![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() hmm... vene, ihan perämoottorilla... meneekö pilalle jos haluais sen vähän kulkevan enemmän ja ostais erilaisen potkurin. nyt potkurina 13 1/4x 17 kaasu pohjassa koneesta 5800 rpm ja 29 solmua, kiihtyy hyvin ja nousee n.4000-4300rpm plaaniin kuormasta riippuen, pysyy vielä jollain 3500 rpm jos on vaan pari-kolme jamppaa kyydissä kannattaisko ja kuinka paljon potkuria muuttaa? paljoko se vaikuttaa kulkuun ja mitä ominaisuuksia siinä menettää.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kannattaa kokeilla tuleeko sitä vauhtia esim tuuman muutoksella nousussa tai lavan kokoa kasvattamalla.. Ja sit sekin miten alhaalla kone on perään verrattuna. Tuolla venefoorumilla paljon hyvää tietoo. moottorivene.info
__________________
Emmie tiiä |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________________________________________ _________________________ Nykyinen potkurinne on ilmeisesti alumiininen. Ilmoittamasi kierrosluku on oikeastaan täydellinen ja osuu valmistajan suosittelemalle alueelle. Mikäli nopeutta halutaan lisää sekä samalla pitoa niin oikeastaan paras vaihtoehto on siirtyä joko komposiitti potkuriin tai teräspotkuriin. Parhaimman suorituskyvyn saa teräksisellä ja tässä tapauksessa koko on 13 1/4 X 17. Potkurin hinta on 399,- euroa toimituskuluineen. Tämän avulla nopeuden tulisi nousta niin matka kuin huippunopeudessa noin 2 - 3 solmua. Toisena vaihtoehtona on komposiitti potkuri jolloin kokona on 13 X 17 XB kustannukseltaan 169,- euroa toimituskuluineen. Tämän avulla vauhtia tulisi saada 1-2 solmua lisää kaikilla osa-alueilla. Teräksisen haittana on mahdollinen karille ajo ja sitä kautta korkeammat korjauskustannukset. Komposiittipotkurin etuna taas puolestaan se että keskiö sekä akselisto ei vaurioidu mahdollisen vahingon yhteydessä. Tällöin tarvitsee vain vaihtaa uudet lavat. Teräksinen on aina paras suorituskyvyltään mutta myös kallein. Komposiitti taas hinta/laadultaan lyömättömin. Alumiinista en suosittele sillä edes kokoa muuttamalla ei tässä tapauksessa saada parempia tuloksia. __________________________________________________ _________________________________ nykyinen tosiaan on alumiininen, ja ihan huvikseen ihan kokeilun vuoksi ei viittisi noita potkureita ostella, mutta tuntuis silti siltä että vähä enemmän kun toi pari solmua sais muuttua ja ittellä ei oikeastaa hajuakaan veneasioista. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kellään havaintoa mistä suomesta löytys osia 80-luvun Toyota Crowniin? Koneeseen löytyy jopa motonetiltä kivasti osaa (2,2dsl) Mutta korinosat kiven alla... Ebayssa on melko lahjakkaasti kans nuita koneenosia.
En ole suuremmin koittanukkaa vielä ettiä, mutta nuin niinko vastaisuuden varalle ![]()
__________________
Vaikken mie mistään mittään tiijjäkkää!! Isuzu D-Max 3.0 TDi AT -10, Nissan King Cap -97 (ex), Suzuki Bandit 1250 -08, Toyota Crown -80 (siirtynyt ajasta ikuisuuteen) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110373 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
HJ61 MMC |
#7
|
|||
|
|||
![]() Olisko tuosta apujaLainaus:
![]() http://www.crown-corona.net/phpBB3/i...a8ec10a470cd05 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
"hmm... vene, ihan perämoottorilla... meneekö pilalle jos haluais sen vähän kulkevan enemmän ja ostais erilaisen potkurin. nyt potkurina 13 1/4x 17 kaasu pohjassa koneesta 5800 rpm ja 29 solmua, kiihtyy hyvin ja nousee n.4000-4300rpm plaaniin kuormasta riippuen, pysyy vielä jollain 3500 rpm jos on vaan pari-kolme jamppaa kyydissä kannattaisko ja kuinka paljon potkuria muuttaa? paljoko se vaikuttaa kulkuun ja mitä ominaisuuksia siinä menettää." Siis kukaan itseään kunnioittava potkurimyyjä/laskija ei noilla tiedoilla ehdottele potkuria? Siis tuon kauppiaan oletuksen, alumiinipotkurin ("vakio") lisäksi tiesi varmaan moottorin tyypin/tehon, ja varmaan jotain veneestäkin? p.s noissa potkurikysymyksissä vain kaksi asiaa osapuilleen täsmällisesti tiedossa; voima tulee standardi tapista ja poistuu veteen, toki maksimihalkaisijakin on yleensä tiedossa. Ammatikseen laskijoillekkin sattuu joskus virhearvauksia, vaikka käytössä kaikki mahdollinen tieto; yksi ht ei kerran halunnut lähteä liukuun bravo3:lla, vaikka yrittivät mitä; bravo 1, vai oliko peräti 2:nen, niin saivat tuohon mustaan turbodieseliin senverran kierroksia, että heräsi ja lähti liukuun. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
tossa kuva jos se korvaa tuhat ja yksi sanaa |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos tuo 5900 on pienellä polttoainelastilla, ja yhdellä hengellä, niin ei paha, kuten myyjä jo totesi. (saisi vissiin olla 6000, jopa hetkellisesti hivenen ylikin????) Jos paikallaan yamahan oma alumiini potkuri, ja nimenomaan kolhuton, niin tilanne varmaan aika pitkälle tuon myyjän kuvaama. Tuohon nousun lisäämiseen tulee aika äkkiä raja vastaan, sillä liukuunlähtö huononee huomattavan nopeasti. sitä voi pikkasen arvailla siitä, että jos nyt kestää normaalin maksimikuorman lisäksi ottaa suuruusluokkaa 10-15% lisää kuormaa veneen maksimipainosta (siis vene+kone+tankit täynnä+hyötykuorma) niin se vastaa noin tuuman lisäystä nousuun, ja nimenomaan saman laiseen potkuriin verrattuna. Onko tuo RIB tosiaankin noin kevyt, että ajokuntoisena painaa noin 600kg, kun katselee tuota kärryä? kone painaa reilu 150kg? ja noinkin takana trailerilla. Teräspotkuri yleensä parempi "hyötysuhteeltaan" joten se solmu, jopa pari vois tulla lisää samalla nousulla, mutta JOS sattuu kopisemaan kiviin, niin voi tulla kalliiksi... Vauhdin/suorituskyvyn kannalta tuo teräs on paras, samalla koolla voi saada solmun pari lisää, mutta ompa sattunut niinkin, että alumiinillä jaksaa nousta liukuun, teräksellä ei. Ja koko kuvio muuttuu vielä lavan muodon yms. johdosta, puhumattakaan jos vaihdetaan 4 lapainen 3 lapaisen tilalle, taikka pienettäisi halkaisijaa hivenen.... Paljonko tuon rib:n maksimitehosuositus on? Ja minäkin vain arvailen noita muutoksia ihan omiin tarpeisiin. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HILUX- kysy ja vastaa- palsta | KepesJokke | Tekniikka & Jutustelu | 5057 | 16.07.2025 22:43 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2012 ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 1015 | 03.01.2013 18:46 |
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! | SuurSyömäri | Chit-Chat | 2358 | 31.08.2012 20:55 |
mitä tehä patrollille ku ei käänny?? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.03.2011 16:41 |
Kysy Piinalta, Piina tietää! | piina | Kysy Piinalta | 0 | 02.11.2005 22:21 |