![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() akusta laturille menevälle joholle sulake akun päähän joka kestää lataus virran. jos sulla on halpa päävirtakytkin niin vinssiä ei kannata laittaa siihen, se ei kuitenkaan kestä vinssin ottamia virtoja. muut pienemmät härvelit sitte voi laittaa päävirtakatkasian kautta jos sen laittaa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.
Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti: +24V -12V Älkää kysykö miksi.... Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!! ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Miinusjännitettä yleismittari näyttää silloin kun mittarin + napa on akun - navassa ja miinusnapa plussassa. Miten tuosta todellakin saadaan 36 V vaatii, että kaikki akut ovat sarjassa. Mitenkään muuten ei tuo ole mahdollista.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 22.06.2013 10:17 Perustelu: Tarkennus taasen :) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa: Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?) Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86) Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä. Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä ![]() P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Piirtäkää miule kuva, miten saadaan toi -12V ja miten se ei tule, kun on kumit käytössä...? Australialaista hyppysähköä?
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuppaa magnetoitumaan ilman herätettäkin kun annetaan riittävästi kierroksia.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Molemmat olivat olleet käyttämättä vuosikausia, ja ensimmäinen herätys molemmille piti tehdä hyppylangalla... (en suosittele) Ja sitten vielä se, että jotkin laturit palavat huomattavan herkästi ilman kuormaa/akkuja; esim. HJ-61 laturi huomattavan herkkä.... Siis jos laturi pyörii, niin joko päävirtakaapeli akkuun, taikka oikosulkuun laturin runkoon, jolloin muut piuhat irti. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jännitteet on ollu +24V ja maa 0-pontentiaalissa, jollin on tullut 12V järjestelmästä -12V. Valoille jostain syystä (12V hupilaitteet päällä, moottori käydessä) on syntynyt 36V jännite. Samoin lisävirtaa jos on alkanut antamaan, niin 36V taas napajännite. Homma on poistunut kun 12V laturi eristetty moottorista ja joka laitteelle oma maadoituspiuha akkuu tai siihen kytkettyyn pisteeseen. Syynä on ollut tuo laturi, tutkittiin joskus tuo homma ja sähköteknisesti kuulemma mahdotonta tuottaa samaan potentiaaliin kaksi eri jännitettä tjm. fysiikka juttuja...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |