![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Jos jätetään hifistelyt sikseen niin on ihan sama, minne maadotukset rungossa & korissa kytkee. Eli hyvä tuosta tulee.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Onko sulla autossa alkuperäiset 2kpl akkuja ja nyt laitat yhden akun lisää, vai mikä sulla on aikomus?
__________________
Harbor Cruisers |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Eli autoon tulee 12v lisä laturi ja akku peräkonttiin..
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
No sitten maa vaikka koriin ilman mitään katkaisijoita.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Eli maadoituksen voit niin sanotusti ottaa ihan samoin kuin normaalistikin.
Eli uudelta laturilta se menee automaattisesti moottoriin/koriin ja sitten vaan takapaksissa korista sille lisäakulle. Plussapiuha sitten laturilta omalla piuhalla sille lisäakulle. Mieluiten laitat vielä sulakkeen mahd. lähelle laturia, jos piuha sattuu hiertymään tai osumaan runkoon niin napsahtaa sieltä. |
|
#6
|
|||
|
|||
Ja yksi ohje lisää....
Siis kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, niin molemmat kaapelit saman pultin alle, ja sitten laturilta tulevaan + kaapeliin, mahdollisimman lähelle akkua, ISO pääsulake, siis vaikka 2-3x laturin maks virta. mutta ei mielellään yli 3x akun amppeerituntimäärä, jos lisäakku starttiakku, vapaa-ajan akussa max.2(3) x akun Ah; siis jos 60Ah starttiakku niin mielellään max 180A sulake, vaikka 110 A laturi, ja jos 180Ah akku, ja 90 A laturi niin max 270 A sulake.
-> Siis nuo normaalitapauksissa SILLOIN KUN KAAPELIT ON ASIALLISEN KOKOISIA max nimellisvirtoja; ja miksi varsinkin laturin kannalta noin paljon ylimitoitusta? Siksi, että tuon sulakkeen palaminen aiheuttaa monesti suuria ongelmia... Ja tuon sulakkeen tarkoitus ei ole laturin suojaaminen, vaan akun räjähtämisen/tulipalon estäminen. Pääkytkin sitten riittävän iso; mikäli sellainen epävarmuustekijä halutaan (voi polttaa laturin, jos aukeaa/avataan koneen käydessä, taikka hapettuu ajan kanssa, jolloin syntyy ylimääräistä jännitehäviötä) Mikä laturi sinulla on tulossa 12v Lisälaturiksi ja akuksi, ja mitä käytät tuolla 12v lisä laturilla/akulla? ja paljonko tuo 12v laturi pyörii? siis kuinka paljon on välitystä? (vaikkapa kampiakselilla 17cm halkaisijainen pyörä, ja laturilla 6cm) Monet laturit, esim. ulkoisella tuulettimella olevat boschit sisäisellä säätimellä; säätävät latausjännitteen laturin sisäisesti säädettyyn: siis pitkä latausvirtajohto, vaikka pahsuhko, niin jännite voi olla liian alhainen akun lataamiseen täyteen, jos kulutusta otetaan akun + navasta... laturin + napa on oikea paikka otta sähköä laitteille, mitä käytetään koneen käydessä.... |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Itse rupesin laittaan samaa systeemiä, eli 12v lisälaturi, hyllyssä oli 55a bosch ja 120ah akku takaloosteriin. Tarkoitus pelkästään jääkaappia ja mankkaa käytellä tuosta hupiakusta.
Kuinkas paksu piuha piäs laittaa väliin? ja miten laturin heräte? Tai olisko tohon nyt sitten viisainta ostaa kerralla isompi uusi laturi? |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|