Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1726  
Vanha 15.04.2013, 10:35
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Minkä hiluksin? akselit


Moi,

luulin että olis LN46:n, mutta tuo etuakselin ylimäärinen tukivarsi ihmetyttää, onko nämä LH65:sta (vai jostain ihan muusta autosta)?





-Paavo
Vastaa lainaten
  #1727  
Vanha 15.04.2013, 10:49
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

ln46 ja ln65 taitaa olla samanlainen torni akselissa pystyssä.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #1728  
Vanha 17.04.2013, 14:36
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
ln46 ja ln65 taitaa olla samanlainen torni akselissa pystyssä.
Niinpäs taitaa ollakin. Erottaako LN46 ja LN65 akselit päällepäin mitenkään toisistaan? Välityksessä on eroa (4.88/4.56), mitäs muuta sisäistä eroa niissä on?

-Paavo
Vastaa lainaten
  #1729  
Vanha 17.04.2013, 16:47
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Pidemmän akseliputken alla olevasta jäykisteestä erottaa, LN46 jäykkäri on n.puioleenväliin putkea, ja LN65 ulottuu U-pulttiin asti.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #1730  
Vanha 17.04.2013, 18:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Vaikee sanoa tuntematta Kiinalaisten, eiku Japanilaisten, autojen mallimerkintöjä sen tarkemmin. 1990 22R moottorilla varustettu kenonsiirrin kuitenkin.
Eli RN110 sitten. LN110:ssä olis 2L-kone.
Vastaa lainaten
  #1731  
Vanha 17.04.2013, 19:40
Nikso Nikso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: Kotka
Viestit: 132
Perusasetus

LN170 korotuspalikat


LN170:een on myynnissä tukivarren ja yläpallon väliin 1,5" korkeita palikoita.
Mahtaakohan löytyä 2" korkeita paloja?
Kannattaako 2" paloja edes laittaa?
Meneekö vetoakselit liian jyrkkään kulmaan? varsinkin ulosjoustotilanteessa.
Tietenkin 1,5" ja 2" on aika pieni ero.
2" pidemmät monroen iskarit laitoin tilaukseen.
Vastaa lainaten
  #1732  
Vanha 19.04.2013, 09:05
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

2lt2 eli turbokoneisen ruiskupumppu tippasee polttoainetta ulos siitä yläkannen välistä. Onko samanmoinen vaihtaa tiiviste sinne kuin vaparin pumppuun tai onko jotain huomioitavaa siinä?

Pitempi starttivieteri ja erinäiset tyhjäkäynti ongelmat- kierrosten muuttelu tyhjäkäynnillä johtunee tuosta vuodosta?
Vastaa lainaten
  #1733  
Vanha 20.04.2013, 18:13
Hempp2_ Hempp2_ ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 23.04.10
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Juu,kaikki ovat levy lukollisia. En oo 100 varma mut tos on 4.3 välitys,vois kenties olla 4.56. Murikka on keskellä akselia,ja koko putki on prässättyä levyä eli voi hitsata.
Kävin hakemassa osat, perä on lukollinen muttei keskeinen, välitys vaikutti olevan noin 4 tai hieman alle???? järeän oloinen se oli muutenkin.
Lukon tiukkuus vähän mietitytti, koska rummusta vääntämällä sai levyt luistamaan kaverin pitäessä vastaan...
Summa summaarum, perä on lultavasti 2002 vuoden hiluxista eikä 2001. Eikö ne kulje hieman paremmin=> pidemmät välitykset
Vastaa lainaten
  #1734  
Vanha 20.04.2013, 21:08
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Pohdintaa...


Mitähän sitä oikein tekisi.. Autona on 170-sarjalainen hilux. Auto on muuten tosi jees, ja tykkään ajella. Mutta nyt kun heitin vaihtokaupan yhteydessä saadut GT Radial Mud Terrain kumit, kokoa 31x10,5 R15 alle, niin alkoi raapimaan niivvitusti sisälokareita. Vanteen et on sen verran, että rengas pysyy juuri ja juuri levikkeen sisällä. Asensin viimekesänä offivarusteelta ostetun levikesarjan siis..

Autolla ja alustalla menty 400tkm, joten alustassa esim. valtaosa puslista olisi vaihtokunnossa. Lisäksi pirssissä on edessä karjarauta. Kauttarantain haen nyt sitä, että olisiko mahdollista, että alusta on niin "väsähtänyt" ettei 31 pyörä mahdu pyörimään? Vaiko onko joku edellinen omistaja löysännyt vääntösauvoja tms..

Kuulemma kuitenkin pitäisi mahtua hienosti tuon kokoisen fillarin pyörimään.

Ottaa kiinni karvaa vaille ääriasennossa, esim. vasemmalle käännettäessä vasemman fillarin takareuna ottaa sisälokariin suunnilleen keskelle sitä peltistä liparetta, mihin sisälokarin alareuna tulee kiinni.

Vääntösauvojen kirraus kävi mielessä, mutta on tuo ajanhammas purrut ja muuttanut vääntösauvan kiristysmutskut yhdeksi puuksi sauvan kanssa. Ainakin näin nopealla vilkaisulla. Itsellä ei ole kuin perustyökalut, joten esim. pillillä lämmitys ei onnistu.

Noh, anyway, alustalle varmaan tarvis jossain kohti jotain tehrä. Kandeisko samantien ottaa korottava, esim. OME alustasarja, vaiko genuiinia toyotaa? Kuinka paljon tuo korotus vaikuttaa maantieajoon?

Lisäksi jos autoa korottaa, niin onko olemassa jotain patenttia, millä saisi vetokoukun pysymään tarvittaessa alhaalla? Koko vetorautahan on irroitettavissa pulteilla maastoajoa silmälläpitäen, mutta kun tolla kotterolla olisi tarkoitus kiskoa kärryäkin tasaisin väliajoin.

Ugh. olen puhunut. Kiitos kun sain avautua.
Vastaa lainaten
  #1735  
Vanha 20.04.2013, 22:49
Nikso Nikso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: Kotka
Viestit: 132
Perusasetus

Tee sama homma kun mäkin olen tekemässä, korotuspalikat yläpallon ja tukivarren väliin, en vaan osaa päättää 1,5" vai 2". Mutta taakse lehtijousen alle jokatapauksessa 2". Meinasin pitää vakiojouset mutta vaihdan pitemmät iskarit. Old Man Emu sarja maksaa huimat 1600€, tietenkin paljon rahaa vain köyhän mielestä.
Vastaa lainaten
  #1736  
Vanha 21.04.2013, 01:47
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Jos keula roikkuu alhaalla niin ihan hyvin voi sauvoja kiristää. Vasta jos rajoitinkumit(yläpuoli) ottaa kiinni niin pitää osia vaihtaa.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #1737  
Vanha 21.04.2013, 21:14
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

HJ60?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hempp2_ Näytä viesti
Kävin hakemassa osat, perä on lukollinen muttei keskeinen, välitys vaikutti olevan noin 4 tai hieman alle???? järeän oloinen se oli muutenkin.
Lukon tiukkuus vähän mietitytti, koska rummusta vääntämällä sai levyt luistamaan kaverin pitäessä vastaan...
Summa summaarum, perä on lultavasti 2002 vuoden hiluxista eikä 2001. Eikö ne kulje hieman paremmin=> pidemmät välitykset
Jos välitys on alle 4 ni ei oo ainakaan hiluksista,ja silmällä kattoen on hiluksin murikka keskellä,muistaakseen vetaritkin on saman mittaset. Toi sun murikkas on melko varmasti HJ60 cruiserista. Hiluksin murikka on 8" kun cruiserissa 9.5".
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #1738  
Vanha 22.04.2013, 08:52
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

ei varmaan kuulus olla tollasia jälkiä LN65 takamurikassa?



Perä tuntuu toimivan kädellä pyörittelemällä ~OK, eli olisko kyse jostain vanhasta vammasta? Ja mikähän se olis voinut olla, esim. hajonneet pinjoni-akselin laakerit?

Niin se varsinainen kysymys eli onko tuo muuta kuin kosmeettinen haitta? Voiko vaikuttaa perän toimivuuteen, tai voiko haitata esim. palalukon asentamista tms. tähän tasauspyörästön runkoon?

Akseliputkessa oli jonkinverran metallimujua, mutta ei ehkä niin paljon kuin tuosta on joskus lähtenyt, sellanen tuli mieleen että akseliputki on vaan huonosti puhdistettu tuon naarmuttelun jäljiltä.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #1739  
Vanha 22.04.2013, 18:40
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Palalukon asentamista ei ainakaan haittaa, joudut kuitenkin vaihtamaan avoimeen tasauspyörästöön. Muuten toimii kosmeettisena häiriönä, ja tuhoutuneista pinionin laakereista johtuu.
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #1740  
Vanha 23.04.2013, 05:06
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Ambula, on aika monta krt ollut esillä tuo 31x10,5x15 renkaat.
Itsellä kanssa 170 koppainen ja sama ongelma, 8" leveillä ja -20 et.n vanteilla.
Sdorin palikat 2,5cm on edessä, takana pidemmät riiput ja koppaa n.3cm nostettu, ei mielestäni vaikuta maantieajoon.
Mikään ohvi korotus tuo nyt ei ole mutta lakkasi nuo renkaat ottamasta kiinni, 4-vetokin pysyy päällä eikä tarvinnut alkaa lekkelemään pelliä kepin ympäriltä tms.
Vastaa lainaten
  #1741  
Vanha 28.04.2013, 18:34
Nikso Nikso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: Kotka
Viestit: 132
Perusasetus

LN170 Pyöränlaakeri


Mulla oli vanha etupyöränlaakeri joskus irti ja laitoin sen takasin niin luonnollisesti laakerinsäätömutteria kiristämällä liikaa alkoi laakeri kahnaamaan ja pyörä ei enää pyörinyt nätisti.

Mutta ongelma on nyt se että on uudet pyöränlaakerit ja säätömutterin vetää kiereälle niin missään vaiheessa ei ala laakeri kahnaamaan.
Molemmissa etupyörissä sama juttu nyt kun on uudet laakerit, eli saa vetää säätömutterit tosi tiukalle ja pyörä vaan pyörii herkästi, ei tosin tunnu klappia.
Miten tämä on mahdollista???
Vastaa lainaten
  #1742  
Vanha 28.04.2013, 18:38
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Uusiin laakereihin ei ole kulunut uria rullille. Vähän sama ilmiö kuin kuluneissa jarrurummuissa jotka ei lähde irti kun kengät ottaa rummun reunaan kiinni. Kuluneissa laakereissa voi olla "ranssit" reunoilla joihin rullat ottaa kiinni.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #1743  
Vanha 28.04.2013, 19:27
Nikso Nikso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: Kotka
Viestit: 132
Perusasetus

LN170


Jos on noin uudet laakerit niin miten ihmeen kireälle ne säätömutterit kannattaa vetää? Niin löysälle kun mahollista, kuhan ei tunnu klappia, vai reilusti kireälle?
Vastaa lainaten
  #1744  
Vanha 28.04.2013, 19:30
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Sen verran ettei ole väljää. Ja kannattaa jonkun esim. tonnin jälkeen kokeilla onko "tekeytynyt" eli jälkikiristellä. Tuolla tyylillä on itse menty.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #1745  
Vanha 28.04.2013, 19:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Moi,

ei varmaan kuulus olla tollasia jälkiä LN65 takamurikassa?



Perä tuntuu toimivan kädellä pyörittelemällä ~OK, eli olisko kyse jostain vanhasta vammasta? Ja mikähän se olis voinut olla, esim. hajonneet pinjoni-akselin laakerit?

Niin se varsinainen kysymys eli onko tuo muuta kuin kosmeettinen haitta? Voiko vaikuttaa perän toimivuuteen, tai voiko haitata esim. palalukon asentamista tms. tähän tasauspyörästön runkoon?

Akseliputkessa oli jonkinverran metallimujua, mutta ei ehkä niin paljon kuin tuosta on joskus lähtenyt, sellanen tuli mieleen että akseliputki on vaan huonosti puhdistettu tuon naarmuttelun jäljiltä.

-Paavo
Kuten joku jo totesi, pinjonin laakeriongelma joskus vaivannut, taikka olisiko pinjoni katkennut taikka laippa irronnut?

Jäljistä päätellen perässä ei ole enää tuo jäljet aiheuttanut pinjoniakseli, taikka siinäkin näkyy jäljet.
-> siis korjattu tuon jälkeen, ja jos tuora metalliromua vielä banjossa, niin huonosti puhdistettu, ja olisiko joku vaihtanut magneetti propun pois?

Ja tuohon kitkalukolliseen perämurikkaan ei taida löytyä lukkoa, pitää olla vapaastipyörivän tasuspuorästön kuoret, kuten joku jo kertoi?
Vastaa lainaten
  #1746  
Vanha 28.04.2013, 20:52
Nikso Nikso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: Kotka
Viestit: 132
Perusasetus

LN170


Kiitos vaan neuvoista.
Sitten olisi vielä semmonen juttu että ruuvasin paikalleen 1,5" SDORI palikat yläpallon ja tukivarren väliin, tietenkin kiinnostaa tuo etuakselin pudotus vaikkapa tuuman verran alaspäin. Takakiinnikkeiden päälle taitaa saada helposti palikat, mutta en keksi mitä sille etumaiselle kiinnikkeelle pitää tehdä, eli se mikä tulee palkkiin kiinni.
Vastaa lainaten
  #1747  
Vanha 29.04.2013, 09:29
Rotpal GR:n Avatar
Rotpal GR Rotpal GR ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.12.10
Sijainti: Siellä jossain metsässä
Viestit: 501
Perusasetus

Mites muuuttu pyörän kulmat ?
Vastaa lainaten
  #1748  
Vanha 29.04.2013, 18:11
Nikso Nikso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: Kotka
Viestit: 132
Perusasetus

LN170


Pyörän kulmat muuttuu aika paljon.
Mutta nyt on sellanen ongelma että auto on melkeen kasassa ja huomasin että uudet tarvike vetoakselin suojakumit on mennyt rikki. Eli sisemmät kumit molemmin puolin. Auto on seissyt noin 5 tuntia akseleiden asentamisen jälkeen pukeilla, milloin on maksimijoustot ja 20 tuntia pyörien päällä ilman pukkeja, eikä ole ajettu ollenkaan. Eli uusiksi meni.

Tarviiko muuten pidemmät jarruletkut 1,5" korotuksen yhteydessä???
Vastaa lainaten
  #1749  
Vanha 29.04.2013, 21:05
krajok krajok ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.02.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 3
Perusasetus

mikähän olisi lie sopiva pumpun ennakko jälki turbotettuun 2L koneeseen?

Kone muuten vakio, mutta pumpussa on 10mm elementti. Säädin ennakon 0,92mm YKK:ssa, kun vaihdoin pumpun. Onko liikaa vai liian vähän.
Vastaa lainaten
  #1750  
Vanha 01.05.2013, 15:44
Onnilaukkanen:n Avatar
Onnilaukkanen Onnilaukkanen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.13
Sijainti: Kainuu
Viestit: 32
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Sorry jo etukäteen. Tää lienee noin tuhannes kerta kun Hiluxin rengaskokojuttuja kysellään.

Aikaisempien hakujen ja lukemisen perusteella olen saanut selville, että hiluun menee 31" rengas muutoskatsastamalla, mutta ei yhtään isompi.

Vanteen offset tarttee varmaan olla negatiivinen, ja nyt olis tulossa -15 ja siis normi 10,5 leveä rengas sekä normi 15" vanne.

Nyt tarttis vaan vahvistuksen enää tälle kokonaisuudelle kun on ko alustavasti nuo renkaatkin varattuna ihan sitä varten.

Tarttenko jonkun lappusen katsastusmiehelle mukaan uskonvahvistukseksi?

Alkuasukas -Toyota-liike voisi olla tuossa avuksi, ehkä.

Anteeksi vaan että tätä samaa asiaa taas setvitään
Omaan vasta hankittuun Hiluun laitatin alle GoodYear Wrangler DuraTrac:it koossa 31X10.5/15. Mahtuu pyörimään ja kääntymään. Rekisteri otteeseen merkitty 32" .
Alustaan en ole vielä perehtynyt siihen malliin että onko korotettu jossain vaiheessa. Täys noviisi vielä näissä hommissa, enkä tuntisi muutospalikoita vaikka hyökkäisivät silmille.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 23:23 (GMT +2).