![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Volvo F610 -85 JEgoNEERin kuljetusautotalli! MYYTY!Tää ei kyllä ole maasturi vaan maasturin kuljetus auto ja tuleva tallli/varaosa varasto joten kai tämän saapi tänne laittaa. Eli, tuli sitten Varkaudesta vihdoin haettua koppi Volvo maasturin kuljetukseen ja suojaksi. Lensin aaamusta Varkauteen kun hinta oli sama menikö junalla vai lentokoneella 50,-, aikaa menisi junalla 3,5 tuntia ja lentäen 50 min niin ei ollut vaikea valita. Varkaudessa oli myyjä kentällä vastassa ja hänen kyydissä pääsinkin Volvon luokse ja katsastin myynti tavaran, kun hinta ja laatu oli mielestäni suhteessa ja peli hörähti tulille niin eikun maksoin Volvon pois ja sitten käytiin konntorilla hakemassa siirtolupa Helsinkiin ja samalla siirettiin Volvo nimiini. Päästiin takaisin siirsin työkalupakkini ja vaate reppuni Volvoon, peli tulille, mutta sisälämppäri ei suostunutkaan pyörimään? -6 asteen pakkasessa ei ollut mahdollista lähteä ajamaan ilman lämmitystä ja huurteenpoistoa Helsinkiin asti, niipä avasiin kalupakin ja ruvettiin myyjän kanssa kojelsutaa purkaman ja tutkimaan puhaltimen yhteistyökyvyttömyydelle syytä. Syyksi selvisikin puhaltimen ikä ja ropelin jäykyys jota ruuvimeisselillä pyörittämällä saatiin se hetkesi pyörimään. Päätettiin koittaa josko lämpö auttaisi ja lyötiin Volvo tulille jolloin lämppärin kenno lämpeni ja lämppäri rupesikin pyörimään. pätin että en sitä enään pysäyttäisi ja lähdin matkaan. Volvo oli kännissä ja lämmpäri pyöri seuraavat 5 tuntia minkä ajan matka Helsinkiin kesti, khavipaussillakin Volvo sai käydä parkkipaikalla. 5 tunnin lähes yhtäsoittoinen ajo näytti ainakin tekniikan olevan kunnossa. Tässä muutama kuva hankinnasta. Volvohan on tarkoitus tehdä ensin katsastuskuntoon ja sitten pikkuhiljaa toivottavasti vuoteen 2015 menessä aina museorekisteriin asti jos mahdollista. Jo löytyneitä kunnostus kohtia. -Äänenvaimennin on ruostunut pois. -sisälämppärin moottori ei toimi aina. -Hytissä mätä vikaa siellä täällä. -akkukotelon kansi puuttuu. -polttoainesäilöön tarvii hankkia lukollinen korkki. -jarru järjestelmässä vettä ja nyt siis jäätä ja jarrut lukossa. -maalausta ympäri autoa ym. Sitten heti kysymyksiä tietäville. -Mitenkäs jarrujärjestelmästä saadaan jää muutettua vedeksi ja vesi pois järjestelmästä jotta pääsis liikuttamaan peliä ja ajamaan sen sisätilöihin tarkempaa tarkastelua ja kunnostusta varten? -Saakos mistään mitää opusta jossa kerroittas ko. Volvosta? korjaamokäsikirjaa ymms.? ainoa ohje löytyy kuskin aurinkolipan sisäpuolelta jossa on kuva kojelaudasta ja selitykset ruotsiksi, saksaksi ja varmaan ranskaksi? Kiitos jo etukäteen t. ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 21.11.2012 23:55 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tohon jäätymiseen on airol ilmajarrujen jäänestoaine yleisin lääke.
Ja tosta pitäs löytyä semmonen purkki joka syöttää sitä ilmajärjestelmään eli niin kutsuttu tenutin. Voihan sitä ainetta koittaa syöttää jostain ilmaputkesta kompuran jälkeen suoraa ja jos saa niin ilmasäiliöön myös ja pumppailla jarruja niin voi jää sulaa. Yks vaihtoehto on perinteisesti kosani tai kuumailmapuhallin joilla lämmitellään jarrujärjestelmää.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#3
|
||||
|
||||
![]() komia volvo
Ensmäisenä pitäs saada auto lämpimään, Ilmankuivaimen suodatin vaihtoon, ilmasäiliöt laskea tyhjäksi vedestä----> tenttua tilalle ei kuitenkaan litratolkulla, en tiedä onko näin vanhassa kuivaimessa lämmitysvastusta, jos on mittaa tuleeko virtaa sille (käynnissä) ja vastuksen mittaat kans. pitää olla kylmä kun mittaa. jos et saa autoa sisätiloihin niin kuumalla vedellä kannattaa sulatella, etsit nelipiiriventtiilin ja siihen kuumaa vettä, sellainen lehmän utareen näkönen palikka jossa ilmaputkia
![]() ![]()
__________________
Terveisiä Perseestä |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja tuolla perusjuttuja ilmajarruista jos outoa tekniikkaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Paineil...%28ajoneuvo%29
Ilmankuivainta kun käyt sörkkimään niin KAIKKI paineet pitää olla pois säiliöista, myös apulaitepiiri tyhjäksi, eli vaikka kytkintä poleksimalla, muuten tulee patruuna ohtaan vaikka vikipedia puhuukin kuulovauriosta.. ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
mw ollaan joskus sulateltu jarruja sillai et paksu viltti yms säiliöide päälle ja sitte pakoputkesta letku sinne väliin. toiminu tänän asti. tosin voi joutuu hetken kyl käytteleee mut jos ei muuta saatavilla.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Eiks tässä ole ne ihanat "puolikuivat" jarrut? Paineilmatehosteiset nestejarrut. Silloin siinä ei ole paineilmaa kuin tehostimen verran, muuten käyttövoimana on neste.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
FL4:ssa on sellaset "puolikuivat" "mehujarrut", eli paineilmaa apparinpuolen eturenkaan edessä oleville tehostajille saakka, siitä eteenpäin käyttöjarruille normaalia jarrunestettä.
Käsijarru on kokonaan paineilmalla, eli ne isot kellot taka-akselilla on siis seisontajarrulle. Nelosessa on se tenttusäiliö kuskin puolella paineilmasäiliöiden takana, sellaisesta puna-valkoisesta muovipullosta oon sinne soppaa annostellut. Mut kuutosvollea en oo koskaan lähemmin tarkastellut, eli ei tietoa onko siinä samanlaiset jarrusysteemit kuin pykälää pikkuisemmassa. Milläs koneella tää on? Välijäähdytin kootosessa viissiin jo on, toisin kuin nelosessa. -Paavo |
#8
|
||||
|
||||
![]() KIITOKSIA!
Hienoa kun saa kysymmällä tietoa. Tarvii noita koittaa jotta sais Volvon lämpimään ja huollettua paikat.
Tässä kuva jarru pöniköistä. On tiettävästi ns. puolikuivat jarrut, käsijarru on ilmatoiminen vaan pyöriin virtaa jarruneste. Yöllä olikin sitten löpötankin 10 litraa kelvannut voroille, tarvii käydä hakemassa lukollinen korkki Onnin Autosta 21.60,- Akkukotelon kansi tarvii kanssa tehdä lukolliseksi jotta ei akut häviä. Tässä vielä kuva kukin penkin viereisitä hallintalaitteista. Vaihdekeppi, sammutin, käsijarru ja käsikaasu on selvillä vaan mitäs nuo kolme muuta namikkaa on? Käsijarrun viereisessäkin lukee Jarru Brake? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Onko käsijarrukellot taka-akselin päällä, vai rungon alla? Vaijeri välitteiset? Edit: Tuolla on jotain Volvo esitteitä ajankuluksi: http://public.fotki.com/modeltrucks2...ochures/volvo/
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 25.01.2012 17:59 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tenutin on 95% rikki koska itse säiliö on halki (kovettunut ja poksahtanut, kun siinä on pieni paine) tai sitten tuo ilmaputki on haljennut, jolla tenua "imetään" paineilmajärjestelmään. Jos pomminvarmaa haluat rakentaa, niin Hellan luettelosta löytyy automaattinen vedenpoistoventtiili, joka jarrua painettaessa "sylkäisee" ilmasäiliöstä kosteutta pois (eli tämä siihen pikkusäiliöön, jota "märkäsäiliöksi" nimitetään) tai paremminkin tässä automallissa öljyä... ![]() ![]() ![]() Lainaus:
Volvo Truck Center:tä kannattaa kysyä kopioita (Kaivokselasta) aina kun jotain alat ropeltamaan, siellä ainakin aikaisemmin oli tallessa nämä kirjat (omakätisesti kun ne silloin arkistoin...) Lainaus:
Sitten - ÄLÄ ASENNA PILOTTIA; VAAN KORJAA HEHKU, koska on räjäytetty ihan tarpeeksi monta moottoria/imusarjaa, kun eetterihuurut on takapotkun kanssa poksauttaneet kamat tonttiin ja sitten on ihmetelty, jotta mitäs ny... - radio on helppo asentaa, ostat muuntajan 24V --> 12V ja riittää tuollanen 10A muuntaja kun et todennäköisesti tule radiota kuuntelemaan ajon aikana, sen verran meinaan tuo moottori tuo ääntä ajettaessa... ![]() ![]() ![]() Jarruthan autossa on nuo ilmaohjatut hydraulisesti toimivat, jossa seisontajarru on ilmalla toimiva. JOS JARRUNESTEET VUOTAA, niin katso ettei ko. piiristä pääse neste loppumaan, koska ilmasylinteri pääsee tekemään täyden iskun ja se on sitten sen sylinterin laulun loppu. Nestepuolella kannattaa availla noita pääsylinterien ilmausruuveja ja VAALIA niiden liikkumista (ja hellää käsittelyä), koska ilmausruuvin katkeaminen kustantaa AINA UUDEN sylinterin ja tonnin laskun (ellei romikselta löydä ehjää!!!), ellei ole jotakin hyvää kaveria, joka saa korjattua ja koneistettua tuota sylkkää. Ja kannattaaa pitää yhtä korjaussarjaa varalla tuohon jarruun, koska on yleensä männän tiivisteet ihan loppu. ETUJARRUISTA kannattaa suosiolla uusia sylinterien väliset putket, koska ovat aina järjestäen menneet poikki kun on ajatellutkin niiden avaamista. TAKAJARRUISTA menee yleisimmin juuri tuo kengän korvake ja sen mukana alkaa yleensä vuotamaan sylinteri... ![]() ![]() Alustastaan auto on simppeli, etuakselin olkatapit on sitten loivat, joten niiden irroittaminen kannattaa ottaa omaksi projektiksi jos aihetta ilmenee. Muuten edessä vaseliinilla laakerit (kartiot), joten kannattaa tarkastaa ja säätää. Taka-akseli on Eatonin valmistama ja sieltä löytyy paineilmatoiminen lukko joka on 1000% varmuudella ruostunut sylinteristään jumiin + sähköjohdot on satavarmasti hapettuneet poikki... Ja perään sitten AINOASTAAN sitä raskaankaluston peräöljyä 80W-140 Vaihteisto on ZF:n tekele ja kannattaa tarkastaa sen versio, koska öljy määräytyy sen mukaisesti onko tyyppi S-4 vai S-6. VÄÄRÄLLÄ ÖLJYLLÄ rikot laatikon synkat todella nopeasti!! Moottorin tyyppi löytyy lohkon yläreunasta (sivussa) etu- tai takareunastaan ja tyyppihän on todennäköisesti TD60 ja versio varmaankin A tai G??? Vaihdelaatikon kyljessä on messinkilaatta, jossa kerrotaan: - laatikon tyyppi - välitykset - kytkinkotelossa samanlainen, jossa kytkimen halkaisija tuumissa Perässä samanlainen kyltti, mutta veikkaan, jotta laatan niitit ruostuneet pois ja kyltti pudonnut "matkan varrelle"... Kardaanissa ollut kannatinlaakereissa vikaa, mutta ristikot kestäneet ikuisuuksia (kun on nipat joista rasvata) Jos jousenriipukkeet kumilaakereilla, niin kannattaa katsoa noi etuakselin taaemmat kumit. Jos on parempi malli, jossa metalliholkit, niin katso meneekö rasvaa, koska monasti ovat jättäneet rasvaamatta vasemman puolen nipat, kun ovat hieman ahtaat ja sen takia jousen holkit sitten on kulahtaneet (näkee helposti kun auto on maassa, niin jousen ja rungon välisen helan rako on useita senttejä, rikkinäiset holkit --> helat makaavat lähes yhdessä, eli ei rakoa lainkaan) Kumilaakeroiduissa alustoissa taka-akselin takimmaiset ylähelat lähes aina vaihtamatta, koska on sarjassa erittän v-maiset... Mutta kuljetusautoksi erinomainen valinta, tekniikaltaan varma peli eikä osat ole kalliita, ja osien saataavuus toistaiseksi hyvä (Onnin autosta vaikka mitä, Koivuselta lisää, myös moottorin osat) ja kulutukseltaan todella pieniruokainen kuormuri!!! T: Elääkseen näitä 14vuotta ruuvaillin...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 12.02.2012 01:19 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kuva tehdasuudesta laatikosta joka on odottanut alle laittoa jo vuoden pari, pitäis vaan ymmärtää sen voitelu ensin ettei siitäkin riko synkroja muutamalla keikalla. ![]() ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Shell Spirax S3 G 80W http://fi.febishop.eu/oljyt/shell/spirax-s3-g 20L: 81.60€ ZF:n öljyä ei saa nyt katottua, mutta on IHANAN kallista (käyttävät nykyään jotain ziljardi kilometriä kestävää öljyä!) ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos! ZF:lläkö olis ihan oma öljynsä omiin laatikkoihinsa? Pitää kysellä tuota Shellin öljyä lähellä olevalta huoltamolta.
Samaa laatikkoa on käytetty myös Aston Martineissa (Volante ja DBS), harvemmilla välityksillä vaan. http://www.zf.com/zfXmlServlet?sessi...ductTechnicID= |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Volvo Fl 6 11 | artsi777 | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 09.09.2010 19:28 |
Myydään / Vaihdetaan Volvo C 303 | FFi | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 22.06.2010 12:32 |
Myyty volvo F610-82 5,5m lava+hiab nostin | akp | O/M/V Muut | 0 | 30.12.2008 13:22 |
Myyty M:volvo F407-79 ja Volvo F408-85 yms... | akp | O/M/V Muut | 8 | 13.01.2008 20:07 |
M/V Volvo 240 -86 | khp78 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 29.03.2007 20:39 |