Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   visko auton jarrutesti katsastuksessa? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110984)

tonnisata 16.05.2013 22:06

visko auton jarrutesti katsastuksessa?
 
Miten on nykysellään- testataanko dynossa jarrut? Onko eri sääntöjä per konttori ?

niin siis syncro tai mitä niitä nyt on erinimillä.

Valpuri 16.05.2013 22:35

Subaru Imppu testattiin koeajolla,,,lukee myös siinä lapussa minkä sai mukaan

-Captain- 16.05.2013 22:43

audi a4:sta ei testattu. V6 motti.. Selitti et Vag vehkeet missä pitkittäin moottori niin niitä ei testata.. Eli vissii torsen tyyppinen tuossa keskitasauspyörästö.

-MaTTi- 16.05.2013 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1007007)
audi a4:sta ei testattu. V6 motti.. Selitti et Vag vehkeet missä pitkittäin moottori niin niitä ei testata.. Eli vissii torsen tyyppinen tuossa keskitasauspyörästö.

Nuo just voi ajaa tosta noin vaan. Poikittaismoottorisista virrat pois päältä niin Haldex ei nappaa kiinni. Viskoautot voi ajaa neliveto-ohjelmalla (rullat pyörii eripäin keskenään) jos autossa ei tasauspyörästössä kitkalukkoa.

tonnisata 16.05.2013 23:02

Tuo mikä itteä arveluttaa, on Land Rover freelander jossa abs n kanssa pelaava luiston esto hommeli, eikai siinä ole mitään lukkoja perissä kuitenkaan tietääkseni. Jossain sanotaan että tuon luistoneston takia ei voisi tavallisessa 2 pyörä dynossa testata, en tiedä.

Tuolla jonkun tekemä tutkinto työ jossa näitä on kerottu eri autoista.

http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=2

0ltzi 17.05.2013 04:49

Salossa testasivat -01 a4 Quattro jarrut.

Heikki L 17.05.2013 06:58

Herttoniemessä testasivat appiukon explorerin, neliveto kitkalla, eikä ole sen jälkeen toiminut.

Nikuzai 17.05.2013 07:12

Turvallisin varmaan kysyä ensin koska on paljon eroja varmasti.

Nerd-O 17.05.2013 12:53

Ei ne testannut jarruja mun Subaru Justystä. Oli niin hemmetin liukasta, joten ajoin katsastukseen nelivetopäällä. Sehän on nappi nelivedolla varustettu, eli kytkettävä. Katsuri ollut ikinä nähnytkään Justyä. Kysyi vaan onko tämä neliveto kun kyljessä lukee 4wd. Sanoin vaan että juu. Jonnekin talon taakse se sillä hurautti ja totesi että jarru on ihan ok. Kunnes nosti auton ja katseli jarruja ettei siellä ole paljoa jarrupaloista jäljellä..

Mitä me tästä opimme? Vaikka kuin saa huijattua jarrutestin niin katso että jarrupaloissa on ainakin pintaa :D

Kala92 17.05.2013 13:44

Quatroa leimattu niin siitä revitty nappi irti ja laitettu peitelätkä vaan päälle. Jos meinaa silti viedä rullille, niin hieno vihjaus torsenin lukon hintaa muuttaa mielen aika nopeasti. Kerran tosin vain näin käyny.

Castrol 17.05.2013 14:45

Oma rinkelikuatro ainakin ponkasee samantein rullilta jos siihen sen joku ajaa. Itse kokeilin kun sanottiin että voi noita torsen värkkejä rullilla ajaa. Voipa olla että on joskus vaihdettu jotain tonne askiin kun ei karkaa voima vaikka olis toinen pää ilmassa. Tosin jos erisuuntiin rullat pyörii ja ei ole kuin kytkettävä lukko niin pitäisi tasuria vastaan onnistua kyllä. Kokeili konttorilla ja lopetti samantein kun hyppäs siltä istumalta ylös rullilta kun rullat pyörimään lähti.

Itellä siis 1990 quattro joka pitäisi olla torsen värkki....Tosin tuossa autossa on niin paljon muutakin sellaista mitä ei tuossa pitäisi olla joten näillä mennään. Jarrulapussa luki vaan 4x4

Mase 17.05.2013 19:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 1007046)
Herttoniemessä testasivat appiukon explorerin, neliveto kitkalla, eikä ole sen jälkeen toiminut.

Jos se siitä särkyi, kannattaisi ottaa yhteyttä k.o asemalle ja kysellä mahdollisia korvauksia.
Viimeksi kun kävin A8:silla, se ajettiin kiltisti rullien ohi, tutun A4 oli joutunut dynoon. 4x4 Voyagerit on mennyt aina ohi dynon. Joskus yksi inssi sanoi että esim. Sierra/Scorpio nelivedot kestää 15sekuntia ajaa dynolla per akseli.

Grr 17.05.2013 20:27

^^
Bemarit kestää myös tuon 15sekkaa testata.
Oli tuollainen vm-94 neliveto bemari joskus ja näin konttorilla osattiin kertoa.

pee 17.05.2013 20:36

scorpioissa ja myös opeleissa se on vissiin sen systeemin kesto kokonaisuudessaan !

Calmari 17.05.2013 20:46

Eivät sitten oo kuulleet rullista toiselle akselille, ainakin Lauritsalassa oon nähnyt hallissa, tiiä sitten käyttääkö

Heikki L 17.05.2013 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1007205)
Jos se siitä särkyi, kannattaisi ottaa yhteyttä k.o asemalle ja kysellä mahdollisia korvauksia.
Viimeksi kun kävin A8:silla, se ajettiin kiltisti rullien ohi, tutun A4 oli joutunut dynoon. 4x4 Voyagerit on mennyt aina ohi dynon. Joskus yksi inssi sanoi että esim. Sierra/Scorpio nelivedot kestää 15sekuntia ajaa dynolla per akseli.

Ois pitäny joo, muttei tollasessa city maasturissa huomannu mitään ennen kuin talvi ja lumet tuli:( Katsastettu siis huhtikuussa, joulukuussa ihmetelty kun ei etupää vedä.
Ei oikeen 6kk jälkeen huvita mennä vinkuun.

pasi1 17.05.2013 21:28

mites tuommoinen lc120:nen kestääkö testin vai onko vaarana hajota?

Mase 17.05.2013 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 1007244)
Ois pitäny joo, muttei tollasessa city maasturissa huomannu mitään ennen kuin talvi ja lumet tuli:( Katsastettu siis huhtikuussa, joulukuussa ihmetelty kun ei etupää vedä.
Ei oikeen 6kk jälkeen huvita mennä vinkuun.

Tosta ei oikein voi enää syyttää jarrumittausta ollenkaan, voinut rikoutua muutenkin. Ensi kerralla kannattaa sanoa että on jatkuva nelikko, ettei käy vastaavia tapauksia.

ZeiZei 17.05.2013 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1007236)
Eivät sitten oo kuulleet rullista toiselle akselille, ainakin Lauritsalassa oon nähnyt hallissa, tiiä sitten käyttääkö

Mitä sitä turhaan, saman rahan saa ilman dynoiluakin.

Heikki L 17.05.2013 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1007256)
Tosta ei oikein voi enää syyttää jarrumittausta ollenkaan, voinut rikoutua muutenkin. Ensi kerralla kannattaa sanoa että on jatkuva nelikko, ettei käy vastaavia tapauksia.

Kyllä mä vaan sitä mittausta syytän, kun oli auto ravistanu ja hyppiny leiman jälkeen perkeleesti. Oli vaan "kohtaus" meny ohi já unohtunut kun ei toistunut.
(itse en siis ajanut, muuten olisin mennu suoraan takasin)

sisua45 17.05.2013 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1007007)
audi a4:sta ei testattu. V6 motti.. Selitti et Vag vehkeet missä pitkittäin moottori niin niitä ei testata.. Eli vissii torsen tyyppinen tuossa keskitasauspyörästö.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1007014)
Nuo just voi ajaa tosta noin vaan. Poikittaismoottorisista virrat pois päältä niin Haldex ei nappaa kiinni. Viskoautot voi ajaa neliveto-ohjelmalla (rullat pyörii eripäin keskenään) jos autossa ei tasauspyörästössä kitkalukkoa.

Omaa pirkka-quattroa (1998 passat V6 syncro) ei ole koskaan ajettu rullilla. Olen joka kerta vielä erikseen muistuttanut asiasta. Aina on vaan jarrutettu pihalla. Ja tekniikkana siis tuon ikäisessä pitkittäiskone + torsen.

Onko Matti asia tosiaan noin, VAG torseni-vehkeitä saa ajaa rullilla?

vmt 17.05.2013 22:58

Minulla oli 2000 ja 2004 malliset nelivetopassatit (eli pitkittäiskoneella ja torsenilla) ja ne kyllä aina testattiin ihan tavalliseen tapaan jarrudynossa. Joskus sitä joku katsastusmies arpoi muistaakseni, mutta ei ne autot siitä jarrudynosta ollut moksiskaan.

sisua45 17.05.2013 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1007293)
Minulla oli 2000 ja 2004 malliset nelivetopassatit (eli pitkittäiskoneella ja torsenilla) ja ne kyllä aina testattiin ihan tavalliseen tapaan jarrudynossa. Joskus sitä joku katsastusmies arpoi muistaakseni, mutta ei ne autot siitä jarrudynosta ollut moksiskaan.

Juu, nuo ovat vielä samaa kauraa mun auton kanssa.

Koskaan (6-7 vuotta) eivät ole tarjonneet autoa rullille. Näin kahdella eri konttorilla.

-Captain- 18.05.2013 03:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1007014)
Nuo just voi ajaa tosta noin vaan. Poikittaismoottorisista virrat pois päältä niin Haldex ei nappaa kiinni. Viskoautot voi ajaa neliveto-ohjelmalla (rullat pyörii eripäin keskenään) jos autossa ei tasauspyörästössä kitkalukkoa.

Ei vaan taida joka asemalla olla noita eri suuntaan pyöriviä rullia...

-MaTTi- 18.05.2013 10:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1007286)
Onko Matti asia tosiaan noin, VAG torseni-vehkeitä saa ajaa rullilla?

Tätä maahantuojaltakin aikoinaan kyselin ja todettiin että voi ajaa. Dynamon rullat pyörii 3 km/h niin nätisti nousee rullilta poiskin. Minkäänlaista laahausta/vastusta ei ole rullat pyöriessä.

Voihan sitä itekkin demota pyörittämällä keula tai perä ilmassa kaverin kaa renkaita samaan suuntaan.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pasi1 (Viesti 1007286)
mites tuommoinen lc120:nen kestääkö testin vai onko vaarana hajota?

LC120:ssä myös keskitasauspyörästö planeetalla/torsenilla, ei ongelmia. Sama tossa mun manuaali-FJ:ssä, sitä oon pyöritelly monet kerrat.


Sivu luotu: 04:25 (GMT +2).