Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.02.2014, 20:39
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Traktorin moottorivauriosta.


Täältä kun tuntuu löytyvän tietäjiä myös raskaampiin koneisin, niin heittäkääs arvauksia tai faktaa siitä mitä on tapahtunut. Kyseessä Ford 6610 ahtamaton nelisylinterinen dieselmoottori. Tehty täydellinen koneremontti, jonka jälkeen ajettu 10-15 tuntia. Lohko putkitettu ja kaikki liikkuvat kampiakselia lukuunottamatta uusittu. Suuttimet kunnostettu. Osina käytetty agrilineproductsin osia. Moottori alkoi huohottaa ja moottoriöljyt lisääntyä.

Tänä iltana laitoin moottoria sen verran osiksi, että pääsin näkemään vauriot. Kaikissa sylintereissä noin viisi senttimetriä leveät värjääntymät moottorin oikealla laidalla, eli imusarjan puoleisella laidalla. Lisäksi mäntien yläpäissä pystysuunnassa noin viisi milliä korkeita naarmuka muutamassa kohdassa. Sylintereissä ei tunnu minkäänlaisia naarmuja. Tummat värjäymä jäljet eivät ole sylinterien yläreunoihin saakka, vaan ylimmän männänrenkaan reunaan saakka. Sitten se pahin vaurio: Nelossylinterin mäntä murentuu palasiksi hiukan noita värjäymiä leveämmältä kaikkien männänrengasurien välistä.

Mikä hemmetti tuon on aiheuttanut? Mäntiä liikuttelemalla ei vaikuttaisi liian tiukaltakaan. Kamera jäi kotiin, joten kuvia täytyy laittaa esille myöhemmin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.02.2014, 21:05
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

onks männät laeltaan minkä väriset ? voiks ne olla väärinpäin ? onks koneessa öljysuihkut mäntien alle ?

ihan kuin menis tiukaks yläpäästään ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.02.2014, 21:06
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Oisko renkaat ja männät eriparia, mittasitko välyksiä ?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.02.2014, 21:08
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
onks männät laeltaan minkä väriset ? voiks ne olla väärinpäin ? onks koneessa öljysuihkut mäntien alle ?

ihan kuin menis tiukaks yläpäästään ...
Männänlaet mustat. Männät oikein päin. Ei ole öljysuihkuja, ainoastaan turbomallissa on. Yläpäät tuntuu löysiltä,männät lienee kartionmalliset. Jälkiä ainoastaan imusarjan puolella. Luulin että liian tiukka sovite piirtäisi ensin männäntapin suuntaisesti?

Viimeksi muokannut 454SS : 19.02.2014 21:12
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.02.2014, 21:10
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Oisko renkaat ja männät eriparia, mittasitko välyksiä ?
Renkaat tuntuu istuvan mäntiin hyvin ja tulivat samassa täydellisessä koneremonttisarjassa. Koneistamo kasasi alakerran, joten en tiedä männänrenkaiden päittäisvälystä. Mäntien välys sylintereihin tuntuu käsikopelolta normaalilta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.02.2014, 21:12
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Suuttimet kusseet läpi?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.02.2014, 21:16
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Suuttimet kusseet läpi?
Suuttimet kävi varmuuden vuoksi penkissä vielä uudestaan ennen kuin aloin purkaa konetta hajoamisen jälkeen, kaikki kunnossa. Yks kylänukko kertoi samanmerkkisestä traktorista josta olis pumppuvika tuhonnut yhden männän hieman samalla tavalla. En tiedä uskoisko? Konerempan jälkeen tää moottori kyllä kävi hieman huonosti tyhjää ja oire poistui uudella siirtopumpulla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.02.2014, 21:17
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Mistäs se moottoriöljyn lisääntymine muute johtuu, joha se huohotus lisääntyy siintäkin, yhes Valmetis joskus tehostajan pumppu kusi öljyt koneeseen ja hiukka huohotti ja kävi vaikeesti kun öljyt alko kurkkia mittatikun reiästä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.02.2014, 21:18
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Mistäs se moottoriöljyn lisääntymine muute johtuu, joha se huohotus lisääntyy siintäkin, yhes Valmetis joskus tehostajan pumppu kusi öljyt koneeseen ja hiukka huohotti ja kävi vaikeesti kun öljyt alko kurkkia mittatikun reiästä.
Löpöä siellä oli seassa. Vaihettiin öljyt kertaalleen ja heti alkoi lisääntyä kun käytti hetken aikaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.02.2014, 21:21
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Löpöä siellä oli seassa. Vaihettiin öljyt kertaalleen ja heti alkoi lisääntyä kun käytti hetken aikaa.
Siirtopumppu vuotanu koneen sisää ? Melkei ite veikkaisin et vauriot tullu tost liiallisest öljyn määräst ?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.02.2014, 21:25
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Suuttimien paluuputki tukossa? Onko tuo muuten minimecillä?

Se tekee uskomattomoman vaikeita oireita. Saattaa käydä tyhjäkäyntiä ok, mutta sitten vedossa teho tippuu. Saa liikaa ainetta pyttyyn, kun ei ylimääräinen polttoaine pääse pois.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.02.2014, 21:27
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.02.2014, 21:39
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.
Mikä on minimec? Tää on voortin kone, onks siin samanlaiset systeemit ku valmeteissa?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.02.2014, 21:47
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus



Simms/CAV/Lucas Minimec pumppu, siinä on siirtopumppu kylessä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.02.2014, 21:50
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

On siin tuollane pumppu ku sisua45 kuvassa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.02.2014, 21:54
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Jos minimecissä on oma öljytilansa (pitää vaihtaa pumppuun öljyt, noin 2-3 dl), niin silloin vuotava siirtopumppu ei kuse polttoainetta moottoriin.

Jos taas se on mukana moottorin öljynkierrossa, niin polttoaine kulkeutuu tietysti myös moottoriin.

Valmeteissa on tosiaan molempia systeemejä käytetty minimecin kanssa. Valmetin pumppu on vaan toisella puolella moottoria, kuin foorteissa.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.02.2014, 22:51
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Onko tuossa kuivat vai märät putket?
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.02.2014, 22:53
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Onko tuossa kuivat vai märät putket?
Kuivat
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.02.2014, 23:03
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Olisko jäänyt ahtaaksi syystä tai toisesta sovitus, lohko kylmänä männänlaki leikannut männänlaen laajennuttua lämmitessä...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 20.02.2014, 00:42
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Liekkihehku kusee läpi...? Tai sit paluu ei vedä.

Ei oikein muuta tule mieleen. Pumpus taitaa olla omat öljyt.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 20.02.2014, 18:09
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.115
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reetu Näytä viesti
Liekkihehku kusee läpi...?
Tuo thermostartti vika selittäis nopean oljymäärän lisääntymisen. Lisäks jos vuotaa ihan kusemalla huuhtelee sylinterit aikalailla tehokkaasti,eli voitelu on puutteellista.
Just korjatulla moottorillahan voitelun pitäis olla parhaimmillaan,ku mitkään pinnat ei oo vielä sovittunu toisiinsa.
Pitäs näkyä normaalista poikkeavana savutuksena ku kone oli käynnissä heti rempan jälkeen.

Ei oo ollu ihan ongelmaton juttu tuo foortin lohkojen putkittaminen. Lähinnä se minkälaisen välyksen koneistaja on lohkon ja putken väliin jättäny.
Jos välystä on liikaa putket lähtee elämään ja lämmön siirtyminen putkesta lohkoon ontuu.
Tän ei pitäis kyl ilmetä näin äkkiä,vaan ennemminkin myöhempien aikojen ongelma.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 20.02.2014, 18:40
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Mikä muuten oli koneremontin syy alunperin?
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 20.02.2014, 19:10
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Syöttöpumpun öljyt näyttää vielä öljyltä, mutta saattaa olla aavistuksen polttoainetta seassa.Siirtopumpussa on kalvo ehjä. Ruiskutusumppu lähtee huomenna dieselhuoltoon tutkittavaksi. Hehku vaikuttaa ehjältä. Suuttimien paluulinja avoin.

Ongelma ilmeni ensin lievänä huohotuksena sellaisena päivä kun moottorilämmitin oli ollut päällä kuusi tuntia ennen starttia ja pakkasta oli noin 15 astetta. Käynnistyi normaalia huonommin ja puhalsi heti huohottimesta.

Alkuperäisen moottorin vika oli just tuo huohotus, kun kone oli niin väljä. Koneistamolla kysyttiin kun vein lohkoa, että eikö traktorissa ole ollut lainkaan ilmansuodatinta Oli kuulemma väljimmät sylinterit mitä oli koskaan nähty.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 20.02.2014, 19:40
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Onko nuo fordin putket mallia valmiit (niinkuin esim leyland), vai niin sanotut raakaputket (mallia valmet 411 A ja B-sarja)? Raakaputket tarvitsee koneistaa lohkoon asentamisen jälkeen.

Tuota minäkin epäilen, että polttoaine on huuhtonut öljyn pytyistä pois.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 20.02.2014, 19:56
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Onko nuo fordin putket mallia valmiit (niinkuin esim leyland), vai niin sanotut raakaputket (mallia valmet 411 A ja B-sarja)? Raakaputket tarvitsee koneistaa lohkoon asentamisen jälkeen.

Tuota minäkin epäilen, että polttoaine on huuhtonut öljyn pytyistä pois.
Putket on porattu lohkoon sovittamisen jälkeen. Huomenna saan koneistamon näkemyksen asiaan kun käyn esittelemässä hajonnutta ja ehjää mäntää. Kuulostaa loogiselta tuo polttoaineen huuhtelu sylintereille ja sitä kautta viivat sylinteriseinämissä painepuolella. Mikä sen nelossylinterin männän on murtanut? Millä varmistan että hehku on syyllinen jos pumpusta ei löydy vikaa? Ei huvittaisi purkaa konetta enää kolmatta kertaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Traktorin perälevy halts| O/M/V Muut 5 24.11.2011 19:22
Ostetaan traktorin ketjut sohc O/M/V Renkaat ja vanteet 0 14.09.2011 19:58
Myyty Traktorin takakuuppa Limite O/M/V Muut 6 13.05.2011 22:15
Myyty Traktorin levikepyörät. 454SS O/M/V Muut 3 14.02.2011 08:58
Myyty Traktorin perälevy. 454SS O/M/V Muut 3 13.09.2010 11:10


Sivu luotu: 01:30 (GMT +2).