Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Viestiketju on lukittu
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #851  
Vanha 02.06.2013, 13:37
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Millä nimellä kulkee sähköeristin joka tulee läpivientipultin eristämiseen?

Hitsauskoneesta hajosi eristin josta kulkee 6mm pulttia pitkin hitsausvirta pellin toiselle puolelle, pitäisi löytää uusi/korvaava osa...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
  #852  
Vanha 02.06.2013, 15:50
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Miten olis ihan läpivientikumi?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
  #853  
Vanha 02.06.2013, 18:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos periaate sama kuin bosch:sa


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Nuo komponentit sulakkeen lailla sarjassa eivät lisää jännitettä. Diodi hukkaa 0,6 V ja ptc vain muuttaa vastustaan lämpötilan mukaan. Osta näillä rahoilla vaikka kaljaa, sekin menee parempaa tarkoitukseen...
Siis tuo ptc+diodi tulee magnetointivirta diodien yhteisen kadotin ja lataussäätimen sisääntulon väliin.

Siis säädin näkee tuon 0,6v pienemmän jännitteen, mitä todellisuudessa on.

-> siis säädin haluaa esim. 14v, niin laturin pitää ladata 14,6v että säädin saa 14v.

Noissa uudemmisssa vehkeissä todennäköisesti erillinen jännitteen tunnustelu, jonka väliin tuo boosteri kytketään.

Korvaako tuo boosteri sulakkeen? tuolla PTC:llä on se ominaisuus, että kun ylivirtaa, niin lämpenee silmänräpäyksessä, ja sita kautta ehkäisee virran kasvun. (PTC= kuumana vastus suuri, eli johtaa huonosti sähköä)
  #854  
Vanha 02.06.2013, 20:41
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Kysymystä pukkaa Sain appiukolta pari kassillista hydrauliikkaosia. Siellä oli ainakin yksi rataspumppu jonka koko jäi mulle epäselväksi. Mistä tietää pumpun koon kun kyljessä ei ole mitään merkintää?
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
  #855  
Vanha 02.06.2013, 22:22
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Miten olis ihan läpivientikumi?
On siis sellainen kovamuovinen/keraaminen...Läpivientikumi voisi olla viimeinen oljenkorsi, kumi kun hapertuu kuitenkin aika nopeasti.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
  #856  
Vanha 02.06.2013, 22:24
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teme74 Näytä viesti
Kysymystä pukkaa Sain appiukolta pari kassillista hydrauliikkaosia. Siellä oli ainakin yksi rataspumppu jonka koko jäi mulle epäselväksi. Mistä tietää pumpun koon kun kyljessä ei ole mitään merkintää?
Vaihtoehto 1: Öljyä ja mittalasi, sitten vaikka kymmenen kierrosta pyöritystä.

Vaihtoehto 2: Insinöörin lahjat käyttöön ja laskee rattaan kammiotilavuuden.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
  #857  
Vanha 05.06.2013, 17:04
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

kun on olemassa asetyleeni&happi kaasupolttopillejä. ja esim romujoppareilla näkee usein nestekaasupullot happipullojen vieressä, niin pelaako niissä samat kahvat yms osat?
että voiko heittää asetyleenipullon tilalle nestekaasupullon ja laittaa 0-2bar säätimellä toimiin?

paljokos maksaa happipullo, tai vuokraten?
  #858  
Vanha 05.06.2013, 17:34
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Lightbulb

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
kun on olemassa asetyleeni&happi kaasupolttopillejä. ja esim romujoppareilla näkee usein nestekaasupullot happipullojen vieressä, niin pelaako niissä samat kahvat yms osat?
että voiko heittää asetyleenipullon tilalle nestekaasupullon ja laittaa 0-2bar säätimellä toimiin?

paljokos maksaa happipullo, tai vuokraten?
Nestekaasuun tarvitaan omat kamat. Käyttötarkoitus ja käyttömäärä määrää kannattaako ostaa vai vuokrata.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
  #859  
Vanha 05.06.2013, 19:46
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 Näytä viesti
Nestekaasuun tarvitaan omat kamat. Käyttötarkoitus ja käyttömäärä määrää kannattaako ostaa vai vuokrata.
jostain netin syövereistä ymmärsin että vois pelata melkein samoilla kamoilla. pitää vaan paineet säätää molemmista 2bar (nestekaasun säätimen mukaan) ja polttoleikkaus suutin on vissiinki omansa nestekaasulle. pitää olla joku sivuvirtaus poltin tai jotain...

eikai se selviä ku kokeilemalla
niin ja käyttö vähäistä...
  #860  
Vanha 06.06.2013, 23:01
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

hmm...

vene, ihan perämoottorilla... meneekö pilalle jos haluais sen vähän kulkevan enemmän ja ostais erilaisen potkurin.


nyt potkurina 13 1/4x 17 kaasu pohjassa koneesta 5800 rpm ja 29 solmua, kiihtyy hyvin ja nousee n.4000-4300rpm plaaniin kuormasta riippuen, pysyy vielä jollain 3500 rpm jos on vaan pari-kolme jamppaa kyydissä

kannattaisko ja kuinka paljon potkuria muuttaa? paljoko se vaikuttaa kulkuun ja mitä ominaisuuksia siinä menettää.
  #861  
Vanha 07.06.2013, 00:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nestekaasulla leikkaaminen:


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
jostain netin syövereistä ymmärsin että vois pelata melkein samoilla kamoilla. pitää vaan paineet säätää molemmista 2bar (nestekaasun säätimen mukaan) ja polttoleikkaus suutin on vissiinki omansa nestekaasulle. pitää olla joku sivuvirtaus poltin tai jotain...

eikai se selviä ku kokeilemalla
niin ja käyttö vähäistä...
Muistaakseni taannoin sai aga x11 "happisaksiin" nestekaasu suuttimia ihan agan varastosta.

Juottaminen onnistuu pelkastään pullon ja säätimen vaihdolla, pehmyt juottaminen jopa paremmin kuin asetilla?

Mutta hitsaaminen ei onnistu kovinkaan hyvin, ja RomuUkot käyttää palasteluun nimenomaan hestekaasu/happi leikkureita.

Kerran äherrettiin aga x11 leikkauspolttimen asetti/happisuutinta, porattiin joitain reikiä isommaksi (en muista mitä, aikaa yli 20v) ja saatiin pikkuisen paremmin leikkaamaan nestekaasulla, kuin vakio kahvalla/suuttimella nestekaasulla; toki kaukana asetista..
  #862  
Vanha 07.06.2013, 07:24
pahvi_ pahvi_ ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.12.11
Sijainti: Savonranta
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
hmm...

vene, ihan perämoottorilla... meneekö pilalle jos haluais sen vähän kulkevan enemmän ja ostais erilaisen potkurin.


nyt potkurina 13 1/4x 17 kaasu pohjassa koneesta 5800 rpm ja 29 solmua, kiihtyy hyvin ja nousee n.4000-4300rpm plaaniin kuormasta riippuen, pysyy vielä jollain 3500 rpm jos on vaan pari-kolme jamppaa kyydissä

kannattaisko ja kuinka paljon potkuria muuttaa? paljoko se vaikuttaa kulkuun ja mitä ominaisuuksia siinä menettää.
No huippukierrokset kuulostaa kovilta. Vauhtiin vaikuttaa nousu ja luisto sekä kierrokset. Tuosta jos rupee kulmaa lisäämään nii yleensä nousussa tuuman muutos pudottaa kierroksia sellaset 150-250rpm..riippuu tosiaan luiston muutoksesta esim. Teräs vs alumiini tai lapojen määrä.

Kannattaa kokeilla tuleeko sitä vauhtia esim tuuman muutoksella nousussa tai lavan kokoa kasvattamalla..

Ja sit sekin miten alhaalla kone on perään verrattuna. Tuolla venefoorumilla paljon hyvää tietoo. moottorivene.info
__________________
Emmie tiiä
  #863  
Vanha 07.06.2013, 08:53
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pahvi_ Näytä viesti
No huippukierrokset kuulostaa kovilta. Vauhtiin vaikuttaa nousu ja luisto sekä kierrokset. Tuosta jos rupee kulmaa lisäämään nii yleensä nousussa tuuman muutos pudottaa kierroksia sellaset 150-250rpm..riippuu tosiaan luiston muutoksesta esim. Teräs vs alumiini tai lapojen määrä.

Kannattaa kokeilla tuleeko sitä vauhtia esim tuuman muutoksella nousussa tai lavan kokoa kasvattamalla..

Ja sit sekin miten alhaalla kone on perään verrattuna. Tuolla venefoorumilla paljon hyvää tietoo. moottorivene.info
tommosen vastauksen sain yhdeltä liikkeltä
__________________________________________________ _________________________
Nykyinen potkurinne on ilmeisesti alumiininen. Ilmoittamasi kierrosluku on
oikeastaan täydellinen ja osuu valmistajan suosittelemalle alueelle.
Mikäli nopeutta halutaan lisää sekä samalla pitoa niin oikeastaan paras
vaihtoehto on siirtyä joko komposiitti potkuriin tai teräspotkuriin.

Parhaimman suorituskyvyn saa teräksisellä ja tässä tapauksessa koko on 13
1/4 X 17. Potkurin hinta on 399,- euroa toimituskuluineen. Tämän avulla
nopeuden tulisi nousta niin matka kuin huippunopeudessa noin 2 - 3 solmua.
Toisena vaihtoehtona on komposiitti potkuri jolloin kokona on 13 X 17 XB
kustannukseltaan 169,- euroa toimituskuluineen. Tämän avulla vauhtia tulisi
saada 1-2 solmua lisää kaikilla osa-alueilla.

Teräksisen haittana on mahdollinen karille ajo ja sitä kautta korkeammat
korjauskustannukset. Komposiittipotkurin etuna taas puolestaan se että
keskiö sekä akselisto ei vaurioidu mahdollisen vahingon yhteydessä. Tällöin
tarvitsee vain vaihtaa uudet lavat.
Teräksinen on aina paras suorituskyvyltään mutta myös kallein. Komposiitti
taas hinta/laadultaan lyömättömin.
Alumiinista en suosittele sillä edes kokoa muuttamalla ei tässä tapauksessa
saada parempia tuloksia.


__________________________________________________ _________________________________

nykyinen tosiaan on alumiininen, ja ihan huvikseen ihan kokeilun vuoksi ei viittisi noita potkureita ostella, mutta tuntuis silti siltä että vähä enemmän kun toi pari solmua sais muuttua ja ittellä ei oikeastaa hajuakaan veneasioista.
  #864  
Vanha 07.06.2013, 14:56
Nippan:n Avatar
Nippan Nippan ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Savonranta, Finland
Viestit: 661
Perusasetus

Kellään havaintoa mistä suomesta löytys osia 80-luvun Toyota Crowniin? Koneeseen löytyy jopa motonetiltä kivasti osaa (2,2dsl) Mutta korinosat kiven alla... Ebayssa on melko lahjakkaasti kans nuita koneenosia.

En ole suuremmin koittanukkaa vielä ettiä, mutta nuin niinko vastaisuuden varalle
__________________
Vaikken mie mistään mittään tiijjäkkää!!
Isuzu D-Max 3.0 TDi AT -10,
Nissan King Cap -97 (ex), Suzuki Bandit 1250 -08, Toyota Crown -80 (siirtynyt ajasta ikuisuuteen)
  #865  
Vanha 07.06.2013, 16:38
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Pori
Viestit: 798
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nippan Näytä viesti
Kellään havaintoa mistä suomesta löytys osia 80-luvun Toyota Crowniin? Koneeseen löytyy jopa motonetiltä kivasti osaa (2,2dsl) Mutta korinosat kiven alla... Ebayssa on melko lahjakkaasti kans nuita koneenosia.

En ole suuremmin koittanukkaa vielä ettiä, mutta nuin niinko vastaisuuden varalle
Kelepaisko tosta osia sun projektiin?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110373
  #866  
Vanha 07.06.2013, 16:52
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nippan Näytä viesti
Kellään havaintoa mistä suomesta löytys osia 80-luvun Toyota Crowniin? Koneeseen löytyy jopa motonetiltä kivasti osaa (2,2dsl) Mutta korinosat kiven alla... Ebayssa on melko lahjakkaasti kans nuita koneenosia.

En ole suuremmin koittanukkaa vielä ettiä, mutta nuin niinko vastaisuuden varalle
Nimimerkki "Häänrik" joskus höpötteli jostakin tyypistä, jolla on valtavat läjät osia vanhempiin tojoihin. Koita pistää sille vaikka yyveetä.
__________________
HJ61
MMC
  #867  
Vanha 07.06.2013, 18:35
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Question

Olisko tuosta apuja


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nippan Näytä viesti
Kellään havaintoa mistä suomesta löytys osia 80-luvun Toyota Crowniin? Koneeseen löytyy jopa motonetiltä kivasti osaa (2,2dsl) Mutta korinosat kiven alla... Ebayssa on melko lahjakkaasti kans nuita koneenosia.

En ole suuremmin koittanukkaa vielä ettiä, mutta nuin niinko vastaisuuden varalle
Jokos tämä sivusto on kahlattu

http://www.crown-corona.net/phpBB3/i...a8ec10a470cd05
  #868  
Vanha 07.06.2013, 19:22
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Muistaakseni taannoin sai aga x11 "happisaksiin" nestekaasu suuttimia ihan agan varastosta.

Juottaminen onnistuu pelkastään pullon ja säätimen vaihdolla, pehmyt juottaminen jopa paremmin kuin asetilla?

Mutta hitsaaminen ei onnistu kovinkaan hyvin, ja RomuUkot käyttää palasteluun nimenomaan hestekaasu/happi leikkureita.

Kerran äherrettiin aga x11 leikkauspolttimen asetti/happisuutinta, porattiin joitain reikiä isommaksi (en muista mitä, aikaa yli 20v) ja saatiin pikkuisen paremmin leikkaamaan nestekaasulla, kuin vakio kahvalla/suuttimella nestekaasulla; toki kaukana asetista..
kahva on x21 mutta tuskin siinä mitää suurta eroo on...
  #869  
Vanha 07.06.2013, 20:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
tommosen vastauksen sain yhdeltä liikkeltä
__________________________________________________ _________________________
Nykyinen potkurinne on ilmeisesti alumiininen. Ilmoittamasi kierrosluku on
oikeastaan täydellinen ja osuu valmistajan suosittelemalle alueelle.
Mikäli nopeutta halutaan lisää sekä samalla pitoa niin oikeastaan paras
vaihtoehto on siirtyä joko komposiitti potkuriin tai teräspotkuriin.

Parhaimman suorituskyvyn saa teräksisellä ja tässä tapauksessa koko on 13
1/4 X 17. Potkurin hinta on 399,- euroa toimituskuluineen. Tämän avulla
nopeuden tulisi nousta niin matka kuin huippunopeudessa noin 2 - 3 solmua.
Toisena vaihtoehtona on komposiitti potkuri jolloin kokona on 13 X 17 XB
kustannukseltaan 169,- euroa toimituskuluineen. Tämän avulla vauhtia tulisi
saada 1-2 solmua lisää kaikilla osa-alueilla.

Teräksisen haittana on mahdollinen karille ajo ja sitä kautta korkeammat
korjauskustannukset. Komposiittipotkurin etuna taas puolestaan se että
keskiö sekä akselisto ei vaurioidu mahdollisen vahingon yhteydessä. Tällöin
tarvitsee vain vaihtaa uudet lavat.
Teräksinen on aina paras suorituskyvyltään mutta myös kallein. Komposiitti
taas hinta/laadultaan lyömättömin.
Alumiinista en suosittele sillä edes kokoa muuttamalla ei tässä tapauksessa
saada parempia tuloksia.


__________________________________________________ _________________________________

nykyinen tosiaan on alumiininen, ja ihan huvikseen ihan kokeilun vuoksi ei viittisi noita potkureita ostella, mutta tuntuis silti siltä että vähä enemmän kun toi pari solmua sais muuttua ja ittellä ei oikeastaa hajuakaan veneasioista.
Noita potkureita joskus tullut arvailtua, ja noilla sinun lähtötiedoilla, mitä eka viestissä esitit;

"hmm...

vene, ihan perämoottorilla... meneekö pilalle jos haluais sen vähän kulkevan enemmän ja ostais erilaisen potkurin.


nyt potkurina 13 1/4x 17 kaasu pohjassa koneesta 5800 rpm ja 29 solmua, kiihtyy hyvin ja nousee n.4000-4300rpm plaaniin kuormasta riippuen, pysyy vielä jollain 3500 rpm jos on vaan pari-kolme jamppaa kyydissä

kannattaisko ja kuinka paljon potkuria muuttaa? paljoko se vaikuttaa kulkuun ja mitä ominaisuuksia siinä menettää."

Siis kukaan itseään kunnioittava potkurimyyjä/laskija ei noilla tiedoilla ehdottele potkuria?

Siis tuon kauppiaan oletuksen, alumiinipotkurin ("vakio") lisäksi tiesi varmaan moottorin tyypin/tehon, ja varmaan jotain veneestäkin?

p.s noissa potkurikysymyksissä vain kaksi asiaa osapuilleen täsmällisesti tiedossa; voima tulee standardi tapista ja poistuu veteen, toki maksimihalkaisijakin on yleensä tiedossa.

Ammatikseen laskijoillekkin sattuu joskus virhearvauksia, vaikka käytössä kaikki mahdollinen tieto; yksi ht ei kerran halunnut lähteä liukuun bravo3:lla, vaikka yrittivät mitä; bravo 1, vai oliko peräti 2:nen, niin saivat tuohon mustaan turbodieseliin senverran kierroksia, että heräsi ja lähti liukuun.
  #870  
Vanha 08.06.2013, 03:00
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Noita potkureita joskus tullut arvailtua, ja noilla sinun lähtötiedoilla, mitä eka viestissä esitit;

"hmm...

vene, ihan perämoottorilla... meneekö pilalle jos haluais sen vähän kulkevan enemmän ja ostais erilaisen potkurin.


nyt potkurina 13 1/4x 17 kaasu pohjassa koneesta 5800 rpm ja 29 solmua, kiihtyy hyvin ja nousee n.4000-4300rpm plaaniin kuormasta riippuen, pysyy vielä jollain 3500 rpm jos on vaan pari-kolme jamppaa kyydissä

kannattaisko ja kuinka paljon potkuria muuttaa? paljoko se vaikuttaa kulkuun ja mitä ominaisuuksia siinä menettää."

Siis kukaan itseään kunnioittava potkurimyyjä/laskija ei noilla tiedoilla ehdottele potkuria?

Siis tuon kauppiaan oletuksen, alumiinipotkurin ("vakio") lisäksi tiesi varmaan moottorin tyypin/tehon, ja varmaan jotain veneestäkin?

p.s noissa potkurikysymyksissä vain kaksi asiaa osapuilleen täsmällisesti tiedossa; voima tulee standardi tapista ja poistuu veteen, toki maksimihalkaisijakin on yleensä tiedossa.

Ammatikseen laskijoillekkin sattuu joskus virhearvauksia, vaikka käytössä kaikki mahdollinen tieto; yksi ht ei kerran halunnut lähteä liukuun bravo3:lla, vaikka yrittivät mitä; bravo 1, vai oliko peräti 2:nen, niin saivat tuohon mustaan turbodieseliin senverran kierroksia, että heräsi ja lähti liukuun.
johan mä sanoin etten veneistä mitään ymmärrä... yamahan 4 tahtikone, f80 ja kumivene, alupotkuri siis.

tossa kuva jos se korvaa tuhat ja yksi sanaa

  #871  
Vanha 08.06.2013, 13:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
johan mä sanoin etten veneistä mitään ymmärrä... yamahan 4 tahtikone, f80 ja kumivene, alupotkuri siis.

tossa kuva jos se korvaa tuhat ja yksi sanaa
Noilla tiedoilla varmaan saa laskettua/arvattua paljon paremmin!

Jos tuo 5900 on pienellä polttoainelastilla, ja yhdellä hengellä, niin ei paha, kuten myyjä jo totesi. (saisi vissiin olla 6000, jopa hetkellisesti hivenen ylikin????)

Jos paikallaan yamahan oma alumiini potkuri, ja nimenomaan kolhuton, niin tilanne varmaan aika pitkälle tuon myyjän kuvaama.

Tuohon nousun lisäämiseen tulee aika äkkiä raja vastaan, sillä liukuunlähtö huononee huomattavan nopeasti.
sitä voi pikkasen arvailla siitä, että jos nyt kestää normaalin maksimikuorman lisäksi ottaa suuruusluokkaa 10-15% lisää kuormaa veneen maksimipainosta (siis vene+kone+tankit täynnä+hyötykuorma) niin se vastaa noin tuuman lisäystä nousuun, ja nimenomaan saman laiseen potkuriin verrattuna.
Onko tuo RIB tosiaankin noin kevyt, että ajokuntoisena painaa noin 600kg, kun katselee tuota kärryä? kone painaa reilu 150kg? ja noinkin takana trailerilla.

Teräspotkuri yleensä parempi "hyötysuhteeltaan" joten se solmu, jopa pari vois tulla lisää samalla nousulla, mutta JOS sattuu kopisemaan kiviin, niin voi tulla kalliiksi...

Vauhdin/suorituskyvyn kannalta tuo teräs on paras, samalla koolla voi saada solmun pari lisää, mutta ompa sattunut niinkin, että alumiinillä jaksaa nousta liukuun, teräksellä ei.

Ja koko kuvio muuttuu vielä lavan muodon yms. johdosta, puhumattakaan jos vaihdetaan 4 lapainen 3 lapaisen tilalle, taikka pienettäisi halkaisijaa hivenen....

Paljonko tuon rib:n maksimitehosuositus on?

Ja minäkin vain arvailen noita muutoksia ihan omiin tarpeisiin.
  #872  
Vanha 08.06.2013, 15:15
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Noilla tiedoilla varmaan saa laskettua/arvattua paljon paremmin!

Jos tuo 5900 on pienellä polttoainelastilla, ja yhdellä hengellä, niin ei paha, kuten myyjä jo totesi. (saisi vissiin olla 6000, jopa hetkellisesti hivenen ylikin????)

Jos paikallaan yamahan oma alumiini potkuri, ja nimenomaan kolhuton, niin tilanne varmaan aika pitkälle tuon myyjän kuvaama.

Tuohon nousun lisäämiseen tulee aika äkkiä raja vastaan, sillä liukuunlähtö huononee huomattavan nopeasti.
sitä voi pikkasen arvailla siitä, että jos nyt kestää normaalin maksimikuorman lisäksi ottaa suuruusluokkaa 10-15% lisää kuormaa veneen maksimipainosta (siis vene+kone+tankit täynnä+hyötykuorma) niin se vastaa noin tuuman lisäystä nousuun, ja nimenomaan saman laiseen potkuriin verrattuna.
Onko tuo RIB tosiaankin noin kevyt, että ajokuntoisena painaa noin 600kg, kun katselee tuota kärryä? kone painaa reilu 150kg? ja noinkin takana trailerilla.

Teräspotkuri yleensä parempi "hyötysuhteeltaan" joten se solmu, jopa pari vois tulla lisää samalla nousulla, mutta JOS sattuu kopisemaan kiviin, niin voi tulla kalliiksi...

Vauhdin/suorituskyvyn kannalta tuo teräs on paras, samalla koolla voi saada solmun pari lisää, mutta ompa sattunut niinkin, että alumiinillä jaksaa nousta liukuun, teräksellä ei.

Ja koko kuvio muuttuu vielä lavan muodon yms. johdosta, puhumattakaan jos vaihdetaan 4 lapainen 3 lapaisen tilalle, taikka pienettäisi halkaisijaa hivenen....

Paljonko tuon rib:n maksimitehosuositus on?

Ja minäkin vain arvailen noita muutoksia ihan omiin tarpeisiin.
paikallaan ihan yammun oma alumiininen, ei kolhuja eikä muutenkaan kulunut, tolla on kuiteskin ajettu alta 40 tuntia. veneen painoa en ulkoa muista, ei tainnut kuitenkaan kaukana 600 olla, mutta 120 koneen siihen sais laittaa, en ole vaan tullut kauheilla kuormilla tuolla ajettua että osais sanoa kunka paljon se kuorma vaikuttaa, 4-5 ukkoa on yleensä kyydissä, joskus mahdollisesti sukeltajapari, mutta silloin ei kyllä ajella lujaa, maksimikuormalla, (10 aikuista) en ole ikänä ajanut.
  #873  
Vanha 09.06.2013, 17:54
wuntzikka wuntzikka ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.10
Sijainti: ristiina/salo
Viestit: 2.085
Perusasetus

jos ilmastoinnin kompura pyörii koko ajan, niin olisiko mahdollista että liian vähän ainetta/painetta järjestelmässä? viimeisin tosite on 2007 vuodelta, muuta ei löytynyt.
vai olisiko anturi vika...? ja jos tulee se tunkkainen haju ilmastointi päälle laitettaessa, niin olisiko kennossa kakkaa? raitisilmasuodatin tarkistettu, ei ollut oikeastaan likainen eikä kostea, eikä haissut pahalle.
__________________
t5 portteri -07
mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät
  #874  
Vanha 09.06.2013, 17:55
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Kuka perhana vei miun kypärän?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
  #875  
Vanha 09.06.2013, 21:04
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka Näytä viesti
jos ilmastoinnin kompura pyörii koko ajan, niin olisiko mahdollista että liian vähän ainetta/painetta järjestelmässä? viimeisin tosite on 2007 vuodelta, muuta ei löytynyt.
vai olisiko anturi vika...? ja jos tulee se tunkkainen haju ilmastointi päälle laitettaessa, niin olisiko kennossa kakkaa? raitisilmasuodatin tarkistettu, ei ollut oikeastaan likainen eikä kostea, eikä haissut pahalle.
Ei pyöri normaalisti ollenkaan,jos paineet on kadonnu järjestelmästä.
Enempi kääntyy kennon termostaatin puolelle tuon tyylinen häiriö.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Viestiketju on lukittu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HILUX- kysy ja vastaa- palsta KepesJokke Tekniikka & Jutustelu 5057 16.07.2025 22:43
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2012 ! SuurSyömäri Chit-Chat 1015 03.01.2013 18:46
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! SuurSyömäri Chit-Chat 2358 31.08.2012 20:55
mitä tehä patrollille ku ei käänny?? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 21.03.2011 16:41
Kysy Piinalta, Piina tietää! piina Kysy Piinalta 0 02.11.2005 22:21


Sivu luotu: 09:24 (GMT +2).