![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() väljä raidepää?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tiukkasitko mutterit käsijarru päällä jos niin mutterit löysälle ja ristiin kiristys uudelleen. Näin aina raskaassa jossa rumpu jarrut
![]()
__________________
"Mä oon niin mahrottoma hämmästyny...mä oon ku klapil päähä lyäty" Kohta huomaat, että "meissä kaikissa asuu pieni mersu". kultapossukerho Viimeksi muokannut pee : 17.05.2013 15:12 Perustelu: modekohellusta |
#3
|
||||
|
||||
![]()
En ainakaan huomannut tuossa taannoin raidetankoa oikoessa. Pitää sekin tarkistaa.
Oli käsijarru pois päältä ja jopa muistin autoa käyttää ennen viimeisen pyörän paikoilleen laittoa, että jarru oli taas pois päältä. Ja kun arvasin paineiden laskevan välillä, niin pelkän rummun kiinnitin muutamalla mutterilla siksi aikaa kun rengasta ei ollut paikallaan. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
... ja jotta tämmönen jäyhempikin uusiokuormaautoilija ymmärtäis jotain, niin saisko tähän jotain lisäselvitystä ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
"Mä oon niin mahrottoma hämmästyny...mä oon ku klapil päähä lyäty" Kohta huomaat, että "meissä kaikissa asuu pieni mersu". kultapossukerho |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Raskaankaluston rengasliikkestä saa muuten pyörän tappeihin keskitys holkkeja joita laitetaan 3-4 per napa
__________________
"Mä oon niin mahrottoma hämmästyny...mä oon ku klapil päähä lyäty" Kohta huomaat, että "meissä kaikissa asuu pieni mersu". kultapossukerho |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kokeile 2 ja 2.5 bar rengaspaineita. Paljonko tuon MANni painaa?
Sisu SA-150 Masin rengaspaineet on 3.5 bar. Omapaino 7700 kg, kok paino 14000 kg. Masissa ja protossa on aurauskulmat +/- 0.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo, pitää nyt ensin kokeilla noita pienempiä paineita, vaikka 2,5 bar seuraavaksi. Pitää myös tarkistaa ainakin aurauskulmat. Tuommoiset tiedot löytyy ohjauskulmille, joten nollaan tai pienelle auraukselle voisi säätää, jos säädettävää on.
Steering geometry Toe-in 0 ± 15 mm / 0 ± 9' Caster 0 to 15' Camber 2° Kingpin inclination 7° Jos ei noilla toimilla tokene, niin pitää koittaa jollain mitata pyörien heittoja. Vaikka niin, että akseli vuorollaan ilmaan ja pyörittelee rengasta ja mittaa heitot. Ainakin teoriassa pitäisi onnistua, vaikka jakovaihteistoa ei saa vapaalle. Ai niin, tuon auton omapaino jotain 4,5 tonnia ja kokonaispaino reilu 8 tonnia. ei nyt just ole rekisteriotetta käsillä, niin ei tarkkoja muista. Aika kevyt kuitenkin, joten pienemmät saa olla rengaspaineetkin. Mietinkin, mitä MASIssa piti rengaspaineet olla, mutta en muistanut. Arvoin tuon nyt kolmeen, kun alkuperäisissä renkaissa piti olla 3,5 bar. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kuorma-autossa jossa on rumpujarrut edessä ja käsijarru vaikuttaa myös eteen, pitää etupyörät kiristää pysäköintijarru avattuna, mutterien holkit herkistettynä ja rasvattuna, ja kiristää pultit ristiin 650nm. Hyvä olisi, jos etuvanne pysyisi samalla puolella ja venttiili vielä samassa kohdassa suhteessa jarrurumpuun. Varsinkin Scaniat!
Toi 60km/h hypytys vaikuttaisi kovasti renkaan pystyheitolta, painoheitto tulee yleensä vasta yli 80 nopeuksissa, isoissa maastorenkaissa harvemmin niitä edes on! Koeta vaihtaa etu- ja takarenkaat keskenään, muuttuuko miksikään? Viimeksi muokannut Mase : 17.05.2013 21:10 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ihmettelinkin pee:n listauksessa, miten samalle kokonaismassalle annetaan noin isot erot rengaspaineisiin.
![]() Lainaus:
Vanteista ei varmaan yksikään ole samalla paikalla kuin oli alkujaan. Pitää ottaa tuo renkaiden paikkojen vaihtaminenkin keinovalikoimaan, jos ei paineiden pudottaminen vaikuta ja ohjauskulmista ei vikaa löydy. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tuo 650 Nm on 22x1.5mm kierteellä olevien pulttien momentti.
En muista minkä kokoiset pultit Protossa on, mutta momentti on öljyttynä 450 Nm ja kuivana 550 Nm. Tuommoinen kutina mullakin oli, että rättirenkaissa vähemmän ilmaa kuin vyörenkaissa. Ei vaan ollut todistusaineistoa. ![]() Mulla on Protossa samat rättirenkaat kuin sulla, ja 2 bar paineilla ei yhtään kylki pullistu kun laskee tunkin alas.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Hitto kun tuli kauhea räkätauti, niin ei ole selvitystyöt edennyt oikeen mihinkään. Ne rengaspaineet pudotin sinne kahteen ja ei se ravistus mihinkään muuttunut. Tai no ehkä sen verran, että sellaisen pienen pompotuksen tuntee hitaammissakin nopeuksissa ja taitaa se viitata siihen pystyheittoon ainakin toisessa eturenkaassa. Pitää mittailla kunhan taas jaksaa.
Tänään ajelin MANnilla töihin ja työpäivän jälkeen mittailin, että kuinka ne renkaat mahtuu eri tilanteissa olemaan: Takana mahtuu ihan tuollaisenaan. Vaikka ei tuossa jousi kyllä lähellekään pohjassa, mutta ei se ilman kuormaa enempää tuntunut joustavan. Ja on renkaalla vielä tuossakin ainakin 5 cm lokariin: Toisella puolella edessä tulee vähän tuo tankki tielle jossain asennossa. Pitää koittaa, jos tankkia saisi vaikka vähän ylöspäin ja sitten aavistuksen taaksekin. Se vaan tuo vinssi siellä takana edessä. Tuohon portaaseen jossain kohti otti myös rengas kiinni. Se ei tosin niin vakavaa, kun se kuitenkin vähän joustaa... Ihme kyllä, en saanut hyttiin ja lokariin rengasta ottamaan. Pitää varmaan kuitenkin tuolta lokarin sisältä pellin nurkkia varmuuden vuoksi pyöristellä. Nyt kun ei sitä kilpailua ens lauantaina olekaan, niin eipä noilla jutuilla niin kiire. Aattelin mennä tyttären kanssa ajelemaan, kun se muuttuikin ajopäiväksi. Silloin kun ei kaikista pahimpiin paikkoihin kuitenkaan ajella, niin samalla hyvä kokeilla, mihin kaikkialle muualle mahdollisesti ottaa rengas kiinni. |
![]() |
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |