Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.06.2013, 09:31
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kokkolanpoika Näytä viesti
Teollisuudessa työtätekevänä joutunut suht paljon hitsailla erinnäkösiä metalleja. Ja se valurautapuikko ei läheskään aina ole sille valuraudalle paras mahdollinen sanoi hitauskoorninaattori mitä sanoo. Paperillahan se tuntuu oikealle, mutta ei aina käytännössä.
Meidän firman hitsauskoordinaattorikin tietää teoriassa kaiken, mutta raukalla ei pysy edes mig/mag kädessä. Saatikka puikko..
Kuten eräs pumpun valurautapeti oli haljennut moottorin kiinnityspisteistään irti asti.
Noh, ohjeen mukaan lämmitettiin, hitsattiin valurautapuikolla, annettiin jäähtyä, kun asensin moottorin, repesi peti samasta kohtaa taas. Sitten muutama prkl, vit.. ja 48.00 käteen ja antaa mennä kylmiltään. Ja hyvä tuli. Toimi viimesen vuoden niin kauan kuin uusi peti saatiin tilalle.
Käytämme myös ihan normaalin FE37kan ja valuraudan yhdistämiseen pumppujen rungoissa joista on happo syövyttänyt palan pois ihan normi 48.00 puikkoa kun se on esittäytynyt kaikkein kestävämmäksi, Ja ei halkea jäähdyttyäänkään.

Sama päti erääseen jousiteräkseen. Ohjeen mukaan hitsattiin puikolla, en muista oliko oikein jousiteräkselle tarkoitettu puikko. Esilämmitys taidettiin tehdä, jäähdytys myös. Ensimmäinen pieni jousto ja nax poikki samasta kohtaa. Sitten käteen pikkusen sitkeempi 63.20 haponkestävä puikko. Ja hyvä tuli.
Dodiih... niimpäs niin ja toiset taitaa, toiset tietää ja toiset vain taitaa tietää? Ja insinööri ei ainakaan tiedä mitään... Noh tiedoksi että olen kyllä Puikon kanssa ihan töitäkin tehnyt ja ei en sano että se mitä sanoin yllä on se vain ja ainoa oikea tapa. Sen pointti oli valaista tuntemattomille asiaa ja antaa sellanen tutkittu ja hyväksi todettu yleisohje.

Valuteräksiä ja rautoja on monella eri seossuhteella ja lisäaineella ja tämän takia sen voi ihan millä arpapelillä saada riittävään kuntoon tai sitten ei... Jos lähdtetään ihan oikeasti jotain tärkeätä teollisuudessa korjaamaan niin aineesta otetaan kemiallinen analyysi ja kovuudet yms, ellei sen valutietoja ole. Sen pohjalta voidaan joutua tekemään hyvinkin poikkeuksellisia asioita jotta saadaan kunnolla korjattua... ne vaan tuyppaa viemään aikaa ja maksamaan. joten yleensä koitetaan peruskonstit ekaksi ja sitten aletaan säätää.

-Joel

__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.06.2013, 19:14
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Aikoinaan tuossa kun oli Kemiran tehdas ja korjausporukka noita valurautoja korjailivat, oli montaa erikoispuikkoa kokeilussa.
Kestävimmät korjaukset kuitenkin tuli Migillä ihan normilangalla tai jo edellä mainitulla 48 tikulla, eipä nuokaan aina ikuisia olleet mutta pidempään kestivät kun muilla aineilla
Toki nykyaikana on jo noita erikoispuikkojakin paremmin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Akselin koneistusta ja valuraudan hitsausta PK-seudulla? UAZtatu Tekniikka & Jutustelu 2 07.10.2012 17:14
Valuraudan hitsaajaa Cruiseristi Chit-Chat 22 25.02.2011 10:31
valuraudan hitsaaminen-korotus Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 9 15.11.2008 14:19
Valuraudan hitsaus etuakselissa KariS Tekniikka & Jutustelu 13 22.11.2005 15:07


Sivu luotu: 20:35 (GMT +2).