei mulla ainakaan ole jäänyt mikään piakka sen takia ajamatta että olis pitänyt miettiä rikkuuko joku paikka, menemistä lähinnä rajottanut vain auton ominaisuudet, kaikki vaan ei ole ajettavissa mutta se on ehkä suurin syy erinäsiten muutoksien tekoon että en halusta kolmatta kertaa samaa paikkaa samasta syystä ala paikkaamaan.

sillä mulla vielä on xj:ssä d30 edessä kun en "kop kop" ole siitä vetaria kummempaa rikkonut.
Vastaa lainaten
  #493  
Vanha 12.08.2013, 18:04
petpi petpi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No, olen jo selvitellyt että jenkkien eBayn kautta löytyy aika helposti Ford F-150/ F-250 '78-'79 high pinion D44 murikoita putket katkaistuna, tuontikuluineen 200-300€.. ei kovin paha. Sellainen tulee kunhan ehdin tilata ja siitä D44/ D30 hybridiakselia rakentamaan, 3" halkaisijalla, 12mm seinämällä olevilla putkilla, trussi, 30- spooriset cromovetarit (ts. samat kuin täysverisessä D44:ssä olisi), WJ:n knucklet jarrut ja ohjaus mikä nytkin on. Jos se hajoaa 32" renkailla niin on jo kumma...
Tossa ilmeisesti olis sellainen murikka?
http://www.ebay.com/itm/DANA-44-HIGH...-/251318986479

Aika kovissa hinnoissa nää muuten ovat. +lähetyskulut
http://broncograveyard.com/bronco/i-...b-assmbly.html

Tilaa kaksi, niin tehdään mullekin samalla aksula
__________________
________________

-98 Jeep Grand Cherokee 5.9 LX
Vastaa lainaten
  #494  
Vanha 12.08.2013, 18:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

No juu, ei ne ihan ilmaisia ole, on pahuksen haluttua tavaraa myös jenkeissä. Vaikka noita jäykkäakselisia 150 ja 250 nelivetoja onkin tehty läjäpäin, niin parhaat niistä akseleista on juuri nuo '78- '79 malliset eikä ne enää ole ihan älyttömän yleisiä kuitenkaan.

Täkäläisittäin hinta on halpa, mutta jenkeissä kun monesti saa kokonaisen ehjän toimivan Jeepin akselin samalla rahaa jos olisi putiikki mistä löytyisi noita murikoita kaksin kappalein niin voisi sitä kaksikin ottaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #495  
Vanha 22.09.2013, 18:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
..ja tuossa alla johtokaavio antureista ja releistä kuka-mitä-missä-milloin. Konehuoneen sulakerasian vieressä on "päätön" liitin missä on neljä nastaa; tämä on flektin diagnostiikkaportti. Ota siitä suojahattu irti, ja yhdistät johtokaavion mukaan "TAN" ja "TAN-BLACK" johdot - kaksi reunimmaista, kaksi muuta on musta ja punainen. Tällöin flekti pyörii aina nopealla kun joko hitaan tai nopean puolen pitäisi hurista. Alkaa pysyä aineet sisällä ja A/C puhaltaa kylmää myös paikallaan ollessa. Flekti ei tuolla systeemillä puhalla koko ajan, vain tarpeen mukaan. Itse hoidin homman kapeaksi hiotuilla abico- liittimillä, kutistesukalla ja pätkällä 2,5mm^2 johtoa. Älä kuitenkaan pidä tuota pysyväisratkaisuna, flekti haukkaa täysnopeudella PALJON virtaa, ja tuossa ei ihan virta kulje sitä reittiä mistä pitäisi..
Tilapäisratkaisu kesti näin pitkään. Tosin hajonnut osa oli moottori, nopea puoli käy aika tiuhaan tahtiin tällä oatentilla päällä- pois niin eihän se ikuisuuksia kestä.

Rockautosta moottorin ja liitinjohdon ostoon..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #496  
Vanha 30.12.2013, 22:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Vihdoin viimein sain aikaiseksi turailla tuon flektin kimpussa, moottori tuli jo puolitoistaviikkoa sitten (VDO PM9069), mutta johtosarja jäi sitten jonnekin matkan varteen (Pariisin Chalrel de Gaulle- lentokentällä osataan myös kuriirifirmojen pakettien, eikä pelkästään matkalaukkujen hävitys).

Moottorin laitoin silloin heti kiinni, ja ajattelin tilapäisratkaisuna viritellä pikaliittimillä johtojen päät moottoriin kiinni, kun sattumalta isommat abicot kävi siihen suoraan. Ei vain ollutkaan ihan niin yksinkertaista, moottori kun ei lähtenyt pyörimään vaikka releet naksui lämpö- ja painekatkaisijoista testaamalla.

Moottori irrotettuna jännitteet tuli, moottori kiinni ei. Suoralla hyppylangalla ja maadoitus flektin johtosarjan kautta ja pyörii sekä hidas että nopea puoli. Tänään nyt sitten tosiaan vihdoinkin purin johtosarjan irti että pääsi katsomaan mitä sieltä oli huonona. Auton sulakerasialta tulee vain kaksi johtoa, +12V 60A syöttö, ja 15A sulakkeen perässä oleva ohjausvirta releille yms. Kun sain johtosarjan pois, niin totesin että tuo iso liitin mistä tulee sulakkeiden läpi virrat oli vähän huonona. Muovia sulanut 60A liitinnastan ympäriltä ja liittimen vastakappaleet oli vähän jumittuneet toisiinsa. Epäilys oli että siinä syy, koska sulakkeet oli ehjät eikä ne paukkuneet, mutta tarkistin silti johtosarjan kunnolla. Ehjähän se oli.

Purin Dremelillä muoviliittimestä varsinaiset kontaktit irti, putsasin ne, kontaktit toisiinsa kiinni ja puristimella kunnolla läjään -> fleti toimii. Tilapäisesti mennäät nyt tuolla ratkaisulla + sähköerkalla eristettynä, kunhan saan jostain etsittyä riittävän järeän 2- napaisen liittimen joka kestää 60A+ virtaa 12V systeemissä, ja johon menee 4mm^2 johto.


Samalla tilasin Rockautosta uudet etunavat (tullee loppuviikosta), ja kävin hakemassa US Partsista ohjaustehostimen paine- ja paluuletkut kun nykyiset alkoi vuotaa synteettisen PSF:n käytön jäljiltä. Huuhtelin samalla järjestelmän pariin kertaan ihan tavallisella PSF:llä ja täytin samalla liemellä. Ei enää täyssynteeistä "hyvää" PSF:ää meikäläisen autoon...
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #497  
Vanha 02.01.2014, 11:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Noh, nyt kun sain flektin pelittämään, ja ohjaustehostimen letkut & liemet vaihdettua - ohjaus muuten toimii paremmin nyt - niin annas olla kun koitin aamulla lähteä töihin. Startti pyöräytti pari kierrosta, kuului epämääräinen klonks, ja startti hyytyi. Jännitteet kohdallaan ja kaikki muut sähköt pelaa. Täytyy katsoa onko mahdollisesti johdoissa tjsp. vikaa, mutta vahva olettamus on itse startti, se kun on ollut vähän niheä muutenkin.

Tehdasuusi Moparin alkuperäinen starttimoottori sattuu olemaan juuri tarjouksessa Rockautossa - 59€ + 51€ kuljetuskulut FedEx expressillä, paketti maanantaina kotona. Ei paha Normihinta näkyi olevan jossain 300$ tietämillä, joten todella halvallahan tuo lähtee. Täytyy varmaan ottaa samantien pari, jos joku muu tarvitsee..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #498  
Vanha 02.01.2014, 22:10
koira koira ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.11
Sijainti: Lappeenranta/Hamari
Viestit: 357
Perusasetus

Mikäs etuakseli siul ny on?
Vastaa lainaten
  #499  
Vanha 02.01.2014, 22:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Suolestettu HP D30 ja takaveto

Etuakseli on vielä alkutekijöissään, mutta pikkuhiljaa kerään osia että saa HP D44/ D30 hybridin kasaan. Eli ulkopään osat tulee olemaan samat kuin nyt, mutta murikka D44.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #500  
Vanha 02.01.2014, 22:24
OnOff:n Avatar
OnOff OnOff ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.03.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 349
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Suolestettu HP D30 ja takaveto
Onneksi on sula talvi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Grand cherokee WJ Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 15.03.2010 22:29
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 20.02.2010 18:48
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 20:41 (GMT +2).