Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.05.2013, 22:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
audi a4:sta ei testattu. V6 motti.. Selitti et Vag vehkeet missä pitkittäin moottori niin niitä ei testata.. Eli vissii torsen tyyppinen tuossa keskitasauspyörästö.
Nuo just voi ajaa tosta noin vaan. Poikittaismoottorisista virrat pois päältä niin Haldex ei nappaa kiinni. Viskoautot voi ajaa neliveto-ohjelmalla (rullat pyörii eripäin keskenään) jos autossa ei tasauspyörästössä kitkalukkoa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.05.2013, 23:02
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Tuo mikä itteä arveluttaa, on Land Rover freelander jossa abs n kanssa pelaava luiston esto hommeli, eikai siinä ole mitään lukkoja perissä kuitenkaan tietääkseni. Jossain sanotaan että tuon luistoneston takia ei voisi tavallisessa 2 pyörä dynossa testata, en tiedä.

Tuolla jonkun tekemä tutkinto työ jossa näitä on kerottu eri autoista.

http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=2

Viimeksi muokannut tonnisata : 16.05.2013 23:05
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.05.2013, 04:49
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Salossa testasivat -01 a4 Quattro jarrut.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.05.2013, 06:58
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Herttoniemessä testasivat appiukon explorerin, neliveto kitkalla, eikä ole sen jälkeen toiminut.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.05.2013, 07:12
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Turvallisin varmaan kysyä ensin koska on paljon eroja varmasti.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.05.2013, 12:53
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Ei ne testannut jarruja mun Subaru Justystä. Oli niin hemmetin liukasta, joten ajoin katsastukseen nelivetopäällä. Sehän on nappi nelivedolla varustettu, eli kytkettävä. Katsuri ollut ikinä nähnytkään Justyä. Kysyi vaan onko tämä neliveto kun kyljessä lukee 4wd. Sanoin vaan että juu. Jonnekin talon taakse se sillä hurautti ja totesi että jarru on ihan ok. Kunnes nosti auton ja katseli jarruja ettei siellä ole paljoa jarrupaloista jäljellä..

Mitä me tästä opimme? Vaikka kuin saa huijattua jarrutestin niin katso että jarrupaloissa on ainakin pintaa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.05.2013, 13:44
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Quatroa leimattu niin siitä revitty nappi irti ja laitettu peitelätkä vaan päälle. Jos meinaa silti viedä rullille, niin hieno vihjaus torsenin lukon hintaa muuttaa mielen aika nopeasti. Kerran tosin vain näin käyny.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.05.2013, 19:28
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
Herttoniemessä testasivat appiukon explorerin, neliveto kitkalla, eikä ole sen jälkeen toiminut.
Jos se siitä särkyi, kannattaisi ottaa yhteyttä k.o asemalle ja kysellä mahdollisia korvauksia.
Viimeksi kun kävin A8:silla, se ajettiin kiltisti rullien ohi, tutun A4 oli joutunut dynoon. 4x4 Voyagerit on mennyt aina ohi dynon. Joskus yksi inssi sanoi että esim. Sierra/Scorpio nelivedot kestää 15sekuntia ajaa dynolla per akseli.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.05.2013, 20:27
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

^^
Bemarit kestää myös tuon 15sekkaa testata.
Oli tuollainen vm-94 neliveto bemari joskus ja näin konttorilla osattiin kertoa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.05.2013, 20:36
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

scorpioissa ja myös opeleissa se on vissiin sen systeemin kesto kokonaisuudessaan !
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.05.2013, 21:02
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Jos se siitä särkyi, kannattaisi ottaa yhteyttä k.o asemalle ja kysellä mahdollisia korvauksia.
Viimeksi kun kävin A8:silla, se ajettiin kiltisti rullien ohi, tutun A4 oli joutunut dynoon. 4x4 Voyagerit on mennyt aina ohi dynon. Joskus yksi inssi sanoi että esim. Sierra/Scorpio nelivedot kestää 15sekuntia ajaa dynolla per akseli.
Ois pitäny joo, muttei tollasessa city maasturissa huomannu mitään ennen kuin talvi ja lumet tuli Katsastettu siis huhtikuussa, joulukuussa ihmetelty kun ei etupää vedä.
Ei oikeen 6kk jälkeen huvita mennä vinkuun.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.05.2013, 21:28
pasi1:n Avatar
pasi1 pasi1 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 09.10.06
Sijainti: hamina, Finland.
Viestit: 893
Perusasetus

mites tuommoinen lc120:nen kestääkö testin vai onko vaarana hajota?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.05.2013, 21:44
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L Näytä viesti
Ois pitäny joo, muttei tollasessa city maasturissa huomannu mitään ennen kuin talvi ja lumet tuli Katsastettu siis huhtikuussa, joulukuussa ihmetelty kun ei etupää vedä.
Ei oikeen 6kk jälkeen huvita mennä vinkuun.
Tosta ei oikein voi enää syyttää jarrumittausta ollenkaan, voinut rikoutua muutenkin. Ensi kerralla kannattaa sanoa että on jatkuva nelikko, ettei käy vastaavia tapauksia.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.05.2013, 22:48
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
audi a4:sta ei testattu. V6 motti.. Selitti et Vag vehkeet missä pitkittäin moottori niin niitä ei testata.. Eli vissii torsen tyyppinen tuossa keskitasauspyörästö.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Nuo just voi ajaa tosta noin vaan. Poikittaismoottorisista virrat pois päältä niin Haldex ei nappaa kiinni. Viskoautot voi ajaa neliveto-ohjelmalla (rullat pyörii eripäin keskenään) jos autossa ei tasauspyörästössä kitkalukkoa.
Omaa pirkka-quattroa (1998 passat V6 syncro) ei ole koskaan ajettu rullilla. Olen joka kerta vielä erikseen muistuttanut asiasta. Aina on vaan jarrutettu pihalla. Ja tekniikkana siis tuon ikäisessä pitkittäiskone + torsen.

Onko Matti asia tosiaan noin, VAG torseni-vehkeitä saa ajaa rullilla?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.05.2013, 22:58
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Minulla oli 2000 ja 2004 malliset nelivetopassatit (eli pitkittäiskoneella ja torsenilla) ja ne kyllä aina testattiin ihan tavalliseen tapaan jarrudynossa. Joskus sitä joku katsastusmies arpoi muistaakseni, mutta ei ne autot siitä jarrudynosta ollut moksiskaan.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.05.2013, 23:06
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Minulla oli 2000 ja 2004 malliset nelivetopassatit (eli pitkittäiskoneella ja torsenilla) ja ne kyllä aina testattiin ihan tavalliseen tapaan jarrudynossa. Joskus sitä joku katsastusmies arpoi muistaakseni, mutta ei ne autot siitä jarrudynosta ollut moksiskaan.
Juu, nuo ovat vielä samaa kauraa mun auton kanssa.

Koskaan (6-7 vuotta) eivät ole tarjonneet autoa rullille. Näin kahdella eri konttorilla.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.05.2013, 10:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Onko Matti asia tosiaan noin, VAG torseni-vehkeitä saa ajaa rullilla?
Tätä maahantuojaltakin aikoinaan kyselin ja todettiin että voi ajaa. Dynamon rullat pyörii 3 km/h niin nätisti nousee rullilta poiskin. Minkäänlaista laahausta/vastusta ei ole rullat pyöriessä.

Voihan sitä itekkin demota pyörittämällä keula tai perä ilmassa kaverin kaa renkaita samaan suuntaan.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pasi1 Näytä viesti
mites tuommoinen lc120:nen kestääkö testin vai onko vaarana hajota?
LC120:ssä myös keskitasauspyörästö planeetalla/torsenilla, ei ongelmia. Sama tossa mun manuaali-FJ:ssä, sitä oon pyöritelly monet kerrat.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.05.2013, 00:06
kzj kzj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.02.09
Sijainti: Kouvola
Viestit: 138
Perusasetus

Tuolla

http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=2

opinnäytetyö vuodelta 2009: Nelipyörävetoisten ajoneuvojen jarrujen
tarkastaminen määräaikaiskatsastuksen yhteydessä.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.05.2013, 00:20
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kzj Näytä viesti
Tuolla

http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=2

opinnäytetyö vuodelta 2009: Nelipyörävetoisten ajoneuvojen jarrujen
tarkastaminen määräaikaiskatsastuksen yhteydessä.
Eipä ole tuokaan lista aukoton. Väittää Dodge Nitroa jatkuvaksi nelivedoksi, mutta sehän on kytkettävä. Ainakin 2.8 diesel.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 20.05.2013, 19:12
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Tais olla Dodgen Nitroo tarjolla kytkettävällä ja jatkuvalla nelivedolla.

Topikkiin liittyen, itellä ol joskus Subru legacy jatkuvalla nelivedolla, en antanu jarrupenkissä testata, eivät kyllä halunneetkaan.
Subaru taitaa ilmottaa että jossain hitaasti pyörivillä rullilla saa testata, mutta mites sitten ku auto on vanha ja kulunu, vieläkö kestää testata. Subrun neliveto manuaalin yhteydessähän on neliveto keskitasauspyörästöllä jossa kitkalukko omassa öljytilassaan. Sti malleissa ol sit vielä omia sähkösesti säädettäviä keskilukkoja. Automaateissa on sit paria eri sähkösesti ohjattua viskokytkintä.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 20.05.2013, 19:33
TT|:n Avatar
TT| TT| ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.04.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 163
Perusasetus

Ei ole koskaan ajettu dynoon noita minun T3 Syncroja, ja pihalla jarrutteli myös tuon Countryn jarrut. Countryn kai pystyisi peruuttamaan dynoon, mutta ei taida kukaan katsuri viitsiä alkaa venkslaamaan. Viscohan noissa molemmissa ja myös eri suuntiin pyörivillä rullilla voisi mitata.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.05.2013, 19:17
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

juu 78 vuoden bj.täkään ei oo ajettu yhellä konttorilla dynolle kun on neliveto.. ja toyotan ohjekirja kieltää käsijarrun käytön vauhdissa eli kardaani käsijarrua ei valmistajan ohjeiden mukaan saa testata dynossa.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 25.05.2013, 19:38
Starck:n Avatar
Starck Starck ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.11
Sijainti: NOORMARKKU
Viestit: 99
Perusasetus

ittellä vm97 a6 2.5 tdi (5pyttynen) quotro audi
ja kerran joku katsuri vetäs sen jarrudynoon ja auto rysky, hyppi ja paukku siinä
dynössä jonkun aikaan sanottaan vaikka että joku 5-15 sekunttia.

mitään ei kyllä mennyt rikki et ainakin vielä on neliveto toiminut ihan
moitteetomasti tästä aikaa kolme vuotta.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 04.06.2013, 13:57
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Vähän Diagnon tekemää listaa nelikkoautoista jarrudynossa:



VW-konsernin nelivetoautojen jarrutesti
Audit pitkittäismoottoreilla
• Torsen-keskustasauspyörästö jakaa momenttia aina 100 % asti pitävälle pyörälle.
• Jarrujen testaus on mahdollista jarrudynamometrillä normaaliin tapaan, kun ei
ylitetä telanopeutta 6 km/h (lähde: Audi SSP 76 ”Torsen Verteiler Differential”).
• Ns. ”Urquattrossa” oli aikanaan manuaalisesti lukittavat keskustasauspyörästö ja
taka-akselin tasauspyörästö (vaijeri- tai alipainekäyttö ohjaamosta).
VW-konsernin autot poikittaismoottoreilla
• Autot, joissa takaveto kytkentään tarvittaessa sähköhydraulisella Haldex-kytkimellä
(esim. VW 4Motion), testataan dynamometrillä moottori sammutettuna ja virta pois
päältä (alipainetta tehostajalla riittää normaalin jarrutestin ajaksi).
• VW:n Synchro-mallit Golf II ja III, Passat, Sharan 4Motion: etuakselin jarrut
testataan ajettaessa takaperin teloille.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 04.06.2013 14:00
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 18.05.2013, 03:22
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Nuo just voi ajaa tosta noin vaan. Poikittaismoottorisista virrat pois päältä niin Haldex ei nappaa kiinni. Viskoautot voi ajaa neliveto-ohjelmalla (rullat pyörii eripäin keskenään) jos autossa ei tasauspyörästössä kitkalukkoa.
Ei vaan taida joka asemalla olla noita eri suuntaan pyöriviä rullia...
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Visko LCHJ61 Tekniikka & Jutustelu 24 22.07.2012 07:38
O: Pajeron visko Arska-tehtaalta O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 22.12.2007 16:09
ajovalonpesimet katsastuksessa? DieselPower Tekniikka & Jutustelu 7 28.07.2006 15:10
toyon visko julmajari O/M/V Muut 1 01.09.2005 09:59
Ongelmia katsastuksessa? LENNY Tekniikka & Jutustelu 8 19.08.2005 07:37


Sivu luotu: 10:55 (GMT +2).