Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.07.2013, 22:32
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja young n dum Näytä viesti
emmätiä jostaki vanhasta Four Wheeler lehestä vaa jääny toi semi slipadidyydi jousitus niiku päähän.. mut idea selkis

siin oli sellane pikku Foordi oiskoha ollu 44" vähintää kumit ja hyvihä se oli toiminu molemmissa päissä Top Truck kisassa enneku meni iha paskaks!

EDIT: ton vimosen pikku kuvan lati jousen voi myös korvata "tupla" panhaartilla. tulee "rajottamattomat" joustot ulos päi
Ei muutaku sitte metsästämään triplanivelkumivieterijuttutakakardaania ja sitte jossain kivikko pompotuksessa rajoittamattomat ulosjoustot aiheuttaa sen että taka akseli on ylösalaisin auton vierellä tota viimestä pikkukuvaa aloin oikeesti miettiin
Edit: mut kerroppas mielipitees miten tuo quarterpoundermcfeastjousitus toimis sun mielestä ilman riippuja?

__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.07.2013, 22:42
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
kerroppas mielipitees miten tuo quarterpoundermcfeastjousitus toimis sun mielestä ilman riippuja?
sekavasti emt.. mie ehkä koklaisin sellai et tekisin vaa ja sit ku se toimii ni laittas tänne kuvia ja sanos et iha helppo juttu ?
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.07.2013, 22:48
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja young n dum Näytä viesti
sekavasti emt.. mie ehkä koklaisin sellai et tekisin vaa ja sit ku se toimii ni laittas tänne kuvia ja sanos et iha helppo juttu ?
...Ja vaikkei toimiskaa nii silti sanois et hyvin pelaa ja helppo juttu pitääpä odottaa nuuberin mielpidettä asiaan koska virallisestihan se omistaa vielä suuremman osan autosta
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.07.2013, 23:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuohon norran pään kestoon, jos norra on "alatukivartena"


Noissa ala- ja ylätukivarsirakenteissa paljon vaikuttaa kestävyyteen se, paljonko noilla ala- ja ylätukivarsilla akselin päässä korkeuseroa (toki moni muukin asia vaikuttaa): paljon yksinkertaistettuna/oijottuna ja kansantajuisesti?

siis jos sinulla on alatukivarren akselin puoleinen pää 30 cm korkealla maasta, ja ylätukivarsi 60 cm korkeudella, niin esim jarrutuksessa, missä jarrutusvoima alustan suhteen on 1000 kg: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 2000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 1000 kg

Ja kun nuo alatukivarret ovat "kantotutka", niin nostat niitä 10cm ylemmäs, siis 40 cm maasta:

Sama 1000 kg jarrutusvoima: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 3000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 2000 kg -> siis alatukivarsien voima kasvoi 1,5 kertaiseksi, ylätukivarsien voima 2 kertaiseksi.

Menikö voimalaskut oikein, nyt ei oikein jaksa alkaa piirtämään voimavektoreita, varsinkaan kun ei ole yhtään lähtöarvoja.?????

-> normaalisti lehtijousen norra ottaa vastaan suurimmaksi osaksi suoraa työntövoimaa (ylläolevan esimerkin mukaista jarrutusvoimaa) akselista, ja jos sinne lisätään yksi tukivarsi kiertymisen estämiseksi, niin lehtijousi muuttu käytännössä huomattavan lähelle ylläolevaa alatukivartta, siis norran kasvavat herkästi tuplaksi, mutta se, että kestääkö? on hyvä kysymys!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.07.2013, 00:16
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Noissa ala- ja ylätukivarsirakenteissa paljon vaikuttaa kestävyyteen se, paljonko noilla ala- ja ylätukivarsilla akselin päässä korkeuseroa (toki moni muukin asia vaikuttaa): paljon yksinkertaistettuna/oijottuna ja kansantajuisesti?

siis jos sinulla on alatukivarren akselin puoleinen pää 30 cm korkealla maasta, ja ylätukivarsi 60 cm korkeudella, niin esim jarrutuksessa, missä jarrutusvoima alustan suhteen on 1000 kg: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 2000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 1000 kg

Ja kun nuo alatukivarret ovat "kantotutka", niin nostat niitä 10cm ylemmäs, siis 40 cm maasta:

Sama 1000 kg jarrutusvoima: niin alatukivarsiiin tulee vastakkaisuuntainen voima, joka on n. 3000 kg, ja ylätukivarsiin samansuuntainen voima, joka on n. 2000 kg -> siis alatukivarsien voima kasvoi 1,5 kertaiseksi, ylätukivarsien voima 2 kertaiseksi.

Menikö voimalaskut oikein, nyt ei oikein jaksa alkaa piirtämään voimavektoreita, varsinkaan kun ei ole yhtään lähtöarvoja.?????

-> normaalisti lehtijousen norra ottaa vastaan suurimmaksi osaksi suoraa työntövoimaa (ylläolevan esimerkin mukaista jarrutusvoimaa) akselista, ja jos sinne lisätään yksi tukivarsi kiertymisen estämiseksi, niin lehtijousi muuttu käytännössä huomattavan lähelle ylläolevaa alatukivartta, siis norran kasvavat herkästi tuplaksi, mutta se, että kestääkö? on hyvä kysymys!
Hienoa ajattelua, meinasin noita norranpäitä aksilan yläpuolelle (ei kantotutkia) Ja kun oikeen alkaa ny miettimään, niin periaatteessahan tuon pitäis kestää, koska normaalissa lehtijousityypissäkin norra on vain toisesta päästä kiinni, toisessa päässä riipuke mikä ei ota vastaan työntö-tai vetovoimaa.

Huom tässä autossa ei ole takana jarruja lainkaan mutta joo ymmärsin mitä haet.

Eli: Jos lisään noiden väärinpäin nurinperin asennettujen jousien ja panhaarttin lisäksi keskelle träxönpaarin, norriin aiheutuu veto-ja työntövoimia. jos lisään... eiku helevata jos jouset on suoraan akselissa kiinni ilman riippuja ja sisäänjoustossa tractionpaar kiertää akselia autoonpäin, niin akseli samalla suoristaa lehtiä ja työntää niitä ! Pitää mennä nukkuhun välillä

Tarkoitus ei oo ny olla tyhmä vaan huvittais tehä joku härski ratkasu tukivarsien suhteen mikä olis ns ennennäkemätöntä mutta melkeimpä se niin on että jos kukaan ei oo niin aiemmin tehny niin siihen on joku syy
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja

Viimeksi muokannut Häänrik : 11.10.2013 18:59
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.07.2013, 14:27
NuuBeRi NuuBeRi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.12.09
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 134
Perusasetus

Näin autoa 3,5 vuotta käyttiksenä pitäneenä putosin kyllä noissa voima jutuissa ihan kärryiltä kun ei tuon auton kanssa ole voimaa huomannut vielä missään tilanteessa.

Mun käsityksen mukaan tuon takapään pitäisi kyllä kestää kun ei siellätosiaa oo jarrujakaan. Ja muutenkin tuosta sd23 kiukaasta ei voimaa taka-akselille välity satoja hevosvoimia eikä satoja newtonmetrejä. Ja kaippa sen huomaa sitten kun taka-akselin löytää 10m auton takaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.07.2013, 19:05
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Toi semielliptikal (taijotain) jousiviritysjuttu pitää tehdä kustannustehokkuuden nimissä niin että alkuperäiset jousipakat laakeroidaan keskeltä runkoon väärinpäin ja pakan molempiin päihin laitetaan taka-akselit. Näin säästyy hyvät jouset katkaisulta ja autosta tulee 6 pyöräinen, mikä on pakko olla hyvä juttu. Toinen perä, renkaat ja joku ihmeellinen kartaani pitää hankkia mutta ne ei enää liity tohon jousitukseen joten ei niistä enempää...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Lada Niva "Das Boot" samisami2 Linkit 4 22.10.2007 11:01
tarinan opetus bono Jokes 0 17.11.2004 16:44
Viimeinen polli Intiaani_Chief Tekniikka & Jutustelu 34 30.06.2004 00:34
Sony CPD-200/Dell P1110 - DAS Software for Tech? Software 0 05.12.2003 09:58
Das Experiment mikk0 Movies 0 25.09.2002 23:10


Sivu luotu: 23:53 (GMT +2).