Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.05.2013, 23:15
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis sen tehtävä on pitää renkaat pyöräköteloissa? siis että jäykkä akseli ei karkaa hallitsemattomasti auton sivulta ulos.

....
Vastustaa myös akselin pyörähtämistä jonkun verran

__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.05.2013, 23:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Vastustaa myös akselin pyörähtämistä jonkun verran
Melkolailla marginaalisesti oikeastaan. edit: tai sanotaan niinpäin, että se ei saisi olla se kikkare joka kiertymistä rajoittaa. Aiheuttaa silloin vain turhaa rasitusta panhardille suuntiin joissa sen ei ole tarkoitus hallita akselin liikkumista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.05.2013, 23:38
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Melkolailla marginaalisesti oikeastaan.
Riippuu vähän mistä roikkuu
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.05.2013, 23:57
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Melkolailla marginaalisesti oikeastaan. edit: tai sanotaan niinpäin, että se ei saisi olla se kikkare joka kiertymistä rajoittaa. Aiheuttaa silloin vain turhaa rasitusta panhardille suuntiin joissa sen ei ole tarkoitus hallita akselin liikkumista.
Mitäs virkaa panhardilla on vankkuri jousien kanssa?
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.05.2013, 04:32
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Mitäs virkaa panhardilla on vankkuri jousien kanssa?
Lisärasite lähinnä?
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.05.2013, 06:24
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Mitäs virkaa panhardilla on vankkuri jousien kanssa?
HIllitsee woblausta?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.05.2013, 10:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Mitäs virkaa panhardilla on vankkuri jousien kanssa?
Takana on näe sille oikeastaan mitään hyötyä lehtijousien kanssa.

Edessä se on aika suotava olla lehtijousialustassakin jos haluaa ettei ole hirveää määrää bumpsteeriä. Lehtijouset elää sivusuunnassa aika paljon, rattia kun kääntää niin ilman panhardia osa vääntömomentista menee siihen että siirretään akselia auton keskilinjalta sivuun eikä pelkästään renkaiden kääntämiseen. Vastaavasti sopiva monttu vain toisen renkaan alla niin akseli heilahtaa sivusuunnassa ja se taas tuntuu heti ohjauksessa -> heilauttaa autoa sivuun (bumpsteer).

Sanomattakin lie selvää, että kierrejousialustassa ohjaavalla akselilla panhardi on pakollinen. Edes kolmiomallisten nelilinkkien kanssa ei toimi perinteinen ohjaus ilman panhardia, koska akseli ei silloin liiku ylös-alas samassa linjassa välivarren kanssa -> bumpsteeriä seuraa. Eli tukivarrellisessa alustassa edessä on käytännössä oltava jotakuinkin rungon suuntaiset varret + panhard "jäykän" ohjauksen kanssa. Täyshydrauliohjauksella taas panhardia ei tartte sen enempää edessä kuin takanakaan, kunhan alusta muuten suunnitellaan sopivasti
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan panhard romurauta O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 05.04.2011 22:51
Myyty Panhard. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 13 08.11.2009 12:20
panhard henriseppa Tekniikka & Jutustelu 1 01.02.2009 20:05
panhard Tekniikka & Jutustelu 18 10.06.2007 20:21
Panhard kepakot.. Jörmelö Tekniikka & Jutustelu 6 05.02.2004 13:14


Sivu luotu: 01:17 (GMT +2).