![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Marko Nyt tavoittaa myös whatsappilla. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Audia kovasti ylistetty, pitää firman A6 Audia seuranneena ja ajeneena ihmetellä miksi kehutaan. Tuohon vaihdettu kone jo ainakin kertaalleen, nokka-akselikin, EGR- antureita useamman kerran, mätäkin on mokoma.
400 satkua on lasissa tuossa, tilat ja ajo-ominaisuudet ihan perustasoa, vaihdeloota tuossa käsihämmenteinen, se on ollut ok, ainoastaan minun mielestäni turhaan 6 vaiht, sama välitys ja 5 vaiht niin ei tarvisi turhaan veivata niin taajaan. Ihan kivasti tuo liikkuu kyllä, nelikko ei toi ole mutta Audi kummiskin ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
120 land cruiseri, väittäsin, että idioottivarma.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Joo..ei kai Audia kannata ostaa jos ei halua "oikeaa" nelivetoa. Eli jos se ns. mekaaninen jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä on vaatimus ja siihen haluaa yhdistää dieselin niin ei jää jäljelle montaa vaihtoehtoa kun puhutaan henkilöautoista. Itsella oli sama tilanne aikoinaan ja päädyin silloin Audi A4 B7 2.0TDI Q farkkuun (200tkm olen veivannut käytännössä normihuollolla). BMW ja MB oli auttamattomasti ulkona budjetista ja valikoima on 10x pienempää mitä Audeissa, varsinkin jos joutuu noita "pikkumoottoreita" katselemaan. Ja tosiaan niiden nelivedon ratkaisu on monimutkaisempi (kun käytettyjä katselee niin rempat ei mene takuuseen). Jos vähänkin tulee matkaa enemmän niin en kyllä "oikeita" maastureita katselisi niiden suuremman löpökulutuksen vuoksi (+ samalla rajatulla budjetilla joutuu menemään vanhempiin/enemmän ajettuihin). Jos ei paljoa tule kilometrejä niin Suben bensakoneet ja neliveto on kyllä toimivaa ja siihen saa myös automaattia. Maavaraa on cittarikategoriassa ja crossoverkategoriassa yleensä eniten (Outback tai Foresteri)
Jos taas "nelivedoksi hyväksytään" ns. sähköisellä/hydraulisella kytkennällä toimivat nelivedot (eli perusratkaisu ja toiminta on etuvetoa, ja sit kun sutii niin lähtee takapää mukaan jollekkin tasolle/nopeudelle asti) niin silloinhan vaikoimaa on merkittävän paljon enemmän, sekä henkilöautoja että citymastureita. Mielenkiintoisa vaihtoehtoja olisi mm. Skodan Octavia ja Yeti (voitti mm. TM:n citymaasturvertailun) minun makuun myös, varsinkin löpön kulutus on varsin maltillista näissä uudemmissa autoissa. (DSG laatikoita pitänee vältellä VAG konsernin tuotteissa, ehkäpä ihan uusissa ne on jo kunnossa?)
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Itse voin ainakin suositella volkkarin nelivetoa. En ainakaan omassa käytössä edes huomannut, että milloin haldex kytkeytyi päälle, sillä vetoa oli kyllä aina takana ja edessä kun sitä tarvittiin.
Haldexin toiminnasta täytyy huomauttaa, että nelivedon kytkeytyminen ei aina vaadi sutimista, vaan siihen riittää myös kaasupolkimen vähän reilumpi polkeminen. Joten kai tätäkin voi kutsua "jatkuvaksi nelivedoksi". Koneenahan volkkarin 1.9TDI on kyllä luja ja pihi ja uskaltaisin väittää, että volkkarissa on sähkövikoja hieman audia vähemmän, vaikka autot muuten ovatkin lähes samoja. (johtuu tottakai sähkölaitteiden vähemmyydestä..) Sitten jos haluaa henkilöauton jossa on kiinteä vetosuhde, on valittava subarun 50:50 (joka ei todellakaan sitten ole polttoainetaloudellinen) tai bemarin 330xd 38:62 (99-05) Subaruthan tunnetusti on kohtuullisen luotettavia. Bemari kestää kunnollisella huollolla todella hyvin lukuunottamatta etuvetareita ja laakereita joita saat vaihdella 150-200tkm välein. Tuo kolmen litran kuutonen on todella luja ja pihi, manuaalina voi kulutus mennä jopa alle kuuden. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nyt teillä on puurot ja vellit sekaisin kun puhutte OFFIPALSTALLA haldexista nelivetona
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() SCOUTLainaus:
Reilu pari vuotta ollut ajossa eikä mitään vikaa ilmennyt, kulutus n. 5litran luokkaa 2,0 TD:llä ja menee syvässäkin hangessa hienosti. Tossa Scoutissa on vielä pieni korotus ja panssarointia, kääntyvät xenonit ja tavaratilan kuormaverkot integroituna ym. Tosin tota ei taida saada enää uutena Suomessa ![]() Ja toi on tosi kiva ajaa, hyvä ajotuntuma ja penkit (sivuttaistuki).
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 05.06.2013 09:39 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla oli joskus sorento manuaalina, niin siinä neliveto toimi juurikin noin, eli normaalisti oli takavetonen ja neliveto oli "jäykkää" mallia... Automaattivaihteisessa taisi sitten olla jonkinlainen automaattisesti kytkeytyvä neliveto... Oli mielestäni ihan kohtuullinen ajaa pitempääki matkaa, eikä siinä reilun vuoden aikana tainnu mitään isompia vikoja olla... 2,4 bensakoneella taisi mennä jotaki ~9l/100km maantiellä ja ~14l/100km kyläajossa
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep" - Grand Cherokee 5.9 Limited - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Nykyajan nynnyt ! | Samsonite | Chit-Chat | 8 | 26.04.2007 22:55 |
luotettava 4x4 pitkälle reissulle! | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 08.03.2007 16:55 | |
Nykyajan pelastuskoira | Samsonite | Chit-Chat | 5 | 31.12.2006 22:04 |
Nykyajan maasturit | Cruiser2005 | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 05.11.2006 00:26 |
Nykyajan pokaalit | Gazza | Society | 0 | 23.04.2002 14:23 |