Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.06.2013, 10:51
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

akusta laturille menevälle joholle sulake akun päähän joka kestää lataus virran.
jos sulla on halpa päävirtakytkin niin vinssiä ei kannata laittaa siihen, se ei kuitenkaan kestä vinssin ottamia virtoja.
muut pienemmät härvelit sitte voi laittaa päävirtakatkasian kautta jos sen laittaa.

__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.06.2013, 16:43
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.06.2013, 17:19
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!
Laturi maadoittuu rungon kautta. Jos maat ovat yhdessä kunnolla niin autosta on mitattavissa akun + ja - napojen väliltä se normaali n. 12 V ja akkujen + napojen välistä n. 12 V, koska hj-60:ssa on 24 V laturi.

Miinusjännitettä yleismittari näyttää silloin kun mittarin + napa on akun - navassa ja miinusnapa plussassa.

Miten tuosta todellakin saadaan 36 V vaatii, että kaikki akut ovat sarjassa. Mitenkään muuten ei tuo ole mahdollista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 22.06.2013 10:17 Perustelu: Tarkennus taasen :)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.06.2013, 21:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!
No, et ole hyvä sähkömies...... siis itse olen tehnyt muutaman "kelluvan" laturin veneisiin yms, jolla tuo vois onnistua; mutta niilläkään ei saa aikaan ilman erikoisjärjestelyä 36 volttia....

Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa:

Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?)
Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86)

Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä.
Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.06.2013, 23:32
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
No, et ole hyvä sähkömies...... siis itse olen tehnyt muutaman "kelluvan" laturin veneisiin yms, jolla tuo vois onnistua; mutta niilläkään ei saa aikaan ilman erikoisjärjestelyä 36 volttia....

Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa:

Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?)
Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86)

Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä.
Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.06.2013, 00:58
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
Ottaa herätteen pääkatkaisijalta, niin ei pääse magnetoitumaan katkaisija auki.

Piirtäkää miule kuva, miten saadaan toi -12V ja miten se ei tule, kun on kumit käytössä...?

Australialaista hyppysähköä?
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.06.2013, 12:12
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 417
Perusasetus

Tuppaa magnetoitumaan ilman herätettäkin kun annetaan riittävästi kierroksia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.06.2013, 22:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja astalo Näytä viesti
Tuppaa magnetoitumaan ilman herätettäkin kun annetaan riittävästi kierroksia.
Ainakin boschin puhallin jäähdytteiset herää itsestään, Mulla veneessä 90A ja 115 A heränneet talviseisonnan jälkeen, kun saaneet kierroksia.

Molemmat olivat olleet käyttämättä vuosikausia, ja ensimmäinen herätys molemmille piti tehdä hyppylangalla... (en suosittele)

Ja sitten vielä se, että jotkin laturit palavat huomattavan herkästi ilman kuormaa/akkuja; esim. HJ-61 laturi huomattavan herkkä....

Siis jos laturi pyörii, niin joko päävirtakaapeli akkuun, taikka oikosulkuun laturin runkoon, jolloin muut piuhat irti.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.06.2013, 23:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
Sulla on ollut plus maadoitettu laturi, mutta en vieläkään hoksaa, miten olet saanut 36v lampuille; siis jos et ole kytkenyt niitä tuon + maadoitetun "negatiivisen 12v" akun miinusnavan ja orkkis 24v + navan väliin?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.06.2013, 10:33
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Sulla on ollut plus maadoitettu laturi, mutta en vieläkään hoksaa, miten olet saanut 36v lampuille; siis jos et ole kytkenyt niitä tuon + maadoitetun "negatiivisen 12v" akun miinusnavan ja orkkis 24v + navan väliin?
Ihan normi laturilla se on tehty.
Jännitteet on ollu +24V ja maa 0-pontentiaalissa, jollin on tullut 12V järjestelmästä -12V.
Valoille jostain syystä (12V hupilaitteet päällä, moottori käydessä) on syntynyt 36V jännite. Samoin lisävirtaa jos on alkanut antamaan, niin 36V taas napajännite.

Homma on poistunut kun 12V laturi eristetty moottorista ja joka laitteelle oma maadoituspiuha akkuu tai siihen kytkettyyn pisteeseen.
Syynä on ollut tuo laturi, tutkittiin joskus tuo homma ja sähköteknisesti kuulemma mahdotonta tuottaa samaan potentiaaliin kaksi eri jännitettä tjm. fysiikka juttuja...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.06.2013, 19:14
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ihan normi laturilla se on tehty.
Jännitteet on ollu +24V ja maa 0-pontentiaalissa, jollin on tullut 12V järjestelmästä -12V.
Valoille jostain syystä (12V hupilaitteet päällä, moottori käydessä) on syntynyt 36V jännite. Samoin lisävirtaa jos on alkanut antamaan, niin 36V taas napajännite.

Homma on poistunut kun 12V laturi eristetty moottorista ja joka laitteelle oma maadoituspiuha akkuu tai siihen kytkettyyn pisteeseen.
Syynä on ollut tuo laturi, tutkittiin joskus tuo homma ja sähköteknisesti kuulemma mahdotonta tuottaa samaan potentiaaliin kaksi eri jännitettä tjm. fysiikka juttuja...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 03:15 (GMT +2).