Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.06.2013, 13:32
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen Näytä viesti

Mutta otin huskun tänään auki ja niinhän se oli mäntä leikannu pakopuolelta kiinni. Eli voitelua ei ole ollut tarpeeksi.

Pitäisiköhän ihan piruuttaan kysyä nesteeltä tuon valmis polttoaineen käyttämisestä vanhoissa sahoissa... Tuskimpa siihen kuitenkaan mitään kantaa ottavat.
Oliko karstaa männän päällä/pytyn palotilassa? Muuan ammattimetsuri varoitteli liioittelusta öljynkäytöstä, kerää karstaa ja isomman palan irrottaessa rikkoo männän ja sylinterin juurikin pakoaukon reunasta. Tuo rivinelonen toimii erinomaisesti 2,5% seoksella.

Tietenkin pitkiä vetoja suuttimet laihalle säädettynä niin ihan lämpöleikkaaminenkin tulee kyseeseen, hirsimiehillä tuntuu jostain syystä sahoja menevän paljon enemmän kuin metsureilla...

__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.06.2013, 21:24
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Oliko karstaa männän päällä/pytyn palotilassa? Muuan ammattimetsuri varoitteli liioittelusta öljynkäytöstä, kerää karstaa ja isomman palan irrottaessa rikkoo männän ja sylinterin juurikin pakoaukon reunasta. Tuo rivinelonen toimii erinomaisesti 2,5% seoksella.

Tietenkin pitkiä vetoja suuttimet laihalle säädettynä niin ihan lämpöleikkaaminenkin tulee kyseeseen, hirsimiehillä tuntuu jostain syystä sahoja menevän paljon enemmän kuin metsureilla...
Ei ollu karstaa. Ihan puhdas pytty ja mäntä.

Tämä lämpöongelmakin kävi mielessä, koska juurikin kovilla kierroksilla ajelin, sekä kuuma päiväkin oli vielä.
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.06.2013, 11:46
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Tervehdys

Bensasta sen verran mitä on tullut vuosien saatossa jo todistetuksi.
Valmisbensa OK, jos laittaa täyteen tankkiin TÄYSSYNTEETTISTÄ 2-T öljyä ja nimenomaan ainoastaan moottorisahoihin tarkoitettua, siis teelusikallinen aina keväällä kun ottaa sahan käyttöön ja jos sahaa jatkuvasti ympäri vuoden, niin ehkä noin joka kymmenenteen tankkiin.
Tähän asiaan vaikuttaa tietenki se mistä materiialista kalvot on, mutta olipa kalvomateriaali mitä tahansa, ei tästä öljyn lisäämisestä haittaa ole.

Itse sekoitetussa ainoa bensa on 98E tai Shellin Formula extra power hyper bensa ja taas sama öljy kuin edellä.

Seossuhteessa voi käyttää kolmea tapaa, semisynteettinen öljy 2,5%, täyssynteettinen 2,0% ja vähän harvinaisempi erkoisöljy ns. korkeataajuusöljy 1,0%, itse käytän tuota jälkimmäistä ja ikinä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, sylinteri, mäntä ja tulppa on aina kirkkaita. joka kerta kun teen seoksen siitä öljystä, käy mielessä että riittääköhän se varmasti. Kokemuksesta voin sanoa että toimii ja kukkuu 1,0% seoksella.

Suurimmat ongelmat tulee AINA väärästä säilytykstä, olen varmaan monta kertaa tämänkin kertonut, siis kun tietää ettei sahaa tarvitse pitkään aikaaan (kolmeen kuukauteen) Käyttää sahan lämpimäksi, sen jälkeen molemmat tankit tyhjäksi ja laittaa sahan käyntiin ja kaasuttelee varovasti, niin kauan kunnes saha sammuu, sanomalehti alle ja saha hyllyyn. Tietysti huolellinen puhdistus ennen säilytystä.

Teräketjuja olen säilyttänyt synteettisessä öljyssä (moottoriöljyssä) hyöty?? no kun ottaa ketjun käyttöön on se heti valmiiksi öljytty ja olen huomannut että se pyörii herkemmin heti alusta lähtien. Kannattaa kokeilla ! ei ole tullut ns. sinkumisilmiötä kun ketju kuumuu liikaa liian vähän öljyn vuoksi. Sen ole huomannut että kun ottaa teroitetun (käytetyn) ketjun öljyastiasta pois on se puhdistunut pihkasta.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita

Viimeksi muokannut sjeeppi : 10.06.2013 11:51 Perustelu: lisätty puuttuvia kirjaimia ja loppu huomautus
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.06.2013, 10:26
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

mitäs eroja noilla 2t öljyillä oikeen on?
itsellä kun löytyy hyllystä kelkkaan ja crossipyörään öljyä muttei sahaan omaansa. näitä olen tähän asti käyttänyt 2,5% seoksella, ei ainakaan vielä ole mikään kilahtanut, mutta en mitään hirsihommiakaan kyllä ole tehnyt että hirveän pitkiä urku auki sahauksia olisi pitänyt tehdä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.06.2013, 11:19
Kokku Kokku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.01.07
Sijainti: Askola
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
mitäs eroja noilla 2t öljyillä oikeen on?
itsellä kun löytyy hyllystä kelkkaan ja crossipyörään öljyä muttei sahaan omaansa. näitä olen tähän asti käyttänyt 2,5% seoksella, ei ainakaan vielä ole mikään kilahtanut, mutta en mitään hirsihommiakaan kyllä ole tehnyt että hirveän pitkiä urku auki sahauksia olisi pitänyt tehdä.
Jos käytät kelkassa ja prätkässä laasukasta öljyä niin samalla öljyllä se sahakin kestää.
__________________
Askolan Off-Road ry
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.06.2013, 12:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
mitäs eroja noilla 2t öljyillä oikeen on?
itsellä kun löytyy hyllystä kelkkaan ja crossipyörään öljyä muttei sahaan omaansa. näitä olen tähän asti käyttänyt 2,5% seoksella, ei ainakaan vielä ole mikään kilahtanut, mutta en mitään hirsihommiakaan kyllä ole tehnyt että hirveän pitkiä urku auki sahauksia olisi pitänyt tehdä.
Voitelukyvyssä taitaa olla se suurin ero; ts kuumassa toimii paremmin kuumaan koneeseen suunniteltu öljy (esim moottorisaha, ilmajäähdytteiset moottoripyörät yms, ja kylmämpänä käyvään (vesijäähdytteiset) sopii paremmin niille suunniteltu öljy.
Ja pitää muistaa että on vielä ns. seosöljyjä ja tuorevoiteluöljyjä.
perämoottoreissa vielä kiinnitetään huomiota siihen, miten öljy näkyy vedessä.
(Perinteisissä 2T koneissa öljyä pääsee aina palamattomana veteen, varsinkin tyhjäkäynnillä)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.06.2013, 12:50
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Voitelukyvyssä taitaa olla se suurin ero; ts kuumassa toimii paremmin kuumaan koneeseen suunniteltu öljy (esim moottorisaha, ilmajäähdytteiset moottoripyörät yms, ja kylmämpänä käyvään (vesijäähdytteiset) sopii paremmin niille suunniteltu öljy.
Ja pitää muistaa että on vielä ns. seosöljyjä ja tuorevoiteluöljyjä.
perämoottoreissa vielä kiinnitetään huomiota siihen, miten öljy näkyy vedessä.
(Perinteisissä 2T koneissa öljyä pääsee aina palamattomana veteen, varsinkin tyhjäkäynnillä)
Juu näihän se juuri on, ei missään tapauksessa ainakaan perämootoreihin tarkoitettua öljyä moottorisahaan, useita tapauksia tullut vastaan, kampiakselinlaakerit todella kovassa karstassa.

moottorikelkka, moottoripyörä, mikroauto, perämoottori, mottorisaha....j.n.e kaikille on oma öljynsä, joten suosittelen että käytettäisiin oikeaa öljyä oikeassa koneessa, eikä mennä ns. isäukon tai naapurin tai kun olen ennenkin käyttänyt mututuntuman perusteella.

Vai luulettako arvon palstalaiset että EI NE TEHTAALLA ole tienneet tätäkään (pieni provo)
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.08.2013, 21:38
jubet jubet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.02.13
Sijainti: Laukaa
Viestit: 401
Perusasetus

Saisko"sjeepin" kautta dolmarin mäntää. Joku 5000 on se saha. Ei montaa vuotta vanha, mut lämpöleikannut mäntä. Vai missä niitä myydään?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Venäjän kielen taitajia? sisua45 Chit-Chat 7 31.12.2009 15:42
Ostetaan Moottorisaha elhapero O/M/V Muut 5 16.12.2009 17:53
M:Moottorisaha SERMAX O/M/V Muut 0 28.07.2006 15:32
O: Moottorisaha Pauli O/M/V Muut 18 28.06.2005 05:02
O: Moottorisaha LaaLaa O/M/V Muut 0 22.08.2003 14:12


Sivu luotu: 14:38 (GMT +2).